Bild
Nästa artikel
Teslaägare larmar om kall kupé och krossad sidoruta

Teslaägare larmar om kall kupé och krossad sidoruta

Nyheter

Två jobbiga problem ställer till det för vissa Teslaägare. ”Tre timmars körning med tre grader i kupén, sjukt irriterande och smått plågsamt”, skriver en av dem.

På många håll i Sverige har vintern varit mild, men efter nyår har temperaturerna letat sig nedåt. Det är då elbilsägarna uppskattar den snabba kupévärmen och att bilen i många fall kan värmas upp i förväg med en mobilapp.

Så blev det dock inte för vissa nyblivna Teslaägare som nu rapporterar om problem med värmen i kupén.

Klagomålen verkar främst komma från ägare av helt nya Tesla Model 3 och Model Y som försetts med en så kallad värmepump för att kunna värma upp batteriet och kupén på ett effektivare sätt. Värmepumpens fördelar ska komma till sin rätt så här års.

Nu rapporterar vissa ägare att bilens kupévärme helt slutat fungera. Felet ska vara känt hos Teslas serviceverkstäder och enligt en ägare beror felet på en felaktig högtryckssensor i värmepumpen. Felet ska enligt honom inte gå att lösa förrän komponenten byts ut på verkstad.

Problemet rapporteras från flera länder, bland annat i en svensk Teslagrupp på Facebook. ”Tre timmars körning med tre grader i kupén, sjukt irriterande och smått plågsamt”, skriver en ägare. En annan tipsar om att Tesla kan skicka ut en tillfällig mjukvaruuppdatering som kopplar ur den felaktiga sensorn.

Läs också: Teslas nyhet i Model Y – ger längre räckvidd på vintern

Rutan krossades bara några minuter efter att ägaren fått bilen levererad

Exploderar utan förvarning

Ett annat problem som rapporterats är att sidorutorna på Tesla Model 3 plötsligt krossas utan synbar anledning. En Model 3-ägare från Kalifornien rapporterar att sidorutan ”exploderade” bara några minuter efter att hon fått bilen levererad.

Ingen person ha kommit till skada när rutan krossades. En tidig analys av problemet visar att sidorutan kan ha monterats på ett felaktigt sätt och att trycket i kupén av någon anledning var för högt.

Det har även tidigare kommit rapporter om att rutor och glastak i Model 3 och Model Y har splittrats utan förvarning, men samma problem har genom åren även drabbat många andra bilmärken. Vi har till exempel skrivit om hur glastaket i Renault Scénic och Kia Sportage plötsligt exploderat utan förvarning.

Tesla har inte kommenterat några av fallen specifikt. Model 3-ägaren som rapporterade om krossad sidoruta ska få problemet löst hos Tesla utan kostnad och säger sig vara nöjd med mottagandet på verkstaden. Teslas svenska verkstäder undersöker saken närmare.

”Om en Tesla-ägare har frågor om sin bil kan de alltid kontakta Tesla Service, antingen på kundsupport eller via Tesla-appen”, uppger företaget.

Läs också: Glastaket exploderade: ”Det bara small till”

Uppdatering 15/1: Enligt Tesla har en lösning skickats ut via en trådlös uppdatering som ska fungera bra i många fall. ”Ägare som fortsatt upplever brist på full effekt kommer att få det åtgärdat genom att boka en servicetid i Teslas app”, uppger företaget.

Taggar: Nyheter, Tesla

Kommentarer

#1
2021-01-14 07:20

Härliga bekymmer!
Utan värme i kyla är ju direkt farligt eller?
Fattar inte hur man kan köra med 3 grader i kupén?
Isar inte alla rutor igen då från kylan utifrån?

#2
2021-01-14 07:32

Varför skulle det vara farligt med låg temperatur? Har du aldrig varit ute i mindre än 3 plusgrader? Man får väl klä på sig, sitta med termobyxor.

