Bild
Nästa artikel

Däcktest 2018: Sommardäck budget

Däck

Det går att spara en hel del pengar på att välja lågprisdäck istället för premium. Men hur mycket sämre är de billigare fabrikaten? Vi Bilägare köpte sju budgetalternativ och jämförde med premium.

Välj rätt budgetdäck

Vill du veta allt om de testade däcken? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, körning på torr och våt väg, buller, bromsning och kurvgrepp, samt få utförligare information om däcken som ingår i testet. Klicka på "Köp" för att köpa testet i digital form. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Läs hela testet gratis (endast för prenumeranter)

Hur stor är skillnaden mellan premium och budget när det gäller grepp och säkerhet? Testet visar att man inte kan säga att alla lågprisdäck usla, och bland de däck vi köpte finns fabrikat som egentligen inte hör hemma i kategorin lågprisdäck.

På torr asfalt klarar sig de billigare alternativen ganska bra. Det är lättare att klara greppet när det är vackert väder. Den största skillnaden mellan premium och billigare alternativ ser vi i greppet på väta.

Om vissa lågprisdäck är dåliga så är det inget jämfört med ett nordiskt friktionsdäck på sommarväglag. Visst, det drar lite bränsle, går mjukt och komfortabelt – men har uselt grepp. Så kör inte på vinterdäck i sommar! För säkerhets skull. Det kan bli dyrt.

Det här testet publicerades ursprungligen i Vi Bilägare 05/2018. Läs om hur du aktiverar din digitala läsning!

Vi har också testat sommardäck i premiumklassen. Det testet hittar du här.

Diskutera: Vilka sommardäck väljer du?

Däcken som testades:
  • Falken ZiIEX ZE 914 Ecorun
  • Fulda EcoControl HP
  • Goodride Radial RP28
  • Landsail LS 388
  • Maxxis Mecotra 3
  • Nordexx NS 9000
  • Roadstone Eurovis Sport 04
  • Continental ContiPremiumContact5 (referensdäck premium)

I testet hade vi också med ett icke-namngett nordiskt odubbat vinterdäck, för att visa hur mycket sämre det presterar på sommarväglag.

Så gjorde vi testet:

Sommardäcktestet, version premium mot budget/lågpris, utfördes i Texas, USA i november 2017.
Temperaturen var för det mesta omkring 20 °C, utom den dag då vi testade bromsförmåga på våt väg. Då var temperaturen omkring 10 plusgrader.
Alla däck har samma dimension, 205/55 R 16 och belastningskod 91, vilket står för en maximal belastning av 615 kg och hastighetsindex V, maximal hastighet 240 km/tim – undantaget vinterdäcket som har en lägre tillåten maxhastighet på 190 km/tim, men högre belastningskod, 94 som innebär 670 kg.
Istället för att använda ett genomsnitt av gruppens resultat som bedömningsgrund, har vi justerat betyg och poäng efter medeltalet från testet av premiumdäck. Det innebär att budget/lågpris jämförs mot premiumdäcken. Smärre korrigeringar har gjorts beroende på att vi i vissa moment använt en annan bil av testtekniska skäl, Golf TSI istället för GTI.
Vi körde våt handling med alla elektroniska hjälpmedel bortkopplade, ASR och ESP.

Kommentarer

#1
2018-03-23 10:01

Det var en (o)salig blandning av däck... :) Falken är väl närmast att räkna som mellanklass och inte budget, precis som Fulda. Det hade varit intressant se ett test mellan Falken, Fulda och andra mellanklassare som BF Goodrich, Klébér, Uniroyal, Semperit, Gislaved, Toyo m fl. Hit vill jag även räkna de koreanska däcken Kumho och Hankook, eller Hankook kanske är mellan mellanklass och premium idag. Hade också varit intressant se GT Champiro med bland lågprisdäcken, då GT tyres pushas hårt av Nokians däckbolag Vianor. Nexen saknar jag i testet, det är ju ett märke man ser en hel del reklam för. Goodride, Roadstone och Nordexx har jag däremot inte sett någon reklam för?!

#2
2018-03-23 10:32

Raphael - har du läst testet i tidningen och sett priset på de olika däcken ? Fulda är t ex inte speciellt mycket dyrare än t ex Goodride - för att ta ett exempel. Och Falken fanns som sagt med i testen... Och Roadstone ägs av Nexen för att ta ett annat exempel...

#3
2018-03-23 10:33

Japp, Kumho vill jag ha in i mellanklassen, Hankook är på gränsen till premium idag. Sitter ju Hankook på bilar från fabrik idag på vissa bilmärken.

