Bild
Nästa artikel
Tesla Model Y får värmepump – ger längre räckvidd på vintern

Tesla Model Y får värmepump – ger längre räckvidd på vintern

Nyheter

Tesla lanserar en "doldisnyhet" i nya suven Model Y. Den får värmepump som ska ge lägre förbrukning i svenskt vinterklimat.

Till skillnad från en del andra elbilar har Teslas modeller tidigare inte haft någon värmepump. Det innebär att räckvidden i vissa fall blivit lidande i kallt klimat – exempelvis svenskt vinterväder – eftersom bilen då behöver ta en större del av batterikraften åt att värma batteriet och kupén.

Men nu är något på väg att hända. Tesla Model Y, den nya suv-modellen som baseras på Model 3, blir den första Teslabilen med värmepump. Det är en liten förändring på papperet som skulle kunna få stora konsekvenser i praktiken.

Varken Tesla Model 3, Model S eller Model X har någon värmepump men det får alltså Model Y när den börjar levereras. Systemet som Tesla använt i de tidigare modellerna brukar beskrivas som effektivt, men om bilen ska köras långt och länge i kallt vinterklimat kan en värmepump vara att föredra för att inte räckvidden ska bli lidande.

Bättre räckvidd på vintern

En värmepump är i princip en luftkonditionering som körs ”baklänges” och därmed enkelt uttryckt kan ”skapa värme” som sedan skickas till batteriet och kupén. Systemet ska göra att bilen har lättare att uppnå sin officiella räckviddssiffra även när temperaturen kryper under nollan.

Värmepump finns i en del elbilar och laddhybrider, men inte i exempelvis Kias laddhybrider. Det innebär att bilen inte kan hålla kupén varm på vintern och att bensinmotorn därmed måste startas om inte föraren accepterar att sitta i en kall kupé.


En annan skillnad mot Tesla Model 3 är att Model Y får en ”riktig halvkombibaklucka” som dessutom blir eldriven. Bilen får också trådlös mobilladdning som standard vilket är tillval i Model 3.

Ingen dragkrok?

Det finns däremot frågetecken kring om Tesla Model Y kommer med dragkrok eller inte. Model 3 finns med dragkrok som tillval och även om dragvikten inte är så hög är det en uppskattad detalj för den som vill ta med cyklarna på semestern eller köra skräp till tippen. 

Model Y ska enligt obekräftade uppgifter inte få dragkrok, vilket ska framgå i instruktionsboken. Men på en annan plats i samma instruktionsbok finns information som skulle kunna tolkas som att bilen senare kommer gå att utrusta med dragkrok.

Det vore underligt om inte Model Y får dragkrok när Model 3 har det, men det skulle kunna bli som med Model 3 där dragkroken dök upp först efter ett tag och inte fanns tillgänglig vid de första leveranserna.

Kommentarer

#1
2020-03-16 18:45

Värmepump är varmt välkommet. Om dragkroken väl kommer ser det ut att bli en väldigt "komplett" och kompetent elbil.

#2
2020-03-16 19:02

Modellen ser riktigt vettig ut, Tesla får ifrån klarhet till klarhet...vad sysslar andra biltillverkare med??

#3
2020-03-16 19:10

Så här borde M3 sett ut från början - alltså en praktisk Hatchback/Crossover.

#4
2020-03-16 19:10

Va, Tesla får värmepump? Men, HenrikM påstod ju att det inte behövdes på Tesla och totalsågade mig när jag skrev i en tidigare diskussion att värmepump förlänger räckvidden. Nu ger Tesla mig rätt! Värmepump är bra i Norden!

#5
2020-03-16 19:12

Vargen, fast Model Y är ju en stor och tung SUV. Du vet den där sorten som du säger att ingen behöver och de är helt onödiga!

#6
2020-03-16 19:13

Det är bra att Tesla nu gör som andra elbilsmärken - som Peugeot - och äntligen utrustar sina modeller med värmepump. Elektriska element är så beige!

#7
2020-03-16 19:38

Raphael: Jag totalsågade inte värmepump, däremot ser jag inte meningen då enligt min erfarenhet så ökar inte min Model S sin förbrukning mer än marginellt när man förvärmt den med appen innan avfärd. Men din erfarenhet av din elbil kanske är annorlunda? Självklart om man inte förvärmer sin elbil så är en värmepump energisnålare, men fråga elbilsförarna därute som har appstyrd förvärmning hur många som inte använder den? Så nej, jag ser inte värmepump som nåt krav, men om de nu förser Model Y med detta så blir det ju större valfrihet. Däremot vidhåller jag att ett rent elsystem ger snabbare värme.