Jag jobbade som testförare för många år sen, vi var i Norrland och gjorde vintertester, då hade vi en bil som värmen gav upp totalt på, den satt en kollega till mig och körde 10h om dagen, fullt påklädd med så mycket vinterkläder vi kunde frambringa i -30c, ja jäklar, vilket minne... han klev ur bilen med istappar i skägget. Men ha klagade inte... Viking!

#3
2021-01-14 08:31

Plötsligt kommer vissa tro att detta gäller alla Teslor ;-)

#4
2021-01-14 08:38

En lyxbil som Tesla ska inte ha dessa kvalitetsproblem.

#5
2021-01-14 08:46

Kall kupé hände även min kompis model 3 utan värmepump han mätte upp 8 grader i kupén. Efter två vänder till verkstaden så hävdade Tesla att det inte var något fel på bilen. Andra gången hade tesla tydligen plockar isär instrument panelen med inte hittat något fel. Men efter sista besöket började värmen att fungera igen. Min kompis hade läst på något tesla forum att ventilationskanalen hade i en persons fall läckt och värmde upp panelen där kupé temperatur sensorn satt och lurade systemet att kupén var uppe i temperatur fast så inte är faller.

#6
2021-01-14 08:54

Rutor som splittras eller spricker kan förekomma på alla bilar och beror oftast på fel vid tillverkningen som ger spänningar i glaset och det kan utlösas vid stora temperaturförändringar.
När det gäller lamellerat glas kan det också bero på felaktig montering.
Att rutan skulle splittras på grund av högt lufttryck i kupe´n tror jag inte på.

#7
2021-01-14 09:05

Det intressanta är väl inte att det är en hel del problem med diverse Teslor, det är ju trots allt ett ungt märke.

Utan fokus ligger på hur de hanterar de uppkomna problemen, gör de som ett visst japanskt märke gör med sina återkallelser så är det som om problemen aldrig funnits från första början... :-)

Med bra kundvård är mycket vunnet och förlåtet.

#8
2021-01-14 09:16

Jag hyrde en flång ny Volvo för ett antal år sen och på den gick inte värmen att sänka från max. Det var inte heller så skönt. Jag stod ut från Umeå till Skellefteå.
Exploderande ruta har jag råkat ut för på en Peugeot.

#10
2021-01-14 10:04

Även om du har rätt, tagga ner lite milkylainen.

#11
2021-01-14 10:07

scenariot med värmen har jag varit med om många gånger på gamla bilar under 70 och 80 talet i franska bilar och även i opel kadett.
Och för den delen även rutor som exploderat eller helt sonika ramlat bort och då företrädesvis på franskt och citroen i synerhet under den tidiga epoken.
hihi, dum i helahuvudet, ja man undrar ibland, hihi.

#12
2021-01-14 11:00

Inte konstigt det inte finns någon ren elbil på parkeringen än.

Tror ,obs , tror , rena elbilar långt ifrån är färdiga för klimatet vi har i norra Skandinavien.
Självkörande fantasierna kommer enbart vara fantasier.

Någon som vet hur det ser ut i Finland , Ryssland och resten av norra klotet, canada , med elbilsboomen ?

Norge känner vi till.

#13
2021-01-14 11:03

Minns med glädje (?) hur det var i de gamla folkabubblorna vintertid. Där fanns det två lägen att välja mellan.
Antingen använda värmesystemet och få fisljummen varmluft uppblandat med avgaser från de sönderrostade värmekamrarna. Eller köra utan värme och sitta med isskrapan på insidan av framrutan.
Som tur var det nära till den raka framrutan på 1500 och 1302 och det gick hyfsat bra att hålla rent från is över hela. Värre blev det med den välvda rutan på 1303, då fick man sträcka sig mer.

#14
2021-01-14 12:01

Gissa kommentarerna... om det inte varit ett populärt bilmärke...
Då är viljan att överse plötsligt som bortblåst.

