Bild
Nästa artikel
Tesla tog bort Autopilot på distans: ”Du har inte betalat”

Tesla tog bort Autopilot på distans: ”Du har inte betalat”

Nyheter

Bilköparen blev av med viktiga tillval och tvingas nu köpa dem separat.

Tesla har – med hjälp av en mjukvaruuppdatering – tagit bort flera tillval för en Model S-ägare som nyligen köpt sin bil begagnad. Anledningen är att Tesla inte tycker bilägaren har betalat för tillvalen och därmed inte ska få använda dem.

Det är sajten Jalopnik som skriver om fallet som drabbat en amerikansk Teslaköpare.

Den aktuella bilen, en Tesla Model S 75D från 2017, köptes av en oberoende bilfirma på en auktion som anordnades av Tesla. Då hade bilen tillvalen Utökad Autopilot och Total självkörningsförmåga, som bland annat innebär att bilen ska kunna navigera och köra själv på motorvägen och byta fil.

Bilfirman sålde sedan bilen vidare till en privatperson och båda tillvalen skrevs ut i annonsen. Men vid det laget hade Tesla gjort en ”mjukvarukoll” av bilen och stängt av tillvalen på distans, utan att bilfirman visste om det.

Den nya köparen fick alltså inte ta del av tillvalen, utan fick bara ett meddelande från Teslas support om att tillvalen tagits bort eftersom den nuvarande ägaren inte betalat för dem.

”Vi gick igenom din köphistorik och tyvärr var Total självkörningsförmåga inte en funktion du betalat för. Vi ber om ursäkt för förvirringen. Om du fortfarande är intresserad av att ha denna funktion kan vi påbörja processen att du betalar för uppgraderingen”, skriver Tesla.

Köparen slog till på bilen i tron om att tillvalen skulle finnas eftersom det stod i annonsen. Men med en uppdatering av bilens mjukvara har den alltså försvunnit, något som också påverkar värdet på bilen.

Tesla har inte kommenterat det här enskilda fallet. Inte heller Tesla i Sverige har någon kommentar.

Taggar: Nyheter, Tesla

Kommentarer

#1
2020-02-10 08:08

Inte kul det här att företagen har direkt access till ens bil. Apple gjorde ju en liknande sak där de gick in och sänkte prestandan på lite äldre iPhones. Detta förstås för att folk skulle förmås köpa nya, men de hävdade att det var för att spara på batterierna (samma typ som sitter i t ex Tesla, btw) då de försämras över tid. När kommer Tesla att gå in och göra samma sak, sänka prestandan i din bil när batterierna börjar bli slitna?

Dessutom: Om Tesla kan gå in i din bil på distans.. vem mer kan göra det?

.

#2
2020-02-10 08:45

Det här beteendet kommer att bita Tesla i svansen ordentligt om de inte ser till att kunderna är väl informerade i andra och tredje hand om vad som gäller. Alla negativa överraskningar sänker varumärket, det är A1 inom kundvård

#3
2020-02-10 09:04

Nu ska jag inte försvara Tesla här, men har vi koll på att allt verkligen är som det står här? Hade bilen verkligen de tillvalen från start eller var det felskrivet i annonsen? Har ju hänt även fossilbilar jag kollat på här hemma att de skrivit ut tillval som sen inte finns på bilen. Eller hade någon "hackat" bilen och lagt till detta otillbörligt? Eller såldes bilen medans den hade tillvalen på "prov" som de ibland gjort tidigare och det därmed blivit missförstånd? Däremot, hade bilen dessa tillval från fabrik betalda av första ägaren på korrekt sätt och de nu tagit bort dem i samband med ett ägarbyte i andrahand, ja då är det riktigt fult gjort. Men som sagt, lite många frågetecken som kvarstår efter denna lilla text.....

#4
2020-02-10 09:14

Det är bilfirman som sålt bilen till kunden, inte Tesla. Bilfirman har i detta fall brustit i sin undersökning av bilen och gjort utfästelser om utrusning som visade sig vara felaktigt. Kunden ska därmed få ersättning av bilfirman för bilens lägre värde. Eller låta bilfirman stå för uppgraderingen så att utrustningen stämmer med vad som utlovats.

#5
2020-02-10 09:21

Mattse verkar resonera som jag. Alec B köpte bilen av United Traders och då är det de som är skyldiga att bilen är som de påstått. Att de tidigare sålt bilar med funktioner som försvunnit är knappast förmildrande för dem. Då har de ju erfarenhet av liknande skeenden sen innan och borde veta att sånt händer.

#6
2020-02-10 09:23

Mattse: Det är så jag med tolkat informationen jag läst på nätet, och isåfall är det trist att Tesla får skit för detta.

