Bild
Nästa artikel

Däcktest 2017: Suvdäck

Däck

Suvar och crossovers blir allt populärare. Mer vikt och högre tyngdpunkt ställer nya krav på bilens gummi. Vi testar fem däck med dimensionen 235/50 R18 och finner tydliga skillnader – främst på våt asfalt.

Välj rätt suvdäck

Vill du veta allt om de testade däcken? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, körning på torr och våt väg, bromsning, rullmotstånd och kurvgrepp, samt få utförligare information om däcken som ingår i testet. Klicka på "Köp" för att köpa testet i digital form. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Med suv- och crossovertrenden ökar även efterfrågan på större däckdimensioner. Därför testar vi fem däck i storleken 235/50 R18, en storlek som bland annat passar svenska storsäljare som VW Tiguan och Volvo XC70.

Samtliga däck i testet är utvecklade för körning på vanlig väg, inte offroad. Få kör sina bilar i terrängen och det är ute i trafiken som bästa möjliga grepp är allra viktigast. Därför har vi inte lagt till något extra testmoment med exempelvis grus eller lera. Vi kan inte nog poängtera att du bör välja bort däck som lovar bättre fäste utanför vägen eller bra grepp året runt. Adderar däcktillverkaren en extra egenskap, grusgrepp eller året runt-egenskaper, måste andra kvaliteter kompromissas ned.

Ett däcks primära uppgift är att hålla kvar bilen på vägen, inte köra utanför den. Därför ska du välja ett suvdäck som prioriterar vägegenskaperna och inget annat.
Det är snarare så att en suv behöver ett bättre väggrepp än en vanlig bil. Den väger mer och har en högre tyngdpunkt som påverkar köregenskaperna negativt. Större dimensioner med högre däcksidor ställer också tuffare krav på däckets stabilitet. Ett suvdäck har därför en styvare uppbyggnad av däcksidorna. Även mönstret kan få färre sajpningar eller anpassas för att stabilisera klackarna. Mönsterförändringar är dock vanligare på vinter- än sommardäck.

Det är en flytande gräns när ett däck blir ett ”suvdäck”. Det beror på vad som måste förbättras på den specifika däckmodellen och anpassningarna kan ske gradvis beroende på dimension och belastningskod. I vårt test finns tre modeller med specifika modellnamn för suvar, två utan suvnamn.
 
Diskutera: Vilka sommardäck väljer du?

Vi har även testat sommardäck med dimensionerna 205/55 R 16. Det läser du om här.

Så gjorde vi testet:

Testet gjordes i december 2016 på Uvalde Proving Grounds i Texas, USA. Mätningarna på torr asfalt är gjorda i temperaturer mellan 18 och 24 grader. Ronderna på våt asfalt är gjorda i höstliknande temperaturer, mulet och 10–12 grader, utom bromsmomentet som skedde i 20 grader.
Testerna genomfördes med en manuellt växlad VW Tiguan 2,0 TSI. Testbilen var framhjulsdriven för att stätta högre press på däckens drivgrepp.
Vi kör alltid subjektiva tester med elektroniska hjälpsystem inkopplade, förutom under momentet hanterbarhet där vi kopplar ur antispinnsystemet för att bättre kunna bedöma däckens greppförmåga vid acceleration ut ur kurvor.
Continental PremiumContact6 har använts som referensdäck. Alla tester inleds och avslutas med körning av referensdäcket samt ett antal kontrollkörningar mellan själva testdäcken. Korrektioner görs sedan utefter värdena som samlas in med detta däck. På så sätt kan vi kompensera för yttre förändringar.

Däcken som testades:
  • Continental PremiumContact6
  • Dunlop SP Quattromaxx
  • Hankook Ventus S1 evo2 SUV
  • Nexen N’Fera RU1
  • Nokian Hakka Black

Kommentarer

#1
2017-03-29 15:24

What, 18 tum och 235.. det hade inte ens sportbilar förr. Inte undra på att buller skapas och förbrukningen ökar.

#2
2017-03-29 15:54

Styggavargen: "Sportbilarna" vägde iofs inte två heffaklumps-ton förr heller... Men visst, däckbredden har ökat lite.

#3
2017-03-30 07:24

@Styggavargen, större hjul och bredare däck ger lägre rullmotstånd och bättre vägegenskaper.

#4
2017-03-30 12:17

Swemba, inte många rätt där. Håller med om bredare däck ger bättre grepp, men på bekostnad av förbrukning. Nackdelen som tycker idag är att hjulen blir större, och då får man oftare problem med mer buller, högre förbrukning och givetvis dyrare för ägaren när byte av däck görs.

#5
2017-03-30 12:58

@Styggavargen, menar du att det jag säger ovan är fel?

#6
2017-03-30 20:28

Rullmotståndet är förvisso lägre hos bredare däck (då radien finns med i ekvationen), men förluster ökar på aerodynamiska sidan. Lägre vikt och smalare hjul är positivt, då däcket kan pumpas med högre tryck. Större SUV's får stora problem när de utsätter däcken för större belastningar både i sidled och "flex" vid tex inbromsningar som gör att däcken hettas upp och i vissa fall exploderar. Har för mig att någon större SUV hade problem med detta, då däcken lättare ifrån underlaget vid undanmanöver och när bilen landade igen så klarade däcken inte av tyngden och exploderade.

#7
2017-03-30 20:43

Det tråkiga här är att nu satsar också däcktillverkarna mer på SUV däcken, vilket kan leda till problem för oss med vanliga bilar på sikt. http://www.tyrereviews.co.uk/

#8
2017-03-31 10:48

Jag antar att Vi som har äldre bilar med mindre däck får betsla den extrs skatt som suv egentligen kommer att "rakka" up?
Som att ha awd som är större och tyngre runt om i centrum som skymmer sikt tar större parkering men alldrig kjör på grus?
Hur man räknat ut att "äldre" bilar är mindre miljövänlig är en gåta och en lögn.Bara att kjöpa ett nytt sett däck i den storlek ger mer utsläpp enn vad en äldre bil gjör även den også kjöper nya däck.

#9
2017-03-31 10:49

Jag antar att også denna kommentar blir bortagen som den första i denna post?
Jo det är liberal diktaturen det.