Bild
Nästa artikel
Toyota återkallar en miljon bilar

Toyota återkallar en miljon bilar

Nyheter

Den japanska tillverkaren återkallar nu totalt runt en miljon Toyota- och Lexusbilar på grund av två skilda problem.

Det rör sig om cirka 752 000 bilar av modellerna Toyota Corolla och Matrix, sålda på andra sidan Atlanten. Därutöver återkallas också cirka 270 000 Lexus IS tillverkade mellan 2006 och 2012.

När det gäller Toyota-bilarna handlar det om att dessa modellers krockkuddar kan ha tillverkats på felaktigt sätt. Något som kan leda till att de utlöses utan anledning samt att den automatiska bältesåtsramningen kan sätta igång utan att någon krock skett.

För Lexus är det vindrutetorkarna som är problemet. De kan sluta fungera om de utsätts för tryck, till exempel om för mycket blötsnö hamnat på vindrutan.

Återkallelsen av Toyota-bilarna påverkar inte Sverige, då modellerna i fråga inte sålts här, utan bara USA, Canada och Mexico.

Lexusägarna, totalt omkring 1 600 personer i Sverige, kommer att kontaktas.

Även i november, såväl som i oktober 2012 återkallade Toyota stora mängder bilar i två omgångar – först för fönsterhissarna och sedan för problem med hybridsystem och rattaxlar.

Diskutera: Vad tycker du om återkallelsen?
 

Taggar: Nyheter, , Toyota

Kommentarer

#1
2013-01-31 10:46

Snudd på komiskt hur det här företaget håller på.

#2
2013-01-31 10:48

Har Toyota en obligatorisk återkallning 1 gång i månaden?
Man får det intrycket i alla fall.

#3
2013-01-31 10:50

Japaner återkallar och åtgärdar problemet medan tyskar sopar problemet under mattan och skyller på kunden.

#4
2013-01-31 10:55

Är det här åtterkommande exempel på bristande leveranskontroll?
Eller är det återkommande exempel på felaktiga konstruktioner?

Nej, det är naturligtvis enbart illvilliga konkurrenter som drar igång en förtalskampanj. som tvingar Toyota att vidta fullständigt onödiga åtgärder, men som de ändå gör eftersom de har en helt oöverträffad good will!

#5
2013-01-31 10:57

Tack för info saabnisse

"Nej, det är naturligtvis enbart illvilliga konkurrenter som drar igång en förtalskampanj. som tvingar Toyota att vidta fullständigt onödiga åtgärder, men som de ändå gör eftersom de har en helt oöverträffad good will!"

Jag visste inte detta. :-)

#6
2013-01-31 11:27

Och dessutom betalar Toyota gärna 1 miljard dollar i böter fastän företaget påstår att det inte fanns något fel ...

#7
2013-01-31 13:29

Nu tycker jag att det var mycket gliringar riktade mot stackars Toyota.

De är ju helt enkelt först av biltillverkarna att anamma dataföretagens förfarande, nämligen att släppa tidiga betaversioner av sina produkter som kunden sedan får testköra under en tid så att eventuella buggar i programmet upptäcks och kan åtgärdas.

#9
2013-01-31 14:04

Toyotas VD har ju sagt att deras bilar ska bli felfria så detta är väl bara ett steg i deras mål att bygga värdens tryggaste bilar för kunden, inte ett fel ska tillåtas.....

Gött och det känns tryggt att veta att man slipper bråka med bilfirman.....

#10
2013-01-31 14:16

"Intressant att saabnisse och KaptenOberkomma måste skriva inlägg på treåringens nivå så fort det handlar om problem med Toyota. Varför?"

Lika intressant är det varför vissa måste gå ner på en treårings nivå så fort det handlar om att skaffa sig ett nytt (!) nick! Men så länge avartaren och användarnamnet någorlunda klart skiljer sig åt från mitt får det väl gå. Eller vad säger de nya moderatorerna? Kanske vore det på sin plats att påpeka det löjliga för Majoren i att fjanta sig med användarnamnen?

#11
2013-01-31 14:39

Det är förstås fritt att skapa sina egna användarnamn, men att som vissa skapa namn som är snarlika andra användares namn är förstås enbart för att försöka störa ordningen och det är inte speciellt begåvat.
Det finns endast några få personer som vistas på denna hemsidan som kan tänkas göra något sådant. Vi vet vem dessa är.
Mitt förslag är att Kapten skriver till Alexander eller Fredrik om namnkopplingen som Majoren gjort.

