Bild
Nästa artikel
Airbagproblem hos Toyota

Airbagproblem hos Toyota

Nyheter

3,4 miljoner bilar återkallas då elektronikfel kan göra att krockkudden inte löses ut.

Återkallelsen har utlysts av USA:s trafiksäkerhetsmyndighet NHTSA och gäller Corolla modellår 2011-2019, Matrix mellan 2011-2013, samt Avalon modellår 2013-2018.

På dessa bilar kan styrenheten (ECU:n) utsättas för elektriska störningar som i värsta fall påverkar krockkuddarnas aktivering. Detta kan också ha effekt på bältessträckarna. 

Enligt Toyota i Sverige omfattas inga bilar i Europa av felet, endast fordon i Nord-, Central- och Sydamerika. Toyotas amerikanska verkstäder kommer att installera ett slags brusfilter för att komma tillrätta med elektronikproblemet. 

Krockkuddarna tillverkas av amerikanska komponenttillverkaren TRW som sedan några år tillbaka ägs av tyska företaget ZF Friedrichshafen. Det är alltså inte ökända Takata som står bakom tillverkningen. Takatas defekta krockkuddar ledde för några år sedan till bilindustrins största återkallande med miljontals bilar inblandade.

Diskutera: Vad tycker du om återkallelsen?
Taggar: Nyheter, Toyota

Kommentarer

#1
2020-01-27 13:27

Har TRW använt specar från Takata?

#2
2020-01-27 14:40

Vad konstigt, enligt många kommentarer så är det ju Franska grejer som är skit

#3
2020-01-27 15:47

Inte förvånad. Återkallelser verkar vara Toyotas grej.

#4
2020-01-27 16:06

VWs grej är att inte återkalla, utan låta kunder eller försäkringskollektivet stå för notan, frågan är vad man föredrar......men jag är inte förvånad över VWs placeringar i div undersökningar som speglar detta och andra kvalitetsbrister år efter år i undersökningar världen runt.

#5
2020-01-27 17:53

Shogun
Man kan tolka återkallelser som man vill men det är ju uppenbart att Toyotas felfrekvens har kommit ifatt övriga tillverkares.

#6
2020-01-27 18:12

Toyotas fel blir knappast färre bara för att man hänvisar till Volkswagen eller franska tillverkare istället.

Axa. Ja du har helt rätt. Toyota har precis lika dålig eller bra tillförlitlighet som alla andra idag. Det är vad undersökningarna visar (Men som vår kära fanatiker inte vill kännas vid)

MVH AL

#7
2020-01-27 19:21

Jag fattar inte vad du menar när du påstår att Toyota har lika dålig tillförlitlighet eller som andra idag.
Ge mig källan till ditt påstående så tror jag dig. Vilka undersöknigar refererar du till? Toyota blev ju bäst
i Vi Bilägares kvalitetsindex och RAV 4 bäst i Folksams kollissionstest, så jag ställer mig undrande till ditt
påstående, dessutom bekräftar ju flera av de amerikanska undersökningarna att Toyota och Lexus ligger
bland de bästa märkena. Jag har haft flera Toyotabilar och aldrig haft några större problem vare sig med
bilarna eller den fantastiska verkstadsservicen men fanatiker är jag inte men väldigt nöjd. Skulle aldrig köpa
en prukt från ett företag som sysslar med grovt fusk!

#8
2020-01-27 19:56

Ja AL, ibland kan vi vara överens.

Kenvik, hur och om man åtgärdar fel är en annan diskussion. Om fel finns eller uppstår som kan relateras till tillverkningen så spelar det ingen roll egentligen vad man tycker. Det är ju fel. Detta Toyota-fel är lika mycket fel som VWs kamremsfel.

#9
2020-01-27 20:48

Nu pratar vi inte om kamrensfel utan om medvetet fusk. Dieselgate med avgasfusk som avslöjades först i USA och renderade många miljarder i böter. Då har man diskvaliserat sig som seriös tillverkare i mina ögon.

#10
2020-01-27 20:55

Kenvik
Ähum, pratar vi om fel eller fusk, eller fel som är fusk? Hur vet vi att inte Toyota fuskat med airbagen?

Spelar ingen roll menar jag. Räknar man fel så handlar det om antingen fel relaterat till tillverkningen eller handhavandefel. Jag tänker att det behöver inte vara svårare än så.

Sedan kan man värdera olika fel och kalla vissa för fusk och andra för ”hoppsan det bidde en återkallelse”. Men det har ju egentligen inget med felfrekvens att göra menar jag.

