Bild
Nästa artikel

Lancia ersätter Chrysler i Europa

Nyheter

Alliansen Fiat och Chrysler organiserar om i Europa. Bilar från Chrysler kommer i fortsättningen att säljas under märket Lancia.

Krisdrabbade Chrysler inledde förra året ett samarbete med italienska Fiat.

Nu meddelar alliansen att man vill skapa ett gemensamt nätverk av återförsäljare.

Chrysler blir Lancia
Som en del av den nya organisationen försvinner varumärket Chrysler från stora delar av den europeiska marknaden.

Chrysler kommer endast att finnas kvar i Europas två högerstyrda länder, Storbritannien och Irland.

I övriga Europa kommer Chrysler från och med 2011 att säljas under märket Lancia.

Lancias modellprogram kommer då att utökas med Chrysler-modellerna 300C, PT Cruiser, Sebring och Voyager.

Färre handlare
Chryslers och Lancias 1 100 återförsäljare har nu fått veta att deras kontrakt upphör 31 maj nästa år.

Ungefär 800 av dessa kommer att få förnyat förtroende.

Fiat har tidigare uttryckt ett mål om att Lancia och Chrysler ska sälja ungefär 300 000 bilar i Europa under 2014.

Med tanke på att försäljningen endast uppgick till 132 500 under förra året är det ett ambitiöst mål.

Lancia stod för den största delen av försäljningen med 121 00 bilar, varav 102 000 på hemmamarknaden i Italien.

Jeep och Dodge påverkas
Den nya organisationen får även konsekvenser för Chryslers dotterbolag Dodge och Jeep.

Jeep kommer att leva kvar i Europa men då i huvudsak hos egna
återförsäljare.

Dodge kommer också att finnas kvar, men handlarna och modellerna blir färre.

Diskutera: Vad tycker du om den nya organisationen? Kommer du att sakna Chrysler?

Kommentarer

#1
JAN
2010-06-07 16:46

Även om Chrysler kanske inte är det starkaste varumärket blir det svårt att bygga upp ett nytt från grunden. Jag tror att det blir svårt att nå försäljningsmålen.

#1
Raphael
2010-06-07 17:36

Lancia är ett klassiskt märke som står för italiensk stil, hög kvalitet, komfort och Lyx. Dagens Chrysler klarar inte av att bli Lancia. De Lancia modeller som Lancia idag säljer är ju så mycket mer bil. Nya Lancia nuevo Delta är en äkta premiumbil som i Europa konkurrerar med Audi A3 och BMW 3 serien samt 1:an.
Chrysler måste skärpa till sig rejält för att kunna passa som Lancia.
Varför kan man inte ha kvar Chryslers varumärke och sälja Chrysler och Lancia via samma återförsäljare? Jag förstår inte varför Chrysler måste bli Lancia.

#1
Alex
2010-06-07 17:45

Jag förstår inte riktigt varför dem ska ändra Chrysler så att det blir en Lancia. Vad är vitsen med det? Jag förstår den inte iaf. Om Chrysler ändå ska fortsätta sälja bilar i USA, Storbr. samt Irand så kan dem väl fortsätta att sälja Chrysler i övriga Europa också? Då är det väl bättre att dem lägger ner Lancia som knappt finns på marknaden.
DÅLIGT BESLUT ATT UTESLUTA CHRYSLER I EUROPA TYCKER JAG!

#1
Lägerleffe
2010-06-07 21:33

DU ALEX! Lär dig skilja på DE och DEM när du ska "översätta" talspråks-DOM! Meningens/sammanhangets subjekt = DE, och objekt = DEM.
För övrigt blir det knepigt att sätta Lanciamärket på Chryslerbilar. Bättre då att sälja dem som separata märken inom samma organisation för att inte tappa i trovärdighet.

#1
Fredde
2010-06-07 22:06

Låt Chrysler vara Chrysler och Lancia vara Lancia..... Det hade dock varit roligt att få se Lancia i större delar av Europa i alla fall....vid sidan AV Chrysler....

#1
Erik
2010-06-07 23:48

Rejäl missräkning för den som köpt/köper en Chrysler under 2008-2010. Andrahandsvärdet kommer att rasa, som det alltid gör för märken som försvinner (även om det bara råkar vara till namnet som Chrysler försvinner). Med denna information hade jag aldrig köpt en Chrysler nu.

#1
Kapten Stofil
2010-06-08 00:16

Vilken tur att Saab inte hamnade i det getingboet.
Vem vet, kanske skulle Saab 9-5 hetat De Soto Fireflite på den amerikanska marknaden...

#1
Prince Badran
2010-06-08 15:29

Nu, får vi lära oss att äta spaghetti med kitchup

#1
Kalle
2010-06-08 15:54

Lancia + Chrysler vicket starkt varumärke...........nä glöm dessa sk bilar!

