Bild
Nästa artikel
Rekordåterkallande av Takata

Rekordåterkallande av Takata

Nyheter

Den japanska tillverkaren bekräftar att det kan finnas defekta krockkuddar i nära 34 miljoner bilar. Återkallandet blir troligtvis det största någonsin inom bilindustrin.

Återkallelsen som offentliggjordes igår gäller i första hand amerikanska fordon. Krockkuddarna används enligt det amerikanska trafiksäkerhetsverket av 11 biltillverkare, bland andra Toyota, Mazda, Honda och Ford.

Vi bilägare har varit i kontakt med flera av de berörda bilmärkena i Sverige. Toyotas presskontakt i Sverige, Bengt Dahlström, bekräftar att även svensksålda modeller påverkas:
– Det gäller cirka 20 000 bilar mellan 2003-2007 av modellerna Hilux, Rav4, Yaris, Verso och Corolla. Ägare av dessa bilar kommer att bli kontaktade av oss via brev.

Nissan informerar att krockkuddarna finns i svenska bilar av modell X-Trail, Almera och Navara av årsmodell 2004-2006 och det berör totalt 3178 bilar i Sverige. Även här blir ägare underrättade med brev.

Per Lindström, pressansvarig på Mazda Sverige, säger såhär:
– Enligt vår information rör Takatas återkallesle endast den första modellen av Mazda6, tillverkad mellan 14 februari 2002 och juni 2003. Av i Sverige totalt 2113 berörda bilar återstår 1377 kvar att åtgärda när kunderna kommer in till en av våra Mazda-verstäder.

Från Hondas håll intygar man att återkallelsen enbart gäller modeller i USA. Ford Sverige har ännu ingen information om någon av deras modeller i Sverige påverkas.

Tidigare har 36 miljoner bilar återkallats i omgångar världen över på grund av felet, enligt Associated Press.


I juli förra året återkallade BMW 12 000 bilar i Sverige till följd av de defekta krockkuddarna.

Felet på kuddarna är att de kan explodera alltför våldsamt vid en krock och sprida splitter i bilen. Minst sex personer har dött och det rapporteras att över 100 ska ha skadats av krockkuddarna.

Diskutera: Litar du på krockkuddarna i bilen?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2015-05-20 10:20

Advokaterna gnuggar händerna i USA, kanske? Nej, jag är inte orolig. Är något fel vet jag att tillverkaren till min bil tar sitt ansvar och återkallar bilen. Men detta blir dyrt för Takata.

#2
2015-05-20 10:21

Det var bättre förr. Ju förr desto bättre.

#3
2015-05-20 10:41

Intressant att Toyota Sweden säger att Toyota Picnic årsmodell 2003-2007 ska återkallas. Picnic tillverkades under åren 1995-2001. Modellen ersattes av Avensis Verso år 2001.

#4
2015-05-20 10:43

Så otroligt mild Shogun är nu. I åratal har vi fått höra hur enastående de asiatiska bilarna är med Toyota i spetsen samt hur kass de europeiska tillverkarnas bilar är. Toyotas alla problem på senare år har Shogun skyllt på europeiska fabriker, europeiska arbetare och europeiska underleverantörer. (Att Toyota sedan har haft det yttersta kontrollansvaret verkar inte ha föresvävat honom.) Men, återigen, visar det sig att det är en japansk underleverantör som orsakar problemen - världsrekord (igen?), den här gången.
"Advokaterna gnuggar händerna i USA, kanske?", skriver Shogun. Inte så konstigt när felet på kuddarna är att de kan explodera alltför våldsamt och sprida splitter i bilen med följden att minst sex personer har dött och över 100 skadade ska ha rapporterats.
Det låter ju jättebra att "Shoguns biltillverkare" (och PREVIA:s) "tar sitt ansvar". Jättefint och poetiskt! Problemet är ju bara alla livsfarliga problem ...

#5
2015-05-20 12:40

Först så skrivs det att "gäller i första hand amerikanska fordon" och sen läser man att "Toyotas presskontakt i Sverige, Bengt Dahlström, bekräftar att även svensksålda modeller påverkas"
Varför ens skriva att det gäller i första hand amerikanska fordon när det gäller worldwide?
Sen undrar jag varför samma tillverkare valt att berätta om detta vid olika tillfällen?
Är det inte samma krockkuddar som sitter i BMW som Toyota?
Handlar det om att Takata premierar vissa biltillverkare eller är det bara så enkelt att dom inte hunnit producera tillräckligt många och väljer att återkalla när dom producerat tillräckligt så att det finns enheter att byta?

