Bild
Nästa artikel
Toyota återkallar 1,5 miljoner bilar

Toyota återkallar 1,5 miljoner bilar

Nyheter

Toyota och Lexus kallar nu in 1,5 miljoner bilar till verkstad. Läckande bromsvätska riskerar att försämra bilarnas bromsar.

Toyota ska nu reparera delar av bromssystemet på totalt 1,53 miljoner bilar över hela världen.

Orsaken är att huvudbromscylindern kan läcka bromsvätska om vätskan inte innehåller en särskild smörjande tillsats.

Om nivån bromsvätska blir för låg kommer en varningslampa att tändas. Åtgärdas inte problemet riskerar bilarna att förlora bromskraft över tid.

Följande modeller omfattas:

Toyota Avalon, 2005-2006
Toyota Highlander, 2004-2006, ej hybrid
Lexus RX 330, 2004-2006
Lexus GS 300, 2006
Lexus IS 250, 2006
Lexus IS 350, 2006

De flesta av bilarna har sålts i Nordamerika och Japan. Men även 50 000 exemplar i Europa berörs, varav ungefär 800 Lexus i Sverige.

Det senaste året har Toyota återkallat mer än tio miljoner bilar över hela världen och kritiserats för att agera långsamt.

Nu reagerar Toyota istället blixtsnabbt och återkallar hellre för tidigt än för sent.
 
Diskutera: Vad tycker du om Toyotas återkallelse?

Taggar: Nyheter, , Lexus, Toyota

Kommentarer

#1
Jägaren
2010-10-25 10:52

Frågan handlar inte om huruvida Toyota agerar långsamt eller snabbt, utan om att det är fel på snart sagt varenda bil från företaget. Och till och med Lexus (helgonförklarad av Conny Karlsson) åker ner till gammal Ladanivå á la 70-talet. Och inte nog med det. Det har nu visat sig att även de av vissa så högt skattade Japantillverkade bilarna ingår i den här återkallningsomgången.
Jag har sagt det förut och säger det igen: Tidigare har Toyota lyckats klara ut situationerna genom en vältrimmad verkstadsorganisation. Men nu - när felen blir oändliga till antalet och av allvarlig art - fungerar inte den varianten längre. Bra att folk äntligen får veta hur det ligger till (och har legat till hela tiden).

#2
2010-10-25 11:00

Kanske finns det nackdelar också med "Kaizen"?

#3
Emme S70
2010-10-25 11:01

Jägarn, du har ingen koll alls.

#4
789
2010-10-25 11:05

Jaha,
dags igen för de redan hårt prövade Toyota OCH Lexus ägarna att lämna in bilskrällena på reparation. Är det ngn som hört talas om dessa fel: trasiga bromsar, styrning som ej fungerar, gaspedaler som hänger sig, motorer som ej startar, spruckna styrväxlar dvs glapp i ratt - snäck -växel och nu detta...? Hmm. Det är "felfria" Toyotor vi snackar om... Förr sas det "My Toyota is fantastic" numera säger alltfler: "My Toyota is fan-så-taskig".

#5
2010-10-25 11:28

Dessa felfria Toyota :)
Då är det bara att invänta Jarl S mfl till att komma till undsättning och försvara dessa.
Inse fakta, ALLA bilar kan få problem. Det finns inga som är felfria.

#6
jarl s
2010-10-25 11:33

Toyota är i princip felfria. Sällan några fel. Bara tuta och köra.

#7
789
2010-10-25 11:33

Har ni sett på f-n? ÄVEN Toyota och Lexus bilar i Japan är trasiga! Är trasiga! Det är inte bara i USA och Europa där ägarna klagar på sina Toyota och Lexus. Utan ÄVEN i självaste Japan.....

#8
789
2010-10-25 11:36

Jalle:
Bli glad, kör ut din och alla de andra Toyotorna som finns i helavärlden på ett stort isflak och se dem..... Bara ett litet tips att enkelt bli av med eländet!

#9
2010-10-25 12:52

Du är rolig du Jarl.
ALLA bilar är ju i praktiken felfria, det är bara när de får ett fel som de inte är felfria!

#10
jarl s
2010-10-25 13:01

Fel, dom flesta Saabar har rätt många fel inbyggda som standard...

#11
Staffee
2010-10-25 13:05

Toyota ÅTGÄRDAR problem med 4-5 år gamla bilar. Hade det varit Saab, VW eller någon annan europé, hade ägarna varit utlämnade till sina öden.

#12
789
2010-10-25 13:54

Jarl mfl pseudonymer:
Nu talar vi inte om SAAB, VW och andra BRA bilmärken utan om Toyota som återigen!!! drabbas av ännu fler trasiga bilar. Intressant att de även har nya fel på 4-5 år gamla bilar? Ställ dem på ett isflak...

#13
jarl s
2010-10-25 14:00

Nya Saab 9-5 ska redan uppdateras... (haha)

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/101021-nya-saab-9-5/index.xml

Bilen håller helt enkelt inte tillräckligt med premiumklass.

