Bild
Nästa artikel

Däcktest 2018: Sommardäck premium

Däck

Kan bredare gummi kompensera ett sämre däck? Vi testar sex premiumdäck i dimensionen 205/55 R 16. Som joker kör vi även ett lågprisdäck i storleken 225/40 R 18.

Välj rätt premiumdäck

Vill du veta allt om de testade däcken? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, körning på torr och våt väg, buller, bromsning och kurvgrepp, samt få utförligare information om däcken som ingår i testet. Klicka på "Köp" för att köpa testet i digital form. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Läs hela testet gratis (endast för prenumeranter)

PANG! Larmet från tjutande däck följs av det isande ljudet av deformerande plåt. Den upphinnande föraren  såg den stillastående bilkön för sent och den hårda smällen var oundviklig. Eller? Våra bromsprov visar att när det bästa däcket stannat efter en tvärnit från 100 km/tim på våt asfalt håller det sämsta fortfarande i 43 km/tim. Detta trots att sämsta däcket i testet lovar sportiga köregenskaper med större kontaktyta mot asfalten än de övriga deltagarna. Fel däckval kan vara skillnaden mellan ”PUH, det var nära!” och en rejäl kökrock.

Som joker till de vanligaste premiumdäcken i dimensionen 205/55 R 16 – Europas vanligaste däckstorlek – testar vi ett 18-tums sportdäck i 225/40 R 18 från den kinesiska budgettillverkaren Sailun. 

Visst kittlas fåfängans känslocentra av tanken att piffa upp sin bil med större fälgar och det är frestande att låta ett billigare däckval förverkliga dagdrömmarna. Många tror att ett bredare lågprisdäck, med mer gummi mot marken, matchar greppet hos ett smalare premiumdäck. Hur det ligger till med det får du veta i vårt test.

Det här testet publicerades ursprungligen i Vi Bilägare 04/2018. Läs om hur du aktiverar din digitala läsning!

Vi har också testat sommardäck i budgetklassen. Det testet hittar du här.

Diskutera: Vilka sommardäck väljer du?

 

Däcken som testades:
  • Bridgestone Turanza T005
  • Continental ContiPremiumContact5
  • Goodyear EfficientGrip Performance
  • Hankook Ventus Prime 3 K125
  • Nexen Nblue HD Plus
  • Nokian Hakka Blue 2
  • Sailun Atrezzo ZSR (18 tum)
Så gjorde vi testet:

Testet av sommardäck gjordes i november 2017 på Uvalde Proving Grounds i Texas, USA. Vädret var mestadels mulet strax under 20 grader, vilket är representativt för svenska asfaltsförhållanden under barmarkssäsongen. På torr asfalt har vi kört i solsken och drygt 20 grader – som en skön svensk sommardag.
Alla tester inleds och avslutas med körning av ett set referensdäck och vid behov även mellan testdäcken. På så sätt kan vi korrigera resultatet efter hur vägbanan påverkas av yttre omständigheter, främst väderförändringar.
I år testar vi även vattenplaning i kurva, hur många g ger däcken som bäst i högt stående vatten innan greppet släpper? Det är inte säkert att ett däck med bra motståndskraft mot vattenplaning rakt fram är lika bra när vägen svänger.
Testbilen var en manuellt växlad Golf GTI. ABS-systemet var aktiverat, men antisladd-systemet fick stängas av helt för att inte den aktiva momentstyrningen skulle slita ut bromsbeläggen. Vid bromsprov, vattenplaning samt bränsleförbrukning användes en Golf TSI som testbil.
Med premiumdäck menar vi bästa produkt från de stora, välkända däcktillverkarna.

Kommentarer

#1
2018-03-21 15:11

Likalite som att alla däck från Kina är jättedåliga, lika lite är alla europeiska däck jättebra.
Jag undrar varför man inte tog med europeiska mellanklassdäck? Det är ju mot dom som kinesdäcken riktar sig.

