Nästa artikel
Tesla erkänner: Stötfångaren kan trilla av vid regn
Nyheter

Tesla erkänner: Stötfångaren kan trilla av vid regn

Publicerad 20 oktober 2020
Ett jobbigt kvalitetsproblem som drabbat vissa Model 3-ägare har tagit två år att utreda.

För några år sedan kom rapporter från en nybliven Tesla Model 3-ägare som larmade om att den bakre stötfångaren bara trillat av helt utan förvarning.

Det skedde efter en halvtimmes körning med den nya bilen, och flera andra Model 3-ägare ska ha råkat ut för samma sak.

Enligt de första rapporterna ska problemet ha uppstått på grund av att bilen kördes i regn. Nu erkänner Tesla att problemet kan uppstå när bilen körs i kraftigt regn eller stora vattenpölar, skriver Electrek.

Tesla uppger att det handlar om ett designfel på tidiga exemplar av Model 3, byggda före 21 maj 2019, och i en uppdatering till serviceverkstäderna skriver Tesla att bilar som byggts i Fremontfabriken före det datumet kan omfattas av problemet.

Det uppstår precis som ägarna rapporterat när bilen körs i regn eller vattenpölar. Vattnet kan samlas på vissa platser under bilen och det kan i sin tur göra att fästena till stötfångaren ger upp. ”I dessa sällsynta fall kan den bakre panelen lossna från bilen”, skriver Tesla.

Problemet ska omfattas av nybilsgarantin och den som råkar ut för att stötfångaren lossnar under dessa förhållanden bör därmed kunna få det åtgärdat kostnadsfritt. Problemet har tagit Tesla två år att utreda.

Läs också: Nya finessen som ger längre räckvidd i Tesla Model 3

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-10-20 15:47
Styggavargen

Limmar de på kofångaren?

#2 • Uppdaterat: 2020-10-20 16:44
Henrik M

Stygga: Troligtvis inte men är det en för klen upphängning tillsammans med en felaktig design som samlar vatten så det blir en tyngd fästena inte orkar hålla emot.
Som du läste ovan ändrades designen/lösningen för 1,5 år.
Men helt klart är det en miss som aldrig borde kommit ut från början.

#3 • Uppdaterat: 2020-10-20 17:18
Thommys

Om stötfångaren inte ens klarar regn så undrar man hur den klarar av en stöt?

#4 • Uppdaterat: 2020-10-20 17:33
humor

Thommys @
Stötande nyhet för teslaägare.

#5 • Uppdaterat: 2020-10-20 18:00
Bilräven

Undrar hur många som haft problemet... 9st?
Men nu när övriga elbilar (typ Polstar2) har stora problem, så måste ju Tesla oxå ha det, eller hur?.. Gör ju icke-Tesla ägare gladare iaf.

#6 • Uppdaterat: 2020-10-20 18:56
Hn

"it never rains in southern california" eller var nu Tesla provkör sina bilar någonstans.

#7 • Uppdaterat: 2020-10-20 19:20
Boxer

Plastpaneler fästs sällan med riktiga skruvförband för att vara enkla att demontera. Antagligen hade Tesla undervärderat den kraft som ansamling av vatten påverkar infästningen och tydligen åtgärdat problemet på senare årsmodeller.
Detta är iofs inget nytt, jag har fått binda upp plastpaneler åtskilliga gånger på den VW Transporter jag körde som taxi. Den tålde inte att köras i moddsnö där snön samlades upp bakom panelerna.

#8 • Uppdaterat: 2020-10-20 21:18
Carl Trefalt

Amerikansk kvalité.

#9 • Uppdaterat: 2020-11-29 13:44
Stefan Eriksson

Ordet stötfångare är sedan många år en felaktig benämning på plastens nedre bakdel på en modern bil, den klarar inte av några
stötar överhuvudtaget. Jag saknar inte de fläskläppar Volvo 240 hade, men gärna någon form av stötfångare som klarar att bilen blir lätt påkörd vid t ex en fickparkering. saknar också lagom stora dörrlister som skyddade mot en hel del dörruppslag.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.