#12
2013-01-31 16:10

När det gäller Toyota tror jag nog att deras kramare får finna sig i lite spydigheter.
Inget annat märke har väl, eller har haf,t så fanatiska anhängare, vissa har ju framfört Toyotas härlighet som en religiös sekt skulle gjort.
Personligen tror jag inte att de är bättre eller sämre än några andra bilar.
Kanske var de bättre i vissa avseenden, speciellt driftsäkerhet, för några år sedan, men det gäller inte idag.
Men det är nog för T som för många andra fabrikat att det är vissa modeller som är bättre än andra.
T.ex. verkar ju Prius ha klarat sig bra och även LC.
Det kan ju vara så att man har bättre koll på en del modeller.

#13
2013-01-31 17:00

Om man vill vara lite rolig så kan man ju säga såhär: Toyota vill/ska bygga felfria bilar...men det innebär ju att de aldrig skulle få ut några bilar till försäljning!

Vad gäller vindrutetorkarna....har de alltså byggt 270000 bilar utan att kolla om muttern är rätt åtdragen???? Sådan slapphänt kvalitetskontroll trodde jag tillhörde det förgångna.

#14
2013-01-31 17:23

Varför gör inte Toyota rätt med det samma? Tidsbrist?

#16
2013-01-31 18:31

Äh, det vet väl alla att de defekta delarna som rör återkallelserna är tillverkade i Tyskland. Eller hur?

#17
2013-01-31 18:35

Tyskland eller Europa!

Så är det ju!

Det vet vi alla att delar tillverkade i Japan är 100% felfria!
Eller hur?

#18
2013-01-31 20:26

crister_1 vi är av samma åsikt tror jag.

#19
2013-01-31 20:35

Så nu krånglar felfrihet också. En paradox. Men tydligen kan det hända i Toyota och Lexus värld. Dessa bilmärken är allt något väldigt otroliga.

#20
2013-02-01 01:31

Folk har rätt höga krav. Problem finns det med alla bilmodeller. Att en bil skulle släppas och sen visa sig sakna brister helt och hållet kommer aldrig hända.

Skillnaden är väl mest att vissa tar sitt ansvar, medans vissa märken bara noterar att felet finns och åtgärdar vid behov under garantitiden. Har garantin gått ut när det uppstår - otur för dig!

Sen är det väl med största sannolikhet inte Toyota som tillverkar krockkuddarna. De är färdiga när de kommer till fabriken och ingen biltillverkare lär montera isär levererade produkter för att kolla. Inte tyska, inte japanska - ingen gör det. Man litar på underleverantören.

#21
2013-02-01 04:54

Här skriver Roger det kanske enda seriösa inlägget om Toyota i tråden.

Toyota har ju tidigare byggt tämligen pålitliga bilar. Just produktjämnhet har varit det japanerna varit bäst på, generellt.
Även BMW, Volvo, VW med flera har återkallat bilar. Men det är klart, när världens största tillverkare återkallar, så blir det med nödvändighet en stor sak.

Kan tycka att det inte är särskilt seriöst att anspela på andras nick (signaturer, alias). Förstår inte riktigt syftet.
Sen kan man ju undra hur seriöst det är att kalla sig för Kapten Oberkommando... ;-)

#22
lillstefan
2013-02-01 09:18

Roj J: Håller med dig att Roger Skagerström skrivit det enda vettiga inlägget. Själv fattar jag inte varför man ska vara insnöad på "sitt" märke och till varje pris kasta skit på allt annat. Att det blir stora volymer gällande Toyota har nog att göra med att de säljer väldigt många bilar i USA och att tillverkarna där till skillnad från i Europa måste offentliggöra återkallningar. Till sist, vad säger återkallningar om den långsiktiga kvaliteten? Önskar att det kunde vara lite högre nivå på diskutionerna på denna sida.

#25
2013-02-01 11:00

Att det skrivs en hel del nedlåtande inlägg om Toyota är nog mest beroende på vissa fanatikers högtravande extremt ofta återkommade inlägg om detta bilmärke. Detta skapar en viss motvilja mot bilmärket. Det blir trots fanatikernas vilja att övertala alla om märkets förträfflighet en motsatt effekt av det hela.
Toyota är säkert ett bra bilmärke men man har liksom tappat intresset för det.

#24
2013-02-01 11:06

Det stör mig lite att en del försöker skyffla (inte sopa, då sopa inte räcker till längre!) Toyotas/Lexus problem under mattan med förevändningen att "de tar ju sitt ansvar". Problemet är att vi inte talar om några bilar här och några bilar där - vi pratar om 20 miljoner (20 000 000) bilar under typ tre år. Det är ett allvarligt systemfel i hela konceptet. Märkligt att folk inte vill inse detta. Köp en Toyota/Lexus och du kommer redan vid köpet att få med ett tiokort med ej tidsbestämda inbjudningar till ombyggnationer.

