Bild
Nästa artikel
Topplista 2011: Mest sålda bilarna

Topplista 2011: Mest sålda bilarna

Nyheter

Guld till Volvo V70 och silver till Volkswagen Passat. Här är topplistan för 2011 med Sveriges mest populära bilmodeller.

Ständiga bästsäljaren Volvo V70 placerade sig överst på försäljningslistan för personbilar i Sverige. Inte mindre än 22 207 nya exemplar rullade ut i trafik under 2011.

Volvos storkombi tappade däremot 23,7 procent av sin försäljning. En förklaring är lanseringen av lillebror V60, som direkt klättrade till fjärde plats.

Silvret går till Volkswagen Passat, modellen som ökade mest bland de tio främsta bilarna. När året nu sammanfattas skrivs försäljningsökningen till hela 33,07 procent. Modellen lanserades i ny generation i början av 2011.

Bakom V70 och Passat kniper Volkswagen Golf åt sig bronspengen, precis framför ögonen på Volvo V60.

Volvo redovisar antalet registreringar för V60 och sedanversionen S60 var för sig. Om försäljningen av båda karossvarianterna räknas samman skulle modellserien nå 15 806 registreringar och därmed passera trean Volkswagen Golf.

Topplista: Nyregistreringar 2011
(Antal registreringar 2010 samt förändring i procent inom parentes)

1. Volvo V70: 22 207 (29 106, -23,7 %)
2. Volkswagen Passat: 16 162 (12 145, +33,07 %)
3. Volkswagen Golf: 12 590 (12 825, -1,83 %)
4. Volvo V60: 12 411 (1 524, +714,37)
5. Volvo V50: 9 547 (10 311, -7,4 %)
6. Kia Cee'd: 6 790 (8 163, -16,81 %)
7. Volvo XC60: 6 422 (5 059, +26,94 %)
8. Audi A4: 6 310 (6 592, -4,27 %)
9. Renault Megane: 6 037 (6 291, -4,03 %)
10. BMW 5-serie: 5 358 (4 336, +23,57 %).

Klicka här för att se hela topplista med 315 bilmodeller.

Diskutera: Vad tycker du om topplistan?

Kommentarer

#1
2012-01-02 15:33

En ökning på 33% på Passat är inte dåligt. Speciellt inte i ett land som har som devis "Volvo, villa och vovve" är det svenska sättet att leva.

#2
2012-01-02 17:00

Då är väl V60's ökning desto mer intressant, den är ju inte så imponerande som kombi...

Återigen vore det i vart fall mer intressant att se vilka som köps privat och vilka som är tjänstebilar. Kan inte tänka mig att Svensson köper V70 i första hand.

#3
2012-01-02 17:13

Tjänstebilarna dominerar som vanligt.

#4
2012-01-02 22:29

Skulle tro att om man tar bort tjänstebilarna så ligger Kia högst i antal sålda bilar, kanske också V50 till viss del. Vad gäller Volvo kan jag inte begripa att de inte har ett fyrhjulsdrivet alternativ till Passaten(annat än toppmodellerna, som är alldeles för dyra). De skänker iväg en massa försäljning till Vw på detta sätt och bland oss som kör mycket i tjänsten blir det vanligare och vanligare som krav. Kanske är det tekniska hinder? Hoppas bara inte det är någon marknadsavdelning på Volvo som på detta sätt ska göra det "exklusivt" med en Haldexdrivning för det är det ju knappast.

#5
2012-01-02 22:34

Nja vill man, av någon anledning ha bort tjänstebils-köpen är det nog bara att minska storbilarna med 80% ... därefter borde tabellen passa de som önskar läsa den?
Men vad spelar det för roll? Är någon bekymrad för Toyota månne?

#6
2012-01-03 08:56

De 30 mest sålda bilmodellerna i finland. Jan - Dec. 2011.

