Bild
Nästa artikel
Skrämmande felet i Tesla Model Y: Glastaket flög av

Skrämmande felet i Tesla Model Y: Glastaket flög av

Nyheter

En nybliven Teslaägare fick ofrivilligt en cabriolet.

Tesla bygger än så länge ingen cabrioletmodell, men det var precis vad en nybliven ägare som precis hämtat ut en Model Y fick.

Ägarens son körde hem bilen från leveranstillfället när det stora glastaket helt enkelt lossnade och flög av. Han beskriver hur det gick till i ett inlägg på Reddit.

”Vi körde hem och allt gick bra när vi plötsligt började höra väldigt mycket vindljud. Jag trodde att ett fönster kanske öppnats men kort därefter flög hela glastaket bara av”, skriver föraren som också beskriver panikkänslan efter det inträffade.

Bilen kördes tillbaka till Tesla och föraren undrar nu om fler är drabbade.

”Jag kan inte tänka mig hur något så stort som ett tak som inte sitter fast kan ta sig förbi kvalitetskontrollen. Om detta är ett återkommande problem kan många personer skadas.”

Tesla har ännu inte kommenterat händelsen.

Kommentarer

#1
2020-10-06 13:42

Detta är riktigt dåligt.

#2
2020-10-06 13:43

Kvalitet och amerikanska produkter är sällan förekommande i samma meningar.

#3
2020-10-06 14:53

Skrämmande?
Nej FÖRVÄNTADE felet, glastak är för sådana som inte begriper sig på bilkonstruktion och inte förstår hur negativt det är ur teknisk synvinkel.

#4
2020-10-06 15:04

N-iklas: Det är din personliga åsikt.....för min del skulle jag aldrig mer vilja ha bil utan glastak, tycker det är helt underbart och positivt ur så många synsätt. Däremot vill jag ha mitt öppningsbart med, de enbart fasta som är på vissa bilar ser jag som en halvmesyr.

#5
2020-10-06 15:16

När man ser konstruktionen med detta glastak så känns den skrämmande dålig .
För att inte tala om missen med dyngsurt inne i bilen när man öppnar bakluckan i regn.
Och man bara undrar vilka problem den tredje ägaren kan få om sisådär 6-12 år framåt.
Nästan alla mad glastak får någon gång problem med något över en längre tid, som läckage, täta dräneringar eller kärvande drifter av luckan etc etc.
Och faktum är att det är inte bara tesla som haft glastaks sprängningar utan det har hänt på många bilar av olika fabrikat..

Och glastak är det många som bara har en gång och inser nyhetens behag.
Hade det på en octavia och visst var det lite skönt att öppna upp på vårkanten och hösten men på sommaren ville man ha tätt med ac på.
Och soljäkeln tittar in på nån utsatt så ofta är solskyddet igen kört.
Som sagt många som erkänner nyhetens behag men vissa tycker såklart det är bra. :=

#6
2020-10-06 15:19

Alla moderna bilar håller samma kvalitet brukar det hävdas från en del håll, men detta är ganska långt ifrån den genomsnittliga kvaliteten på japanskbyggda bilar.

#7
2020-10-06 16:31

Jodå, visst är det personligt. Frugan saknar glastaket på sin "nya" bil.
Men, visst finns det vissa risker med glastak, men ingen kan väl påstå att det är något större bekymmer.
Det finns tusentals bilar enbart i Sverige, och jag har bara hört en enda som haft problem, det var en Passat vars glastak läckte.
En snabb googling ger inte så mycket heller. nån Toyota.
https://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/varni...

#8
2020-10-06 17:08

Bra drivlina till Tesla verkar det som. Men dålig kvalité på resten av bilen.

#9
2020-10-06 17:13

"N-iklas: Det är din personliga åsikt.."
Mycket lustigt... det är som att hävda att 1+1 = 2 är en "personlig åsikt"... och att vatten inte är brandfarligt också endast är en "personlig åsikt".
Det är väl snarare så att älska glastak är en i allra högsta grad "Personlig åsikt", för något tekniskt syfte tjänar det inte.

