Bild
Nästa artikel
Topplista februari 2011: Mest sålda bilarna

Topplista februari 2011: Mest sålda bilarna

Nyheter

Bilförsäljningen i Sverige fortsätter att öka. Dieslarna slår nytt rekord och Volvo V70 är åter igen den mest populära modellen.

Ständiga kombifavoriten Volvo V70 är tillbaka överst på topplistan för nyregistrerade bilar. Därmed fick ettan i januari, Volkswagen Golf, se sig slagen.

Trycket i bilhallarna är också fortsatt starkt. Under februari registrerades 20 993 nya personbilar, en ökning med 16,8 procent jämfört med samma månad i fjol.

Andelen dieselbilar var under månaden hela 62 procent. Aldrig tidigare har en så stor andel dieslar sålts i Sverige.

Saab ökade sin försäljning för åttonde månaden i rad och landade i februari på 707 sålda bilar.

– Vi ökar vår försäljning enligt våra förväntningar i takt med att marknaden växer och ser framför oss ett mycket intressant år. Orderingången ser bra ut och växer i god takt vilket bådar gott för mars och vidare framåt, säger Magnus Hansson, chef för Saab Sverige.

Nyregistreringar januari-februari 2011:
(Antal registreringar samma period förra året inom parentes)

1. Volvo V70: 2 432 (3 478)
2. Volkswagen Golf: 1 978 (1 472)
3. Volvo V60: 1 549 (0)
4. Volvo V50: 1 485 (1 356)
5. Volkswagen Passat: 1 191 (1 749)
6. Audi A4: 982 (1 001)
7. Volvo XC60: 945 (634)
8. BMW 5-Serie: 932 (366)
9. Saab 9-3: 893 (437)
10. Mercedes C-klass: 861 (320)


Efter dessa följer:

11. Renault Megane
12. Skoda Fabia
13. Ford Focus
14. Volvo S60
15. Nissan Qashqai
16. Kia Cee'd
17. BMW 3-Serie
18. Skoda Octavia
19. Toyota Auris
20. Subaru Legacy

Klicka här för att se hela topplistan för februari med 268 modeller.

Diskutera: Vad tycker du om topplistan för februari?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
skoda prisvärd
2011-03-04 16:55

skoda går starkt framåt . sålde mer än toyota i februari...

#2
Matta
2011-03-04 19:30

Är det verkligen sant med bara 137 st SAAB 9-5 i februari, det är ju t.om sämre än förra året om jag läser tabellen rätt. Hur många har gått utanför Sverige, nån som vet?

#3
Roger Skagerström
2011-03-04 19:42

Synd om Mazda, men jag glädjer mig åt att 6'an inte är någon dussinbil än ;)

#8
2011-03-05 00:08

Apropå Mazda: 6:an säljer dåligt, pga av att dom inte lyckats få fram en 120-grammare. 3:an är ju bara bedrövlig. 2:an borde ha vissa möjligheter framöver.
Den som lever får se. (Bl.a, med tanke på nya miljöbilsregler.)

#9
Börje bilkunnig
2011-03-05 00:16

Jämför mitt konto med den andre Börje bilkunnig med samma bild som mig.

Jag har t ex fler besökare, en av skillnaderna.

Vad får han ut av detta?

Och om någon missat att det finns två stycken Börje bilkunnig, jag är ingen idiot. Men Fejk-Börje får mig att framstå som en.

Vad han nu tjänar på det. Han kallar mig troll och då är det väl bara bra att jag är dum i huvudet? Varför hjälper du mig att vara ännu mer troll?
Jag äro icke något troll men du tror det så...

Hade jagh varit inloggad mer sällan hade detta varit ännu mer otäckt.

#10
Mickan1967
2011-03-05 11:18

Oker inte med Börjarnas tjafs. Visst, den riktige Börje måste tycka att detta är skitjobbigt. Men om ViB tar bort Fejk-Börje blir allt lungt...

#12
JohnCoffey
2011-03-05 13:03

Dom i toppen är väl dom märken som pressar mest i tjänstebils-sektorn...alltså jäkligt ointressant för oss som inte har tjänstebil :)

#13
Socialdemokratin.
2011-03-05 13:11

Dacia Duster sålde mer än flera utaf t ex Volvos modeller t ex S40.

#16
2011-03-05 23:30

När det gäller topplistan så tycker jag den ger högt betyg åt svenska bilköpares omdöme. Särskilt gillar jag att Dattja (som det uttalas i deras reklam) Sandero hamnar den den hör hemma. Några snåljåpar (typ Jula-kunder) har köpt den. Inga andra. En bil för över 100.000 kr utan ESP är ett dåligt köp i Sverige.