Och PREVIA försöker släta över eländet och se alla negativa skriver som något positivt genom att anföra att artiklarna på ViBilägare "väcker mycket känslor hos läsarna". Vidare: "Man kan inte säga att andra bilmärken får samma uppmärksamhet i biltidningarna." Nej, det är sant - men så återkallar de inte heller hela årsproduktionen varje år ... Och vad är 5 800 bilar att ta upp? I samma länk står något mycket intressantare: "The largest of the recall was announced earlier in autumn when Toyota recalled 2.5 million vehicles sold in the U.S. – and nearly 7.5 million worldwide – due to a faulty window switch that can short-circuit and cause a fire."

#26
2013-02-01 11:08

Inte nog med att Toyota säljer mest, det verkar även som att märket debatteras mest.....:)

Bästa reklamen de kan få......

#23
2013-02-01 11:11

Man har nog ett gott öga för just Toyota här på VB då dessa rubriker väcker mycket känslor hos läsarna. Man kan inte säga att andra bilmärken får samma uppmärksamhet i biltidningarna,
Tycker mig inte ha sett den här eller de andra återkallelserna hos ett biltillverkare som bara säljer ca: 1 miljon bilar per år. Men det är kanske ingen som är intresserad av mindre biltillverkares återkallelser.

The Mercedes recall follows a series of other fire-related safety actions that now have affected around 4 million vehicles in the U.S. market alone this year.

Men det är kanske ingen som läser om Mercedes längre och därför är det ingen idé att skriva om deras premiumbilar längre tycks det.

http://www.thedetroitbureau.com/2012/12/nearly-6000-mercedes-recalled-for-fire-risk/

#27
2013-02-01 11:14

Och Simon no1 följer i PREVIAS spår. Nu heter det att alla skriverier är bästa tänkbara reklam. Jag har personligen lite svårt att se hur detta mångåriga lämmeltåg av nyheter om dålig kvalitet på Toyota/Lexus kan vara bra reklam.

Och det måtte svida rejält i PREVIAS Toyota-själ allt detta om alla återkallelser. H*n kan inte bara acceptera artikelinnehållet och låta det stanna där utan måste desperat försöka flytta fokus genom att länka till andra märkens återkallelser. Jag förstår att det är jobbigt, PREVIA, men försök åtminstone att ta eländet med hedern i behåll.

#28
lillstefan
2013-02-01 11:33

Då var debatten igång på samma låga nivå som vanligt... Kapten, kolla på min fråga i mitt förra inlägg, varför ska man snöa in sig på ett märke och kasta skit på annat (japanskt i ditt fall)? Det finns trots allt ganska många undersökningar där Toyota hamnar i topp gällande kvalitet, jag litar mer på dessa undersökningar än ditt skitsnack. Att det sedan är tråkiga bilar kan jag hålla med om, men jag tycker att debatterna blir urlöjliga.

#29
2013-02-01 11:37

Självklart tycker jag att det är bra att Toyota byter ut strrömställaren för fönsterhissarna som skulle kunna starta en brand då dom fastnar , vilket inte har hänt än vilket är bra.
Sen var det det där med Några Mercedesbilar 5 800 st i senaste återkallelsen med läckande bränsleledningar som säkert kan vara lite farligt på grund av brandrisken. Men under 2012 var det inte bara dessa Mercedesbilar som återkallades i USA utan totalt 4 000 000 bilar under det året men det kanske är för få bilar att ta upp enigt Kapten.
Hur var det du skrev, hedern i behåll!
Varken dessa återkallelser i USA eller liknande återkallelser i Europa där Mercedes säljer fler bilar än i USA har jag sett att man skrivit något om i VB.
Jag tror fortfarande att tillverkarna vinner på att återkalla bilar med fel än att enskilda bilägare eller deras försäkringsbolag skall stå för fiolerna när tillverkarna inte vill kännas vid sina brister vilket är vanligt.

The Mercedes recall follows a series of other fire-related safety actions that now have affected around 4 million vehicles in the U.S. market alone this year.

#30
2013-02-01 11:45

Har plockat bort "MajorOberkomma" från diskussionen. För självklart ska man inte stjäla eller missbruka andras användarnamn. Försök också hålla samtalston och en vuxen nivå på diskussionerna.

/Alexander Öbom, Vi Bilägare

#32
lillstefan
2013-02-01 11:57

Kapten: Kan du inte svara på frågan i mitt förra inlägg?

#31
2013-02-01 11:57

PREVIA, du har tolkat texten fel. Så här står det: "The Mercedes recall follows a series of other fire-related safety actions that now have affected around 4 million vehicles in the U.S. market alone this year." Observera alltså "other fire-related safety actions" som syftar på andra återkallelser för brandrisk av andra tillverkare.

