Bild
Nästa artikel
Däck

Däcktest 2018: Sommardäck budget

Publicerad 23 mars 2018 (uppdaterad 23 mars 2018)
Det går att spara en hel del pengar på att välja lågprisdäck istället för premium. Men hur mycket sämre är de billigare fabrikaten? Vi Bilägare köpte sju budgetalternativ och jämförde med premium.
Läs hela testet gratis (endast för prenumeranter)

Hur stor är skillnaden mellan premium och budget när det gäller grepp och säkerhet? Testet visar att man inte kan säga att alla lågprisdäck usla, och bland de däck vi köpte finns fabrikat som egentligen inte hör hemma i kategorin lågprisdäck.
På torr asfalt klarar sig de billigare alternativen ganska bra. Det är lättare att klara greppet när det är vackert väder. Den största skillnaden mellan premium och billigare alternativ ser vi i greppet på väta.

Om vissa lågprisdäck är dåliga så är det inget jämfört med ett nordiskt friktionsdäck på sommarväglag. Visst, det drar lite bränsle, går mjukt och komfortabelt – men har uselt grepp. Så kör inte på vinterdäck i sommar! För säkerhets skull. Det kan bli dyrt.

Det här testet publicerades ursprungligen i Vi Bilägare 05/2018. Läs om hur du aktiverar din digitala läsning!

Vi har också testat sommardäck i premiumklassen. Det testet hittar du här.

Diskutera: Vilka sommardäck väljer du?

Välj rätt budgetdäck

Vill du veta allt om de testade däcken? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, körning på torr och våt väg, buller, bromsning och kurvgrepp, samt få utförligare information om däcken som ingår i testet. Klicka på "Köp" för att köpa testet i digital form. <b>OBS!</b> Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: <a href="http://www.vibilagare.se/digitalt">vibilagare.se/digitalt</a>
Däcken som testades:
  • Falken ZiIEX ZE 914 Ecorun
  • Fulda EcoControl HP
  • Goodride Radial RP28
  • Landsail LS 388
  • Maxxis Mecotra 3
  • Nordexx NS 9000
  • Roadstone Eurovis Sport 04
  • Continental ContiPremiumContact5 (referensdäck premium)

I testet hade vi också med ett icke-namngett nordiskt odubbat vinterdäck, för att visa hur mycket sämre det presterar på sommarväglag.

Så gjorde vi testet:

Sommardäcktestet, version premium mot budget/lågpris, utfördes i Texas, USA i november 2017.
Temperaturen var för det mesta omkring 20 °C, utom den dag då vi testade bromsförmåga på våt väg. Då var temperaturen omkring 10 plusgrader.
Alla däck har samma dimension, 205/55 R 16 och belastningskod 91, vilket står för en maximal belastning av 615 kg och hastighetsindex V, maximal hastighet 240 km/tim – undantaget vinterdäcket som har en lägre tillåten maxhastighet på 190 km/tim, men högre belastningskod, 94 som innebär 670 kg.
Istället för att använda ett genomsnitt av gruppens resultat som bedömningsgrund, har vi justerat betyg och poäng efter medeltalet från testet av premiumdäck. Det innebär att budget/lågpris jämförs mot premiumdäcken. Smärre korrigeringar har gjorts beroende på att vi i vissa moment använt en annan bil av testtekniska skäl, Golf TSI istället för GTI.
Vi körde våt handling med alla elektroniska hjälpmedel bortkopplade, ASR och ESP.

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.