Bild
Nästa artikel

Chrysler återkallar nästan 700 000 bilar

Nyheter

Dörrar som kan börja brinna och bromsar som kan sluta fungera. Chrysler återkallar nu upp emot 700 000 bilar.

På måndagen meddelade Chrysler att över en halv miljon bilar ska kallas till verkstad.

Dörrar kan börja brinna
Minibussarna Chrysler Town & Country, i Sverige känd som Chrysler Voyager, och Dodge Grand Caravan återkallas i USA för att åtgärda ett problem med bilarnas skjutdörrar.

284 831 exemplar tillverkade under 2008 och 2009 omfattas.

På grund av en undermålig kabeldragning kan en kabel i bilarnas skjutdörrar slitas sönder och orsaka kortslutning.

I värsta fall kan dörrarna börja brinna.

Bromsar kan sluta fungera
Dessutom återkallas 288 968 exemplar av Jeep Wrangler i USA på grund av ett problem med läckande bromsvätska.

Bilarna riskerar vid läckage att tappa bromsförmåga.

Därtill tillkommer ungefär 100 000 bilar som återkallas på andra marknader.

Vi Bilägare rapporterade på måndagen att Chrysler också återkallar 34 600 exemplar av Dodge Caliber och Jeep Compass på grund av gaspedaler som kan fastna.

Därmed har Chrysler återkallat ungefär 700 000 bilar under den senaste tiden.
 
Tidigare i år tvingades Chrysler återkalla 312 000 bilar för att åtgärda ett problem med krockkuddar.

Diskutera: Vad tycker du om Chryslers återkallelser?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Jarl
2010-06-08 11:05

Och folk gnäller på Toyota...

#1
Gustav
2010-06-08 11:18

Man kan undra om bromspedalen i den här bilen innehåller samma undermåliga konstruktion som de Toyota tvingats byta?
Varför har en del biltillverkare ersatt en enkel led och beprövad returfjäder med en enhet som påstås klara båda dessa funktioner?

#1
Rålle
2010-06-08 11:51

Då var det Chryslers tur denna gång att återkalla en massa bilar. Inget konstigt då alla tillverkare drabbas förr eller senare.
Skillnaden här på forumet blir väl att det denna gång kommer inte ett gäng rabiata och enögda Chrysler-anhängare yla om att allt är en gigantisk konspiration mot märket. I motsats till fallet när det stora och ofelbara japanska märket (som börjar med ett T..), nyss haft liknande problem..

#1
Gösta
2010-06-08 12:18

Exemplariskt agerat av Chrysler. Bra att de inte döljer och försöker sopa problemen under mattan. Tror som sagt att bilbranschen i stort har lärt sig av Toyotas misstag fått en sundare inställning till etik och moral.

#1
Emme - den riktiga
2010-06-08 12:37

Gösta, håller med dig där fast det är löjligt hur de ändå måste offras liv för att det ska ske en förändring.

#1
Yrrol
2010-06-08 13:14

Åka med brinnande dörrar skulle va nåt effektfullt i Södra Länken! ;) Vem behöver fire-burnout?

#1
Simon
2010-06-08 14:25

Re: Rålle troligen kommer det inte att drivas ett mediedrev på samma sätt som det gjorts mot Toyota heller, inte ens här på forumet kommer inläggen vara i klass med hur de varit mot Toyota, så det behövs nog inga i ditt tycke rabiata och enögda

#1
Haubits77B
2010-06-08 15:07

Föredömligt av Chrysler att agera i tid! Detta ställer Toyotas cyniska agerande i en om möjligt ännu sämre dager!

#1
Sigge
2010-06-08 15:27

"Mediadrev"...? Saklig rapportering kallas det...men det är klart nu passade inte galocherna.

#1
ero
2010-06-08 16:07

Vem vill ha en Chrysler?

#1
Haubits77B
2010-06-08 16:22

Re: ERO
Rätt många då det är en av världens största bilkoncerner med klassiska märken som Jeep etc. etc. Kanske inte du vill ha en, men å andra sidan så kanske Chrysler inte vill ha dig heller, så det jämnar nog ut sig!

#1
Mr
2010-06-08 16:38

Haubits77B: Chrysler är inte en av världens största bilkoncerner. Räknar man in Fiat som numera äger en större %-andel ja då blir man stor.
Annars så är det säkert så att Chrysler inte har något annat val än att nu agera snabbt för att inte hamna i dålig dager. Vem vill ha en Chrysler? Haubits77b tydligen, han gillar ju gammal mekanik som han kan meka med i sin vebo-mek verkstad.

#1
ero
2010-06-08 17:28

Då kan man enkelt dra slutsatsen att Haubits77B servar Chrysler i sin egna verkstad och har egna ekonomiska intressen i detta.
Varför skulle inte Chrysler vilja ha mig som kund?

