Bild
Nästa artikel
Nyheter

Rekordåterkallande av Takata

Publicerad 20 maj 2015 (uppdaterad 22 maj 2015)
Den japanska tillverkaren bekräftar att det kan finnas defekta krockkuddar i nära 34 miljoner bilar. Återkallandet blir troligtvis det största någonsin inom bilindustrin.
Återkallelsen som offentliggjordes igår gäller i första hand amerikanska fordon. Krockkuddarna används enligt det amerikanska trafiksäkerhetsverket av 11 biltillverkare, bland andra Toyota, Mazda, Honda och Ford.

Vi bilägare har varit i kontakt med flera av de berörda bilmärkena i Sverige. Toyotas presskontakt i Sverige, Bengt Dahlström, bekräftar att även svensksålda modeller påverkas:
– Det gäller cirka 20 000 bilar mellan 2003-2007 av modellerna Hilux, Rav4, Yaris, Verso och Corolla. Ägare av dessa bilar kommer att bli kontaktade av oss via brev.

Nissan informerar att krockkuddarna finns i svenska bilar av modell X-Trail, Almera och Navara av årsmodell 2004-2006 och det berör totalt 3178 bilar i Sverige. Även här blir ägare underrättade med brev.

Per Lindström, pressansvarig på Mazda Sverige, säger såhär:
– Enligt vår information rör Takatas återkallesle endast den första modellen av Mazda6, tillverkad mellan 14 februari 2002 och juni 2003. Av i Sverige totalt 2113 berörda bilar återstår 1377 kvar att åtgärda när kunderna kommer in till en av våra Mazda-verstäder.

Från Hondas håll intygar man att återkallelsen enbart gäller modeller i USA. Ford Sverige har ännu ingen information om någon av deras modeller i Sverige påverkas.

Tidigare har 36 miljoner bilar återkallats i omgångar världen över på grund av felet, enligt Associated Press.

I juli förra året återkallade BMW 12 000 bilar i Sverige till följd av de defekta krockkuddarna.

Felet på kuddarna är att de kan explodera alltför våldsamt vid en krock och sprida splitter i bilen. Minst sex personer har dött och det rapporteras att över 100 ska ha skadats av krockkuddarna.

Diskutera: Litar du på krockkuddarna i bilen?

Kommentarer

#1 • 2015-05-20 10:41
Tobo

Intressant att Toyota Sweden säger att Toyota Picnic årsmodell 2003-2007 ska återkallas. Picnic tillverkades under åren 1995-2001. Modellen ersattes av Avensis Verso år 2001.

#2 • 2015-05-20 12:40
Reverend Benny

Först så skrivs det att "gäller i första hand amerikanska fordon" och sen läser man att "Toyotas presskontakt i Sverige, Bengt Dahlström, bekräftar att även svensksålda modeller påverkas"
Varför ens skriva att det gäller i första hand amerikanska fordon när det gäller worldwide?
Sen undrar jag varför samma tillverkare valt att berätta om detta vid olika tillfällen?
Är det inte samma krockkuddar som sitter i BMW som Toyota?
Handlar det om att Takata premierar vissa biltillverkare eller är det bara så enkelt att dom inte hunnit producera tillräckligt många och väljer att återkalla när dom producerat tillräckligt så att det finns enheter att byta?

#3 • 2015-05-20 13:11
Audi A5 SB

Benny, förklaring kan hittas här: http://www.nytimes.com/2015/05/20/business/takata-airbag-recall.html?_r=0

Takata har hittills hävdat att problemet har varit begränsat till "fuktiga miljöer", men nu har man krupit till korset.

#4 • 2015-05-20 16:30
Peter E

"Litar du på krockkuddarna i bilen?" Naturligtvis. Det sitter ju inte japanska krockkuddar i min bil!!

#5 • 2015-05-20 16:39
Peter E

http://www.di.se/artiklar/2015/5/20/autoliv-ar-redo-att-oka-kapaciteten/

#6 • 2015-05-20 16:52
Peter E

Shogun: Det sitter med all säkerhet(!) krockkuddar från Autoliv i min bil så jag är helt säker(!) på att de fungerar vid en eventuell olycka.
Så ja, jag känner mig mycket säker i min tyska bil utan japanska krockkuddar.
Japansk kvalitet= noll, zero, 0.

#7 • Uppdaterat: 2015-05-20 16:57
Peter E

De som kört, åkt i bilar med japanska krockkuddar hade nog avstått från detta om de visste vilken miserabel kvalité det var på kuddarna.
Rena ryska rouletten ju.

#8 • 2015-05-20 17:00
Peter E

Synd bara att så många blivit dödade/skadade innan denna oerhört stora skandal blivit känd.
Men det är väl så när folk tror att japanska grejer aldrig går sönder eller är fel på.
Man väljer att blunda/hålla för öronen.

#9 • 2015-05-20 17:02
Peter E

Tror japanerna ska använda sig av fler europeiska underleverantörer, då kanske man kan känna sig säkrare när/om man skulle åka i något japanskt.

#a • 2015-05-20 17:07
Reverend Benny

@Audi A5
Tack för länken.
Intressant artikel, gav lite bättre förklaring till vad allt handlar om.

Detta är ett praktexempel på en av nackdelarna med att ha en stor underleverantör som levererar till många olika tillverkare.
Trist bara att så många verkar ha fått sätta livet till innan det uppmärksammats och blivit recall på grejjerna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.