Bild
Nästa artikel
Topplista mars 2011: Mest sålda bilarna

Topplista mars 2011: Mest sålda bilarna

Topplista

Här är bilarna som är mest populära just nu. Volvo dominerar med fyra modeller bland de sex främsta under mars månad.

Antalet registreringar av Volvomodeller ökade i mars med 20 procent, från fjolårets 4 830 bilar till 5 777 bilar. Därmed stärker Torslandatillverkaren sin ställning i Sverige med en marknadsandel på 19,4 procent.

Även Saab gick framåt under mars. Registreringarna ökade med hela 129 procent jämfört med samma månad i fjol, totalt 888 bilar. Dock ska man komma ihåg att Saab förra året var i kris och endast levererade 388 bilar i mars.

– Med tillväxt för nionde månaden i rad har vi fått ett kvitto på att det hårda jobbet som gjorts av teamet och återförsäljarna ger resultat, kommenterar Magnus Hansson, chef Saab Sverige.

När det gäller modeller fortsätter Volvo och Volkswagen att dominera. I topp återfinns ständiga favoriten Volvo V70.

Nyregistreringar januari-mars 2011:
(Antal registreringar samma period förra året inom parentes)

1. Volvo V70 4 606 (6 176)
2. Volkswagen Golf 3 238 (2 618)
3. Volvo V50 2 814 (2 326)
4. Volvo V60 2 406 (0)
5. VW Passat 2 380 (2 799)
6. Volvo XC60 1 638 (1 221)
7. Saab 9-3 1 601 (661)
8. Audi A4 1 595 (1 565)
9. BMW 5-Serie 1 408 (813)
10. Ford Focus 1 283 (1 486)


Efter dessa följer:

11. Renault Megane
12. Kia Cee'd
13. Mercedes C-klass
14. Nissan Qashqai
15. Skoda Fabia
16. BMW 3-Serie
17. Skoda Octavia
18. Toyota Auris
19. Volvo S60
20. Renault Clio

Klicka här för att se hela topplistan för februari med 279 modeller.

Diskutera: Vad tycker du om topplistan för mars?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
Storknut
2011-04-01 14:41

Att Volvo, Golf, Passat, SAAB och Audi ligger i topp är inte alls konstigt eftersom de är de bilarna som har bäst kvalitet.

#2
2011-04-01 14:45

Re Storknut, hur många bilar man säljer har tyvärr inget med kvalitet att göra.....

#3
2011-04-01 14:54

Tyvärr är det just som Simon no1 säger. Det skulle vara för lätt att välja bil om det vore så. Speciellt Volvo och VW -bilar undviker åtminstone jag för tillfället.

#4
2011-04-01 14:59

Svårt vet.
Saab hade såld bra på 9-3 än sämst 9-5. Därför period jan - mars räknar summa som sålde bra. Inte rolig att hör för Muller gillar inte betala räkningar. Fick hör händelse kris Saab hade problem 2 miljardförlust och har inte betalt till några företag fick hör pressmeddelande närmare slutet av mars. Vänta bara tills april om försäljning upp eller ner. Alla tror minskad försäljning april.
Tur och otur

#5
2011-04-01 16:15

GF fattar inte ett smack vad du skriver,,Saab ökar i USA också kanonbra detta går vägen

#6
2011-04-01 17:27

Re janke 1, vad går bra...? Att saab håller på att kursa, är det det som går bra eller vad menar du....?

http://www.nyhetskanalen.se/1.2079901/2011/04/01/saab_vi_maste_ha_mer_pengar

#7
2011-04-01 17:51

Saab säljer helt klart bättre och bättre men nyheterna om att de är dåliga på att betala räkningar bekymrar mig. Trodde verkligen de tog tag i sådana problem under rekonstruktionen!!!

Sant att försäljningsframgångar och kvalité inte behöver höra ihop. Inte status och kvalité. Själv gillar jag de svenska bilarna. Volvo om man vill ha något mer komfortbetonat och Saab om man vill ha lite mer aktiv körstil. OBS! Undantag finns om man går mellan storleksklasserna. Nya S60/V60 är t.ex. mycket mer körinriktad än Saab 9-5.