#4
2018-03-23 10:39

Pi, jag vet att Fulda och Falken är med i testet. Min kommentar handlar om att jag tycker Fulda och Falken mer är mellanklass och därmed borde ställas mot andra mellanklassare, medan Goodride etc. är lågpris/budget. Jo Roadstone ägs av Nexen och Fulda ägs av GoodYear och Falken ägs av Sumitomo som även producerar Dunlop-däck för asien. Roadstone är, som jag har förstått det, äldre generationer av Nexen. Dvs när Nexen kommer ut med ett nytt däck så säljs den tidigare generationen vidare under varumärket Roadstone. Det hade varit mer intressant med Nexen i testet än Roadstone.

#5
2018-03-23 10:44

Prismässigt kan man hitta specialerbjudanden där premiummärken kostar som mellanklassare, eller mellanklassare som lågpris. Men generellt så menar jag Goodride tillhör en lägre prisnivå än Fulda. GoodYears budgetkonkurrent är Sava. Fulda ligger något högre i pris och sen högst i pris ligger GoodYear själva. Sen har vi varumärket Dunlop (i Europa och Nordamerika ägda av GoodYear, i asien ägda av Sumitomo/Falken) som är premium, men ofta lite lägre i pris än GoodYear men liten skillnad. Men sen har vi Savas vinterdäck som ett undantag och ligger i mellanklassen och inte budget, iaf för nordeuropa där GoodYear valt att marknadsföra förra generationens GoodYear Ultragrip Ice som Sava och inte som Fulda. Fulda har bara vinterdäck för mellaneuropa. Fulda säljs väl egentligen bara hos Mekonomen? Jag har inte sett dem hos andra...

#6
2018-03-23 15:50

Däckbranschen är en djungel helt klart! Någon kanske kan göra ett diagram över vem som äger vem osv? :-)

Det här med "tidigare generation" tycker jag är intressant. För några år sedan köpte jag Nordman vinterdäck just med argumentet att om mönstret var ett Nokian-mönster med toppbetyg två år tidigare (eller bara ett år?) så måste det ju vara helt OK fortfarande. Samma argument borde då gå att tillämpla på t ex Goodyear/Fulda? Dock, mönstret är en sak, men hur är det med kvaliteten på gummit? Är det mönstret från i fjol eller förfjol, OCH sämre gummi? I så fall är det inte lika självklart att argumentera för B-märket kanske.

#7
2018-03-23 19:10

ToRy, mig veterligen så kör Nordman med samma gummiblandning som det äldre Nokian-däcket, alltså Nordman-versionen har inte de senaste uppdateringarna av gummiblandningen. Nordmans vinterdäck presterar helt Ok, men utvecklingen går fort så de är inte bättre än medel/budget jämfört med de senaste/nyaste däcken. Referenspunkten flyttas ju framåt hela tiden. Nordman ligger iaf två-tre generationer bakom Nokian, då Nokian fortfarande säljer förra generationen Nokian under Nokian. Nokian säljer ju fortfarande Hakka 8 fast nya 9:an kommit. Nordman är Hakka 7.

Nordmans sommardäck är dock inte äldre generation Nokian, utan nyutvecklade och med enklare egenskaper än Nokian. Det är främst vinterdäcken där premiumtillverkarna låter de billigare varumärkena ärva äldre generationer. Continental är nog värst som låter Gislaved ärva förra Continental-generationen och sedan General som ärver förra Gislaved-generationen... Fulda ärver inte GoodYear däck, varken sommar som vinter, det är Sava som ärver GoodYears förra vinterdäck. Savas sommardäck är fortfarande unika för Sava.

#8
2018-03-23 21:10

En sak man bör vara medveten om - ViB testar Falken 914, men det är ersatt av Falken 310. Jag roade mig med att kolla på priser och jag hittade 310 till lägre pris än 914 för samma dimension.

Här är info från Falken om 310 som ersätter 914.
http://www.falken-europe.de/_ZE310engl

#9
2018-03-23 21:57

ContiPremiumContact5 Vinner väl som vanligt..

#10
2018-03-24 13:48

Om vi tittar på tester i tyska tidningar så framkommer något intressant: att även om kineserna kan vara helt ok, så har de kort livslängd. Maxxis är ett typexempel på ett däck där testerna indikerar högt slitage, dvs kineserna håller - i allmänhet - inte lika länge som andra däck. Så det kan bli dyrt med kinesiskt i längden även fast de är billiga som nytt.