Följt av: "The largest of the recall was announced earlier in autumn when Toyota recalled 2.5 million vehicles sold in the U.S. – and nearly 7.5 million worldwide – due to a faulty window switch that can short-circuit and cause a fire. Ford most recently recalled its newest Fusion and Escape models because of a potential engine coolant leak. The fluid could come in contact with hot engine components and catch fire. It was the third fire-related recall of the Escape this year."

Det är inte Mercedes som har återkallat 4 miljoner bilar för brandrisk - det är 4 miljoner bilar totalt för flera tillverkare, varav Mercedes stod för futtiga 5 800 bilar och Toyota för 2,5 miljoner bilar ...

Men fortfarande kan PREVIA inte låta en artikel om Toyotas återkallelser bara vara som den är, utan h*n bara måste flytta fokus och få visa att andra minsann också har fel. Detta vet vi redan, men det är här och nu: Toyota återkallar återigen. Patetiskt.

#33
2013-02-01 12:04

lillstefan; Förlåt så hemskt mycket att jag har missat denna för dig så oerhört viktiga fråga ... Jag har inte snöat in på mitt märke. Varifrån har du fått det? Jag tänker köpa Volkswagen Passat/Alltrack nästa gång. Att jag av vissa ouppmärksamma läsare har uppfattats som "insnöad" på Mercedes beror på allt tjafs med leifer. Någon var tvungen att försvara Mercedes mot leifers kanonader av onyanserade attacker.

#34
2013-02-01 12:11

Räknar man "färdiga" bilar är GM fortfarande världens största tillverkare :-))

#35
lillstefan
2013-02-01 12:20

Kapten: Ok, jag frågar så här istället då, du är uppenbarligen skadeglad när det handlar om återkallningar och Toyota. Varför det?

Och Mercedes hade grava kvalitetsproblem för ett par år sedan, det måste väl t.o.m. du kunna erkänna?

När du skriver att allt japanskt är skit, varför ska jag tro på dig?

#36
2013-02-01 12:35

Det är mänskligt att vara skadeglad när det gäller Toyota. Egentligen riktar ingen (borde kanske tala för mej själv?) sin skadeglädje mot det, egentligen utmärkta japanska fabrikatet Toyota, utan helt och hållet mot dess fanatiska anhängare som tycks ha komplex av något slag! Det var OT, så till saken;
Toyotas återkallelser är tydligen en oändlig följetong .. och personligen ser jag inte fenomenet som något positivt. Nog verkar det som Toyota tittar åt något annat håll än den ledstjärna de en gång påstod sej ha. Vart tog kvalitetskontrollen vägen? Vill mena att de som köper bilarna betalar extra för den.

#37
2013-02-01 12:37

Men vilket är ditt problem, lillstefan?

Jag är inte skadeglad för att Toyota/Lexus återkallar, men jag har så många gånger försökt få gehör för alla de problem som märket har lyckats hantera innanför verkstadsväggarna utan att lyckas. Det som sker nu ger mig ju rätt: Det föreligger ett systemfel.

Om du har följt mina inlägg här på ViBilägare har jag skrivit MÅNGA (!) inlägg om Mercedes rostproblem och orsaken till dem samt om problemen med till exempel SBC-bromsarna på 211:an. Har detta undgått dig?

#38
2013-02-01 12:48

Som Jes_ skrev: "Egentligen riktar ingen (borde kanske tala för mej själv?) sin skadeglädje mot det, egentligen utmärkta japanska fabrikatet Toyota, utan helt och hållet mot dess fanatiska anhängare som tycks ha komplex av något slag."

Jag håller helt med, så du talar inte bara för dig själv. T/L är väl i grunden alldeles utmärkta bilar, om än med lite tråkig framtoning i vissa avseende.

#39
2013-02-01 16:27

Där har du helt rätt Kapten när det gäller återkallelser av Mercedes i USA .

#40
2013-02-01 16:45

Jag skrev ungefär detsamma som Jes 31/1 kl 16:10.
Det är inte bilarna jag på något sätt anmärker på, tvärtom det är ju alldeles utmärkt att de återkallar och rättar till felen.
Men den näst intill fanatiska dyrkan av detta bilmärke från vissa individer leder ju ofelbart till skadeglädje, det vore konstigt annars.
Toyota gör bra bilar, att de inte är felfria har ju visat sig.
Men vilka andra fabrikat gör felfria bilar?

#41
lillstefan
2013-02-01 17:08

Jaja, så jag är inte helt knäpp om jag köper en Lotus Elise med Toyotamotor istället för en med Rovers k-motor?

