Nästa artikel
Var fjärde bil i Skåne hade vinterdäck på sommarväg
Nyheter

Var fjärde bil i Skåne hade vinterdäck på sommarväg

Publicerad 21 september 2017 (uppdaterad 21 september 2017)
Vid 2017 års undersökningar visade det sig att 25 procent av bilarna hade dubbfria vinterdäck på i augusti/september.
Största andelen med fel däck för årstiden sedan mätningarna började 2009.
Nu är resultaten av 2017 års däckrazzia här. Det visade sig att var fjärde undersökt bil i Skåne hade dubbfria vinterdäck på, trots att det inte rådde vinterväglag. Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF, ser en ökande trend i felaktigt däckanvändande över hela Sverige. 
– Det är redan idag många som kör på vinterdäck på sommaren i stora delar av landet. När fler väljer dubbfria vinterdäck på vintern riskerar andelen vinterdäck på sommaren att öka ytterligare, säger Marie Nordén, generalsekreterare NTF.

En glädjande nyhet vid årets däckrazzia var att bilarna hade bättre mönsterdjup än någonsin. Av de totalt 479 undersökta bilarna hade 1,5 procent ett mönsterdjup mindre än 1,6 millimeter. Det är den lägsta andelen sedan däckrazzior infördes 2005.

Däckrazzia genomförs varje år och är ett samarbete mellan Polisen, Energimyndigheten, Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Däckbranschens informationsråd, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF) och Bilprovningen.

I år genomfördes däckrazzian i månadsskiftet augusti/september och den här gången inriktade man sig speciellt på södra Sverige, för att bättre bilda sig en uppfattning om hur många som faktiskt kör med dubbfria vinterdäck på sommaren.

Det är inte olagligt att köra med så kallade friktionsdäck när det inte är vinterväglag, men däcken presterar betydligt sämre på sommaren, eftersom deras mönster och gummiblandning är anpassade för snö, kyla och is. Skåningarna är de som till störst del använder odubbade vinterdäck av alla svenskar. 70 procent av bilisterna i Skåne har friktionsdäck som vinterdäck.
 
Diskutera: Vad tycker du om resultaten i däckrazzian?    
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-09-21 11:35
Tvärnit

Jo att...
Jag har bott vid en landsväg i hela mitt liv,
och sett människor komma och gå,
jag har har sett skördarna gro på min torva i ro,
medan storkarna redde sitt bo.
Jag har sett vårarna gry,
jag har hört höststormar gny,
jag har sett vildgässens sträck under kvällande sky.
Jag har bott vid en landsväg i hela mitt liv,
och sett människor komma och gå.

Och att inget har de lärt sig.

#2 • Uppdaterat: 2017-09-21 12:40
adzam

sorgligt

#3 • Uppdaterat: 2017-09-21 16:53
Eric Downing

Har man släp kör man mera defensivt. Har man en gammal bil med sämre däck kör man efter det. Är det risk för vinterväglag och is kör man efter det. Har man friktionsdäck på sommaren så kör man efter det. Den som inte begriper hur han skall köra sitt fordon med avseende på fordonets och väglagets beskaffenhet har inte på vägen att göra.
Faktum är att en förare som kör defensivt med friktionsdäck på sommaren klarar sig mycket bättre de gånger oväntat hal vägbana uppträder, vare sig det gäller våt fet trafikfilm, oljespill, eller plötslig höstfrost på vägen, han är ju van att ta det lugnare...Dessutom har ju Sverige så låga hastighetsgränser att det är närmast patetiskt, och inte ens på sommaren blir vägbanan särskilt het här jämfört med längre söderut.

#4 • Uppdaterat: 2017-09-21 18:21
Draxon

Håller med Eric Downing här, en riktig väglus behöver aldrig göra en kraftig undanmanöver eller panikbromsa så vilka däck som helst funkar perfekt.
De som kör onyktra eller påverkade av andra saker håller sig helt enkelt från väglöss så det händer aldrig något.

#5 • Uppdaterat: 2017-09-21 19:50
systembolaget

Eric Downing och Draxon, det var det dummaste inlägg som jag har läst på många år.

#6 • Uppdaterat: 2017-09-21 22:04
Draxon

Jag ber om ursäkt, givetvis var det menat med en stor portion sarkasm.
Ett dåligt däck är dåligt oavsett hur man kör.

#7 • Uppdaterat: 2017-09-22 09:04
1

Man ska givetvis ha sommardäck på sommaren, och köra försiktigt och hålla rätt hastighet.

Dubbfria vinterdäck om sommaren är, enligt min mening, det minst allvarliga av ovan att bryta emot.

#8 • Uppdaterat: 2017-09-22 15:00
johnkommentar

Sydsverige, där ligger tex Malmö där nån stans över 10% av bilarna är målvaktsbilar. Det kanske påverkar skick och kondition på fordonen https://www.sydsvenskan.se/2014-02-19/var-tionde-malmobil-ags-av-en-bilmalvakt

#9 • Uppdaterat: 2017-09-23 10:10
Birger Johnsen

Därför är dubbfria vinterdäck forbjudna i t.ex.spanien.EU är inte så jämnlik som man tror regler är helt olika och sverige har dom mest "liberala" töntigaste i hela europa.
Snack om däck så borde polisen kolla lastbilarna från baltikum lite oftare för dom är som barnrumpor,samtidigt som dom tar andras jobb då dom är "billiga".

#a • Uppdaterat: 2017-09-23 10:26
mayors

Året-runt-däck = lika usla året runt

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.