1. Skoda octavia 6187 st.
2. VW golf 5599 st.
3. Toyota avensis 4687 st.
4. Nissan qashqai 4406 st.
5. Ford focus 4055 st.
6. VW passat 3832 st.
7. opel astra 3329 st.
8. Kia cee´d 3086 st.
9. Audi A4 2432 st.
10. Toyota yaris 2218 st.
11. Ford mondeo 2177 st.
12. Ford fiesta 2152 st.
13. Toyota auris 1934 st.
14. Hyundai i30 1868 st.
15. Skoda superb 1862 st.
16. Volvo V50 1846 st.
17. Volvo V70 1826 st.
18. M-B. C-serie. 1750 st.
19. VW polo 1743 st.
20. BMW 5- serie 1589 st.
21. M-B. E- serie 1543 st.
22. Volvo XC 60 1521 st.
23. Hyundai i20 1368 st.
24. VW jetta 1358 st.
25. Skoda fabia 1342 st.
26. Volvo V60 1305 st.
27. Mazda 6 1210 st.
28. Skoda yeti 1187 st.
29. Kia venga 1176 st.
30. Toyota corolla 1049 st.

#7
2012-01-03 09:44

På följande länk finns bästsäljarlistor till i princip alla världens länder:

http://bestsellingcarsblog.com/

#8
2012-01-03 09:55

Jes:
Det som jag tycker är intressant med privat kontra tjänstebilar är, att vissa företag riktar in sig på att sälja tjänstebilar istället för privata. Man har skräddarsydda utrustningspaket som passar in till förmånsvärdet.

Vad händer då när reglerna ändras?

Går man ett antal år tillbaka, så var ju Saab och Volvo folkets bil. OK, ofta något dyrare än en motsvarande utländsk, men fortfarande fullt möjlig att köpa privat.

Idag väljer "Svensson" istället en Kia, Hyundai eller Skoda, inte många köper en 9-5/V70 privat, den är helt enkelt för dyr. (ja, jämför med finska listan, det är säkert likadant i Norge och Danmark)

#9
2012-01-03 10:19

Intressant länk Tobo.

#12
hokus pokus
2012-01-03 10:30

V70 känns tidlös och lagom elegant i designen. Men en fråga till ViB: Varför förstöra för modellen genom att använda en med R-paketet på alla bilden?

Fälgarna, backspeglarna och biltemaplastdekoren i fronten påminner om 18-åringarnas söndersladdade 740is i dess stylingtema.

#13
2012-01-03 10:37

Har aldrig kunnat först hur V70 kan vara den mest sålda bilen.
Kör omkring i en nu medan jag väntar på min beställda VW.
Vilket slagskepp. Obekväma stolar, gungig och klumpig. Otroligt att tänka sig att detta är samma storlek som en Passat.
Inte mer än naturligt att Passat kommer så högt upp i listan.

#10
2012-01-03 10:49

Danmark: Spark, Aygo, Corsa, Passat,107,
Norge: Golf, Focus, V70, Passat, ASX,
Tyskland: Golf, Passat, C-klass, Polo, Astra.
Frankrike: Clio, 207, C3, Megane,Twingo,(Passat 36:e, V70 172:a)
UK: Fiesta, Corsa, Golf, Focus, Astra

#14
2012-01-03 12:49

Tycker att man ska skilja ut förmånsbilar från privatköp. Huvuddelen av era läsare är väl fortfarande privatpersoner? Eftersom KIA borde ligga högt i en sådan jämförelse, finns anledning att diskutera bilägande för pengarna, och kanske få ner trenden med mer och mer effekt och högre priser. Vi får ju ändå aldrig köra fortare än vad som står på skyltarna.

#15
hokus pokus
2012-01-03 13:18

LC4ever: Gammal ovana, vi svenskar är så!

Hade GM haft vilja till att marknadsföra Saab hade Saab varit större runt om i världen än Volvo idag.