#11
2020-01-27 21:15

Ja om det är ditt krav Kenvik (en känd debattör med annat nick ser jag) så hoppas jag att du överger Toyota. För ingen har ju missat att Toyota försökte förhindra och mörklägga utredningen om gaspedalerna som fastnade.

"I mars 2014 dömde amerikanska justitiedepartementet Toyota till 1,2 miljarder dollar i avgifter samt att de som en del av uppgörelsen ska övervakas av en oberoende part under tre år. Detta då Toyota ansågs ha förminskat problemen, vilselett tillsynsmyndigheter samt försett kongressen med felaktig information."

https://teknikensvarld.se/toyota-slipper-fler-pafoljder-for-plotsligt-ac...

Angående kvaliteten och felnivån har vi redan gått igenom den. http://www.anusedcar.com/index.php/tuv-report-year-age/2017-4-5/578

Här kan man enkelt följa utvecklingen för märket, både i jämförelse med sig själv som med andra.

Tidigare var man bland de bästa - till och med bäst. Numera är man i bästa fall på medelgod nivå.

Detta kan man också få bekräftat i Toyotas egen koncernredovisning, där garantikostnaderna per såld bil mer än dubblerats, från knappa 300 dollar per bil år 2003 till mer än 600 dollar år 2017. Notera dessutom att värdet för 2017 egentligen skall ligga ännu högre än tidigare.

https://www.warrantyweek.com/archive/ww20180705.html

Det som bekostar det som du menar är kvalitet (återkallelser till höger och vänster och generös goodwill hittar du i figur 8. Det är vad Toyota avsätter för att ta hand om förväntade driftsproblem. Också detta konto (som Toyota förstås hämtat från köparna via bilens pris) har exploderat i jämförelse med år 2003. Det är nästa 6 gånger större än tidigare och dubbelt så stort som General Motors. Toyotas egen bedömning tycks alltså inte stämma överens med den samlade expertisen i Värmland;-), men det var det väl ingen som trodde att de skulle göra heller...

MVH AL

#12
2020-01-27 21:19

Våran yaris 07a var in för två år sedan där dom bytte nåt i Airbagratten.
Nu var det dags igen.
Passagerarsidan skall ner och nåt i airbagen byts.
Det är väl bra men ett jäkla besvär och ett par arbetstimmar borta.

#13
2020-01-27 21:23

Våran yaris 07a var in för två år sedan där dom bytte nåt i Airbagratten.
Nu var det dags igen.
Passagerarsidan skall ner och nåt i airbagen byts.
Det är väl bra men ett jäkla besvär och ett par arbetstimmar borta.

#14
2020-01-27 21:29

För det första jag är inte värmlänning men ser att du är välinformerade. Det tycker jag om men jag är ingen känd debattör utan en privatperson som är väldigt nöjd med de Toyotabilar jag och har inga planer på att överge märket. Kör nya Rav4 nu, en väldigt trevlig bil och hittills totalt problemfri och så har det varit med de övriga Toyotabilar jag haft.

#15
2020-01-27 21:36

Men Kenvik det är väl ingen som anser att Toyota-ägare ska ge upp sina bilar. Det handlar om att Toyota har problem med sina bilar precis som alla andra tillverkare och att felfrekvens är ungefär som hos andra.

#16
2020-01-27 21:57

Tänk att det verkar som om Kenvik och Shogun är identiska värmlänningar som sitter bakom samma tangentbord... Så himla patetiskt!

#17
2020-01-27 22:24

Kenvik: Nej ok, jag utgick enbart från det du skrev om dieselgate. Med tanke på att Toyota också pysslat med mörkläggning - dessutom med människoliv som insats (som är betydligt värre än lite överskridande av nox) - så borde du ju agera konsekvent och förlora förtroendet även för just Toyota. Eller så kanske du insett att alla biltillverkare är lika goda eller onda kålsupare, d.v.s affärsdrivande intressenter som vill erbjuda bilköparna en produkt till högsta möjliga vinst.

Men som Axa är inne på; Toyota har tappat sin tidigare problemfrihet. Man är numera i paritet med andra tillverkare. Driftsäkerheten är ersatt med miljöhänsyn och kundvård således.

MVH AL

#18
2020-01-27 22:31

Nej vi är inte samma personer. Jag har aldrig sagt att Toyotabilarna är problemfria. Det finns väl inga märken som är! Jag har väl haft några småfel under åren men de har varit bagatellartade. Aldrig motorproblem eller svåra tekniska problem som krävt långvariga verkstadsinsatser. Samtidigt tycker jag om att när ett fel uppstår så erkänner man det och återkallar bilarna. Det vore väl värre att tiga och låta kunderna ta stöten. Att medvetet undanhålla och fuska det är mycket värre. Bilbranschen som andra bygger väl på förtroende. PS: Har enToyota Yaris hybrid 2017 också lika problemfri den också som min Rav4 hybrid så jag har förtroende för företaget, säljaren och verkstaden så varför ändra på det?