#18
Roger Skagerström
2011-03-06 04:13

Pender: Trots att inte ens jag som inbiten Mazdaälskare kan känna någon kärlek till Mazda3 (förutom MPS'n då kanske, samma fula instrumentbräda dock) så är de den som säljer mest av 3 och 6. Nu är väl "C-segmentet" en större marknad överlag men tycker ändå det är lite konstigt.

120-hästars 1,8-motorn genererar 152g/km, detta utan att vara någon speciell "miljömotor". 159g/km för 2.0 DISI-motorn. Även den utan någon speciell miljöprofil. SkyActive-motorerna är väl de som kommer göra sitt för miljöprofileringen.

#19
Roger Skagerström
2011-03-06 04:16

Eller nej det var visst 7 fler 6'or en 3'or ;) Men inte där jag bor!

#20
2011-03-06 12:58

Detta måste vara Topplistan på tråkiga bilar!

#21
Gert Andersson
2011-03-06 14:38

Varför säljer V70 alltid så bra?

#22
Kalle Karlsson
2011-03-06 17:08

Kul att Subaru Legacy har börjat sälja bra, jäkla förträfflig bil, inte bara på vintern!

#23
Roger Skagerström
2011-03-06 21:23

Gert: För att de är rätt bra bilar troligen. Fast de är knappast de vettigaste köpen.

Misstänker starkt att många privat ägda V70's säljs för att köparens farfar hade en gammal PV. Pappa hade allt ifrån Amazon fram till Volvo 245GL. Och det var ju så förträffligt bra bilar att det är klart att köparen själv också ska ha en Volvo. Han har troligen sällan varit inne i en annan bilhall.

Kan tänka mig att många företag vill att de anställda ska välja svenskt när de väljer tjänstebil, där kan nog en hel del av tjänstebilsförsäljningen ligga med.

Till V70's försvar så ska jag medge att nuvarande modell inte alls är så värdelöst uddlös som den förra var. Hellre en V70 än en Passat för min del.

Men jag ifrågasätter också ibland varför V70, som alltid haft ett trångt baksäte, är så poppis som familjebil. I gamla S60 (vågar gissa att de har samma innermått vid stolar etc.) satt jag som är väldigt kort ganska inklämt bakom min kompis som körde, som är av medellängd. Slog knäna i stolsryggen.

#24
2011-03-07 09:10

Jag har nu tagit bort irrelevanta kommentarer samt ett konto som stulit användarnamnet från "Börje bilkunnig".

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#25
Magnus Sture Adelstierna, grefve.
2011-03-07 15:32

Mycket bra gjort Diits!

#26
2011-03-07 18:27

Mycket bra?
Men om ägget ska bort måste du nog ta bort hönan först.

#27
Börje bilkunnig
2011-03-07 18:34

Nu har vi visst två "Börje bilkunnig" igen...
Du kan låsa mitt istället då jag har ett nytt konto.
Bara kul för alla om en Börje lever vidare. Vissa tror nog att det är den gamle Börje...

#28
Roger Z
2011-03-07 21:09

Har aldrig ägt en Volvo och kommer nog aldrig att göra det heller...Hur kul är det att åka en bil som drygt 3000 andra köper varje månad....lite fantasi bör man ha om man är någorlunda bilintresserad.

#29
2011-03-09 14:24

Varför är vi så dåliga på att stödja vår inhemska industri? Folk sitter på sina jobb och gnäller över utflyttningen av industrin, men till skillnad från en fransman eller en tysk som inte sticker under stolen med att han/hon köper VW eller Renault nästan enbart för att det är fransk eller tyskt, så sitter vi här i Sverige och bara rackar ned på "våra" bilar.

So what om de inte ägs av svenska intressen längre, så länge tillverkning finns i Sverige så skapar det arbetstillfällen åt svenskar, och det borde vara skäl nog att åtminstone inte sortera bort våra fina märken när man letar ny bil.

#30
Roger Skagerström
2011-03-09 21:15

Varför ska man köpa en bil man inte tycker om bara för att stödja svensk industri?! Jag har dessutom inte råd med en svensk bil. Har inte råd heller. För de pengar jag köpte min bil för får jag en halvdan C30 eller S40 eller en 9-3 med mugghållare och AC på sin höjd.

Och förresten - har du varit på en IKEA-parkering på sista tiden? Det stöds nog svensk bilindustri så det räcker.

#31
Roger Skagerström
2011-03-09 21:17

Haha oj blev lite kaka på kaka där. MEN JAG HAR INTE RÅD!! För att förtydliga en tredje gång ;)

#32
emellertid
2011-03-10 23:19

Volvo rostar inte.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.