#42
2013-02-01 18:06

En Lotus med Toyotamotor kan nog inte bli så sportig då Toyota inte har några sportbilsambitioner enligt vissa.
http://www.sandsmuseum.com/cars/elise/experience/competition/exige240/sportexige240.html

#43
2013-02-01 18:12

Lexus IS-serie är en av bilvärldens vackraste bilar.

Den vackraste av alla bilar är DB9 Aston Martin

http://www.astonmartin.com/cars/the-new-db9

#45
2013-02-01 19:34

Jaha, Toyota gör så inibomben trista bilar att enda möjligheten att få lite körglädje är att sälja motorer till Lotus? Eller hur ska man tolka lillstefans och PREVIAS inlägg?

Eller gäller GT 86 som höjdpunkten? Med en motor från; ja vad då?

PS; retas bara lite grand;-)

#46
2013-02-01 20:50

Toyota och japsbilar överlag är ganska tråkiga och intetsägande ... Men det har de väl ändå aldrig återkallats för?

#48
2013-02-01 22:27

PREVIA, grunden till motorn kommer ändå från Lloyd, glöm aldrig det.

#49
2013-02-01 22:27

Men varför söka något så udda som Toyota i detta sammanhang PREVIA. Världen är redan full av gedigna muskelmaskiner ..
Toyota är ju egentligen för farmor ..

#50
2013-02-02 14:26

saabnisse: Lotus använder Toyotamotorer (4 cyl och V6, motorkod 1ZZ-FE, 2ZZ-GE och 2GR-FE) i alla sina nuvarande modeller, Elise, Exige och Evora.

Utveckla gärna vad dessa Toyota-motorer som Lotus använder har med Lloyd att göra?

#51
2013-02-02 16:38

Tobo, det handlade om diskussionen om GT 86 med Subarus boxer som har sitt ursprung i Lloyd från slutet av 1950-talet!
Inget fel i det, men glöm det aldrig.

#52
2013-02-02 17:06

Hur lång tid till nästa återkallning? En månad? Två? Halvår? Imorgon?

#53
2013-02-02 17:19

saabnisse: Helt korrekt, Ursprunget till Subarus boxer är motorn i Lloyd Arabella.

#54
2013-02-02 21:48

Det var fler biltillverkare som satt platta motorer i bilarna före Lioyd och Subaru.
http://www.curbsideclassic.com/blog/toyota-ft-86scion-fr-s-and-subaru-brz-front-boxer-four-and-rwd-a-first/

#55
2013-02-02 22:02

Helt rätt PREVIA .. En viss Ferdinand konstruerade bevisligen platta motorer redan på 30-talet ... (kanske tidigare ... Vad vet jag)

.
Vad är ditt problem PREVIA?

#56
2013-02-02 22:53

Det är nog ingen som påstått att Lloyd uppfann boxermotorn.
Däremot så tog FHI (Fuji Heavy Industries = Subaru) över rättigheterna till boxermotorn som satt i Lloyd Arabella när Borgwardkoncernen gick i konkurs.

#57
2013-02-03 00:45

Hackenbush kan nog ha lite rätt i att lite överdrivna hyllandet och försvarandet av Toyota kan uppfattats negativt för märket.
Men Toyota får nog ändå anses bygga pålitliga bilar, rent generellt. Fast jag lät nog personligen aldrig köpa någon. Gillar bilar med personlighet.

Det vore lite intressant att se den relativa storleken på återkallelserna.
Hur många procent av de försålda bilarna har återkallats?

Kapten, åtminstone jag vet mycket väl att du inte hyllar Mercedes speciellt, även om du tagit dem i försvar ibland.
Men vad har du för avatar?

Vadan dessa skriverier om urgamla motorer?
Kör Volvo fortfarande omkring med B18?
Har Ford sidventilare?
Och Saab använde tvåtaktare in i de sista?

#58
2013-02-03 09:14

Toyota är förmodligen världens seriösaste företag
Dom återkallar sina bilmodeller när det visar någon brist.
Men hur är det med VW AUDI SKODA dom är PROFFS på att dölja sina misstag
Hur är det, hur var det men framfjädrar, spindelleder, styrleder, tändspolar, bromsrör som brast växellådor som rasar motorer som rasar m.m. listan blir lååååång där VAG inte vill erkänna att det är bristande kvalité och konstruktions fel. Utan att det är vi som får betala VAG:s brister genom våra bilförsäkringar. Är det rät att bete sig så VAG ? Men SERIÖSA TOYOTA återkallar sina bilar * STRÅLANDE* Och dom står för kostnaderna belastar ej våra bilförsäkringar.

#59
2013-02-03 10:15

Toyota hade varit ännu bättre om de hade testat sina bilar mer innan de släpps till försäljning men vill man vara den som säljer mest bilar i världen så måste förstås bilarna ut så fort som möjligt.
Man kan inte undgå det faktum att Toyota har haft ganska många återkallningar det senaste året.