#15
2021-01-14 12:05

Som jag har skrivit tidigare: Det är liksom inte vilka fel som helst som tittar fram i det här icke färdigutvecklade bilmärket. Och det klart, när Vi Bilägares Tesla - som enda bil någonsin - visar sättningar i chassit, är inget annat att vänta. Aldrig att jag skulle köpa en Tesla. Och som vanligt tiger Tesla ihjäl alla incidenter och håller marknaden ovetande om bland annat omfattningen. Varför göder människor ett sådant där företag?

#16
2021-01-14 12:36

Idag finns inga felfria bilmodeller, även om kanske somliga lever i den villfarelsen.
Teslas problem verkar i första hand vara ojämn byggkvalitet, inte en i grunden dålig konstruktion.

Att viljan att överse med felen är som bortblåst är dock inte sant, visst det kanske avskräcker några hugade spekulanter men bollen ligger nu hos Tesla att ta hand om de som drabbats.

Visar det sig då att Tesla inte kan det här med kundvård, då står de inför ett annat scenario, då kan det vara kunderna som är bortblåsta istället, speciellt nu när konkurrenter dyker upp till höger och vänster och tar marknadsandelar.

#17
2021-01-14 13:43

@mattse, i bubblan jag hade, så var det fyndigt nog inkopplat en liten 12 V eller kanske 6 V värmefläkt (tank kupévärmare) med lite värmeeffekt, riktad mot framrutan. Den gav såpass att det var isfritt i mitten av ruta, så om man satt som en räka och framåtlutad så kunde man se lite väg. Som tur var man ung och kunde sitta så då, men det var när det var riktigt kallt som det isade igen på insidan, i övrigt livsfarlig bil på alla punkter också. Bra grepp för att köra, totalt usel på att bromsa eller att gå rakt på vinterväg, kastade och for, speciellt vid spårig väg. Slutsats, i princip inget var bättre förr, avgaser så det stank både i och utanför bilen, bilar för spydde verkligen ut avgaser från den blyade bensinen, dieslar hade alltid ett svart moln bakom sig...

#18
2021-01-14 13:57

Men Prestigelös, sättningar i chassit är inte ojämn byggkvalitet utan en undermålig konstruktion som självklart påverkar hela bilens "passform". Jag undrar hur många Tesla-ägare som åker omkring med det felet utan att veta om det. Jag gissar på att konstruktörerna har missbedömt bilens tyngd kombinerat med för stark drivlina.

Du har självklart rätt i det inte finns några felfria bilmodeller, men här pratar vi inte om vilka fel som helst. Tappade tak, tappade stötfångarinklädnader, tappade yttre paneler, sättningar i chassit, hjulupphängningar som inte tål kraften från drivlinan och så vidare. Tesla må vara en pionjär i att bygga elbilar, men avsaknaden av många årtionden av bilbyggarerfarenhet - ja, till och med över hundra år, i vissa fall - visar sig i parti och minut. Min första elbil (om det blir någon) kommer att bli en från ett sedan länge etablerat märke. Dock anser jag att hela branschen i fråga om just ren eldrift ännu befinner sig i sin linda och skriker efter vidareutveckling. Det känns som att elbilarna ännu ligger på en nivå som kan jämföras med den som en gammal Ericsson GH 688 låg på 1996.

#19
2021-01-14 14:33

Jag tycker att om så många Teslor lider av chassisättningar så borde fler än vib upptäckt det, men det kanske dyker upp fler exempel så småningom.

Eller så är det som med Teknikens värld när de är de enda som nästan lyckas köra omkull med diverse bilar, vib kanske fått ett unikt exemplar.

Sen, inte för att försvara Tesla, verkar de "etablerade" tillverkarnas försök i elbilsklassen lida av diverse barnsjukdomar de också.
Så bara för att man är etablerad är det ingen garant för en felfri bil, "host" ID3 "host"...

