Nästa artikel
Svenskar ser dåligt – kör bil ändå
Nyheter

Svenskar ser dåligt – kör bil ändå

Publicerad 26 november 2012 (uppdaterad 27 november 2012)
Var tionde bilförare anser sig ha dålig syn men kör bil ändå och var tredje har svårt att läsa av vägskyltarna, visar en undersökning.

Försäkringsbolaget Trygg-Hansa har låtit intervjua drygt 3 400 svenskar mellan 18 och 65 år om syn och bilkörning. En tiondel av de svarande uppger att de kör bil trots att de inte ser tillräckligt bra och en knapp tredjedel uppger att de får anstränga sig för att se vad de olika skyltarna längs vägen föreställer.
 
Jonas Frid, ansvarig för motorförsäkringar på Trygg-Hansa, tycker att det är märkligt att det inte finns striktare regler kring syn i trafiken. Han vill ha en lag som gör det obligatoriskt att undersöka synen i samband med att man förnyar sitt körkort.

– Det är konstigt att det inte anses lika allvarligt att sätta sig i bilen med nedsatt syn som att köra berusad. Synfel försämrar förares reaktionsförmåga och de blir en fara för sig själva och andra i trafiken, säger Jonas Frid till TT.

I dag måste den som ansöker om körkort undersöka om synen uppfyller vissa krav. Regeringen har däremot inga planer på att införa någon form av regelbundna synkontroller för bilförare, det skulle bli alltför tidsödande och dyrt att genomföra, uppger näringsdepartementet.

Diskutera: Borde regelbundna synkontroller införas?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2012-11-26 23:36
Leif Larsson (ej verifierad)

Och så har vi alla de med begynande demens på våra vägar. Och glöm inte de som har en kommande hjärtattack eller en stroke. Lite dålig syn är ju avhjälpt med glasögon. Om det inte är någon medicinskt underliggande orsak som är ett problem.

#w • Uppdaterat: 2012-11-26 23:51
Roy J

Ja, Leif, för att inte tala om övermodiga ungdomar, epileptiker som glömt medicinera, diabetikern som är på väg in i koma, damen med alldeles för höga klackar, han som "bara" tagit ett par jävlar till maten, bilen med blankslitna däck, framhjulslagret som håller på att skära med föraren som inte förstår vad det är som låter, föraren som just fått veta att älskaren gjort slut och är närmast paralyserad, den som just får kramp i högerbenet...
Var vill du egentligen komma?

Om du för övrigt brytt dig om att läsa det som skrivits tidigare, så borde du sett av det jag skrev att det finns många synfel där glasögon inte hjälper ett dugg!

#x • Uppdaterat: 2012-11-27 00:01
Leif Larsson (ej verifierad)

Roy. Förstå att problemet ligger i ett synfel som kan korrigeras med glasögon eller med en enkel operation. Det jag vill komma med är att det är inget problem, Om, de med synfel får utprovat glasögon så att de kan se ordentligt igen, så är en del av problemet löst.

#y • Uppdaterat: 2012-11-27 00:14
Roy J

Ja vist, Leif, om problemet är lätt att lösa - så är det lätt att lösa.
Rätt konstaterat.

#z • Uppdaterat: 2012-11-27 06:39
mcregor (ej verifierad)

Jag skall absolut inte försvara de värsta exemplen på förare med åldersrelaterade problem som kan orsaka olyckor men samtidigt är det väldigt enkelt för yngre förare som bor relativt centralt att uttrycka sig om att det inte är nån rättighet till körkort även om man haft detta i många år. Sätt er själv i situationen att bo ute på landet och ha 1 mil till posten och livsmedelsaffären - i bästa fall... Ni har svårt att gå och nån buss finns inte på rimligt avstånd... Det är bara ett exempel av många.
Givetvis skall man kräva att de måste se rimligt bra och f ö kunna framföra ett fordon men å andra sidan far dom sällan fram som en skottspole på E4'an med snabba omkörningar, hastiga inbromsningar och ideliga filbyten. Och det är nog svårt att ta fram test som verkligen bara sållar ut de som är de verkliga trafikfarorna - för då borde nog många fler än de som är äldre drabbas av att "körkort är ingen rättighet" - om man så säger. Det är helt klart ett svårt område och vi kan nog konstatera att det inte är så enkelt som "ett test" för att sålla bort de farligaste bilförarna - yngre som äldre för det är de farliga förarna som vi i så fall borde plocka av vägen oavsett ålder.