#14
2010-10-25 14:07

Nu håller vi oss till ämnet.
--
Fredrik Diits Vikström, webbredaktör Vi Bilägare

#15
789
2010-10-25 14:29

Jarl:
Nu lyssnar vi till Fredrik och konstaterar att det det är ingen idé att ens försöka uppdatera Toyota /Lexus till premiumklass med tanke på att inte ens bromsarna fungerar... Men å andra sidan gör det ngt? Ställ Toyota / Lexus på ett isflak!

#16
789
2010-10-25 14:29

Jarl:
Nu lyssnar vi till Fredrik och konstaterar att det det är ingen idé att ens försöka uppdatera Toyota /Lexus till premiumklass med tanke på att inte ens bromsarna fungerar... Men å andra sidan gör det ngt? Ställ Toyota / Lexus på ett isflak!

#17
2010-10-25 14:43

SUCK! Ännu en miss av Toyota. Tråkigt! Men det finns tyvärr fler Toyotamissar. Jag skulle vilja veta hur många det är i vårt lilla land som har/ har haft krångel med MMT- lådan? För jag är väl inte ensam om denna företeelse?
Gustaf

#18
Erik J.
2010-10-25 15:06

Kontaktade en bekant som bor i Japan. Jag frågade om hon visste vad Toyota betyder på Japanska. Hon svarade: Toyota betyder Återkalla. ;-)

#19
Greger
2010-10-25 15:16

Toyota kommer att hylla vår lille vän "jarl s" med att döpa om kommande nya [ Toyota Yaris ] till [ Toyota jarl s ]. ;-) Toyota lovar minst 6 återkallelser per år! Annars kan man få pengarna tillbaka! :-)

#20
Pattebb
2010-10-25 15:31

kul att många tycker att det är roligt när Toyota/Lexus återkallar, men fakum är att dna återkallese är frivillig, eftersom det inte är ett riktigt "fel". Felet uppstår bara när man inte har använt Toyota/Lexus orginal olja. Har man använt den riktiga oljan så är det inga problem.
Vi har en Lexus Rx 300 i familjen så vi får väl se om den blir återkallad, eller om det bara byts cylinder vid service. Men felet verkar inte vara Toyotas/Lexus utan en under leverantös fel, som nu även drabbar Honda, och som vanligt verkar det som om det är en Amerikans leverantör

#21
789
2010-10-25 15:43

Greger och Erik:
Kul att man kan skoja med lille Jarl. Undrar bara om han förstår ironi själv eller om hans föräldrar - syskon - kan förklara det "svåra" ordet för honom...
Pseudonymen "patteb": kul att du är nöjd med bilskrället men jag antar att det är ngn av de vanliga "Toyota kramarna" som döljer sig bakom pseudonymen!

#22
jarl s
2010-10-25 15:52

Haha, lustigkurre 789. Toyota Jarl S-edition vore grymt... Bilarnas bil av människornas människa.

#23
789
2010-10-25 16:09

Jarl:
Glöm inte att ta din kvällsmedicin! Glöm ej: Ställ Toyotan på isen!

#24
SiggeN
2010-10-25 16:30

789...du låter dig uppviglas. Jarl S söker bara uppmärksamhet. Bästa medicinen är att ignorera honom och hans vänner.

#25
Jägaren
2010-10-25 16:35

Conny Karlsson behöver många prylar i bakfickan när han kör sin Lexus nu för tiden. Ventilfjädrar, bromsvätska (ett helt bromskit, antagligen) och några andra prylar.
Det finns de här som ständigt skyller på underleverantörerna. Men ansvaret för kvalitetssäkringen ligger ohotat på beställaren - det är beställaren som bestämmer specifikationen. Samma sak gäller kvalitetskontrollen på inköpta produkter (även om jag är medveten om att det många gånger är svårt att vid kvalitetskontrollen upptäcka brister som visar sig först efter 4-5 år). Dessutom är det många som mellan raderna försöker misskreditera allt amerikanskt stup i kvarten.
Det är bara att inse: Toyota/Lexus är inte bättre än så här.

#26
jarl s
2010-10-25 17:45

På isen? Den blir ju bara tjockare för var dag som går nu. Har ni hört att nya 9-5:an kommer som facelift redan nästa år, ett av 19 som följer under dess 17 åriga livslängd.

#27
John
2010-10-25 19:58

Japsen ska kopiera, inte försöka hitta på själva. Lägg ner skiten.

#28
789
2010-10-25 20:12

John:
Väl talat!

#29
Toyota Forever !!!
2010-10-25 20:36

Toyota har nu släppt data om "Jarl S-edition"! Läs mer på: www.toyota.com/jarl_s-edition.html Har en miljöklassad motor med 2 cylindrar och hela 38 hk. 0-100 på 32 sek. Toppfart 110 km/h i medvind och solen i ryggen (100 km/h i motvind). 120 km/h har dock uppmätts i nedförsbacke!

#30
Anonymous
2010-10-25 20:38

Kopiera? Idag är det nog bara kvasimärket Saab som kopierar... Köp en Saab få en Opel...