#20
2021-01-14 14:41

Snooker,
"Prestigelös" har rätt.
Tyvärr är det ojämn byggkvalitet, bristande kontroll och justering.
Sedan verkar det som att många tror, eller vill tro, att dessa enstaka fel finns på alla bilar.
Det är som att tro att alla bmw-bilar brinner upp (även om sannolikheten är större), osv...
De flesta Teslaägare är ju faktiskt väldigt nöjda och de flesta Teslaägare har tidigare haft välkända märken med lång tradition

Men valet är fritt.
Du får köpa vilken bil du vill :-)

#21
2021-01-14 15:19

Prestigelös: När jag skrev att jag hellre köper en bil från en sedan länge etablerad tillverkare, menar jag att de vet hur en bil i grunden ska sitta ihop. Att den elektriska drivlinan dras med buggar och andra problem är en annan sak, men jag skrev i #18 att jag tycker att branschen i fråga om just ren eldrift ännu befinner sig i sin linda och skriker efter vidareutveckling - och att det känns som att elbilarna ännu ligger på en nivå som kan jämföras med den som en gammal Ericsson GH 688 låg på 1996 (sett i backspegeln). Jag vill alltså åt den grundmurade kunskapen om hur man rent fysiskt - i grunden - konstruerar en bil, därför vill jag köpa en bil från en sedan länge etablerad tillverkare. I övrigt inväntar jag ytterligare några utvecklingssteg för själva eldriften innan jag köper.

#22
2021-01-14 17:43

Tesla kvalité!

#23
2021-01-14 19:36

Att lyfta fram några måndagsexemplar och försöka få det till att låta som de är representativa för hela beståndet av Teslor är bara rent av idiotiskt och visar på en högst trångsynt trollig inställning.
De måndagsexemplaren är lika lite representativa för det totala beståndet än vad min Tesla som gått mer än 11 000 mil utan att vart innanför verkstadsportarna är.
Prestigelös sammanfattade det utmärkt i sitt inlägg ovan, det finns inget bilmärke idag som är felfria rakt genom utan strulande exemplar. Som med skrivet är det ju hur de tar hand om problemet som är det avgörande. Och vad jag kan se i detta fallet så har de dels en uppdatering de kan köra ut som tillfällig lösning till bilen har en tid inbokad för att fixa problemet och dels nöjd ägare för det andra problemet.
Jag undrar ju hur de bilmärken Snooker, Milky och de andra gaphalsarna här hade löst problemet utan mjukvaruuppdatering OTA? De hade nog fått köra så tills de fått en tid på verkstaden, eller vad tror ni? Medans här löses problemet tillfället OTA, sen kommer troligtvis en ranger ut och fixar problemet utan att man behöver åka till verkstad eller ta tid från jobb eller annat.
Men visst, tycker man det är dåligt så kan man ju tycka det......
Stortrollet här tycker att Tesla är skit, går inte att köpa för att vissa exemplar haft problem, så man ska köpa elbil av de etablerade tillverkarna, då fungerar det mycket bättre! Ok, fråga de som kör ID.3?

#24
2021-01-14 22:01

Fast det verkar ju inte röra sig om bara några måndagsexemplar. Tesla får ju inga lysande placeringar i olika kvalitetsundersökninga;

Näst sist;
https://www.google.se/amp/s/www.cnbc.com/amp/2020/11/19/tesla-model-s-no...

Överlägset flest fel per 100 fordon;
https://www.jdpower.com/sites/default/files/file/2020-06/2020070%20U.S.%...

#25
2021-01-14 22:03

Det är ju anmärkningsvärt att man lyckats få fler fel än Land Rover i jdpowers undersökning. De brukar ju leda ”felligan” ;)

#26
2021-01-15 00:16

Tack för länkarna, Desmoholic! Vi ser ju tydligt att vi inte pratar om "måndagsexemplar" utan om 24/7-exemplar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.