Det är förbjudet att köra med dubbade vinterdäck efter 15 april – om det inte fortfarande råder vinterväglag. Enligt polisens definition är det vinterväglag när: ”det är vinterväglag om det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan eller vägrenen.” Ungefär 3 miljoner bilister kör med dubbdäck vintertid i Sverige och måste alltså ta av dem senast nästa söndag.
Polisen förespråkar att de däck som har det största mönsterdjupet bör vara monterade bak på fordonet, eftersom det minskar risken för sladd när du bromsar eller svänger. Detta gäller både fram- och bakhjulsdrivna bilar.
Däckbranschens informationsråd rekommenderar mönsterdjup på minst 3 millimeter på sommardäck. När däckens mönsterdjup minskar försämras också däckens förmåga att tränga undan vatten. Därför ökar risken för vattenplaning när däcken slits. Minsta tillåtna mönsterdjup i däckets huvudmönster på sommaren är 1,6 millimeter för personbilar.
Dubbfria vinterdäck, eller så kallade friktionsdäck är inte förbjudna på sommaren, men väggreppet är betydligt sämre. Vinterdäckens mönster och gummiblandning är anpassade för att fungera när det är kallt och vinterväglag och på sommaren blir konsekvensen sämre grepp, längre bromssträcka och försämrad stabilitet vid en undanmanöver.
I polisens senaste däckrazzia som genomfördes i höstas visade det sig att var fjärde undersökt bil i Skåne hade dubbfria vinterdäck på, trots att det inte rådde vinterväglag.
I tester genomförda av VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, förlängs bromssträckan med 20 procent om det sitter dubbfria vinterdäck på när bilen körs på sommarväg.Även Vi Bilägare genomför regelbundet test av friktionsdäck i sina sommardäckstester, för att påvisa skillnaden i säkerhet med att köra med vinterdäck på sommaren. I årets test av sommardäck visades det sig att friktionsdäcket var uselt när det gäller att motstå vattenplaning i kurva. Även rakt fram var förmågan att undvika vattenplaning sämre än hos alla testade sommardäck.
Om du byter däcken själv har däckföretaget Nokian Tyres några goda råd att dela med sig av. Utöver mönsterdjup är det viktigt att kontrollera om däcken har stick- eller skärskador, samt att undersöka slitageformen på däcken. Är något eller några av däcken ojämnt slitna så kan hjulinställningen vara fel vilket bör åtgärdas så fort som möjligt.
Viktigt är också att se till att däcken monteras i rotationspilens riktning.
– Det gäller att vara noggrann. Om ett däck med bestämd rotationsriktning monteras så att det rullar åt fel håll så blir vattenplaningsegenskaperna sämre. Övriga monteringsfel kan orsaka vibrationer, vilket sliter både på däck och bil, säger Emil Sundholm på Nokian Tyres.
Däckbytet bör göras på ett jämt och fast underlag. En bra domkraft som klarar bilens vikt är ett måste samt en momentnyckel som gör att bultarna kan skruvas fast enligt biltillverkarens rekommendation. Se Vi Bilägares test av garagedomkrafter här.
När däcken är monterade är det dags att kolla lufttrycket. Vad som gäller för din bil brukar stå vid på insidan vid förardörren eller i tanklocket, annars kan du också titta efter det i intruktionsboken. Anpassa lufttrycket efter hur mycket du lastar. Efterdra också bultarna. Om däcken har aluminiumfälgar rekommenderar Nokian Tyres att det görs efter cirka tio mils körning.
– Och ladda inte batterier i närheten, det kan bilda en gas som påverka gummit i däcket.
Dessutom bör du göra rent vinterdäcken innan de läggs undan.
– Tvätta inte med avfettning, då måste du köra med däcket efteråt. Använd istället diskmedel eller mild såpa. Var försiktig med högtryckstvätten också, säger Erik Rönnblom.
Funderar du på att köpa nya däck? Ta då hjälp av Vi Bilägares sommardäckstester. 2018 testade vi dels 6 stycken premiumdäck, dels 7 budgetdäck.
Diskutera: Har du bytt till sommardäck än?
- Fram till 31 mars är det lag på att använda vinterdäck – om det råder vinterväglag.
- Dubbdäck får användas fram till 15 april, men befaras vinterväglag får de köras längre än så. Polisen avgör om vinterväglag råder.
- Det är tillåtet att använda odubbade vinterdäck, eller så kallade friktionsdäck året om – men det rekommenderas inte.
Källa: Polisen
- Kontrollera mönsterdjupet – minimum är 1,6 millimeter. Kolla så att däcken inte är ojämt slitna eller skadade.
- Byt däcken på jämnt och fast underlag och använd en bra domkraft som klarar bilens vikt.
- Bästa däcken ska sitta bak.
- Kontrollera lufttrycket.
- Efterdra bultarna.
- Förvara däcken mörkt och svalt.
- Tvätta med mild såpa eller diskmedel innan du lägger undan däcken.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.