Den hemkaste bil jag kört är en Volvo S80 -01 i bra skick och få mil på mätaren. Fult yttre och den maffiga, plastiga instrumentbrädan gav mig panik, kändes som att jag satt i en grotta.

På äldre Volvo t ex 240 och 940 kan förarstolen (mest använd) behövas ses över mellan 25 000-30 000 mil. (Lättfixat och billigt.)

Stolen i S80 in (8 000 mil) kändes som en ofixad 940-stol i ryggen. Inte nog med det, dessutom kändes sittdynan mjuk och nersutten!

Nyare Volvos är skit. Går sönder ofta och dyra att laga. Man betalar enbart för märket och till vis del ovanligt bra säkerhet. Volvo och Saab bygger bilarna efter mer än det som Euro n cap kräver och på flera punkter är de än idag unika.)

#16
2012-01-03 13:33

LC4ever: Måst tyvärr beklaga om din Passat har lika dålig fjädring som den jag provkörde och har lika dåliga styregenskaper. Har inte ägt en Volvo på länge men nog var V70 DRIVEe mycket bättre och roligare bil att köra. Kanske därför att den är styvare i DRIVEe utförande? Hoppas du valde Passaten med ställbart chassis! Svårt att jämföra bilar då tom däcksvalet ändrar bilar till helt olika beträffande styrkänsla och styvhetskänslan, hur stor inverkan däcksvalet har, tror jag få inser? Hoppas på det bästa i ditt fall, njut av bilen för den kan vara rätt för just dig fast den inte passar mej!

#17
2012-01-03 22:19

LC4ever, kan det vara så att du tillhör de som tycker vägbuller är ett överdrivet problem? I så fall förstår jag att du väljer en Passat framför en V70. Eftersom V70, mej veterligt, inte har några andra viktiga företräden framför Passat. (Avrådde nyss min son att köpa en Passat. Efter en lite för bullrig provtur.)

#18
2012-01-04 08:40

Nej, jag njuter inte av buller, det är därför jag väljer en NY VW.
Visst, förra generationen av Passat var bullrig, det kan jag hålla med om.
Men eftersom jag är närmare 2 meter så är förarkomforten det absolut viktigaste och då går tyvärr Volvon bort.
Ja, jag kan erkänna att V70 är lite tystare, men det är det enda som är bättre.
Har tidigare haft Ford och SAAB och även dessa slår motsvarande Volvo i komfort.
Jag säger inte att V70 är en dålig bil, men det finns så många andra i samma prisklass som är bättre.
Till och med Polisen har ju insett det :-)

#19
2012-01-04 09:10

Intressant att man är så glada för Skoda i Finland,samt att det inte finns en enda Fransk modell med på topp 30!
Toyota säljer bättre än här och t.o.m Corollan finns med!

Kul att se hur våra grannländer väljer sina bilar.

#20
2012-01-04 09:49

Min bullerkritik mot Passat kan jag erkänna som kanske något överdriven. Vi hade först provat en C5:a med 16"-hjul. Och den var kusligt tyst. Klassens tystaste? Sen över direkt över gatan till en Passat med 17"-hjul. Och den klarade inte den grova asfalten på E6:an alls lika bra. Men med 16" och mjukare däck kanske? Min måttliga erfarenhet säger att bästa ljudkomforten i Passat fick man fram till -05. Mjukare chassi (?) och ofta tystare däck/hjul (?).
Att nya Passat, enligt dom själva och motorjournalister, är extremt bra dämpad från yttre ljud och motorbuller, är av ringa nytta på svensk normalasfalt.

