Bild
Nästa artikel
Nyheter

Tesla blir mer självkörande – och skruvar upp priset

Publicerad 23 oktober 2020 (uppdaterad 23 oktober 2020)
Med en skarp varning har Tesla börjat tillåta bilarna att ta över körningen mer än med dagens Autopilotsystem.

Tesla har börjat rulla ut funktionen som kallas ”Total självkörningsförmåga” till de första bilarna med en mjukvaruuppdatering som skickas ut över nätet.

Funktionen har länge sålts som tillval till Teslas modeller, men det är först nu som systemet får de finesser som många väntat på. I första skedet är det ett noga antal utvalda och ”försiktiga” Teslaägare i USA som får testa funktionen i en betaversion, men senare följer en fullständig utrullning till alla som valt tillvalet (eller köper det i efterhand).

Med tillvalet Total självkörningsförmåga ska bilen på sikt kunna byta fil själv, svänga vänster eller höger, köra runt andra bilar, identifiera och bromsa för stoppskyltar och trafikljus och köra själv på stadsgator. Bilen ska också kunna leta upp sin förare i ett parkeringsgarage och köra fram själv.

Skarp varning

I en skarpt formulerad varning som skickas med i uppdateringen uppmanas förarna att vara uppmärksamma. Det står att bilen ”kan göra fel vid värsta tänkbara tillfälle” och att föraren ”måste ha händerna på ratten och uppmärksamheten på vägen”.

Föraren förväntas reagera omedelbart om något händer, särskilt i situationer med mycket trafik.

När funktionen ska skickas ut till fler Teslaägare är oklart. Elon Musk vill ha en ”extremt långsam och försiktig utrullning, som sig bör”, har han sagt.

Högre pris

I dagsläget kostar funktionen 8 000 dollar i USA och 77 700 kronor i Sverige. På den amerikanska marknaden skruvar Tesla nu upp prislappen till 10 000 dollar. Vad prislappen kommer hamna på i Sverige är inte bekräftat.

Amerikanska myndigheten NHTSA bevakar noggrant utrullningen av Teslas totala självkörningsförmåga. Företaget har hamnat i blåsväder upprepade gånger tidigare efter att allvarliga olyckor inträffat med Autopilotsystemet aktiverat.

Läs också: Tesla pressas efter dödsolycka med Autopilot

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2020-10-23 11:54
K_Klabbe

Mycket tveksamt om jag skulle betala kanske 100.000:- för detta om jag köpte ny Tesla idag. Finns ju ingen garanti att det kommer i skarp version inom bilens livslängd. Men för mindre pengar hade det såklart varit kul att prova.

#2 • 2020-10-23 14:34
gmogmo

Fånigt mycket pengar för att sponsra utvecklingen av något som kanske aldrig kommer att funka eller bli tillåtet i bilen i fråga.

#3 • 2020-10-23 16:38
Henrik-Andersson

Early adopters

Några få köpstarka teknikintresserade krattar manegen för det tekniksprång som om 10 år kommer att ses som självklart och kosta en tiondel. Det är alltid likadant, dyrt och oslipat till att börja med. Billigt och fulländat efter ett antal år.

"Early adopters are the first customers to adopt a new product or technology before the majority of the population does. They're often called "lighthouse customers" because they serve as a beacon of light for the rest of the population to follow, which will take the technology or product mainstream."

#4 • Uppdaterat: 2020-10-23 17:34
Riche

Det handlar fortfarande om assisterad körning, ”Total självkörningsförmåga” är klart vilseledande

#5 • 2020-10-23 18:02
Carl Trefalt

Vem bor ansvaret om det händer något?

#6 • 2020-10-23 18:30
Bilräven

Förstår inte varför det är så viktigt att inte köra bilen själv? Är det för att föraren är onykter, bara slö/trött, upptagen med att spela spel ringa eller bara oduglig som trafikant generellt?

#7 • 2020-10-23 20:53
K_Klabbe

Det är lovande teknik, men att kalla det "Autopilot" och "Full self driving" är nog på gränsen till bedrägeri när man tar 100.000:- för det..

#8 • 2020-10-23 21:50
CEAT

Om ingen betalade för detta så skulle utvecklingen aldrig ske, tänk på det.

#9 • 2020-10-24 10:06
Apex

Lika bra för min del, inte ett dugg intresserad av en självkörande bil.

#a • 2020-10-24 17:58
marauder

Det är ju lite intressant att man kan köpa en helt ny Tesla Model S utan FSD för ett lägre pris (inkl bonus) äv en begagnad Long Range Raven med FSD som gått flera tusen mil. Dom värderas väldigt högt på beg marknaden.

Sen det där med summon funktionen när bilen kör själv på parkeringen känns jäkligt nervöst. Jag skulle aldrig våga använda det.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.