#31
Erik J.
2010-10-25 21:15

@Anonymous Trist att du är så dåligt påläst! Det är teknikerna i Trollhättan som i huvudsak står bakom konstruerandet av Opel Insignia! Alltså kopierar man något man själva konstruerat?

#32
2010-10-26 09:20

Det är beklagligt men numer inte förvånande att nya återkallelser kommer. Man undrar var det gick snett för Toyota, som var driftsäkra bilar under 80- och 90-talet. Hörde på radion att Toyota nu återkallat 10 miljoner bilar. Man häpnar, 10 miljoner är nästan en ofattbar siffra. Hoppas Toyota sköter detta på ett snyggt sätt så inga kunder kommer i kläm. Dessa har redan betalat ett högt pris i form av värdeminskningen de senaste åren.

#33
2010-10-26 10:07

Jag tror inte du vet riktigt vad du pratar om Gösta, värdeminskningen på tillexempel en Auris är mindre än på en Golf....

Toyota har en av de lägsta värdeminskningarna och den blir inte sämre av att man vet att de gör allt för att bilarna ska vara perfekta, annars hadde de ju inte återkallat.....

#34
saablover
2010-10-26 12:20

Auris står lika högt som guld. Nästa år kommer Auris Gran Turismo. 325hk, 0-100 på 3,5 sek och 0,23l/mil. Även känd som jarl-edition.

#35
789
2010-10-26 16:49

Saablover:
He he, det var ett bra namn "Jarl edition" det blir nog en Bestseller...

#36
Crister A
2010-10-26 17:14

Erik J:Är du så dum eller gör du dig på det?Saabs tekniker konstruerar Opel Insignia!????!Vad gjorde Opels tekniker då?Hjälpte Toyota ??

#37
Mr perfect
2010-10-27 13:14

Varsågoda alla tysk-fanatiker..Ännu en återkallelse utav BMW

http://www.autospies.com/news/BMW-Issues-Recall-On-130-000-Twin-Turbo-Engine-Vehicles-58747/

#38
789
2010-10-27 17:52

Jag läste på nätet att det japanska ordet för "återkalla" är, just det, Toyota dvs man är och förblir det man heter....

#39
Niklas
2010-10-28 01:10

Eftersom detta handlar om Toyota är en ursäkt för följande text nödvändig, men frågeställningen uppkommer hela tiden och felaktiga uppgifter är skadliga för samhällets moraliska utveckling på lång sikt, därför är det viktigt att bemöta.

Saabs inblandning i Insignia är kraftigt överdriven och en myt skapad av Saabentusiaster.

Bilden är mycket mer komplicerad FÖRST lärde Opel Saabs tekniker hur man utvecklar och tillverkar bilar, SEDAN fick de hjälpa till med utvecklingen i det gemensamma GM bolaget GM Powertrain och även där var deras ansvarsområden begränsade.

2009 12 28 skrev exempelvis Vi bilägare följande :

Uppgifter i Dagens Industri gör gällande att General Motors som ett skäl till att lägga ned Saab vill kunna flytta över tekniken från nya 9-5 till amerikanska bilmodeller.

"Knappast verkligt skäl"
Det är knappast ett verkligt skäl, eftersom den nya stora Saaben från allra första början haft två systermodeller: tyska Opel Insignia och amerikanska Buick LaCrosse.
Snarare vore nya 9-5 ett skäl för GM att hålla liv i Saab, eftersom det investerats stora pengar i att ta fram bilen som nu av allt att döma aldrig når produktionsstadiet.

Utvecklingsarbetet inklusive design för de tre bilarna har huvudsakligen skett i tyska Rüsselsheim, medan Saab (och möjligen även amerikanska GM/Buick) fått ansvara för ett antal mindre teknikområden som fyrhjulsdrift, krocksäkerhet och bromssystem.

En källa med insyn i Saabs teknikutveckling hävdar att Opel den här gången hållit hårdare i tyglarna för att inte exempelvis Saab skulle försöka gå sin egen väg på fler punkter än de överenskomna och därmed fördyra konstruktion samt produktion.

(Detta blinda agerande som lett fram till konkurs för Saab TVÅ gånger.)

#40
Fordonsutvecklaren
2010-10-28 01:21

En intressant vinkling är också:
Hur många andra bilar av sk. premium- och ej premium-märken finns ute på vägarna som också borde återkallas? Där fabrikanterna/myndigheter ej upptäckt fel på grund av för dålig uppföljningen eller metodik.

Världen är inte så enkel som så många här verkar tro. Har man läst nån form av högre teknisk utbildning så vet man att, ju mer man granskar desto mer finner man...

Det är snarare en fråga om metodik för att finna felen, det gäller att fiska med rätt redskap och i rätt vatten.

#41
Anonymus
2011-01-05 19:39

Charlotte Kalla skulle kunna sponsras av Toyota. Ja, återKalla. haha!!!!!!!!!

#42
2011-01-05 19:54

Glöm nu inte alla andra bilars återkallelse, BMW, Volvo, Crysler och alla de övriga märkena...... Tänk vad många olika bilmärke Kalla kan få....;)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.