#110 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

När det gäller senilitet så vilar ett stort ansvar på läkarna som ska se till att personer som inte är lämpliga att framföra ett fordon i trafiken plockas bort.
Men detta görs inte alls i den utsträckning som det borde göras, ålderdom och körkort verkar vara lite av en tabufråga i Sverige idag.

Man ska komma ihåg att få köra bil inte är en rättighet som mcregor skrev utan det är förenat med skyldigheter och krav.

Visst är det så att många endast har bilen för att kunna sköta sina inköp och dylikt men för den skull har den personen inte rätt att utsätta andra medtrafikanter för fara när mjölken ska inhandlas.

#111 • Uppdaterat: 2012-11-27 09:11
1storstark

Håller med mcregor att det finns mycket annat som är minst lika farligt som ett mindre synfel. (ser man världen som bilden i reportaget ska man definitvt inte köra något) Att plocka körkort av äldre, bara för att de är gamla och behöver mycket ljus och glasögon för att läsa tidningen är ålderdiskriminering. Jag undrar hur stor procent av olyckorna som orsakas av synfel. Ouppmärksamhet är nog en vanligare orsak.

#112 • Uppdaterat: 2012-11-27 09:49
mcregor (ej verifierad)

@Prestigelös: Vad jag vill säga är att det nog finns minst lika många yngre och medelålders som har ett beteende i trafiken som ofta är mycket farligare än många äldre. Det är inte bara åldersrelaterade åkommor som ställer till det i trafiken utan i ännu högre utsträckning är det attityder och därmed olika former av olämpligt och farligt beteende så låt oss inte göra detta till en ålderfråga främst utan till en fråga om olika former av olämpliga beteenden i trafiken som kan förorsaka olyckor och som på något sätt måste motarbetas. Alla bilförare hade nog ett bra beteende ända till dess uppkörningen var klar - sen börjar förfallet och för många går det väldigt fort att tappa respekten för medtrafikanterna.

#113 • Uppdaterat: 2012-11-27 10:37
Hackenbush

mcgregor, en bra analys och jag håller med dig.
Dåliga attityder som inte alltför sällan leder till otrevligheter i trafiken och ibland olyckor är det nog mest yngre förare som har. (mer yngre än äldre i alla fall)
Tycker själv att med stigande ålder kommer ett mer lugnt beteende i trafiken, man har inte lika bråttom och att vara först alltid är inget man strävar efter.

Men när man blir äldre kan som sagt andra saker som sämre syn, sämre reaktioner vara till nackdel i sitt bilkörande. Man får då hoppas att de flesta faktiskt vet om att de kanske skulle gå till optikern och kolla synen och ta tag i andra eventuella hinder som kan vara till nackdel i sitt bilkörande och jag tror faktiskt att de flesta också gör detta men det finns ju alltid människor som själv alltid vet bäst och de behöver minsann inte någon som talar om för dem att de ser dåligt eller har för dålig hörsel för att köra bil. Dessa kommer man aldrig åt om man inte inför obligatorisk kontroll.
Nu sägs det ju i artikeln att obligatoriska kontroller inte kommer att genomföras eftersom detta kostar tid och pengar och man har tydligen inget av det.

Själv tror jag att risken att träffa på förare med dåliga attityder i trafiken är större än att träffa på någon med dålig syn och de med dålig syn tar det väl förhoppningsvis lite lugnare när de kör.

#114 • Uppdaterat: 2012-11-27 10:44
1storstark

Man behöver inte köra fort för att komma fram först. Själv tar jag det lugnt i trafiken, men jag är ändå först i alla bilköer!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.