Bild
Nästa artikel
Nyheter

Tesla Model 3 får längre räckvidd – här är uppdateringarna

Publicerad 16 oktober 2020 (uppdaterad 16 oktober 2020)
Tesla uppdaterar Model 3 med flera viktiga nyheter. Dessutom får Model S och Model X längre räckvidd.

I flera månader har det ryktats om att Tesla ska uppdatera Model 3, och nu har förändringarna dykt upp på Teslas hemsida.

Viktigast är kanske att Model 3-versionerna nu får något längre räckvidd än den utgående modellen. Du kan se de exakta räckviddssiffrorna i tabellen här nedan.

Version Utgående modellen Nya modellen
Standard Range Plus 403 km 430 km
Long Range 560 km 580 km
Performance 530 km 567 km

På utsidan märks även nya fälgar och att de exteriöra kromdetaljerna ersatts av mörka dörrhandtag och lister. På insidan får köparna en nydesignad mittkonsol och trådlös laddning av mobiltelefoner. Bakluckan är numera elmanövrerad.

Priserna för Model 3 är oförändrade trots uppdateringarna.

Tesla har även passat på att förlänga räckvidden i Model S och Model X. Modellen med längst räckvidd, Model S Long Range, kommer nu knappt 64 mil på en laddning. Förändringarna kan du se här nedan.

Modell Utgående modellen Nya modellen
Model S Long Range 610 km 652 km
Model S Performance 590 km 639 km
Model X Long Range 507 km 561 km
Model X Performance 484 km 548 km

Uppdatering 14.00: Tesla bekräftar nu också att Model 3 får samma typ av värmepump som crossovern Model Y. Det innebär att bilen får längre räckvidd framför allt i kyligt klimat på vinterhalvåret.

Förändringen gäller dock enbart fyrhjulsdrivna versioner av Model 3, det vill säga Long Range och Performance – inte Standard Range. 

Läs också: Tuff duell: Polestar mot Tesla – jämnt in i det sista

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2020-10-16 10:52
V70Silver

Om dessa uppdaterade siffror stämmer med verkligheten så är det väldigt imponerande med tanke på att bilarna var så pass effektiva redan innan.

#2 • 2020-10-16 11:07
40-talisten

När blir tillverkningskvalitén bättre? När kommer HUD?

#3 • 2020-10-16 12:40
K_Klabbe

Kommer den längre räckvidden av implementering av Teslas "Octovalve", det integrerade batteri/motor/kupe kyka/värmepump systemet? När jag läste om det känns det som en sådan sak som måste bli standard innan elbilar känns riktigt mogna.

#4 • 2020-10-16 13:52
Erik Söderholm

Nu är artikeln uppdaterad med att Model 3 även får värmepump (dock endast versioner med fyrhjulsdrift).

#5 • 2020-10-16 14:31
Jarl Karlsson

Bara Volvotöntar som köper Polestar nu

#6 • 2020-10-16 15:13
K_Klabbe

Intressant att det bara är fyrhjulsdrivna versioner som får värmepumpen. Undra hur det kommer sig? Är det en kostnadsfråga då de går att sälja för lite mer pengar kanske? Men det känns ju som att det är den man ska i ett lite nordligare land som Sverige.

#7 • 2020-10-16 15:19
Dana

Teslorna börjar bli riktigt bra nu. Känns som dom andra tillverkarna ligger minst 5 år efter.

#8 • 2020-10-16 17:17
Bilräven

Teslorna har alltid varit bra - än bättre med åren. Tänk att ingen ens har kommit i närheten på snart 10 år! Snacka om gamla hjulspår för de ”etablerade” märkena..

#9 • 2020-10-16 17:32
senkli

En fråga hur vet ni att värmepump endast är på fyrhjuldrivna modeller. Standard range får ju ändå lika mycket förlängd räckvidd.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.