#6
2015-05-20 13:11

Benny, förklaring kan hittas här: http://www.nytimes.com/2015/05/20/business/takata-airbag-recall.html?_r=0

Takata har hittills hävdat att problemet har varit begränsat till "fuktiga miljöer", men nu har man krupit till korset.

#8
2015-05-20 16:40

Kapten/Jägaren.

Toyota/Lexus är enastående! Läs Autoindex mfl. Om jag säger att Lexus är en betydligt bättre bil enligt min erfarenhet än Mercedes lyssnar du ju inte på ändå. Hur många som dött av upprostade Mercedes bilar som tappat hjul, fjädrar som gått av under körning m.m vet vi inte. Mercedes märket som numera givit rosten ett ansikte. Betalar man premiumpris för en bil vill man också ha premiumkvalitet, något som tyska premiummärken inte kan leverera enligt AL.

Lägger in en länk här nedan där du medverkar på den tiden då du kallade dig för Jägaren? Som sedan blev uppgraderad till Kapten av någon anledning......Där diskuterar du med vår vän AL där han förklarar både Toyotas överlägsna kvalitet och även Lexus överlägsenhet över tyska premium bilar. Där en 10år gammal Lexus har färre fel än en 3år gammal BMW, enligt AL. Inlägg nr 26,37,46 är läsvärda för dig, säkert andra också. Hur han fått fram detta vet jag inte, jag har frågat om det ett flertal ggr i en annan tråd som är uppe på sidan nu om Autoindex mfl undersökningar utan att få svar. Men det stämmer mycket väl med min egen erfarenhet, synd att inte du har den erfarenheten.......men du är nog inte ensam.

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-vad-menar-ni-med-premium-28...

Peter E.

Det sitter heller inte japanska kamkedjor och Dsg växelådor i din bil.......vet du om krockkuddarna i din bil fungerar överhuvudtaget? Kört i väggen och testat? ;o)

#9
2015-05-20 16:30

"Litar du på krockkuddarna i bilen?" Naturligtvis. Det sitter ju inte japanska krockkuddar i min bil!!

#11
2015-05-20 16:52

Shogun: Det sitter med all säkerhet(!) krockkuddar från Autoliv i min bil så jag är helt säker(!) på att de fungerar vid en eventuell olycka.
Så ja, jag känner mig mycket säker i min tyska bil utan japanska krockkuddar.
Japansk kvalitet= noll, zero, 0.

#12
2015-05-20 16:57

De som kört, åkt i bilar med japanska krockkuddar hade nog avstått från detta om de visste vilken miserabel kvalité det var på kuddarna.
Rena ryska rouletten ju.

#13
2015-05-20 17:00

Synd bara att så många blivit dödade/skadade innan denna oerhört stora skandal blivit känd.
Men det är väl så när folk tror att japanska grejer aldrig går sönder eller är fel på.
Man väljer att blunda/hålla för öronen.

#14
2015-05-20 17:02

Tror japanerna ska använda sig av fler europeiska underleverantörer, då kanske man kan känna sig säkrare när/om man skulle åka i något japanskt.

#15
2015-05-20 17:07

@Audi A5
Tack för länken.
Intressant artikel, gav lite bättre förklaring till vad allt handlar om.

Detta är ett praktexempel på en av nackdelarna med att ha en stor underleverantör som levererar till många olika tillverkare.
Trist bara att så många verkar ha fått sätta livet till innan det uppmärksammats och blivit recall på grejjerna.

#16
2015-05-20 17:15

Då hoppas vi att alla berörda bilägare läser sin post!

#18
2015-05-20 17:30

Peter E.

Hur kan du veta att de fungerar som tänkt i din bil om du inte krockat?! Jag vet inte om de fungerar som tänkt i min bil, men man kan ju hoppas att de fungerar som tänkt, det är nog det du gör. Liksom kamkedjan och ev DSG liksom mycket annat....

