Bild
Nästa artikel
Duell: Polestar 2 mot Tesla Model 3 (2020)

Duell: Polestar 2 mot Tesla Model 3 (2020)

Provkörning

Två unga varumärken utmanar de stora jättarna i omställningen till eldrift. Vi låter ”Volvos första elbil” – döpt Polestar 2 – möta världens populäraste elbil – Tesla Model 3. Vilken elektrisk mellanklassbil är det bästa valet för svenska köpare?

Ur led är tiden. Plötsligt är det en amerikansk nischbilstillverkare och Volvos gamla tävlingsstall som slåss om ledartröjan i omställningsracet mot elbilar. 

Visst, föredrar du stora tunga suvar av amerikansk storlek så finns det några tyska alternativ. Men i mellanklassen består utbudet blott av en blixtsnabb dator med sedankaross från Kalifornien samt en gåtfull svenskkines från kluriga Saab-ingenjörer i ett avknoppat Volvo-bolag på Lindholmen i Göteborg. 

Polestar 2 produceras i Kina men är utvecklad på den svenska västkusten under ledning av Mats Fägerhag, tidigare produktchef på Saab. I Fägerhags team återfinns flera gamla Saabpersoner.

Kanske är Polestar 2 den bil som en gång för alla mäklar fred mellan Saab-anhängarna och Volvoägarna. Mixen av Hisingekomfort med påtagliga Volvoelement och avantargisk tekniklusta à la Trollhättan har potential att locka många svenskar att ta steget över till elbilsvärlden.

Men det är ett stort steg rent finansiellt. Polestar 2 kostar från 659 000 kr, eller 599 000 kr efter statlig miljöbonus. Händelsevis i nivå med vad en viss Tesla Model 3 – världens just nu överlägset bäst säljande elbil - kostar i Long Range-utförande. 

Speficikationerna matchar varann: drygt 4,6 meter långa, 75 till 78 kWh batterikapacitet, över 400 hk samt elektrisk fyrhjulsdrift. 

Det är dags att ta fram räknestickan för att se om 2 kommer före 3 eller om 3 är mer än 2. Låt duellen börja.

Tyngre, men bättre ESP-system och styrkänsla gör Polestar både mer lättkörd och snabbare än Model 3 i undanmanöverprovet.
Tyngre, men bättre ESP-system och styrkänsla gör Polestar både mer lättkörd och snabbare än Model 3 i undanmanöverprovet.

Rond 1: Att köra

Direkt från första metern är det tydligt att det här är två väsenskilda personligheter, trots att databladen liknar varann. Tesla är kvick som en vessla. Gasresponsen är klassisk amerikanskt med ett överflöd av kraft vid minsta tårörelse. Det är snabbast iväg vid rödljusen som gäller. Varje gång. 

Även styrningen är alert – bara 2,1 rattvarv mellan ändlägena – och Model 3 byter rappt riktning utan att blinka. Trots en tjänstevikt på drygt 1,9 ton upplevs det som den är byggd i balsaträ med en spänst som hämtad från Cullbergbaletten. Men den är nästan för ”på”. 

Polestar är mer nordeuropeiskt återhållen. Den verkar utan att törsta efter uppmärksamhet. Både gasrespons styrning har ett större noll-spel vilket ger en mer naturlig och avslappnad körstil.

Polestar 2 och Model 3 Long Range har två elmotorer, en till varje hjulaxel, som ger elektrisk fyrhjulsdrift. Drivgreppet är som från en annan planet jämfört med förbränningsmotorer med liknande effekt. Möjligheten för antispinnfunktionen att detaljstyra elmotorerna varje nanosekund gör att däcken känns smorda i handbollsklister.

Fyrhjulsdriftssystemen klarar också av knepigare drivsituationer, som vi simulerar fram genom att flytta nollfriktionsrullar mellan hjulen, med bravur.  

Kraftresurserna är på sportbilsnivå. Hundra knutar nås under fem sekunder. Omkörningsaccelerationen 70–110 km/tim städas undan på drygt två sekunder. Långtradarna har aldrig varit kortare!

Med ett tungt batteripaket längst ned mellan hjulaxlarna rinner de dansant och obekymrat igenom undanmanöverprovet i hög fart. Allra bäst är Polestar 2 (80 km/tim) vars lugna styrning vårdar framvagnsgreppet ömt och har ett perfekt avvägt ESP som lotsar färden dit vi vill. Tesla är inte långt efter med 78 km/tim.

