Bild
Nästa artikel
Tesla i blåsväder igen: Autopilot inte självkörande

Tesla i blåsväder igen: Autopilot inte självkörande

Nyheter

Teslas nya funktion som börjat skickas ut till en del bilägare kallas vilseledande av en forskare.

Tesla har flera gånger fått kritik för att systemet som kallas Autopilot skickar fel signaler. Namnet kan antyda att bilen kan ta över körningen helt själv, men så är det inte.

I marknadsföringen på Teslas hemsida och i bilens infotainmentsystem finns nu tydligare varningar om att bilen inte blir självkörande trots att den är utrustad med Autopilot.

Men det finns även ett tillval som kallas Total självkörningsförmåga, som nu börjat skickas ut till en del Teslaägare, och som kan bidra till förvirringen. För den som köper en Tesla och väljer tillvalet är det lätt att tro att bilen blir självkörande, men det stämmer alltså inte.

Total självkörningsförmåga skickas ut i en betaversion till ett fåtal amerikanska Teslaägare. Systemet är inte färdigutvecklat och det är ännu inte tillgängligt i Sverige.

Läs också: Nu blir Tesla mer självkörande – med skarp varning

Under tillvalet i Teslas konfigurator finns nämligen en friskrivningstext där det framgår att de funktioner som ingår i systemet i dag inte gör bilen autonom eller självkörande. Det står också att systemet ännu inte är godkänt av myndigheterna i alla länder.

Föraren måste fortfarande i allra högsta grad vara aktiv och ha uppmärksamheten på vägen trots att systemet heter Total självkörningsförmåga. Det har fått amerikanska NHTSA att reagera, och myndigheten ska nu hålla ett öga på hur Tesla fortsätter marknadsföra tillvalet och om det börjar inträffa fler olyckor.


”Ingen bil som är tillgänglig för köp i dag är kapabel att köra helt själv”, skriver NHTSA i ett uttalande.

Även forskaren Steven Shladover vid University of California i Berkeley, som studerat självkörande bilar i 40 år, reagerar på formuleringarna.

– Detta vilseleder människor om systemets förmågor, baserat på den information jag sett om det. Det är en väldigt begränsad funktionalitet som fortfarande kräver konstant uppmärksamhet av föraren, säger han till AP.

Tesla har än så länge bara börjat rulla ut funktionen till ett fåtal Teslaägare som kryssat i tillvalet vid bilköpet.

Läs också: Tyska premiummärken bäst i test av säkerhetssystem

Taggar: Nyheter, Tesla

Kommentarer

#1
2020-10-27 07:43

Det är inte så lite otäckt med det här.
De som går på påståendena om "Total självkörningsförmåga" är ju de som verkligen skulle behöva det.
Och kommer de att läsa och förstå varningarna?

#2
2020-10-27 07:47

De borde vara tydligare om att bilen inte är helt självkörande och inte vilseleda köparna om något som inte stämmer.

#3
2020-10-27 09:06

Dagens värld går ut på att vilseleda med informationens hjälp, i stort och smått. Ibland handlar det bara om ett "litet litet" ord någonstans som kan öppna upp en helt ny värld av tolkningar som beroende på person kan ge väldigt olika utfall.

#4
2020-10-27 09:11

Å andra sidan är systemet så att det kan gasa, bromsa och styra...men kanske inte alltid med hänsyn till väg, hinder eller andra trafikanter.
:-D

#5
2020-10-27 15:18

Väldigt befogad kritik. Även om Teslas system är bra så är det egentligen konstigt att de får kalla det "Autopilot" och "Full self driving". Om inte annat borde ju någon amerikanare stämt Tesla för att de inte håller vad namnet lovar.

#6
2020-10-27 16:31

För oss som äger och kör Tesla är det inga problem med vad som ligger bakom de olika "nivåerna" och vad de innehåller. Men för "oinvigda" besserwissers är det klart obegripligt och för journalister klart ett förtjusande ämne att skriva om...

#7
2020-10-27 16:43

Alla som tror på att bilar någonsin kommer att kunna ta över körningen helt så att de som sitter i bilen lugnt kan ägna sig åt annat är inte utrustade med en fungerande hjärna. Att bilar kan varna, hjälpa till och kanske förhindra dumheter från förarens sida är alldeles utmärkta hjälpmedel. Men kalla inte bilen för självkörande. Det kommer aldrig att hända. Att människor inte är perfekta bilförare, att några inte borde få framföra en bil överhuvudtaget är riktigt. Men människan kommer alltid att vara bättre än tekniken. I allmänhet. Med vissa undantag då.

#8
2020-10-27 16:56

Håller fullständigt med om att benämningarna är vilseledande. Är själv teslafan och Teslaägare. Men när jag skrivit detta i Teslaforum.... ni fattar nog...

#9
2020-10-27 17:13

...undrar vem som egentligen är "besserwisser" i kommentarerna ovan....

#10
2020-10-27 17:34

Till er som fått uppdateringen och testat.

Hur funkar det ?
Är det verkligen ett rejält steg framåt eller bara en finputsning som knappt märks (mot förra versionen alltså) ?

Hade jag ägt en Tesla hade jag "stresstestat" direkt efter nedladdning bara för att jag är nyfiken.

#11
2020-10-27 17:46

@Henrik-A. Funkar endast i USA. Helt meningslöst att köpa total självkörning i EU. EU har tom tvingat min Tesla att bli dummare retroaktivt. Autopiloten blivit ännu mer begränsad efter uppdatering, än vad dem var förr.

#12
2020-10-27 18:41

Xpeng säger att de planerar att ha level 5 self driving på marknaden 2025.
Med ett väl utbyggt 5G-nät är det inte omöjligt.

#13
2020-10-27 18:49

Mäkinen: Jag tror att vi har hyfsat autonoma bilar innan vi har ett väl utbyggt 5G-nät.....väldigt många som tror lite väl mycket på 5G och tror det kommer nås från varje buske....så kommer troligtvis knappt aldrig bli fallet.

#14
2020-10-27 20:44

Föraren blir alltså ansvarig vid eventuell olycka.

#15
2020-10-27 21:19

Att väldigt många inte förstår vad Tesla menar med Autopilot eller självkörande visas ju av alla galna filmer på t ex Youtube som visar Teslaförare i de mest horribla situationer ägna sig åt helt andra saker än att ha koll på trafiken.

#16
2020-10-27 21:26

Henrik,
Med räckvidden på 5G lär det främst finnas i tätbefolkade områden. Det är också där jag tror att man har svårt att låta bilar köra på egen hand. Kan de kommunicera med varandra och med objekt nära vägen blir det betydligt enklare.
I min dunge är det inte lika många oförutsedda händelser att hantera.

#17
2020-10-28 14:25

Lite folkvagn över tesla BERÖM fast det blir mer och mer fel och mer bortförklaringar och ska inte journalister vara på konsumentens sida eller vad?

#18
2020-10-29 13:54

Sune04# Inte allt för sällan tycker jag att det är journalisterna som styr vad konsumenterna ska fokusera på o tycka...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.