#60
2013-02-03 11:41

Ja det finns nog inget bilmärke med så fanatiska ägare som Toyota, möjligen då Lexus.

Problemet är väl inte att dessa ägare anser att deras märke (den heliga Graal) är bäst, det är helt okej, utan att de måste övertyga alla andra bilägare om sitt märkes förträfflighet.
Vilket i sin tur får de att framstå som arroganta och dryga och det i sin tur ger märket Toyota som i grund och botten är en väldigt driftsäker bil, en lite negativ klang hos många.

Det är väl egentligen bara nyfrälsta golfare (spelet alltså, inte bilen) som kan konkurrera med dessa bilägare i dryghet :-)

#62
2013-02-03 13:33

De är nog inte sämre än nån annan.

Hur kunde VW, under provfasen, missa att DSG7-lådan var så dålig tex? Hur kunde BMW missa att bränslepumpen i N53/N54 var så dålig att den ibland skar på väg hem från nybilshallen? Exemplen är nog många på jättefel som tillverkaren på nåt magiskt sett har missat. Och jag tror de fel Toyota nu har är mer sporadiska och svårupptäckta än något av de två jag nämnde nu.

#63
2013-02-03 13:59

Visst är det så att alla märken återkallar emellanåt, men det är bara när Toyota återkallar som det blir liv i luckan.

Se bara på artikeln om återkallade V40 som kom samtidigt, där fanns inga som ansåg att Volvo agerade på ett föredömligt och ansvarsfullt sätt som andra tillverkare borde ta efter trots att det egentligen inte ens borde räknas som ett fel då det inte var Volvo som tillverkat den felande detaljen.

I stort har Toyotas ägare sig själva att skylla då det börjar ramla in lite gliringar angående kvalitén då de försvarar märket in absurdum.

En besserwisser får sällan gehör för sina åsikter...

#64
2013-02-03 16:23

Visst är det så. Båda sidorna är dock lika goda kolsupare. Hela sista sidan i den här kommentarslistan (..första.. äldsta.. sidan 6) är ju full av inlägg som föder trollen. Om man gillar ett märke så är det klart att man vill bemöta sånna kommentarer. Tror inte Jes_ skulle hålla tyst om nån pratade onödigt illa om VW tex. Eller Audi A5 SB om Audi. Eller Kapten om Mercedes etc.

#65
2013-02-03 16:56

Roger Skagerström har helt rätt!

Anmärkningsvärt är att i denna tråds kommentarer (första sidan) så är det två moderatorer (Hackenbush och saabnisse) tillsammans med Kaptenen som sätter nivån på diskussionen.

En moderator är ju den person i en debattpanel eller diskussionsgrupp som ska verka för en lugn och saklig diskussion.
En moderator ska inte föda trollen.

Jag tror att diskussionsklimatet skulle vinna på om ViB utbildade sina moderatorer i "netikett".

#66
2013-02-03 16:59

Ni måste skilja på moderatorperson och privatperson, när jag agerar som moderator så skriver jag det i inlägget. Annars är inläggen som privatperson och om man måste vara moderator 100% av tiden man lägger på denna hemsidan så kommer i alla fall jag att avsäga mig moderatorskapet för då blir det för tråkigt.

#67
2013-02-03 17:39

Ok, jag var lite flisig i mitt första inlägg -1-31 kl.10:56, men jag tycker att jag förklarade varför redan kl.16:10.
Och det är ju också som så många andra här skriver att om man försvarar allt "in absurdum" får man nog finna sig i att bli lite hånad.

#68
2013-02-03 17:42

När man tycker som någon skrev att återkallelser är bra reklam då är man nog aningen för fanatisk.

#69
2013-02-03 22:30

Återkallelser är givetvis ingen bra reklam för ett bilföretag.
För den enskilde bilägaren kan dock en återkallelse vara en positiv upplevelse.
Jag tror t.ex. att den VW-ägare som råkat ut för en dålig DSG-låda, skulle vara glad om VW utan tjafs och villkor kostnadsfritt bytte ut den mot en bättre konstruerad växellåda, och att alla lådor byttes ut, även på felfria bilar så att felet inte uppkommer i framtiden.
Att vara hänvisad till godtycklig good-will är ett sämre alternativ för konsumenten än en generell återkallelse.

#70
2013-02-04 15:43

Jag har tagit bort två kommentarer som i negativa ordalag beskrev forumanvändare i stället för att hålla sig till ämnet. Tänk på tonen!