Detta har varit känt under ett år skulle jag tro med några av Takatas krockkuddar, kanske har det blivit än fler nu. Men detta kunde man ju läsa om för över en vecka sedan i andra motortidningar/saiter.

#19
2015-05-20 17:39

850 000 Audi förare har haft fel på sina bilars system som sköter krockkudden sedan 2011 ( 13 000 i Sverige) och BMW har fått byta ut sina Takata krockkuddar i 1,6 miljoner bilar, så det gäller att sitta i rätt Europeisk bil om man vill att krockkudden löser ut vid en olycka.
http://www.vibilagare.se/nyheter/audi-a4-aterkallas-fel-pa-krockkuddar
Förra året återkallades 70 000 Audibilar på grund av fel på brosservot, men det är klart vem behöver bromsar i en Europeisk bil om det nu inte råkar vara en BMW med Takati kudde eller en Audi som har fel på elektroniken till krockkudden för då behöver man kanske fungerande bromsar.
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20140901/audi-aterkallar-7...

#20
2015-05-20 17:41

Shogun: Jag hoppas varken jag eller du får reda på huruvida de fungerar eller ej, men eftersom det INTE sitter krockkuddar från Japanska Takata i min bil så kan jag i alla fall vara säker på just det.
Och då känner jag mig mycket säkrare :-)
Har varken DSG eller kamkedja på min bil men om du nu tycker det är lika allvarligt/allvarligare än felaktiga krockkuddar så får det stå för dig.
Men det är isåfall nog för att du har dina Japanglasögon på dig ;-) Nobody´s perfect

#21
2015-05-20 17:42

34 miljoner......... and counting...

#22
2015-05-20 18:16

Previa.

Tummen upp! ;o)

Peter E.

Du har nog läst för mycket i Forum........Tummen ned!

#23
2015-05-20 19:01

Någon tyckte tidigare att polisen skulle komma och tvångshämta de livsfarliga gasbilarna. Har man personal till att hämta dessa, om man nu inte läser sin post?

#24
2015-05-20 19:08

Fy fan, snart pratar vi väl om 100 miljoner återkallade bilar ... Jag tycker att hela Toyota och Takata som företag skall återkallas och förbjudas att verkar något mer.

#26
2015-05-20 20:35

Om krockkuddar tycker jag lika illa som om kärnkraft. Plötsligt smäller det och direkt efteråt vill ingen vid en opinionsundersökning ha skiten. Ej heller gillar jag den s.k. avancerade elektroniken i bl.a. våra bilar. Kalla mej gärna bakåtsträvare. Det tar jag som en stor komplimang. Samhället och därmed också bilarna var enklare och begripligare och mer förutseende förr. Detta säger en som var med på vägen när vi hade vänstertrafik. Ps! Jag vet att fler omkom på 60-talet trots färre bilar och lägre hastigheter men det hängde i en helt annan utsträckning på dej själv på den tiden och så kunde man själv reparera vid vägkanten.

#28
2015-05-20 20:56

Skönt att man kör en Asiatisk SUV som ingen alls dör i läser man här.
http://www.iihs.org/iihs/sr/statusreport/article/50/1/1
Inte många Europeiska bilar med i den listan över allra säkraste bilarna som rullar på vägarna i USA.
Audi A4 har heller inga dödsfall enligt listan trotts att de återkallats nyligen med fel på just krockkudden.

#29
2015-05-20 21:16

Det man undrar över är ju hur länge Takata vetat om detta, jag menar de äldsta kuddarna är ju nästan 15 år?
De måste väl göra några prov med dessa grejer....märktes inget då eller gav dom blanka fan i det och utrustade bilarna med dessa dödsfällor?

#30
2015-05-20 21:31

Sluta käbbla om japansk vs tyskt och köp svenskt istället så är ni på den säkra (in)sidan... :-)

#32
2015-05-20 22:19

Jag har ingen. :)

#33
2015-05-20 22:34

Previa.

Tummen upp återigen för din länk!

#34
2015-05-21 07:46

Peter E:
Läste på Car and Driver att det har visat sig att ingenjörer på Takata varnade (endast internt då) för att krockkuddarna kunde skjuta ut splitter för över 10 år sen men de högt uppsatta ignorerarde givetvis det och dokumenten förstördes. Detta gör ju det hela väldigt mycket mer allvarligt...