#1
Simon
2010-06-08 18:13

Re: SIGGE vad har varit sakligt med att man anklagar innan man konstaterat fel, vad är sakligt med att man drar om elen för att bevisa att man kan få en bil att gasa, vad har varit sakligt i fallet med amerikanen vars Prius skenade och inte gick att stoppa, vad har varit sakligt med allt det menar du....?

#1
Jägaren
2010-06-08 18:16

Det behövs ingen debatt eller konspirationsteorier om Chrysler. Alla vet att märket är "så där lite lagom". Inte kommer heller några Chryslerägare att gå upp i varv av precis samma anledning. Och si här - JUST HÄR - ligger skillnaden mot Toyota och deras fanatiska anhängare, som helt enkelt inte klara av att "deras" märke gjort bort sig, utan måste försvara och kriga in i döden för "sitt" märke. Chryslerägarna - och ägarna till NÄSTAN alla andra märken - är nyktra i sin syn på problemet. Utom en hel drös ägare till det japanska märket som börjar med ett T.

#1
Jes
2010-06-08 18:50

Tja, det blir ju fel på bilar ... och hur motvilliga de än må vara så måste fabrikanterna ibland återkalla sina produkter.
Så även det fabrikatet jag väljer att köra ... vad bryr jag mej, det är inte jag som satt ihop den.
Anmärkningsvärt är det dock att vissa får mer kritik än andra för, i princip samma sak. En kryptoniteffekt kanske?

#1
Haubits77B
2010-06-08 22:08

Re: MR och Ero
Chrysler är en av världens 10 största bilkoncerner - det gör dem till en av de största i världen. Och NEJ, min indipendent-verkstad är just indipendent. Alltså: alla märken är lika välkomna. Dock satsar jag mest på japanska bilar, då de går sönder ofta och ger mig stora förtjänster!

#1
Hanzzon
2010-06-09 02:04

Haubits77B, Vaknade du sen eller?
Chrysler har ju rasat enormt i försäljning de senaste 10 åren och hade gått i konkurs om inte Amerikanska staten räddat företaget från total kollaps.
Jag jobbar förresten med olika bilmärken varje dag som Personbilstekniker och vi är fyra anställda tekniker som alla har samma åsikt om att det är minst problem med japanska bilar så det märks att du inte vet vad du pratar om då man absolut tjänar minst pengar på Japanska bilar i allmännhet och Toyota i synnerhet, det är fakta.
Jag har vidare en gammal klasskamrat som även han jobbar som Personbilstekniker på ett företag som är Auktoriserade för ett Europeiskt bilmärke och ett Japanskt och hans ståndpunkt är lika solklar; "Jappsarna är det ju i princip bara servicar på" och jag känner massor av oberoende personbilstekniker som har samma åsikt förutom all mängd oberoende fakta som finns från hela världen som styrker detta.

#1
ero
2010-06-09 09:56

HB77: För din skull hoppas jag att du är ärlig. Sen att du hänger på detta forum hela dagarna och samtidigt driver verkstad går inte riktigt ihop. Servar du bilar genom att titta på dem?

#1
Mr
2010-06-09 13:50

Haubits77B:
Inte dåligt utav en av världens största att sälja 11500 bilar i Europa i fjol. Att komma in på 10 i topp kan inte vara så svårt , Hur många bilkoncerner finns det i världen?
Ägarna till de japanska bilarna känner sig säkert mycket välkomna till din verkstad. Kör du samma visa som här på forumet så lär de nog aldrig mer sätta sin fot hos dig. Det du annars svamlar om stämmer inte med verkligheten..läs vad Hanzzon har att säga några ggr så att det fastnar.
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/100608-chrysler-eu-lancia/index.xml

#1
Jimmy
2010-06-09 16:08

Chrysler har bara en massa fel, stora, fula o klumpiga. O så e dom törstiga på bränsle också , SKRÄP!!!

#1
Haubits77B
2010-06-09 16:16

Re: Ero
Har du hört talas om begreppet personal?

#1
Haubits77B
2010-06-09 16:20

Re: Mr
Du måste skilja på koncernen Chrysler och bilmärket Chrysler!
Jag vägrar tro att Jeep, Chrysler, Dodge och de övriga Chrysler-märkena endast skulle ha sålt så få bilar i Europa...... Och det är ju nu bara bilmärket Chrysler som skall säljas som Lancia. Dodge, Jeep m.fl kommer att fortsätta under eget namn. Och ja, det finns en hel mängd stora bilkoncerner i världen: GM, Chrysler, Ford, Toyota, PSA, Tata, Geely, Fiat, Daimler (alltså koncernen som tillverkar bl.a MB, ej bilmärket Daimler för det ägs av Tata via bilmärket Jaguar), sedan har vi BMW etc. etc. etc. SEDAN har vi en uppsjö fristående bilmärken också....

