Bild
Nästa artikel
Tesla Model 3 får längre räckvidd – här är uppdateringarna

Tesla Model 3 får längre räckvidd – här är uppdateringarna

Nyheter

Tesla uppdaterar Model 3 med flera viktiga nyheter. Dessutom får Model S och Model X längre räckvidd.

I flera månader har det ryktats om att Tesla ska uppdatera Model 3, och nu har förändringarna dykt upp på Teslas hemsida.

Viktigast är kanske att Model 3-versionerna nu får något längre räckvidd än den utgående modellen. Du kan se de exakta räckviddssiffrorna i tabellen här nedan.

Version Utgående modellen Nya modellen
Standard Range Plus 403 km 430 km
Long Range 560 km 580 km
Performance 530 km 567 km

På utsidan märks även nya fälgar och att de exteriöra kromdetaljerna ersatts av mörka dörrhandtag och lister. På insidan får köparna en nydesignad mittkonsol och trådlös laddning av mobiltelefoner. Bakluckan är numera elmanövrerad.

Priserna för Model 3 är oförändrade trots uppdateringarna.

Tesla har även passat på att förlänga räckvidden i Model S och Model X. Modellen med längst räckvidd, Model S Long Range, kommer nu knappt 64 mil på en laddning. Förändringarna kan du se här nedan.


Modell Utgående modellen Nya modellen
Model S Long Range 610 km 652 km
Model S Performance 590 km 639 km
Model X Long Range 507 km 561 km
Model X Performance 484 km 548 km

Uppdatering 14.00: Tesla bekräftar nu också att Model 3 får samma typ av värmepump som crossovern Model Y. Det innebär att bilen får längre räckvidd framför allt i kyligt klimat på vinterhalvåret.

Förändringen gäller dock enbart fyrhjulsdrivna versioner av Model 3, det vill säga Long Range och Performance – inte Standard Range. 

Läs också: Tuff duell: Polestar mot Tesla – jämnt in i det sista

Kommentarer

#1
2020-10-16 10:52

Om dessa uppdaterade siffror stämmer med verkligheten så är det väldigt imponerande med tanke på att bilarna var så pass effektiva redan innan.

#2
2020-10-16 11:07

När blir tillverkningskvalitén bättre? När kommer HUD?

#3
2020-10-16 12:40

Kommer den längre räckvidden av implementering av Teslas "Octovalve", det integrerade batteri/motor/kupe kyka/värmepump systemet? När jag läste om det känns det som en sådan sak som måste bli standard innan elbilar känns riktigt mogna.

#4
2020-10-16 13:52

Nu är artikeln uppdaterad med att Model 3 även får värmepump (dock endast versioner med fyrhjulsdrift).

#5
2020-10-16 14:31

Bara Volvotöntar som köper Polestar nu

#6
2020-10-16 15:13

Intressant att det bara är fyrhjulsdrivna versioner som får värmepumpen. Undra hur det kommer sig? Är det en kostnadsfråga då de går att sälja för lite mer pengar kanske? Men det känns ju som att det är den man ska i ett lite nordligare land som Sverige.

#7
2020-10-16 15:19

Teslorna börjar bli riktigt bra nu. Känns som dom andra tillverkarna ligger minst 5 år efter.

#8
2020-10-16 17:17

Teslorna har alltid varit bra - än bättre med åren. Tänk att ingen ens har kommit i närheten på snart 10 år! Snacka om gamla hjulspår för de ”etablerade” märkena..

#9
2020-10-16 17:32

En fråga hur vet ni att värmepump endast är på fyrhjuldrivna modeller. Standard range får ju ändå lika mycket förlängd räckvidd.

#10
2020-10-16 18:21

Bra jobbat Tesla.

#11
2020-10-16 19:18

Marauder

Ja minst 5 år. En tesla Model S från 2013 hade varit en tuff nöt att knäcka för de flesta nya elbilarna idag.