#21
2012-01-04 10:31

Den nya Passaten jag testade hade måttliga däck (kan kolla upp det om ni vill) och bullrade mycket mer än Volvo V70 och speciellt Citroen C5. Använde också min iPhone som bekräftade att det inte är något fel på min hörsel. Buller från däcken har man alltså inte ännu heller åtgärdat i Passaten men tycker man nivån är tillräckligt bra så vem bryr sej!? Samma sak gäller nyaste Golf. Märkte någon att fjädringen var för lös och fungerade därför väldigt dåligt på kurviga och ojämna vägar? Den blev också kvar och vibrerade efterår -> känndes inte värst premium och något sådant har jag inte upplevt i den förra Passaten samt inte heller i Skoda Superb eller Volvo V70, och inte heller i komfortkungen C5. En bil som fungerade verkligen bra på kurvig och lite ojämn väg är Peugeots 508, mjuk men håller hjulen alltid på vägytan -> perfekt kontroll hela tiden.

#22
2012-01-04 12:11

Det märkliga anser jag då det handlar om komfort är att C5 vid minst två tillfällen som jag har läst har fått storspö utav V70 gällande i stort sett allt...Även komfort.
Testerna signerade Vib.

Folk som kört bilarna säger däremot tvärtom.
vill minnas att V70 var den totalt 3 eller 4 tystaste bilen ( utav alla bilar inkl. Lexus och S-klass )
C5 kom betydligt längre ner.
Även detta test utfört utav Vib.

#23
2012-01-06 00:00

Jag har köpt en Peugeot 508 SW och måste säga att den är grymt tyst och bekväm att köra, bra säten och inget störande ljud från däcken... Sen är ju smaken olika!

#24
2012-01-06 09:02

Mistro: Kom ihåg att Volvo ofta har andra däck under sej (mindre profil) än vad Citroen sätter i sina provexemplar. Att ändra profil på däcken är nästan samma sak som att köpa en annan chassi och har en väldig betydelse också på styregenskaper. I en biltest på nätet testade man en standard Golf med 15" och 18" däck, den med 18" kändes som den hade sport-chassi och var mycket tryggare och bättre att köra i alla test förutom komfort.

Peugeote-Pär: Peugeot 508 blev vald till årets bil i Finland av Tuulilasi -tidningens redaktion, samma sak blev det i Estland.

#25
2012-01-06 10:16

Mistro, var det ett sviktande minne du litade till, när du fick till att ViB skrivit att V70 har bättre ljudkomfort än C5? Den enda jämförelse jag hittat var på förra generationen. Och då var C5 tystare än V70.

#26
PREVlA
2012-01-06 11:40

liselotte: Trevligt med en kvinna bland alla karlar här på sidan! :)

#27
2012-02-01 20:52

Mest sålda bilmärken i finland 2011.
1. Volkswagen 17166 st
2 . Toyota 13337 st.
3. Ford 10688st.
4. Skoda 10219 st.
5. Volvo 8693 st.
6. Nissan 7477 st.
7. Audi 6227 st.
8. Kia 6130 st.
9. Opel 5249 st.
10. Mercedes- Bens 4981 st.
11. Hyundai 4466 st.
12. Peugeot 4149 st.
13. BMW 4004 ST.
14. Citroen 3570 st.
15. Honda 3293 st.
16. Mazda 2119 st.
17. Seat 1903 st.
18. Renault 1873 st.
19. Mitsubishi 1498 st.
20. Chevrolet 1425 st.
21. Subaru 1277 st.
22. Fiat 1085 st.
23. Suzuki 969 st.
24. Dacia 838 st.
25. Alfa Romeo 491 st.
26. SAAB 291 ST.
27. Mini 259 st.
28. Lexus 218 st.
29. Land Rover 166 st.
30. Jaguar 133 st.
31. Porsche 100 st.
32.Smart 100 st.
33.Jeep 89 st.
34. Dodge 35 st.
35. Chrysler 14 st.
36. Think 7 st.
37. Ferrari 2 st.
38. Aston Martin 1 st.
39. E-RA 1 st.
40. Lada 1 st.
41. Morgan 1 st.
42. Nilsson 1 st.
Samanlagt 124526 st.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.