#8
2020-03-16 20:12

Bäst är ju kombinationen av värmepump och elelement - vilket jag utgår från att Teslan får med. Eftersom under -5-10 grader är värmepumpen ungefär lika effektiv som ett resistivt element.

#9
2020-03-16 20:29

Grosser, det kan man inte säga generellt. Det beror på värmepumpen. Min första värmepump gick bara ner till -10, nu har jag en värmepump som går ner till -25. Det är samma fabrikat. Skillnaden mellan dem är 20 år. Jag har under de senaste åren inte behövt använda elpatronen alls under någon vinter. Den globala uppvärmningen leder till mildare vintrar, det förstod jag redan för 20 år sen därför kör jag bara dubbfritt. Det har inte varit någon vinter den här säsongen upp till och med Dalarna. T o m Arvidsjaur har haft mildväder större delen av säsongen.
Vi ser trenden i ett längre perspektiv att vintern kryper allt längre norråt. Inom bara några år så kommer ingen del av Sverige få någon meteorologisk vinter, med enorma konsekvenser på djur- och växtliv som är anpassat efter ett kallare klimat.

Med tanke på denna utveckling är det helt vansinne att ha annat än värmepump.

#10
2020-03-16 20:58

Jag räknar kallt med att biltillverkarna inte sätter i en värmepump med samma egenskaper som en variant för hushållsbehov.

#11
2020-03-16 21:22

Bäst är självklart en nyare mer avancerad värmepump som Toyota har som ger 21 % längre körsträcka än uppvärmning med bara resistiv eller äldre värmepumpsteknologi.
Räcker till även till vid tio minusgrader , kallare är det inte så ofta är längre. Och man startar inte alltid sin bil hemifrån där man har möjlighet att förvärma kupén med el från vägguttaget och så fort man åker iväg behövs defrostervärme och kupevärme som inte slösar med batteriets energi.

https://openroadtoyotaportmoody.com/blog/toyota-prius-prime-technology-w...

#12
2020-03-16 21:32

Kan ju garantera att värmepumpen inte håller lika länge som ett resistivt element iaf. Jag har funderat lite på det och undrar nog ändå om inte värmepumpen är overkill. Jag skulle nog satsa pengarna på värmepump på en bättre isolerad bil istället. Det har man ju andra vinster av också.

Alternativt är att Tesla bara utökat "A/C" funktionen och kör den baklänges. Isf är ju hårdvaran redan där. Skulle nästan misstänka att det är det som de gjort.

#13
2020-03-16 22:52

Frågan är om värmepumpen behöver hålla längre än trettio år som min äldsta bil snart är?
Tesla S har batterivärmare på 6 KW effekt och 6 KW kupevärmare vilket gör att vid låga temperaturer så halveras körsträckan. Tesla 3 har ingen batterivärmare och 7 KW kupevärmare .
https://youtu.be/D2gmphV8IZQ
Nackdelen med att inte ha någon batterivärmare är att om batteriet är riktigt kallt så fungerar inte heller regenereringen av batteriet vid fartminskning så att man dels återladdar batteriet vid fartminskning och samtidigt får batteriet varmt när genereringen sker vilket förklaras i den här filmen.
https://youtu.be/mw7Ua1Q1EYc
Har man bara resistiv (elellement) värme i bilen så fungerar inte värmen alls vid kall bil som har lite kapacitet kvar i batteriet vilket visas i sista filmen.
Bättre värmepumpsvärmare kostar självklart en del pengar som vissa biltillverkare struntar att sätta in i sina helt eller delvis eldrivna bilar, genvägar kallas det ibland när man vill öka vinsten eller få ner priset på produkten.
En av nackdelarna med en batteribil jämfört med plug-in hybriden är att om man lyckats nå sommarstugan eller något annat mål så får inget hända som gör att man måste bege sig till sjukhuset direkt akut utan att först ha möjlighet att ladda bilen några timmar först om inga andra bilar finns tillgängliga i grannskapet.

#14
2020-03-16 23:07

Vad kostar den att byta när den pajar, material och arbete?

.

#15
2020-03-16 23:35

Previa: Ren bullshit att skriva det som nån fakta att körsträckan halveras på en Tesla S vid låg temperatur........ja, om du inte förvärmer den och kör typ under en mil, då har den precis som en fossilbil rejält förhöjd förbrukning. Men som när jag pendlar till jobbet och glömt förvärma så är det efter ett par mil inte högre merförbrukning än jag haft med fossilbil under samma förutsättningar. Men du kanske har mer erfarenhet av körning i lägre temperaturer än mig med Model S?
Fungerar hur bra som helst med värmeelement och det har snabbare värme än en värmepump med. Bästa vore såklart kanske en kombination av de båda för snabb värme först och sen energieffektivare värme efter en stund.....