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#71
2013-02-04 16:11

Fast i själva sakfrågan hade Audi och jag rätt, Fredrik - det inser ju du också! Ska vi gissa på att en eller två personer skrev eller ringde och gnällde nu igen?

#72
2013-02-04 18:07

Sajten är faktiskt både lugnare och trevligare utan Shogun.
Faktum är att flera .. som inte ens gillar Toyota kan skriva om Toyotas framsida när fanatiska toyotapastorer är i Thailand (av någon anledning).
Så Fredrik .. Det är nog inte klokt att blunda för fakta .. Shogun, Hanzzon och liknande fanatiska anhängare av Toyotasekten gör varken Vib, Toyota eller andra delar av mänskligheten någon tjänst!

#73
2013-02-04 18:56

Snygg Lexus! Roger Skagerström, äro du möjligtvis släkt med f.d. kyrkoherde Skagerström, Rogberga socken? Åter till ämnet, kul att de taga sitt ansvar genom att återkalla till skillnad från de flesta andra automobilfabrikörer.

#75
2013-02-05 03:22

Jes, jag vet åtminstone fyra personer som tidigare skrivit ganska rejäla personpåhopp utan att Shogun varit inblandad. Så skyll inte allt elände på honom - som dessutom inte är här och kan försvara sig!
Jag har själv i några inlägg konstaterat att han varit noga med att leta fakta, om än ensidigt, I somliga spalter har han varit tjatig, men inte alls använt sig av okvädningsord på samma sätt som en del andra.
Jag har också konstaterat att han i sina senaste kommentarer skrivit på ett sansat sätt - vilket för övrigt nu gäller överlag, bortsett från något enstaka övertramp.
Det har blivit en tydlig förändring efter att moderatorssituationen togs upp till diskussion. Tonen är nu mycket trevligare.

#76
2013-02-05 06:38

Vill man ha bevis för sina teser är det bara att leta upp passande fakta Roy.
Och det går inte att bemöta toyotafolkets fakta med omvänd fakta ... då är det antigen "fel på faktan" eller "begriper man inte bättre" ..
Oavsett vilket fabrikat man är nördig för .. blir man en böld i arslet när man konsekvent försöker sälja det till ointresserade ,, jmf telefonförsäljare av kalsonger.

#77
2013-02-05 20:59

Men vad nu då, ska jag behöva åka in på verkstad och kontroll dra muttern för torkararmana på min Lexus Is -09 gratis? Vad är det för skitbil jag har ska den redan börja krångla efter 3,5 år? Tacka vet jag min grannes Audi A6 3,0 när den just passerat 10000 mil och motorlampan tändes som visade sig bero på att kamkedjan sträcktes och behövdes bytas, ingen goodvill från VAG och ingen hjälp från maskinskadeförsäkringen 65000kr från egna skattade pengar ville Audi verkstaden ha..den familjen hade inte råd med semester kommande år efter och kunde hålla sig för skratt..

#78
2013-02-05 21:48

Det är dyrt att ha bil!

#79
2013-02-05 22:07

Dyrt? Nej inte alls, kostar ca 2000-5000 om året vid 1500/3000/4500/6000...mila servicen hos Lexus. men vid 15000 mila servicen tillkommer nog nya skivor och belägg på bromsar. Gå sönder något? nä inte före 30000 mil i alla fall. Väntar på att första lampan ska ge sig så jag får beställa en ny made in Japan givetvis. Visst skulle jag vilja ha en Audi A7 Qt med 245 hk V6 dieseln och Dsg lådan men inte om jag själv skall betala alla verkstads räkningar efter garanti tiden.

#80
2013-02-06 10:45

Så börjar då puckoinläggen igen.

#81
2013-02-06 12:24

Min näste bil blir en Lexus,...eftersom att de är så billiga att äga ;)

#82
2013-02-06 13:11

Härligt att höra att en Lexus inte kostar mer att äga än en folkavagn. Märkligt att inte alla köper Lexus då istället faktiskt.

#83
2013-02-06 19:03

Lexus/Toyota är det faktum dyra att äga ... Och värst är att de är så jäkla tråkiga dessutom ...
Vem vill betala extra för att slicka på lyktstolpar?

#85
2013-02-06 20:12

2009 var det dags för mig att för första gången i mitt liv att köpa en ny bil, i 6 mån provade jag allt från småbilar till Suvar men bestämde mig att en lättservad bakhjulsdriven diesel mellanklass premiumbil fick det bli dvs Bmw 320D eller Mercedes C220D eller Lexus Is220D. Lexusen vann pga lägst vägljud och fin chassi komfort (viktigt,) kvalitetkänsla,hållbarhetsrykte,trevligaste och intresserade säljare, pris inkl utrustning (gav 260000kr för en lagerbil dvs mkt bra rabatt) att den var snyggast att se på avgjorde också. Gav den omgående en extra rostskydsbehandling då jag tänkt att behålla den tills skrotdagen. Servar hos Lexus gör jag till 15000 mil/10år då den speciella Lexus/Folksam Maskinskadefrsäkringen upphör (täcker det mesta på bilen) sedan servar jag själv i min egen verkstad på gården, jag tror att det kommer bli trevliga och skapligt billiga mil i en körglad och driftsäker bil.

