Bild
Nästa artikel

Dodge Durango gör comeback

Nyheter

Nu presenteras en ny generation av suven Dodge Durango. Den vräkiga attityden finns kvar - men rambygget är ett minne blott.

Nu meddelar Dodge att storsuven Durango är tillbaka.

Självbärande kaross
Inte mycket är sig likt jämfört med modellen som togs ur produktion 2008.

Konstruktionen som en rambyggd pickup med kombikaross är bortglömd.

Nya Dodge Durango har istället en självbärande kaross och är byggd utifrån koncernkollegan Jeep Grand Cherokee.

Det innebär en betydligt lägre vikt och köregenskaper som mer kan liknas vid en personbil.

Men det handlar fortfarande om en stor och muskulös bil, med en grill som är snudd på vulgär.

Inuti bilen har Dodge ersatt hårdplast med mer exklusiva material och installerat en ytterligare sätesrad.

V8 på 5,7 liter
Vid lanseringen står två motorer till förfogande.

Dels en V6-motor på 3,6 liter, dels en mer kraftfull V8-motor på 5,7 liter med en dragvikt på över tre ton.

Båda kan fås med fyrhjulsdrift och V8-motorn är utrustad med ett system som stänger av cylindrar när de inte används för att spara bränsle.

Nya Dodge Durango anländer till amerikanska bilhallar i slutet av 2010.

Det återstår att se om modellen letar sig över till Sverige.

Diskutera: Vad tycker du om nya Dodge Durango?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Johan
2010-09-07 13:17

Badge engineering. Detta är ju i stort sett en jeep GC

#1
Gösta
2010-09-07 13:28

Någon som vet om det är den fina 5,7 liters Hemi-V8:an som kommer användas även i denna bil?

#1
Fredrik Diits, Vi Bilägare
2010-09-07 13:32

Gösta: Helt korrekt.

#1
Lasse
2010-09-07 13:34

Fin bil. Ser ut som en Mitsubishi Outlander bakifrån men den är ju också snygg.

#1
JAN
2010-09-07 13:35

Jag skulle verkligen skämmas om jag körde en sådan bil. Fronten är verkligen förskräcklig.

#1
940 turbo
2010-09-07 13:46

Det vet väl alla att dodge och chrysler bygger bland dom sämsta bilarna, kolla blocket 10åriga dodge och chryslers som knappt är värda nånting och det mesta har pajat på dom. Undrar om dom ens håller 1/3 av livslängden mot vissa volvomodeller. http://www.daimlerchryslervehicleproblems.com/

#1
Johan
2010-09-07 14:21

Ironiskt nog tror jag det är Fiat som lyft chrysler när det gäller kvalitet på sistonde men dom har lång väg att gå speciellet Dodge som gör riktigt plastiga skräpbilar ala Caliber avenger mfl. Kolla även chrysler 300c som är en rätt snygg och ser lyxig ut men sätter du dig bakom ratten ser du att det är skräp. Gillar chrysler och dodge för deras design men dom behöver bygga in lite audi känsla i bilarna. Kanske inte Dodge dom kan iaf sträcka sig till mazda& Honda känsla för det är ju ett bruksmärke.

#1
Kalle
2010-09-07 16:34

Vicken ful skitbil - finns säker inte heller med miljö-motor!!
Lägg ner.

#1
Jarl af silfersked
2010-09-07 16:54

Nya Saab 9-7x?

#1
Carl-Eric
2010-09-07 18:06

Häftig,och Jarl,Dodge tillhör vad jag vet inte GM.

#1
Leffe F
2010-09-07 19:15

Det märks hur tiden nu har runnit ifrån många amerikanska bilköpare. Finns det verkligen ännu kunder på ett så omodernt sjuttiotalsplåtschabrak som den här Dodgen? En modelltyp som borde kännas lika hoppfull framtidsinriktad och som freden i mellanöstern. Vad i all världen är det för mening med att tillverka sådana fordon? Tänker jänkarna bara fortsätta med sin meningslösa rovdrift på världens råvaror?

#1
Erik
2010-09-07 19:24

Undebart, Durango is back!
Än finns det bildesign som vågar sticka ut från mängden, och förhoppningsvis rejält med plats för hela storfamiljen också. En riktig SUV med andra ord, inget mjäkigt mittemellan.
Hoppas SRT-8 kommer också...

#1
Johan
2010-09-07 19:26

Här är jänkarnas miljötänk.."Vi köper en bil med en V6a så tänker vi på miljön" Amerikanskt bilbyggande handlar bara om att bygga en karoos med en så fet grill det går sedan stoppa i en V8 eller V6a sedan är bilmodellen klar. Snacka om ingenjörskonst =)

#1
tom
2010-09-07 23:31

Fruktansvärt ful bil!
Men men; någon kommer säker säljas även här i civiliserade världen - "a fool and his money are soon parted"...

#1
sam
2010-09-07 23:48

Det är en sååå snygg bil! Hoppas bara att den är lika skön att köra som den ser ut. Muskulös, kompetent allroand och mångsidig bil men mycket pondus. Jag skulle också gärna se att den kommer med etanolmotor. En klar blickfångare!

#1
JettaForever
2010-09-08 01:23

Jurassic park - vila i frid.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.