Bästa bil att köra totalt sett? En smaksak. 

Äpplen och päron är lika gott, ronden slutar 1–1.

Duell: Polestar 2 mot Tesla Model 3 (2020)
”Långtradarna har aldrig varit kortare!”
Polestar: Intim och ombonad förarmiljö. Här blandas kända Volvoreglage med grafiskt stilsäkra element signerad Thomas Ingenlath, Polestars designer och vd.
Polestar: Intim och ombonad förarmiljö. Här blandas kända Volvoreglage med grafiskt stilsäkra element signerad Thomas Ingenlath, Polestars designer och vd.

Rond 2: Att åka

Att ta plats i Polestar är att stänga ute alla världens bekymmer. Det är tyst och välisolerat. Man ser lastbilarna i innerfilen men de hörs knappt. Annat är det i Model 3 vars karmlösa sidorutor läcker in både vindbrus och omgivningens ljud. Komforten i Tesla är ibland småbilsmässig. Det gäller även den tjattriga fjädringen. 

Men när färden går på tjälskadade småvägar eller grov motorvägsasfalt blir läget ett annat. På större ojämnheter börjar Polestar 2 få problem att hantera den ofjädrade vikten från de stora 20-tumshjulen (tillval, 19 tum är standard). Värre är att kupén fylls med påtagligt och uttröttande vägmuller på grövre asfalt. Vilken miss på vad som bokstavligen är mammas gata för en svensk bil! 

Här skiner det igenom att Polestar 2 bygger på Volvos småbilsplattform CMA och inte den mer påkostade SPA-arkitekturen.

”Vilken miss på vad som är mammas gata för en svensk bil”
Tesla: Avskalat och luftigt. Föredömligt låg fönsterlinje i Tesla ger förnimmelsen av att sitta i ett terrarium. På ett positivt sätt. Glastak är standard.
Tesla: Avskalat och luftigt. Föredömligt låg fönsterlinje i Tesla ger förnimmelsen av att sitta i ett terrarium. På ett positivt sätt. Glastak är standard.

Upplevelsen av det Androidbaserade menysystemet grusas också då röststyrningen får problem att uppfatta förarens kommando redan i moderat landsvägsfart. Baksätetspassagerarna kan glömma att de har något att säga till om gällande musiken på resan. Bara Loa Falkman kan göra sig hörd från det sköna baksätet. 

För bekvämt sitter man i Polestar. Detta oavsett om man tagit plats i Volvofåtöljerna fram eller i det omsorgsfullt utformade baksätet med kalasfint lårstöd, bekväm knävinkel och lagom skålad ryggdyna. 

Skillnaden i sittkomfort bak är milsvid jämfört med Tesla. Den lågt placerade soffan är inte alls anpassad för människans anatomi. I Teslas framsäte finns det dock inget att klaga på.   

Sittkomforten är till Polestars favör, men på grov, svensk asfalt är Tesla en behagligare reskamrat. Det gör att även denna rond slutar oavgjord.

Svensk asfalt är lömsk, ställningen är 2–2.

Duell: Polestar 2 mot Tesla Model 3 (2020)
Polestar: Rejäl och tydlig grafik i den 11,2 tum stora pekskärmen. Röststyrningen (från Google) är den bästa i bilvärlden just nu.
Polestar: Rejäl och tydlig grafik i den 11,2 tum stora pekskärmen. Röststyrningen (från Google) är den bästa i bilvärlden just nu.
Polestar: Läcker växelväljade med upplyst Polestar-logga som även ger stöd åt handen när man trycker på skärmen.
Polestar: Läcker växelväljade med upplyst Polestar-logga som även ger stöd åt handen när man trycker på skärmen.
Yteffektiv rattväxel i Model 3. Dutta till D igen för farthållare. Dubbeldutta för självkörning.
Yteffektiv rattväxel i Model 3. Dutta till D igen för farthållare. Dubbeldutta för självkörning.

Rond 3: Självkörning

De flesta säkerhetsingenjörer påpekar att det svåraste med förarassistanssystem är att få systemet att INTE bromsa. En tvärnit vid fel tillfälle kan orsaka onödiga olyckor.

Tydligen är Teslas mjukvaruutvecklare av en annan åsikt. Självkörningsförmågan i Model 3 klarar att hantera många olika situationer, men utförandet är dåligt. 