#84
2013-02-06 20:14

Lexus tar sitt ansvar genom att återkalla. På en VW får man fixa grejjerna själver och det äro mer kostsamt. Det Jes skriver är bara trollning.

#86
2013-02-06 20:17

inghus är en mycket klok herre.

#87
2013-02-06 20:22

Du kunde nog lika gärna köpt en beg. Volvo 940 inghus. Lika snygg!
. P.s om vägljud och fin chassikomfort vet du tydligen inte mycket ;o)

#88
2013-02-06 20:42

Lite märkligt att inghus prisar ljudnivån i den Lexus han köpte 2009. För om man klickar på hans profil så hittar man tråden där han provkörde bilar inför köpet och då är det följande betyg till ljudnivån i Lexus.

"Lexus IS220D provad med man 6 vxl sportlåda. Gick bra men jag blev inte överförtjust i motorns gång egenskaper (Toyota 2,2D 177 hk) och att ljudnivån var inte bättre än nya Mazda 6 men ok."

#89
2013-02-06 21:09

Lexusen har redan tappat 100000kr i värde! Det är dyrt att äga bil!

#90
2013-02-06 21:55

Jag provkörde hos Toyota i Karlstad en Lexus sport -08 dvs före facelift och med extrema 18tum däck och det var ingen lyckad kombination därför förlorade också den stort 2006 mot de andra bilarna då biltidningarna testade just Is220D med den utrustningen, Mazdan kördes på snällare asfalt hos en bilfirma i Dalarna men upplevdes som bättre än sitt bullerrykte(jag sänkte väl kraven när jag körde den). Jag är känslig mot vägbuller och tycker att det upplevs som högre i nyare bilar och uppfattar att min fd Bmw 730 -93 med orginal 15tum gick tystare. Lexusen jag har nu är väl ok ljudmässigt med 17tum org dock bättre än Bmw 3-ser och framförallt mot Mercedesens C-class som hade däckbuller i Ford Focus nivå. 1000000 kr minus stämmer bra om jag skulle byta bil nu men det är inte aktuellt.

#91
2013-02-06 21:55

Väl jobbat Rustan, det är inte utan att man undrar varför somliga köper sina bilar. Ser fram emot en förklaring från inghus.

#92
2013-02-06 23:06

Rustan: Lexus Is 220D blev fullländad från och med facelift -09 då massor av små förbättringar gjordes med motor/chassi/växling/koppling tuning så körbarheten blev snällare.
Jes: Fick en åktur med arbetskamratens Phaeton V10 diesel, snacka om fullutrustad med en hästspark liknande acceleration, men hade väntat mig mer komfort ljudmässigt, måste ha varit något hjullager som dåna?

#93
2013-02-06 23:30

Bara en liten undran... Jes, när du inte vill slicka på lyktstolpar (som tydligen har något med Toyota/Lexus att göra), vad slickar du då på för metallföremål?

En begagnad Phaeton är nog svårslagen när det gäller lyxbil till lågt pris, men jag blev också lite undrande över vägljudet i den, inghus.

#94
2013-02-06 23:43

Roy j: Ja för när man sätter sig i en välvårdad lyxbil som kostar miljonen ny även om man nu betalat en 1/10 av det så är ju förväntningarna höga ang komfort och näst intill ljudlöst åkande som i en Lincoln TownCar åtminstånde, ägaren skyllde på däcken men det borde väl vara bortisolerat i denna typ av bil, synd.

#95
2013-02-16 21:25

Roy j du skriver att det blivit bättre nu efter att moderatorssituationen togs upp, va? Jag har i ett inlägg just efterfrågat var moderatorerna håller hus. De verkar blunda för vissas inlägg som är kränkande hånande många gånger från en viss person här. Bara ute efter att provocera. Det upprepas konstant systematiskt på sådana som inte håller med denne herre. Jag har läst igenom otroligt många artiklar och kommentarer här under ganska lång tid innan jag registrerade mig som användare här för kanske två månader sedan. Och det är tråkigt att läsa tillför ingenting det denna person skriver i artiklarna. Men ingen ingen gör något åt det! Blundar moderatorerna här? Många gånger skrattar man bara med denna person precis som man inte vågar ta tag i det denna person håller på med.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.