Michelin är fortfarande bästa fabrikatet för den som prioriterar lågt slitage. Men Fulda anses mest prisvärt genom att det kostar mindre än Michelin och ändå har lågt slitage. Fulda är balanserade och bra däck. Falkens nya 310 däck får utmärkt betyg plus har anständigt pris och tillhör de däck som håller länge. Något bättre än Fulda på det mesta, förutom slitaget där Fulda är bättre.
BF Goodrich och Klébér från Michelin har också prioriterat lågt slitage och är som ett billigare Michelin-däck, påminner om Michelin bara lite sämre och klart billigare.

Hankook Ventus Prime3 har fått toppbetyg tack vare jämnhöga egenskaper och anständig prisbild. Tidigare succén GoodYear Excellence har halkat efter i egenskaperna.

#11
2018-03-24 20:26

Jag förstår inte hur man tänker när man snålar in på däckskostnaderna för att spara mindre än en krona per mil samtidigt som man tveklöst sväljer en värdeminskning på 30:-/ mil!

#12
2018-03-24 21:42

En bil är en tillräckligt dyr utgift i sig. Jag ser inget konstigt med att söka minimera kostnader. Söka billig service, reservdelar, försäkring... och däck. Mesta möjliga för pengarna borde vara målsättningen.

#13
2018-03-26 07:51

Köpte nya Landsail till gammsaaben nu. Får se hur bra/dåliga dom är.

#14
2018-03-26 13:42

Japsen: 388 eller 588? Jag köpte 588 till min bruksbil och är helnöjd. Framförallt är de väldigt tysta och komfortabla, att de placerade sig före Michelin i test lär vara svårt att ta in för somliga fördomsfulla förnekare...

#15
2018-03-26 17:41

”Bättre än Michelin” säger inte så mycket i sig. Michelin Energy är känt för att vara ett däck med balanserade egenskaper, tryggt uppförande, lågt rullmotstånd och framförallt lång livslängd/lågt slitage. I tyska tester hamnar Michelin i topp gällande lågt slitage och lång livslängd. Men Energy bromsar sämre på väta och har långsamma, om än förutsägbara, reaktioner. Michelin Primacy är säkert på vått och torrt och alltid i test-toppen men dags för ny generation.

Däck är kompromisser. Tittar vi på Continentals däck så har de ofta mer grepp än Michelin, i väta och torrt väglag, men samtidigt högre slitage och kortare livslängd. GoodYear/Dunlop placerar sig mellan Michelin och Continental. Pirelli sticker ut genom ofta överlägsna prestanda på torrt, något sämre på väta och något högt slitage. Inte lika all-round.

Och även om kineserna lyckas göra däck som har bra egenskaper som nya så tappar de grepp fort genom högt slitage. Så ja billigare men man måste byta oftare och då är det inte så billigt längre.

#16
2018-03-26 17:44

@Japsen , jag köpte fyra nya Landsail däck efter Aftonbladets test förra året. Hade dock stora problem med 2 av däcken. Det gick inte att balansera hur mycket däckgubben än försökte , det visa sig att 2 däck hade fått en spricka på insidan " separerat " tror jag det heter.
Men dom 2 andra landsail däcken har rullat på bra.
Jag kan tänka mig landsail igen , det är ju inte bara budget däck som har strul. I alla fall inte enligt min däckgubbe.

#17
2018-03-26 19:10

Det däck som har minst reklamationer, det är Michelin. Går inte att komma ifrån. Men ja de kostar. Michelin-ägda BF Goodrich och Klébér har lika hög kvalitet som Michelin och också lång hållbarhet, men är något sämre i prestanda. Men så kostar de mindre också. De finns tyvärr inte för min bil (195/55-16 91H), om jag inte vill ha åretrunt (Klébér Quadraxer) vilket jag inte vill. Så för min bil tror jag på Falken 310 som möter pris, prestanda och lågt slitage bäst. Fulda finns inte heller. Landsail, Maxxis och Nexen finns men tyska tester varnar för slitaget. Kinesiska däck får i regel svaga betyg för ”handling”, dvs körprovet på slalombana och undanmanöver, även om de kan uppvisa fullt godkända bromsprov på olika underlag.

#18
2018-03-26 19:23

I Auto-Bilds däcktest hamnade Landsail på plats 33 av 47 inte så imponerande. Efter Nexen, GT Radial m fl. Bästa kina-däck var Maxxis.

#19
2018-03-27 16:47

Raphael: vilken modell av Landsail var det de testade?
Loke: mina behövde väldigt lite vikter, så de var runda och bra. Vi får se hur de håller i längden, men än har jag inte haft något negativt med dem.