I Elon Musks idévärld, med endast Teslabilar på jordklotet, kan systemet fungera okej, men i verkligheten stör systemet trafikrytmen med långsamma filbyten och framför allt livsfarliga inbromsningar här och där utan anledning! I Teslakretsar kallas de för spökbromsningar, då bilen reagerar på osynliga väsen. Detta farliga fenomen gäller även farthållaren. 

Därtill är självkörningen ryckig, nervös och irriterande högljudd i sin kommunikation. Att Tesla hanterar fler trafiksituationer gör bara att den är medioker i ännu fler situationer. 

Den självstyrande farthållaren Pilot Assist hos Polestar tar sömlöst över färden och agerar värdigt och diskret likt en butler – så länge vägen och dess markeringar är av rätt typ. Bäst säkerhetsavvägning och behagligast ingrepp ger Polestar en delseger.

Svensk säkerhetsfördel, ställningen är 3–2.

Tesla: Trots att 15-tumsskärmen styr alla bilens funktioner – och det är många – sker det med godkänd ergonomi. Här finns Netflix, spel, karaoke ...
Tesla: Trots att 15-tumsskärmen styr alla bilens funktioner – och det är många – sker det med godkänd ergonomi. Här finns Netflix, spel, karaoke ...
Polestar: Läder ingår. Ventilerat läder kostar 50 000 kr. Då får inte passagerarstolen se ut så här efter 600 mil.
Polestar: Läder ingår. Ventilerat läder kostar 50 000 kr. Då får inte passagerarstolen se ut så här efter 600 mil.
Tesla: Seg regnsensor (ej ställbar känslighet) och torkarmeny gömd i en undermeny irriterar.
Tesla: Seg regnsensor (ej ställbar känslighet) och torkarmeny gömd i en undermeny irriterar.

Rond 4: Kupéutrymmen

Model 3 är utvecklad för att bara vara en elbil. Det ger en förpackningsmässig fördel då grundplattformen redan från början är anpassad för att husera ett stort batteri och behöver inte ge plats för förbränningsmotor med tillhörande växellåda. 

Det ger gott om plats för både resande och dess pinaler. I kardantunnelns frånvaro finns flera rejält tilltagna fack och avläggningsmöjligheter. I baksätet har fötterna massor av utrymme, även i mitten.

Oavsett sittplats i bilen är det långt till islagsytorna. 

Polestar 2 baserar sig på Volvos småbilsplattform och är påtagligt trängre. Yttermåtten är åtta centimeter kortare vilket märks främst på benutrymmet bak. I sidled är takbågarna nära hjässan. Fram breder mittkonsolen ut sig och är ständigt närvarande. Förarens vänsterben har få vilomöjligheter.   

Det är dock inga problem att få plats med bakåtvända bilbarnstolar. Här räddas Polestar delvis av de slimmade nackstöden. Dessutom finns fästöglor för barnstolsremmar både fram och bak (som i Volvo) – ett stort plus! 

Totalt sett en klar utrymmesfördel för Tesla.

Plats för amerikaner ger ställningen 3–3.

Elstyrd halvkombilucka med fotviftfunktion i Polestar. Manuell sedanöppning i Tesla.
Elstyrd halvkombilucka med fotviftfunktion i Polestar. Manuell sedanöppning i Tesla.

Rond 5: Bagage

Med en qigong-insprierad in/ut-rörelse med foten öppnar Polestar 2 elektriskt upp sin stora halvkombilucka. Under det stora gapet får vi in 11 drickabackar. Här hittar vi också Volvos uppfällbara matkassehållare med resårband. 

Teslaägaren får öppna en liten sedanlucka manuellt som i blött väder ger en stril regnvatten ned på packningen. Medan Polestar är bredare mellan hjulhusen (100 mot 94 cm) ståtar Tesla med långt lastgolv (106 mot 94 cm) samt rejäl lastbalja undertill (perfekt för matkassar). Det ger bra lastutrymme för en sedanmodell. Här ryms trots allt 10 drickabackar. Laströstkeln är hela 12 cm lägre i Model 3. Därtill är utrymmet under huven fram snäppet större i Tesla.

Behövs mer plats är Model 3 begränsad till blott 1 000 kg i dragvikt på sin manuellt avtagbar dragkrok. Polestar klarar 1 500 kg på sin elektriskt utfällbara krok.