#7
2020-02-10 09:48

Det man kan vara säker på är ändå att någon advokatfirma sitter och gnuggar händerna och väntar på att stora pengar trillar in.

#8
2020-02-10 10:24

Kunden äger bilen och ingen annan Tesla behöver ett godkännande vid varje förändring från ägaren

#9
2020-02-10 11:08

Riche: Du måste aktivt godkänna i bilens skärm varje uppdatering som görs av bilen. Så du kan vara lugn, det fungerar precis så. Sen som sagt i detta läget är det inte säkert att Tesla tagit bort något utan att det eventuellt inte fanns på bilen utan enbart i bilens annonstext. Jag får uppdatering till min bil ungefär en gång i månaden med uppdaterade/nya funktioner. Får mess i appen att nu finns ny programvara tillgänglig, vill jag ladda ned och installera?

#10
2020-02-10 11:19

"Den nya köparen fick alltså inte ta del av tillvalen, utan fick bara ett meddelande från Teslas support om att - tillvalen tagits bort - eftersom den nuvarande ägaren inte betalat för dem.

”Vi gick igenom din köphistorik och tyvärr var Total självkörningsförmåga inte en funktion du betalat för. Vi ber om ursäkt för förvirringen. Om du fortfarande är intresserad av att ha denna funktion kan vi påbörja processen att du betalar för uppgraderingen”, skriver Tesla.

Köparen slog till på bilen i tron om att tillvalen skulle finnas eftersom det stod i annonsen. - Men med en uppdatering av bilens mjukvara - har den alltså försvunnit, något som också påverkar värdet på bilen."

Nu står det ju faktiskt i artikeln att det tagits bort och därmed måste det ha funnits och det får man förhålla sig till tills någon annan uppgift framkommer - vilket det inte har.

PSA gullande med också Tesla ser man ju helst att man slipper.

#11
2020-02-10 11:27

Uppkopplade bilar ... här har ni myntets baksida, detta kan ta vilken ende som helst, snart kanske nån hackar sig någon in hos Tesla och skickar ut allehanda illvilliga uppdateringar till era fina bilar!

#12
2020-02-10 11:29

Stonebreaker: Långt ifrån enbart Tesla som är uppkopplade, välkommen till framtiden.....

#13
2020-02-10 11:39

Henrik M,
Det har aldrig varit någon diskussion om huruvida bilen hade funktionen från början eller inte.

#14
2020-02-10 11:52

Äger du en Tesla, så har du sålt din själ till Elon... :)

#15
2020-02-10 12:15

Mer mjukvara i bilen som tillverkaren styr över, kommer innebära mer kostnader för kunden (läs ägaren). Skulle inte förvåna mig om det införs en månads avgift, typ abonnemang. Alla företag älskar sådant.. vilket drabbar oss kunder då man inte kan ha hur många månatliga kostnader som helst.

#16
2020-02-10 14:00

Henrik: välkommen till stenåldern ,, framtiden handlar om debundling debundling och unbundling , dvs företagen gillar buntar ihop tjänster till en paketlösning framtiden kommer kunden att välja de tjänster som passar men åter till Tesla kunden köper i detta fall en bil? Kraftaggregat? dator? Tjänster? För efter 50k mil har batterierna kanske 10,år till att ge som reservkraft i ditt hem innan slutligen återvinning kortaste livstid har datorn i bilen som behöver ständiga uppdateringar även själva fysiska burken behöver bytas ut redan efter några år iom mjukvaran ständigt förbättras, datorn består av CPU minne och kringutrustning (sensorer, mm) det som driver detta är ett operativsystem som ger tillgång till dessa resurser (hårdvara) och ovanpå detta kommer knapparna/mjukvara som du ser i displayen då är det till att du har nycklarna till ditt system för om du inte gillar exempel Google är det bara att rycka bort nycklarna ur nyckelknippan så slutar allt att fungera som heter Google samma gäller också om exempel Veoneer kommer med en fantastisk lösning som säkerhet eller en självkörning funktion kan du använda Teslas och Veoneer efter behov

#17
2020-02-10 14:15

Mitt ogillande för det mycket cyniska företaget Tesla blir inte mindre. Nu menar jag inte att reta upp er som har iPhone (Apple), men det företaget jobbar på precis samma cyniska sätt. Telefonen i sig är det väl inget fel på, men på just företaget. Därför har jag Android och Samsung Note 10+, frugan har Galaxy S10+. Man är helt enkelt så mycket friare som användare, och det är väldigt viktigt för oss. (Dessutom är Samsungs toppmodeller rent objektivt bäst, i stenhård konkurrens med det stackars mobbade Huawei.) Jag har helt enkelt jäkligt svårt för företag som Tesla och Apple/iPhone, vars affärsmodell går ut på att se kunderna som livegna.