#16
2020-03-16 23:48

Exakt. Det blir jäkligt dyrt när värmepumpen går sönder.
Men visst är det bra och effektivt med värmepump.

Annars får man väl göra som många gör, kör med extra kläder och avstängd värme och bara stol och rattvärme första milen eller två.

Helt sjukt när man köper en en bil sladdhybrid för 400000 och accepterar en värmestandard som en Saab 93 tvåtaktare.

#17
2020-03-17 00:15

@Previa Du får läsa på lite om Tesla Model 3. Den har ingen dedikerad batterivärmare (som Model S och X), nämligen för att den inte behöver någon.
Den använder motorernas stator för att värme batteriet. Normalt sett ligger det runt 3.5kW per motor. Fungerar alldeles utmärkt för att värma batteriet.

#18
2020-03-17 10:52

Kostnaden för att fixa en trasig värmepump lär vara ungefär densamma som att laga en trasig AC - som sitter i alla bilar idag, oavsett drivkälla. Det är ju samma typ av apparat, bara att den jobbar i motsatt riktning mot AC'n.

Så om argumentet MOT en värmepump är att den är dyr att laga om den går sönder blir det lika mycket ett argument emot att ha AC i bilar överhuvud taget...

#19
2020-03-17 12:10

@StefL Fast i Teslan behöver du då alltså två, mot bara en i andra bilar (som min): En som värmer din batteriklump och en som kyler eller värmer dig. Återigen: Vad kostar det att byta ut den? Sitter den så att den går att byta ut över huvud taget?

.

#20
2020-03-17 15:24

Klaris - skeptisk till allting nyare än en Amazon som vanligt ;-)
Varför skulle inte värmepumpen gå att byta ut? Går AC-kompressorn i din Toyota att byta? Hur många gånger har du behövt göra det? ;-)
Själv tror jag inte jag känner någon som behövt BYTA sin AC-kompressor, även om det förekommit att det behövt fyllas på kylmedium. Självklart kan allt paja, men då borde vi ju inte ha mer än fyra hjul och en motor för att ha så lite som möjligt som kan gå sönder. Faktum är att en laddhybrid som du brukar tala dig varm för med ditt resonemang är det allra värsta då den till och med har två drivsystem. Snacka om att ha grejer som kan gå sönder.

#21
2020-03-17 16:03

https://www.teslarati.com/tesla-battery-range-sub-zero-snowy-conditions/
Tesla tappar ca: 40 % körsträcka vid en genomsnittlig temperatur av -5 grader Celsius.
I Teslaforumet har man räknat ut att förslusten i motorn motsvarar 125 Wh per mil så vid 137 mils körning har temperaturen kommit upp i optimal laddningstemperatur förutsatt att det inte förlorat något av värmen under tiden på grund av fartvinden på vintern.
Om statorn i elmotorerna låg på sammanlagt 7 KW förlust + energin för att driva bilen skulle man inte komma långt med dagens batterier.
Kylningen av motorerna är nog främst för höga sommartemperaturer och stora effektuttag då relativt lätta motorer skulle kunna överhettas.

#22
2020-03-17 18:51

@Previa Om du tar en titt på kommentarerna till artikeln du länkar till så ser du att norska Bjørn Nyland kommenterat att han låg på runt 10 - 20 % skillnad vintertid.

Sen jämför artikelförfattaren " rated " mot vad han får ut för räckvidd, vilken är en lite egen jämförelse. Teslas " rated " är en konstant som Tesla sätter beroende på modell. Han borde istället ha jämfört sin egentliga sommarförbrukning mot sin vinterförbrukningen över en längre tid. Det hade varit ett betydligt mer givande och relevant test.

#23
2020-03-17 22:42

Vid AAA test på rullande landsväg i köldkammare vart körsträckan och 40 % kortare vid - 6.7 grader Celsius när man körde med värmen påslagen och när man använde luftkonditionering sommartid vart körsträckan 17 % kortare.
https://abcnews.go.com/Travel/wireStory/aaa-cold-weather-cut-electric-ca...
Fast vill man sitta och frysa på vintern och inte sätta på värmen så sjönk körsträckan bara med 12 % så förstår man hur mycket nytta en värmepump gör vid bara 6.7 minusgrader som i den här testen.

#24
2020-03-18 09:27

Håller med Pi i #3.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.