Polestar vinner bagageronden och får en extra guldstjärna för dragkapaciteten.

Klar seger till Polestar, ställningen är 4–3.

Rond 6: Räckvidd och laddning

Tack vare rejält tilltagen räckvidd kommer 95 procent av laddningen att ske vid hemmet för de allra flesta. Vardagsskörningen kan ske utan tanke på förbrukning eller potentiell körsträcka. Bilen är ”fulltankad” igen nästa morgon. 

Då spelar det ingen roll att Polestar är en betydligt större energitjuv än Tesla. Med 20-tumshjul uppmätte vi hela 24,9 kWh/100 km under vår förbrukningsrunda med omväxlande motorväg, landsväg och stadstrafik med många accelerationer. 

Men som ofta annars fälls avgörandet vid de sista procenten. I det här fallet: julhelger och sportlovsfirande. Polestars officiella räckvidd på 44,9 mil är svårt att nå. Vår höstkörning säger 30 mil. Vid samma typ av körning klarar Teslan 41 mil.

Dessutom kan Model 3 ladda snabbare än Polestar 2. Och så har vi det här med laddinfrastrukturen ...

När man står i Sveg på stugbytardagen med takbox på taket och uttråkade barn i baksätet är skillnaden mellan bilarna gigantisk. Model 3-föraren har 12 Teslaladdare av den senaste 250 kW-generationen att välja på (även om alla Teslamodeller dock inte klarar maxeffekten på 250 kW). Polestarfamiljen kan tvingas köa till Icaparkeringens 50 kW-laddare med två Audi e-tron och en Kia e-Niro framför sig.

Där och då har det nog aldrig varit så stor skillnad mellan två nära konkurrerande bilar sedan andra världskriget.

Tesla är överlägsen – dubbla poäng. Ställningen är nu 4–5.

Duell: Polestar 2 mot Tesla Model 3 (2020)
Duell: Polestar 2 mot Tesla Model 3 (2020)

Klicka för att se laddgrafen i större format.


Rond 7: Ljus

Polestar är först ut med nästa generations strålkastare från Volvo. De kallas Pixel-LED och motsvarar vad andra tillverkare bedämner Matrix-LED.

Varje strålkastare har 84 LED-källor som kan ”bygga om” ljusbilden efter omgivningen och medtrafikanter. Det gör att den bara bländar av där helljuset riskerar att blända andra men bibehåller fullt sken på övriga områden. Detta är ovärdeligt på vägar med hög risk för vilt vid sidan av vägen.  

Provexemplaret hade en konstig ljusinställning där ljuset – både halv- och helljus – gick ovanligt högt. Kraftig bländrisk, som minskade något efter våra justeringar, men ger ändå poängavdrag för halvljuset. Dessutom kom ideliga varningar för 12V-spänningen under mätningarna. Helljuset med 3 lux (mörkgult fält) lämnar vägbanan vid 200 meter men lyser egentligen drygt 220 meter. Bred ljusbild med fylligt flöde.

Tesla har också bra bredd och räckvidd på helljus men saknar adaptiva ljusbild samt strålkastarspolning. Ronden till Polestar.

Adaptiva Pixel-LED avgör, ställningen är 5–5.

Duell: Polestar 2 mot Tesla Model 3 (2020)

Rond 8: Rostskydd

Polestar använder samma arkitektur (kallad CMA) som Volvo XC40 men Polestar har en ny bakvagnsvagga i aluminium, inte stål. Därtill finns så klart ett stort batteripack undertill som är väl inkapslad i aluminium. Bortsett från huven (aluminium) är kaross och övriga chassidetaljer i stål. 

Dörrarnas hörn saknar tätning men de har viss invändig behandling. Bakluckan saknar vax invändigt men är vältätad. Undertill finns flera otätade skarvar bland annat den nedåtvända tröskelskarven.

Tesla har en ovanlig mix av aluminium och stålplåt. De bakre hjulhusen och bakåt är av aluminium. Så även dörrar, huv, förstärkningsbalkar innan-för sparklådorna samt delar av bilens främre krockstruktur. Resten av bilen är av olika typer av stål.

Att blanda aluminium och stål kan ge galvaniska strömmar som äter upp aluminiumet. Bullerdämpande skum i bland annat tröskellådan brukar suga åt sig fukt över tid, även de av icke absorberande material, och är en potentiell rostfälla.