#20
2018-03-27 20:40

Varför chansa med kinadäck när prisskillnaden är så liten? Idioti

#21
2018-03-28 10:56

humor: varför välja europiska budgetdäck som inte är bättre än kinesiska? Idioti.

#22
2018-03-28 11:20

Hultarn, det var Landsail ls388. Dimension 195/65-16.
Landsail kvalificerade sig inte till final, i likhet med många andra Kina-däck som Goodride, Rotalla, GT Champiro, men även europeiska som Kormoran (säljs även som Riken, Tigar, Strial och Thunder) och Gislaved m fl.

I finalen fanns tre kina-däck: Maxxis Premitra HP5, Ininity Ecosis och Giti Synergy. Giti är tillverkaren av GT Champiro men Giti verkar inte säljas i Sverige vilket däremot GT Champiro gör.

Maxxis rullar kortast. Michelin och Fulda rullar mer än dubbelt så långt! Även BF Goodrich och Klebér rullar länge. Kina-däcken har i regel högre slitage än andra, men Giti var iaf ok. Falken hamnade i mitten.

Fulda Ecocontrol ansågs mest prisvärt - lägst slitage och lågt pris ger det mest mil per krona, samt överlag bra egenskaper.

Finalen vanns av Hankook Ventus Prime. Tre däck delar andraplatsen: Continental, Firestone och Falken 310. Sen kom Michelin.

Infinity Ecosis blev bästa Kila-däck med Giti efter och sist bland Kina och sist i testet Maxxis.

Först testar Autobild 50 däck för broms i vått och torrt, och de 20 bästa går till final där fler egenskaper testas.

Infinity och Giti verkar vara helt ok Kina-däck, Maxxis greppar bra men inte så länge... Japanska Falken 310 i mellanklass men bara lite dyrare än billigaste Kina-däck verkar ge bäst prestanda för pengarna. Inte lika lågt slitage som Fulda men lite högre nivå på andra egenskaper.

Hankook mest prisvärda premiumdäck.

Finalen finns här:
http://www.autobild.de/artikel/sommerreifen-test-5629291.html

#23
2018-03-28 11:24

Skulle jag köpa nya sommarsulor skulle det bli Falken 310. Maxxis vågar jag inte för de tycks ha för högt slitage. Fulda finns inte för min bil. Klébér skulle jag gärna ha men finns inte heller... Falken tycks vara utmärkt däck till bra pris! Nya 310 ersätter 914 som ViB testade.

Min bil har 195/55-16 91H. Belastningsindex 91 inte många som har, 87 finns många däck men det är 91 som det ska vara till min bil.

#24
2018-03-28 11:30

Raphael: Jag kunde tro att det var 388, det är ett sämre däck än 588, precis som Primacy 3 är sämre än Primacy 4.
Tack för länken, intressant! :-)

#25
2018-03-28 12:21

Hultarn, nja inte riktigt. 588 är för större och bredare dimensioner, 388 för mindre. Primacy 4 är en nyare generation av Primacy 3, de är för samma dimensioner och konkurrerar med 588:an. Michelins konkurrent till 388 är Energy. Energy och Primacy är för olika dimensioner, precis som 388 och 588 är det, det innebär inte automatiskt att 388 är sämre än 588 eller att Energy är sämre än Primacy.
Energy finns till min bil, men inte Primacy. 388 finns till min bil men inte 588.

#26
2018-03-28 14:01

Raphael: riktigt så är det inte. Till min bil som har 215/55-16 finns både 388 och 588.

#27
2018-03-29 18:36

Jag läste testet och förvånades över ViB:s kommentarer om Landsail 388: bullrigt och småstötigt.
Det är raka motsatsen till hur jag upplever mina 588, vilket jag skrivit flera gånger.
De är mjuka och tysta, särskilt jämfört med de Michelin jag hade innan.
Men, så är ju också 388 och 588 olika däck.

#28
2018-04-13 17:33

När det kommer till ljudnivå för olika däck så gäller de uppgivna siffrorna vilken ljudnivå som mäts utanför bilen.
Är man intresserad av att bilen är tyst inne, när man kör på svensk grov asfalt som skrovlats till av dubbdäck, så får man lita på andra användares erfarenhet. De flesta japanska och koreanska bilar har ännu inte fattat hur man utformar bilarna för att tåla grov asfalt bra, och för dessa bilar är inne-tysta däck väldigt viktigt.
Av sommardäck är Landsail 388 vara ganska tysta på min Kia NIRO. Vet någon annan andra väldigt tysta däck?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.