#10
2020-10-06 17:15

Det som är sämst med glastaket är väl att det inte går att välja bort.
Men mig skulle det inte göra något, jag skulle klä det med vinyl som på en 60-talare!

#11
2020-10-06 17:26

Ja, nu har ni ju kritiserat Polstar 2 - så nu måste ett (1) fel på en (1) Tesla få lika stor rubrik...
Alla Polstar2 vs 1 Model Y... ynklig journalistik enligt min mening...

#12
2020-10-06 17:49

Gratis cabrioletkonvertering OTA.

#13
2020-10-06 17:49

Glastak är en komfortsänkande pryl som i de flesta fall kostar extra. På Tesla 3 och Y blir man påtvingad eländet och då borde det både vara tätt och sitta kvar.

#14
2020-10-06 17:58

Mäkinen: Det är ju högst individuellt hur man ser det, jag ser glastaket som komforthöjande i allra högsta grad. Efter ett par bilar med det känner man sig instängd utan det när man landar i nåt mer budgetutrustat.

#15
2020-10-06 18:01

mso: Det med dyngsurt i bagaget, och inte inne i bilen, var på de allra första Model 3 pga en felaktigt designad gummilist som snabbt byttes ut. Så lite lågt dra med det som att alla Teslor är såna.
Tror även Skoda gjort nån designmiss som fått rättats till....eller vad tror du?

#16
2020-10-06 18:04

Henrik,
Det ökar bullernivån i bilen och isolerar sämre.

#17
2020-10-06 18:05

Och alla Model 3 släpper in vatten ner i bagageutrymmet om bilen inte är snustorr när man öppnar luckan. Det är inte fixat ännu.

#18
2020-10-06 18:27

Har ännu inte kört nån bil med så dålig värme att det inte kan hålla varmt trots glastak. :) Ljudnivån är marginellt, körde V90 både med och utan glastak, kan inte säga jag märkte nån skillnad. Oavsett är det värt det för mig, det ökar komforten för min del. Så att påstå det sänker är enbart subjektivt.
Alla Model 3 släpper inte alls in vatten, det är ren bullshit och skitspridande. Men är det den nivån du ligger på så ok.

#19
2020-10-06 19:09

Henrik,
Det är möjligt att de är täta med luckan stängd, men karossformen är inte ändrad så när bilen är blöt och man öppnar så rinner det in.
Andras bilar styr undan vattnet.

Att du inte hör skillnad gör inte att skillnaden försvinner. Det är en mätbar skillnad och inget man bara inbillar sig.

#20
2020-10-06 19:27

Intressant att så få Tesla ägare har så många åsikter i just denna problematik.. Kör ni alla Volvo?

#21
2020-10-06 20:39

Dator på hjul resten riktigt leksaksbygge med löjlig prislapp; (

#22
2020-10-06 21:11

Glastak och takluckor är värdelöst.

#23
2020-10-07 08:00

AXA.
Tycker nog ägaren till Teslan också;)

#24
2020-10-07 08:12

Jag kan tillägga att jag har glastak även på min cab, ger lite extra rymd och ljus även med taket uppe.
Har inte upplevt några nackdelar, brukar dock dra för gardinen när bilen står parkerad i solen.

#25
2020-10-07 09:33

Det finns ju bilåkare som gillar glastak, öppningsbara (vad nu det ska vara bra för när man har ACC!) eller ej och de som vill ha plåttak.
Vad jag inte begriper är varför man inte får välja vilket man vill ha om man ska köpa en Tesla?

#26
2020-10-07 14:22

Hade glastak på en Ford som jag ägde och uppskattade verkligen ljuset och känslan av rymd den gav. Jag upplevde inga nackdelar förutom då solen gassade extremt men då drog jag givetvis för skyddet.

Har det inte på Mazdan men glastak står högt upp på kravlistan vid nästa byte.

#27
2020-10-07 15:54

Bilräven, måste man äga en Tesla för att få ha åsikter om märket ifråga?

#28
2020-10-15 19:18

Jag är lite ambivalent beträffande glastak.
Att ett glastak spricker eller efter en tid börjar läcka är illa nog, men det ska fan i mig inte lossna på en sprillans ny bil!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.