Ronden slutar oavgjord, ställningen är 6–6.

Duell: Polestar 2 mot Tesla Model 3 (2020)
Söker du en eldriven mellanklassare består utbudet av Tesla Model 3 och Polestar 2. En sedan, en halvkombi. Punkt.
Söker du en eldriven mellanklassare består utbudet av Tesla Model 3 och Polestar 2. En sedan, en halvkombi. Punkt.

Rond 9: Ekonomi

Dyra att köpa men billiga i drift. Grundpriset är 659 900 kr för båda, sedan har Tesla en dold avgift à 9 950 kr i ”leveransavgift”. 

När väl finansieringen är löst ger elbilarna en besparing i fasta kostnader på cirka 88 500 kr jämfört med en Volvo XC60 B4 AWD diesel de tre första åren (miljöbonus + fordonsskatt). Sedan finns en hel del pengar att spara i löpande driftkostnader. Hur mycket beror så klart på körsträckan. 

Hemmaladdning kostar cirka 1–1,5 kr/kWh beroende på elavtal. På långresa kostar Teslas snabbladdare cirka 2,80 kr/kWh medan Polestars taxa beror på operatören. Inte sällan över 5 kr/kWh.

Tesla ger fyra års garanti och saknar servicekrav, att jämföra med Polestars två års nybilsgaranti och ett serviceintervall på 2 år/3 000 mil. Kostnaden är fri upp till 3 år/5 000 mil. Därefter tar Polestar knappt 2 000 kr per tillfälle. Båda ger batterigaranti på 8 år/16 000 mil. 

Jämn rond med fördel Tesla, duellen slutar 6–7.

Duell: Polestar 2 mot Tesla Model 3 (2020)

Sammanfattning: Tesla vinner i längden

Att det är två väsenskilda karaktärer som möts syns redan på parkeringen. Högbyggda Polestar 2 ståtar med pondus och ett grafiskt intressant yttre. En bjärt kontrast till Tesla vars slanka Model 3 är en homage till japansk tvålkoppsdesign från 90-talet. 

Model 3 påminner till viss del om en GTI-bil i lilla småbilsklassen. Ständigt på tårna, ivrig att byta riktning, accelerera, köra om. Även komforten håller stundom småbilsnivå med stramt satt fjädring och en hel del ljud som sipprar in i kupén. En Renault Clio är faktiskt bekvämare. 

Polestar 2 upplevs som en betydligt mer påkostad mellanklassmodell. Här finns trygg riktningsstabilitet, hög sittkomfort samtidgt som den ruvar på enorma prestandaresurser när så önskas. Därför blir vi gruvligt besvikna på den jobbiga ljudbilden på grov asfalt. Det är en nagel i ögat på hela bilens väsen. 

Det är dock ett genomgående tema i duellen. Polestar 2 är lätt att tycka om – vacker för ögonen och tilltalar hjärtat – men faller igenom jämfört med Tesla Model 3 så fort vi tar fram mätutrustningen.  

Visst, Model 3 har några irriterande småmissar men det är verkligen en imponerande helhetsprodukt. Utvecklad för eldrift redan från start ger bättre platsutnyttjande och lägre vikt. Det kommer ta tid att komma ikapp Teslas försprång som en renodlad elbilsutvecklare.

Bilen i alla ära, den allra störst fördelen får Tesla av sitt snabbladdningsnätverk. I Sverige finns de snart utspridda på över 40 platser mellan Skurup i söder och Abisko i norr. Alltid med flera laddare på samma ställe. Ingen risk för kö. 

För att vara ”Volvos” första elbil lovar Polestar 2 gott. Den har mycket att erbjuda för den som sällan kör över 40 mil. Men i dag vinner Tesla Model 3 duellen mot sin svenska rival. Den håller måttet oavsett resa. 

Rond för rond Polestar Tesla
Köra 1 1
Åka 1 1
Assistanssystem 1 0
Kupéutrymmen 0 1
Bagage 1 0
Räckviddn och laddning 0 1
Ljus 1 0
Rostskydd 1 1
Ekonomi 0 1
Totalt 6 7
Polestar 2

Plus: Avslappnad, mogen körglädje. Sittkomfort, halvkombilucka.

Minus: Kort nybilsgaranti, energieffektivitet, vägbuller.

Tesla Model 3

Plus: Ljus och rymlig kupé, räckvidd, snaddladdningsnät, GTI-kul.