#1
Mr
2010-06-09 17:52

OK, Chrysler, Jeep och Dodge sålde i europa 09:
CHRYSLER (3) 0.4 0.5 4,052 4,706 -13.9 0.4 0.6 54,344 93,132 -41.6
Alltså 54,344 bilar totalt under 09 och under 10 ännu sämre. Inte mycket att hurra för.
För jämförelsens skull så sålde ditt favo-märke Toyota:
TOYOTA 4.4 4.6 47,353 42,673 +11.0 4.9 5.0 710,369 738,670 -3
Totalt: 710,369 och ja det är ju lite mer det.
Allt enligt: Acea.be

#1
Haubits77B
2010-06-09 18:50

Re: MR
Du ser, det är skillnad mellan äpplen och päron!
Nu är ju dock världen större än Europa, och Chrysler-koncernen är ju starkare på andra marknader.
Visst, Toyota sålde mer i Europa, men andra koncerner sålde också mer än Toyota i Europa. Generellt ser jag kvantitetsargument som irrelevanta, då de inte säger något. Som exempel kan nämnas Indien där Tata-koncernens lågprismärke med samma namn är den kvanitativt mest sålda bilen, men jag skulle likväl aldrig köra en Nano. Däremot Älskar jag Tata-koncernens dyra premiummärken.
Smaken är som baken, men det är skillnad på appelsiner och päron.

#1
Jimmy
2010-06-09 20:46

Det är bara att kolla hos bilbesiktningen så får man se vilka skräpbilar Chrysler är.

#1
kvalitetsproblem?
2010-06-10 01:40

Re: Jimmy
Det är bara att kolla nätet, det amerikanska så kan man se chryslers stora problem. Ni kanske minns vad som florerade på nyheterna förra året the big three och deras problem GM, chrysler och ford. Chrysler var riktigt nära slutet. Nästa alla bilmärken har sina särpräglade fel.Men chrysler tar nog rekordet i fel, vilket är synd. Frågan är om inte chrysler är sämst av alla?
http://www.daimlerchryslervehicleproblems.com/

#1
Hanzzon
2010-06-10 01:57

Jag förstår faktiskt om Haubits77B gillar Chrysler och gärna ser att folk kör dessa om han nu skulle ha något verkstadsliknande företag eftersom det är väldigt trogna kunder som man tjänar mycket pengar på med dyra storjobb som tex. automat-lådebyten och topplocks-renoveringar och gud vet allt...
Vi skruvade förresten på en äkta Cadillac i dag, en pedantskött Seville -91 som bara har en enda ägare och är sommarkörd sedan ny och är i rätt fint skick åtminstonde på ytan men vilken tröstlös bil att syssla med, vi har letat strålkastare till den bilen i ett år nu eftersom insatserna är så dåliga att den förmodligen inte går igenom besiktningen nästa gång då det var på håret att den släpptes igenom i fjol men dessa har ju utgått i sortimentet hos GM som så mycket annat till denna bil, men Haubits77B kanske har något specialförslag om var hur man ska göra i ett sånt fall eller vet om någon som sitter på gammla glimmande GM-bildelar för varken vi eller ägaren har tyvärr inte lyckats?

#1
Rålle
2010-06-10 15:16

Re Hanzzon: Hört talas om eBay? Tvivlar starkt på ditt påstående om att du äger/jobbar på bilverkstad. Iaf tog det mig ungefär 3 (!) minuter att på eBay hitta lyktinsatser till Sevillen.

#1
Haubits77B
2010-06-10 19:44

Re: Hanzzon
Visst har Chrysler haft en del problem-men å andra sidan är det ju rätt billiga bilar också - och jämfört med andra budgetbilar så håller de ungefär samma klass. Generellt är Chryslerprodukter också ofta rätt lätta att arbeta med.

#1
Hanzzon
2010-06-11 01:36

Rålle, Till Svensksålda Seville som hade speciella strålkastare godkännda för Europa vilket inte de vanliga var?
Vi har nämligen lyckats fått tag i två uppsättningar strålkastare till Seville nu som båda sorterna varit fel och inte passar så i så fall vore jag tacksam om du ville länka den sidan så ska jag tippsa ägaren om det.
Jag har aldrig någonsin påstått att jag äger en bilverkstad däremot jobbar jag på en och betvivlar du det är du välkommen att ringa Edsbyns Bilvårdscenter AB på tel 0271-21753 och be att få prata med Ola så är du välkommen att få förhöra mig om du nu tvivlar...

#1
trafikant
2010-06-13 10:30

Chrysler bäst på verkstad sämsta bil ja nånsin kört en saratoga verkligt skit ladan bättre ihop skruvad ! Den som påstår att chrysler är kvalitet så vet inget om bilar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.