#2
2018-03-21 17:04

Continental ContiPremiumContact5 funkar ok. Känns inte som det smidigaste däcket trots ett sänkt rullmotstånd men greppet känns bra i alla väder.
Skönt däck är Viking CityTech II som sitter på min dotters bil och att hon kör vettigt...de behagligaste däcken som jag någonsin har kört, tysta och bra rull men att om det gäller på mja...man vet inte!
Har kört dem i regn o rusk och tyckte att de greppade bra.
Svårt detta men det säkra är att köpa testvinnare och ned till tredjeplats.
Jag tror att själva gummiblandningen i sig har störst betydelse och den tesen baserar jag på löparskor.
Köpte löparskor märke Krhonos i Frankrike och sprang som en gud med dem där nere i sydfrankrike, väl hemma fortsatt svensk högsommar och dem supersköna dojjorna vart stela och halkiga. Krhonos har sin marknad i sydeuropa o nedåt vilket är tänkvärt vag gäller däck då en del tror att däck som däck...

#3
2018-03-22 11:36

Egentligen rätt märkligt att dessa lågbudgetdäck säljs i så stor utsträckning. De är ju bevisat sämre på precis allt, ibland rent av livsfarliga.

Prisskillnaden mellan budget t.ex. Nankang och ett premiumdäck gör att jag anser att det inte är ekonomiskt försvarbart att välja budgetdäcket. Skall själv investera i ny uppsättning till bruksbilen, i dimensionen 245/45r18 så rör det sig om ca 150-200kr mellan Nankang AS-1 och Pirelli Pzero Nero GT, Goodyear Efficient Grip. Skulle istället välja ett semi-premiumdäck som Kumho, Hankook eller Sava, så är prisskillnaden per däck inte ens 15kr/däcket mot kinadäcken Landsail, Ling-long eller liknande.

#4
2018-03-22 12:39

Isoderlund, du nämner Sava …
För ett antal år sen köpte jag en begagnad Saab vars däck visade sig vibrera våldsamt när jag låg i 110. Körde in till min släkting jobbandes på verkstad. Han var tvungen att höfta till ett par rejäla vikter innan han alls kunde köra hjulen i balanseringsmaskinen. Det gick ändå inte att få ordning på däcken!
Och vi skulle ner till Tyskland. Att köra på autobahn och inte kunna köra över 130 utan att bilen skulle vibrera sönder är inte roligt. Dessutom sköt soppaförbrukningen i höjden.
Väl hemma i Sverige dagen efter inhandlades snabbt nya däck och bilen gled fram nästan ljudlöst och behagligt till den grad att jag var uppe i 150 utan att ens tänka på det.
De däck som satt på var dels smalare än rekommenderat och de måste ha varit något utsorterat parti. De fick åtminstone mig att undvika allt vad Sava hette.

#5
2018-03-22 15:29

Isoderlund: anledning till att däcken säljs i så stor utsträckning är att tester visar att de INTE är sämre på precis allt.
Precis som med europeiska däck så finns det olika bra/dåliga kinesiska däck.
T.ex. Landsail LS588 placerade sig före Michelin i test, och hade bästa bromssträckan av samtliga däck i testet. (som innehöll även "premiumdäck" som Conti). De kostade dessutom flera hundra kr styck mindre än Michelin, och rullar tystare och mjukare. Jag vet för jag har dem på min bil.
Men, om folk vill spendera tusenlappar i onödan är inte mitt problem, det är deras pengar.

#6
2018-03-23 16:30

Varför hitta på egna benämningar av premiumdäck? Nexen är verkligen inte ett premiumdäck!

#7
2018-04-01 08:57

Landsail har problem med slitaget som flera andra kinesiska däck. 588 är ett touringdäck och därmed ska ha lägre slitage än sportdäck som å andra sidan kan ge bättre grepp. I tyska tester har Landsail det högsta slitaget av alla touringdäck och har sämre grepp och högre rullmotstånd än Michelin Premacy4 m fl premiumdäck.

Jag kan tipsa om Falken 510 som ger premiumgrepp till mellanpris (billigare än Michelin, Continental, GoodYear och Pirelli) och hamnar bland topp 3 däcken i tyska tester. Falken 310 för mindre dimensioner är även det ett toppdäck till mellanpris och helt klart bättre än Landsail 388.

#8
2018-04-01 08:58

Nexen är mycket riktigt ett budgedäck, lägre pris och egenskaper än Hankook occ Kumho.

#9
2018-04-23 20:07

Varor sitter inga kinadäck som standard på svenska bilar om dessa är så bra? Alla biltillverkare vill väl tjäna så mycket som möjligt på varje kärra!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.