Minus: Kvalitetsintryck, sittkomfort baksäte. 

Ur led är tiden. Plötsligt är det en amerikansk nischbilstillverkare och Volvos gamla tävlingsstall som slåss om ledartröjan i omställningsracet mot elbilar. 

Visst, föredrar du stora tunga suvar av amerikansk storlek så finns det några tyska alternativ. Men i mellanklassen består utbudet blott av en blixtsnabb dator med sedankaross från Kalifornien samt en gåtfull svenskkines från kluriga Saab-ingenjörer i ett avknoppat Volvo-bolag på Lindholmen i Göteborg. 

Polestar 2 produceras i Kina men är utvecklad på den svenska västkusten under ledning av Mats Fägerhag, tidigare produktchef på Saab. I Fägerhags team återfinns flera

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto. ✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Polestar 2

PRIS, FRÅN KR: 659 000 kr före miljöbonus. 599 000 kr efter bonus.

MÅTT, CM: L 461/B 189/H 148. Axelavstånd 274. Markfrigång 15,1.

Bagagevolym, l: Bak: 405–1 095. Fram: 35.

VIKT, KG: Exemplarets tjänstevikt 2 215. Maxlast 385. Dragvikt B-/BE-kort 900/1 500.

MOTOR: 2 st elmotorer (synkron, AC), en per hjulaxel á 204 hk (150 kW) och 330 Nm. Max effekt 408 hk (300 kW). Max vridmoment 660 Nm.

KRAFTÖVERFÖRING: Elektrisk fyrhjulsdrift. 

Batteri: Litiumjon, 324 celler i 27 moduler. Kapcitet: 78 kWh, 400V.

PRESTANDA: Acceleration 0–100 km/tim 4,7 s. Toppfart 205 km/tim. (Fabriksuppgifter.) 

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 19,3 kWh/100 km med 19-tum. (20,2 kWh/100 km med 20 tum.)

Tesla Model 3 Long Range

PRIS, FRÅN KR: 669 080 kr före miljöbonus. 609 080 kr efter miljöbonus.   

MÅTT, CM: L 469/B 185/H 144. Axelavstånd 288. Markfrigång 14,0. 

Bagagevolym, l: Bak 425 l. Fram ingen uppgift. 

VIKT, KG: Exemplarets tjänstevikt 1 967. Maxlast 338. Dragvikt B-/BE-kort 1 000/1 000 kg.  

MOTOR: Fram: asynkron induktion-elmotor (AC), 165 hk (121 kW), 163 Nm. Bak synkron elmotor (AC) 276 hk (203 kW), 330 Nm. Max effekt 441 hk (324 kW). Max vridmoment 493 Nm.

KRAFTÖVERFÖRING: Elektrisk fyrhjulsdrift. 

PRESTANDA: Acceleration 0–100 km/tim 4,6 s. Toppfart 233 km/tim. (Fabriksuppgifter.) 

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 16,0 kWh/100 km. CO2-utsläpp: 0 g/km.

Kommentarer

#1
2020-10-13 16:16

Volvo (förlåt Polestar) borde väl kunna bättre?, efter så lång erfarenhet borde man kunna fixa en lättare bil som är mer praktiskt och ekonomisk..det är min första reaktion. Sedan borde större energi läggas på att göra bilarna lättare, det finns massor att vinna på detta.

#2
2020-10-13 16:53

Tesla 3 är alltså bäst.

#3
2020-10-13 17:01

”Svenska” rival?

#4
2020-10-13 17:18

Vilken tur att rätt bil vann även med ”Volvo ögon”! Läser man texten förstår man ju inte att de kunde bli så ”lika” poängmässigt? Men tack VB för att ni följde verkligheten..

#5
2020-10-13 18:00

Enligt mig är valet busenkelt. T3 alla dagar i veckan.

#6
2020-10-13 20:00

Bulleburkar; (

#7
2020-10-14 08:55

Sätt på vinderdäcken med dimension 15 tum så är problemet löst...

#8
2020-10-14 10:09

Enligt mig är valet också busenkelt. P2 alla dagar i veckan. Ursäkta "sandlådenivån".

#9
2020-10-14 10:32

Teslan är en bättre elbil, men jag hade inte kunnat tänka mig betala en halv miljon för en bil jag inte tycker är snygg. Så mitt val hade varit en P2.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.