Bild
Nästa artikel
Nyheter

Lancia ersätter Chrysler i Europa

Publicerad 7 juni 2010 (uppdaterad 27 juni 2011)
Alliansen Fiat och Chrysler organiserar om i Europa. Bilar från Chrysler kommer i fortsättningen att säljas under märket Lancia.

Krisdrabbade Chrysler inledde förra året ett samarbete med italienska Fiat.

Nu meddelar alliansen att man vill skapa ett gemensamt nätverk av återförsäljare.

Chrysler blir Lancia
Som en del av den nya organisationen försvinner varumärket Chrysler från stora delar av den europeiska marknaden.

Chrysler kommer endast att finnas kvar i Europas två högerstyrda länder, Storbritannien och Irland.

I övriga Europa kommer Chrysler från och med 2011 att säljas under märket Lancia.

Lancias modellprogram kommer då att utökas med Chrysler-modellerna 300C, PT Cruiser, Sebring och Voyager.

Färre handlare
Chryslers och Lancias 1 100 återförsäljare har nu fått veta att deras kontrakt upphör 31 maj nästa år.

Ungefär 800 av dessa kommer att få förnyat förtroende.

Fiat har tidigare uttryckt ett mål om att Lancia och Chrysler ska sälja ungefär 300 000 bilar i Europa under 2014.

Med tanke på att försäljningen endast uppgick till 132 500 under förra året är det ett ambitiöst mål.

Lancia stod för den största delen av försäljningen med 121 00 bilar, varav 102 000 på hemmamarknaden i Italien.

Jeep och Dodge påverkas
Den nya organisationen får även konsekvenser för Chryslers dotterbolag Dodge och Jeep.

Jeep kommer att leva kvar i Europa men då i huvudsak hos egna
återförsäljare.

Dodge kommer också att finnas kvar, men handlarna och modellerna blir färre.

Diskutera: Vad tycker du om den nya organisationen? Kommer du att sakna Chrysler?

Kommentarer

#1 • 2010-06-07 16:46
JAN (not verified)

Även om Chrysler kanske inte är det starkaste varumärket blir det svårt att bygga upp ett nytt från grunden. Jag tror att det blir svårt att nå försäljningsmålen.

#2 • 2010-06-07 17:36
Raphael (not verified)

Lancia är ett klassiskt märke som står för italiensk stil, hög kvalitet, komfort och Lyx. Dagens Chrysler klarar inte av att bli Lancia. De Lancia modeller som Lancia idag säljer är ju så mycket mer bil. Nya Lancia nuevo Delta är en äkta premiumbil som i Europa konkurrerar med Audi A3 och BMW 3 serien samt 1:an.
Chrysler måste skärpa till sig rejält för att kunna passa som Lancia.
Varför kan man inte ha kvar Chryslers varumärke och sälja Chrysler och Lancia via samma återförsäljare? Jag förstår inte varför Chrysler måste bli Lancia.

#3 • 2010-06-07 17:45
Alex (not verified)

Jag förstår inte riktigt varför dem ska ändra Chrysler så att det blir en Lancia. Vad är vitsen med det? Jag förstår den inte iaf. Om Chrysler ändå ska fortsätta sälja bilar i USA, Storbr. samt Irand så kan dem väl fortsätta att sälja Chrysler i övriga Europa också? Då är det väl bättre att dem lägger ner Lancia som knappt finns på marknaden.
DÅLIGT BESLUT ATT UTESLUTA CHRYSLER I EUROPA TYCKER JAG!

#4 • 2010-06-07 21:33
Lägerleffe (not verified)

DU ALEX! Lär dig skilja på DE och DEM när du ska "översätta" talspråks-DOM! Meningens/sammanhangets subjekt = DE, och objekt = DEM.
För övrigt blir det knepigt att sätta Lanciamärket på Chryslerbilar. Bättre då att sälja dem som separata märken inom samma organisation för att inte tappa i trovärdighet.

#5 • 2010-06-07 22:06
Fredde (not verified)

Låt Chrysler vara Chrysler och Lancia vara Lancia..... Det hade dock varit roligt att få se Lancia i större delar av Europa i alla fall....vid sidan AV Chrysler....

#6 • 2010-06-07 23:48
Erik (not verified)

Rejäl missräkning för den som köpt/köper en Chrysler under 2008-2010. Andrahandsvärdet kommer att rasa, som det alltid gör för märken som försvinner (även om det bara råkar vara till namnet som Chrysler försvinner). Med denna information hade jag aldrig köpt en Chrysler nu.

#7 • 2010-06-08 00:16
Kapten Stofil (not verified)

Vilken tur att Saab inte hamnade i det getingboet.
Vem vet, kanske skulle Saab 9-5 hetat De Soto Fireflite på den amerikanska marknaden...

#8 • 2010-06-08 15:29
Prince Badran (not verified)

Nu, får vi lära oss att äta spaghetti med kitchup

#9 • 2010-06-08 15:54
Kalle (not verified)

Lancia + Chrysler vicket starkt varumärke...........nä glöm dessa sk bilar!

#a • 2010-06-08 19:15
Erik F (not verified)

Lägerleffe - så det finns en till som värnar om svenska språket. Trodde knappt det. Talspråk i skriftform och särskrivningar är ett elände!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.