#8
Storknut
2011-04-01 17:52

Simon:
Du verkar verkligen vara en SAAB hatare. Jag för min del önskar SAAB och alla dess anställda all lycka och framgång. Kan berätta att vi provkörde en SAAB 9-3 SoprtCombi förra helgen och det är "banne mig" en av de absolut skönaste bilarna man kan köra. Man sitter otroligt ombonat och blir nästan "ett med bilen". Testa SAAB 9-3 SportCombi och jag tror att du först då inser vad du hitintills rackar ned på och kommer troligen att byta ståndpunkt i ditt SAAB hat. Eller också är du bara avundsjuk på SAAB ägarna?

#9
2011-04-01 18:57

Re Storknut, jag hatar inte saab, är bara realist och inser verkligheten och den är inte rolig.....

#10
2011-04-01 19:01

Märkligt resonemang "Storknut" att det skull bero på kvalité att fabrikaten säljer mest.
Då måste man ju fråga sej om exempelvis Volvobilarna tillverkas av sämre kvalité när de ska säljas utanför Sverige, det är nämligen enbart i Sverige Volvo är en storsäljare ..
.
Annars är listan ingen stor överraskning ...

#11
2011-04-01 19:05

Ta inte ut nå't i förskott Simon no1. Kanske Antonov är räddningen för Saab ...

#12
Storknut
2011-04-01 19:33

Jes:
Vad är kvalitet, lojalitet och miljömedvetenhet? För mig är det att man konsumerar varor som är lokala, att man är nära "produktionskällan" och därmed har nära till service, en fungerande serviceorganisation och att man därmed inte behöver transportera vare sig varor eller sig själv längre än nödvändigt och därmed minskar sina utsläpp. Det är kvalitet för mig dvs skulle jag bo i Tyskland skulle jag köpa en till Golf eftersom det är trevlig bil, bodde jag i Japans skulle jag köpa en till Toyota även om den är sååå erbarmligt trist att sitta i och att köra och bodde jag i USA skulle jag köpt en jänkare osv. Det är verklig kvalitet för mig att veta att jag har gjort ett aktivt val och därmed reducerat mina utsläpp och ändå ha en hygglig produkt att konsumera.

#13
2011-04-01 20:04

Bästa "u-hjälpen" är väl att köpa deras varor!
Kapitalismens kärna!

Därför valde jag Duster!

#14
2011-04-01 20:07

Dom sa just att SAAB sålt drygt 8000 bilar i Mars!
Grattis!
Är ju nästan 100000 på årsbasis.

#15
2011-04-01 22:39

Storknut (med den inte alltför stora hjärnan):
1. Om alla länder höll sej till din önskade lojalitet, hur många bilar skulle i så fall Saab/Volvo sälja?
2. Har du den minsta susning om hur stor miljöpåverkan det blir att frakta en bil från ett land till ett annat? (OBS att japanska bilar oftast tillverkas i Europa. Men även båtfrakten från Asien ger försumbar miljöpåverkan. Sett till bilens totalitet.
3. Inte bara provkör, utan köp en Saab. Då gör du en insats, utöver pladder. Jag köper den av dej om ett par år. Det blir fyndpriser.

#16
2011-04-01 22:54

@Pender: Om alla köpte Saab och Volvo hade de förra året fått dela på 289 684 köpare. Det hade räckt gott och väl, då de liksom våra elproducenter hade kunnat ta ut vilka priser de velat på sina produkter.

#17
2011-04-02 00:36

Det sista jag skulle säga om någon som köper Volvo i Sverige är att de gjort ett aktivt val. De följde bara lämmeltåget av zombies som gick i den riktningen. ;)

Skulle helt seriöst tro att iallafall 4-5 av 10 Volvos köps på ren slentrian.

#18
2011-04-02 09:45

Som ofta en massa okunnigt och utanför ämnet skitsnack från kommentatorerna, nåväl.
Jag hade för mig att den bil som såldes mest till privatpersoner förra året var Kia Ceed. Det betyder att de flesta bilarna i toppen på listan väljs som företagsbil antingen av företaget eller den anställde. Ekonomin spelar -vad jag gissar- alltid stor roll i sådana sammanhang. Volvo t ex är förmodligen ett bra val avseende TOTALEKONOMI. VW likaså. De är bra rymliga bilar med bra kvalitet och förmodligen TRYGGA köp/innehav (OBS att jag inte säger bäst utan bra). Förmånsregler men också bilföretagets erbjudande/marknadsföring är förmodligen av stor vikt.
När den anställde själv kan välja, kan jag tänka att han väljer så "mycket" bil han får för en given summa. Därför kan även märken som BMW, Audi och Mercedes komma högt upp på listan, också de bra bilar och trygga köp.
Kan tycka att listan faktiskt är befriande att läsa då den visar att vad bilen gör (för oss) är viktigare än vad den är. En trygg bil med bra kvalitet stor nog att klara dina och familjens behov av transporter i livet...