#19
2020-01-27 23:04

Jag syftade mest på din egen definition Kenvik. Toyota har bevisligen både mörkat och vilselett utredningen av deras gasande bilar, något man fick böta för (precis som Volkswagen). När man sedan fick krypa till korset tvingades man återkalla bilarna (till en kostnad som raderade hela vinsten) och därefter blev man bötfälla för att man agerat i strid med myndigheterna - även det på samma sätt som Volkswagen. Så om du med bakgrund i Volkswagens agerande tycker att de har förbrukat sitt förtroende så borde även detta förbrukade förtroendekapital omfatta Toyota.

I annat fall agerar du inkonsekvent. Varför kan du nog bara själv svara på.

Och kunderna både har och tar stöten för problemen via priset på bilen. Det är vad länken till Warranty week visar.

MVH AL

#20
2020-01-27 23:28

Ja man kan ju duskutera detta i all oändlighet men jag utgår ju endast från mina egna erfarenheter och min egen
situation och jag har haft andra bilmärken till och med Volkswagen men det är ju historia nu sedan jag började med Toyota
så har jag hittat rätt och känner mig inte inkonsekvent och de böter du refererar till som Toyota har haft i USA framförallt är ju
som en liten rännil mot de 300 miljarder som Volkswagen kommer att få böta för dieselgate. Nu lägger jag ned diskussionen
och tycker att det var kul att diskutera med dig AL.
MVH

Kenvik

#22
2020-01-28 05:20

Köp Toyota och bli missbelåten då den ständigt blir återkallad för än det ena än det andra. Men med rätt marknadsföring går allt att sälja och få köparen att inbilla sig att hen köpt ”kvalitet”, sicket skräp!

#23
2020-01-28 09:16

Med rätt marknadsföring går det även att sälja Kina byggda Volvo XC60 på europeiska marknaden till godtrogna kunder.....samtidigt ökar man vinsten som att kommuniststaten gynnas än mer.....

I nästa seriösa undersökning är Toyota med i toppen igen, det vet ju alla pålästa.

#24
2020-01-28 09:28

Märkligt. Fel på en Toyota... När man läser flöden, forum om Toyota är det aldrig fel eller några brister.

#25
2020-01-28 11:24

Bra att man återkallar såklart för de amerikanska kunder som äger de drabbade modellerna, de kommer åter att köpa en Toyota igen, till några fås förtret som är dåligt pålästa här.

#26
2020-01-28 13:23

"Shogun"
Varför skulle en Volvo tillverkad i Kina vara sämre än t.ex en Audi tillverkad i Ungern? "Premium" är ett missbrukat ord.

#27
2020-01-28 18:33

Ja det är fantastiskt att "eliten" i världsmetropolen (läs; värmländska skogarna) gör en bättre bedömning av driftsnivån än Toyotas egen koncernledning;-).

Men det klart. De har ju inte tillgång till någon liten verkstad med två anställda och en omsättning på dryga miljonen heller.

Så vad förstår dem?

Tur vi har de "upplysta" herrarna i de svenska skogarna som inte bara kan ratta en bil (eller traktor) bättre än andra, alternativt dra lite sexistiska och infantila skämt, kasta lite prillor på vä(g)garna och bete sig allmänt primitivt, de kan också förklara att alla redovisade fel inte existerar - ja och tydigen inte bara helt stick i stäv med Toyota själva utan genom att hänvisa till en alternativ producents sju år gamla motoroptimering;-).

Kulturkrock i kvadrat således och en verklighetsflykt av sällan skådat slag men å andra sidan harmlöst och svårt att ta på allvar. Så vi får väl bokföra det på kontot för lustigheter.;-)

MVH AL

#28
2020-01-28 15:02

Claes Gilred.

Har aldrig sagt att en Volvo är sämre än en Audi, det är nog samma och på samma låtsas premiumnivå, som sagt premium är ett missbrukat ord på icke premium, det har du rätt i.

Däremot gillar jag inte kommuniststaten Kina och vad de står för samt att de försöker påverka Sverige på många områden, tex ambassadören för Kina som kommer med hot etc och vad detta kommer att föra med sig.

#29
2020-01-28 19:28

"The Toyota Camry is assembled in several facilities around the world including Australia, China, Taiwan, Japan, Indonesia, Malaysia, the Philippines, Russia, Thailand, India, Vietnam, and the United States."

https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.