#35
2015-05-21 08:07

Lite räknande - säg 100 miljoner bilar x 500 kr st att åtgärda -> 50 miljarder. Finns andra områden där den summan skulle rädda betydligt fler än ett tiotal liv. Jobbig bedömning men kanske läge att reflektera över vad vi lägger pengar på i vår värld.

#36
2015-05-21 08:37

Lindmar: Vad kostar en en airbag? 500kr?

#37
2015-05-21 09:16

Vilken verkstad åtgärdar fel på en airbag (byte t ex) för 500 kr ? För den summan kör dom inte ens in bilen i hallen....

#38
2015-05-21 12:40

Det här är förbannat allvarligt!
Man får helt enkelt inte bygga klantiga säkerhetssystem.
Jag utgår ifrån att Autoliv har ett annat tänkande. De har ju i decennier arbetat med säkerhet som inriktning. Och då gäller det att tänka långsiktigt, det vill säga bilens livslängd.

Vem vill åka omkring och riskera att bli spetsad av metallsplitter rätt vad det är?

När japanerna kom igång på allvar på 70-talet, så hade de generellt utomordentligt jämn byggkvalitet, överlägsen den europeiska. Jämnheten, alltså.
Man kan undra vad som hänt på senare år.

#39
2015-05-21 12:41

Så mycket om japs bilars tillförlitlighet. Visst var det bättre förr... när ett märke var ett märke.
Idag består varje märke av en salig kompott av olika leverantörer... Mercedes har ex.vis. Hyundai och KIA delar (möjligen även andra) och rumänska underleverantörer av chassidelar (det jag vet om).

#40
2015-05-21 13:08

Ja, Bortom, där tar du upp en sak som jag tänkt skriva men glömde bort - detta med underleverantörer. För att göra ekonomiska vinster är storskalighet en fördel, men återfinns samma felaktiga komponent hos många andra tillverkares produkter, så är det ju inte längre så lyckat.
Då är det ett absolut måste att ha en stenhård kvalitetsinriktning, vilket jag tror och hoppas att Autoliv har.

#41
2015-05-21 23:46

2012 rapporterade NHTSA om 10 500 felaktiga sidokuddar från Autoliv.

”After multiple recalls issued out by several different automakers, NHTSA is expanding their investigation into what is causing these potentially faulty side airbags. It appears that the impacted makes and models contain airbags that may have been manufactured with an ineffective mix of inflation gasses.
Vehicles that have already been recalled for this exact issue include the Honda Accord and Crosstour, the 2012 Subary Legacy and Outback, and the 2011 Toyota RAV4, just to name a few. Up until now, only a total of 2,700 vehicles have been recalled but that number could grow exponentially.

The manufacturer of the faulty airbags are from Swedish supplier Autoliv. Apparently a total shipment of 10,500 faulty inflators were sent out to automakers in addition to two other airbag manufacturers.”

Helt kan man inte lita ens på det bästa.

Det finns andra aktörer i branschen, Opel har utöver Autoliv använt en tillverkare som heter ”Key Safety Systems”.

Och i Tyskland finns en tillverkare grundad 1899, av rattar, div. inredningsdetaljer och luftkuddar som tidigare hette Petri, första luftkudden tillverkades för Mercedes 1981.

2000 köptes Petri av Takata och 2012 ändrades Namnet till enbart Takata AG.
Frågan är om det är skillnad mellan den Tyska tillverkningen och den japanska?
Vissa som - nu - använder delar med namnet Takata uppger att de inte påverkas av dessa fel, varför något i sammanhanget förefaller oklart?

Kanske ett klart (inte bara luddigt) årtal då felen upphörde?

#42
2015-05-21 23:52

Att skylla på de Japanska biltillverkarna för krockkuddarna känns väl inte helt OK.

#44
2015-05-22 17:19

Vi är alla fanatiska eftersom vi ägt simpla tyska bilar som inte håller måttet kvalitetsmässigt, så är det världen runt att alla är lika fanatiska när de väljer japanskt och får se hur mycket bättre bilarna är, så enkelt är det. Blindstyren är de som vägrar prova japanskt av fanatiska skäl....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.