#19
2011-04-02 10:09

amoC, kan det vara så att matte inte är din starkaste sida? Skulle Saab/Volvo ta ut ännu högre priser, så skulle vi få färre köpare. Dessutom vore det praktiskt omöjligt för 2 svenska tillverkare att täcka alla kunders olika behov och plånböcker. Det du yrar om är ett nyskapat Östtyskland. Otroligt onödig babbeltråd du försöker spåra in på.
För att återgå till ämnet, är det ett par modeller som förvånar mej. BMW5 är nu inne på 10-topp. Att en dyr utländsk bil säljer så bra. Som dessutom ser ut att komma från början av årtusendet.. Och inte finns med 120g diesel. Finns kanske för mej dolda värden i BMW5. Eller förmånsvärden?
Avensis säljer dåligt. Visserligen är bensinmotorerna bra mycket tröttare än marknadens bästa. Men Toyota-köpare (många äldre) är ju inte kända för att vara motorentusiaster. Att dieseln hamnat i det det allt mindre sällskapet +120gram, kanske hämmar mest.

#20
Storknut
2011-04-02 10:26

Nu så här nära "målet" kan jag visa SAAB´s ess som kommer att presenteras offentligt inom kort. En bil som slår det mesta som finns på marknaden idag:

http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/tjaenstebilsfakta-foerst-igen-avsloejar-och-provkoer-saabs-nya-smaabil-1-4x-biohybrid-608238

#22
2011-04-02 11:02

Ja, Srorknut, det hade varit bra om den bara inte presenterats just i går!

#23
2011-04-02 13:49

Re Storknut

April, april...!

#24
2011-04-02 15:56

Dels heter han inte snorknut, dels var det bara en slump att artikeln publicerades igår.

#25
2011-04-02 17:41

Ja Pender naturligtvis har du rätt, men jag skrev faktiskt inte snorknut, det var det du som gjorde.
Jag halkade på mina tangenter och därför blev det ett r istället för ett t.
Ursäkta Storknut.

#26
2011-04-02 18:22

Ursäkta saabnisse, jag menade inte att skriva Snorknut. Råkade läsa lite fel på min lilla skärm. Srorknut var det felaktiga.

#27
Gert Andersson
2011-04-02 18:37

Dacia byggas i miljövänliga, moderna fabriker. Då Dacia äro enklare går det åt mindre energi hwid tillverkniken af deras automobiler.
Dessutom kräfva en Dacia mindre energi whvid tillverkningen af dess enklare och färre reservdelar.

Volvo äro icke något klokt miljöval.

Och att åka till verkstaden för minsta lilla jobb äro icke energiklokt. Och stora werkstäder sluka energi.

#28
2011-04-02 21:26

Och kul för Skoda att Superb numera, efter 7 sorger och 8 bedrövelser, säljer drygt hälften mot Octavia. 114 g CO2 och kombi har gett säljeffekt. Plus tokdyr marknadsföring. Superb kanske kommer att nagga alltmer på alla icke-premium kombi framöver.

#29
Raymond K
2011-04-03 12:31

Skulle vara kul att se en lista på bilar valda av endast privatpersoner och ej av företag.

#30
2011-04-04 11:44

@Pender: Nu var ju mitt inlägg ironiskt menat, men det kanske inte gick fram.

#31
2011-04-04 19:39

amoC, ja då tar jag tillbaka kritiken av ditt räknesinne. Dock bör du ta en kurs i ironisk kommentarkunskap.

#32
2011-04-05 08:35

Jo, det är ju lättare med ironi i tal än i skrift. Förutsatte dock att det inte fanns någon som tycker att elmarknaden fungerar särskilt bra ;) Kritiken gick fram, ska försöka vara lite tydligare framöver.

#33
2011-04-11 20:57

mest sålda bilar i FINLAND mars 2011
1. skoda octavia 562 st.
2. toyota avensis 548 st.
3. nissan qaskai 489 st.
4 vw golf 450 st.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.