#12
2020-10-16 22:08

Nya iPhones och ny model 3 på samma dag, wow!

#13
2020-10-16 22:15

#9, ja den utökade räckvidden verkar inte komma från värmepumpen. Men den borde hjälpa bilarna som har den att klara sig bättre i kyla.

#14
2020-10-17 08:59

#9 och #13 Från artikeltexten:
"Uppdatering 14.00: Tesla bekräftar nu också att Model 3 får samma typ av värmepump som crossovern Model Y. Det innebär att bilen får längre räckvidd framför allt i kyligt klimat på vinterhalvåret.
Förändringen gäller dock enbart fyrhjulsdrivna versioner av Model 3, det vill säga Long Range och Performance – inte Standard Range. "

#15
2020-10-17 12:54

Imponerande och köper gärna en när de blir gediget byggda och får mycket bättre komfort och kvalitén som motsvarar priset.
Är bortskämd sedan tidigare med mercedes Sklass och Lexus LS .

#16
2020-10-17 13:13

Saabnisse, menade att det är intressant att de lyckats utöka räckvidden utan att det hade med värmepumpen att göra. Även de modeller som inte har värmepumpen har ju fått lika mycket utökad räckvidd.

#17
2020-10-17 20:19

Med tanke på att körsträckan kan minska med upp till 40 % vid kall väderlek för elbilar vid låg temperatur så är det förvånande att Tesla som anses ligga fem till tio år före alla andra elbilar inte fått värmepump tidigare för effektivare uppvärmning av kupén när exempelvis Nissan Leaf fick värmepump redan 2013 och många andra elbilar och plug-in-hybrid bilar fått värmepump strax efter Leaf!
https://www.greencarreports.com/news/1121425_cold-weather-ev-range-polar...
Toyota RAV4EV var rätt tidig med värmepump/ AC redan 1996 står att läsa här.
http://www.tzev.com/files/RAV4_EV_1997_British_International_Motor_Show_... Så vann Toyota RAV4EV elbilsloppet mellan Göteborg och Oslo 1995

#18
2020-10-17 21:16

Previa: Upp till skrev du själv där......jag har själv kört Model S i vinterperiod och har inte märkt en enda gång att det skulle varit nåt tvång med värmepump, ja, det kanske hade gått snålare men jag har haft supersnabb värme, snabbare än på någon fossilare jag haft och aldrig haft räckviddsproblem samt inte mycket högre merförbrukning procentuellt än jag haft på vintern med fossilare. 20-25%

#19
2020-10-18 19:13

Högre medelförbrukning på vintern med ”fossilbil” det har jag då aldrig märkt av de senaste decennierna. Snarare lägre då jag kör lite långsammare och framförallt mer lättrullade däck.

#20
2020-10-18 19:25

I fallet med ökad förbrukning vintertid så tenderar jag att hålla med Guran i det att det inte är nån avgörande skillnad jfr sommaren. Säkert nån/några milliliter mera per mil men knappt märkbart.

#21
2020-10-19 08:28

Jag tror uppfattningen om ökad förbrukning vintertid är en kvarleva från forna tider då det var manuell choke, som ibland delvis glömdes, mycket snö (ok. det kan vi få igen, men de senaste vintrarna har ju i den beboeliga delen av Sverige varit milda och relativt lättkörda) och då bilarna ofta hade lägre effekter var de mer känsliga för det extra pådrag som behövdes.
Nu för tiden tror jag det är knappt märkbart med ökad förbrukning vintertid, men vi får väl se, en väderprofet jag känner har spått att det kommer att bli en grym vinter med mycket snö. (Han tittar på mängden rönnbär och han har aldrig sett så lite rönnbär som i år!).

#22
2020-10-20 10:47

@ nisse:

Min förbrukning ökar med 10-20% på vintern med dubbdäck och då använder jag motorvärmare konstant.

Har varit så med alla bilar jag haft, med eller utan choke. Men då har jag ju riktiga vintrar häruppe där jag bor.....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.