#1
Erik F
2010-06-08 19:15

Lägerleffe - så det finns en till som värnar om svenska språket. Trodde knappt det. Talspråk i skriftform och särskrivningar är ett elände!

#1
Raphael
2010-06-08 21:16

Det är helt sant att Lancia inte finns i större delen av Europa, eftersom Lancia säljs i stort sett i hela Europa - förutom Sverige, Norge och England. Eftersom Sverige, Norge och England är "större delen av Europe" så innebär det givetvis att Lancia inte finns eftersom de inte säljs på dessa enormt stora och viktiga marknader.
Gah, nå - jag kan inte annat än le åt vissa helt okunniga kommentatorer.
Lancia säljs i både Danmark och Finland om ni inte visste det, och i mängder av andra länder i Europa också. Faktum är att Lancia har fler återförsäljare totalt i hela Europa än vad Chrysler-Doge-Jeep har!
Faktum är att Lancia säljer fler bilar i Europa än vad SAAB lyckas med, och nu talar jag inte om senaste året då SAAB knappt sålt några bilar.
I Europa är Lancia ett större märke än SAAB.
Lancia Ypsilon tillhör Europas mest sålda småbilar, exempelvis.
Och den som kallar nuova Delta för en "sk bil" har helt uppenbarligen aldrig kört den. Den bilen är helt otrolig och de tyska märkena kan slänga sig i väggen för de har inget att komma med.
Sammanslagningen innebär att Lancias bilar fortsätter att vara Lancia, men utökas med Chryslers bilar i stor- och buss-segmentet.
Lancia Thesis ersätts med nästa generation Chrysler 300C och Lancia Phedra ersätts med nästa generation av Chrysler Voyager. Dessa bilar behöver vara betydligt bättre än Chrysler fått ur sig hitills, för Lancia Thesis och Phedra tillhör båda eliten på marknaden inom sina respektive segment.
Chrysler kommer inte att ersätta Lancia Ypsilon, Musa och nuova Delta. Så Lancia från småbil till mellanklass blir fortsatt Lancia, medan Chrysler står för de större modellerna.

#1
Raphael
2010-06-08 21:30

Anledningen att Chrysler får behålla sitt namn i England och Irland, det är för att Lancia inte har sålts där sedan 1993. Så det vore ju dumt kalla bilarna för Lancia i de länderna.
De nya Chrysler-bilarna behöver göras om rätt mycket för att kunna passera som Lancia. Kan vara rätt dyrt göra det för så små marknader som England och Irland ändå är - kom ihåg att bilarna där kör på "fel sida" av vägen, de har ratten på andra sidan. Chrysler säljer ju högerstyrda bilar i andra länder också, och då är det mest ekonomiskt att alla får sälja samma med minsta möjliga modifiering.
Det är bara i Europa som de största Chrysler-modellerna kommer att säljas som Lancia.

#1
Olle
2010-06-08 23:22

Biltillverkare från USA har absolut ingen känsla eller förståelse för varumärke och ursprung. Det blir självklart ingen Lancia om man sätter ett Lancia-märke på en Chrysler. En Chrysler är en jänkar-bil och en Lancia är ett klassiskt Italienskt bilmärke! Se hur man gjort med Daewoo som man kallar Chevrolet och ett märke som jag har förträngt som man försökte sälja som Saab-SUV. Man ryser ....

#1
Putte
2010-06-08 23:51

Til Erik F: Om du nu är en sådan skriftspråksfetischist så borde du veta att en mening skall ha subjekt och predikat. Din mening "Trodde knappt det" är alltså inte komplett. Med det vill jag säga att ingen är fullkomlig och att man på såna här sidor får höja sin acceptansnivå för stavfel och andra felaktigheter en aning.
Min kommentar ang. Chrysler och Lancia är kort och gott: tveksamt.

#1
PER
2010-06-09 12:50

Håller med Olle. Det blir ingen Lancia av t ex en 300C SRT-8. En helt underbar bil att älska för sin egna personlighet och en del av magin finns i arvet från Hemis från förr. Ett annat kul exempel på totalt hjärnsläpp var Volvo 66 :)

#1
Sckuckert
2010-06-09 18:04

Det är lite förvånande att se alla kommentarer om hur illa det är att kombinera dagens Lancia och dagens Chrysler. Det är ju fullständig ointressant i sammanhanget. Det MORGONDAGENS Lancia och Chrysler det handlar om! Bilmodeller som ingen av oss har sett än. De kommer inte heller att byggas av dagens billbyggartradition i USA. De är precis omskolade till europeisk bilbyggarstandard.
Försök att förstå att det gamla är väck för gott.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.