#18
2020-02-10 14:38

Ang. kommentaren om Samsungtelefoner. Både dottern och hustrun har använt flera modeller av Samsungtelefoner. De har haft problem av olika orsaker. Har lämnat in flera av dem på service i Kista. Dottern ville ha en IPhone och hon fick en efter många om och men i födelsedagspresent. Nu ett drygt år senare säger hon att hon ångrar sig. Tycker batteritiden är rent urusel.

Själv har jag haft en Sony i drygt tre år. Jättenöjd och batteriet räcker nästan två dygn. Dottern säger att hon vill ha en sådan nästa gång.

Jag skulle dock vilja ha en Tesla, Cybertruck så klart. Helt enkelt för att den anses "ful" och kommer reta livet ur alla Svensson. Skäl nog för mig att önska den.

#19
2020-02-10 14:52

Jag har iPhone och Mac för det fungerar och är viktiga arbetsverktyg för mig. De mjukvaror jag behöver finns där och säkerheten är högre än Android som läcker användardata lika effektivt som ett durkslag med stora hål.

Tesla är något annat.
Jag ser en framtid där man som Tesla kund kommer att få abonnera på säkerhetsfunktioner och extra tillbehör för att de ska hållas aktiva.

#20
2020-02-10 16:00

Dåligt författad artikel. Vem är "nuvarande ägare" och "ny ägare"? Är det så att den första ägaren inte betalat för utrustningen någonsin? Om det är så, då måste ju nån betala för den, troligen firman som skrev att utrustningen fanns vid vidareförsäljningen.

#21
2020-02-10 16:42

johafor - nån av tidigare ägare lär ju ha betalat för annars borde inte denna programvara funnits i bilen och Tesla hade i så fall ingen anledning att meddela att man hade för avsikt att ta bort den.

#22
2020-02-10 16:56

Fast det kostar väl inte Tesla något bara för att en ny ägare har något som inte betalats för, men som var med den förste ägaren. Rätt girigt att återkalla något som man inte förlorar pengar på

#23
2020-02-10 17:12

Det som står på varudeklarationen och i annonsen säljaren åtgärdar det som är fel, det är säljaren som som gör upp med Tesla, nuvarande ägare gör upp med säljaren

#24
2020-02-10 17:16

Jag tror många missar att det kostar att underhålla bilar med ny mjukvara. Ett sätt att få in pengar är just att folk betalar för de funktioner som behövs underhållas.
I detta fallet verkar det ju mer röra sig om någon form av misstag eller missförstånd.

Ser dock fram emot att vi löpande får betala för bilars underhåll, det är det enda sättet tillverkarna kommer leverera uppdateringar till dom framöver.
Se på Apple, dom har telefoner som fortfarande får uppdateringar långt efter många andra tillverkare slutat supportera sina smarta telefoner.
Anledningen: Dom tjänar pengar på att gamla telefoner hålls vid liv.

#25
2020-02-10 19:09

För mig är det här likställt med stöld. Om du levererat funktionen och den har använts av kunden i flera år så har du i princip 0 rättigheter att dra tillbaka det du levererat, speciellt inte om det var leverantören som MISSLYCKADES med leveransen.

#26
2020-02-10 23:34

#24, "Anledningen: Dom tjänar pengar på att gamla telefoner hålls vid liv.", men hur var det med prestanda och batteriet? Det är lite motsägelse att ena stunden sänka prestanda för att kunden skall köpa ny..samtidigt som man patchar telefonen. Det kanske är så enkelt som att en opatchad telefon blir lättare infekterad och varumärket blir sämre när man inte sköter om mjukvaran? Eller vad tror du själv?

#27
2020-02-10 23:36

Det verkar som en del inte riktigt har en aning om Apple, deras affärsmodell och fördelarna med iPhone.

#28
2020-02-11 09:51

Om en biltillverkare vill ha äganderättigheter i min bil så är de välkomna att justera detta med priset på bilen. Jag har inget som helst intresse av att betala fullpris för en "halv" bil. Genom att ge Google en massa rättigheter till mitt liv så får jag i gengäld en väldig massa gratis... -bara för bilindustrin att följa detta!

#29
2020-02-11 14:12

Tesla gör tydligen som dom vill, och tänker inte alls på bilägarna.

#30
2020-08-27 17:24

Trodde det ingick i bilen och inte var knutet till ägaren. Dom stänger av superchargeingen också på bilar som varit krockade. Är intresserad av att köpa en TMS men det här med att man inte har full kontroll över sin egen bil är en dealbraker. Svårt att få köpa reservdelar också. Boka service via app, finns ingen fysisk person att prata med. Då är det bättre med en Volvo.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.