Nästa artikel
Svenskar ser dåligt – kör bil ändå
Nyheter

Svenskar ser dåligt – kör bil ändå

Publicerad 26 november 2012 (uppdaterad 27 november 2012)
Var tionde bilförare anser sig ha dålig syn men kör bil ändå och var tredje har svårt att läsa av vägskyltarna, visar en undersökning.

Försäkringsbolaget Trygg-Hansa har låtit intervjua drygt 3 400 svenskar mellan 18 och 65 år om syn och bilkörning. En tiondel av de svarande uppger att de kör bil trots att de inte ser tillräckligt bra och en knapp tredjedel uppger att de får anstränga sig för att se vad de olika skyltarna längs vägen föreställer.
 
Jonas Frid, ansvarig för motorförsäkringar på Trygg-Hansa, tycker att det är märkligt att det inte finns striktare regler kring syn i trafiken. Han vill ha en lag som gör det obligatoriskt att undersöka synen i samband med att man förnyar sitt körkort.

– Det är konstigt att det inte anses lika allvarligt att sätta sig i bilen med nedsatt syn som att köra berusad. Synfel försämrar förares reaktionsförmåga och de blir en fara för sig själva och andra i trafiken, säger Jonas Frid till TT.

I dag måste den som ansöker om körkort undersöka om synen uppfyller vissa krav. Regeringen har däremot inga planer på att införa någon form av regelbundna synkontroller för bilförare, det skulle bli alltför tidsödande och dyrt att genomföra, uppger näringsdepartementet.

Diskutera: Borde regelbundna synkontroller införas?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2012-11-26 17:30
hultarn

1storstark:

eller så kan det också vara så att de knappt ser något...
Synen ändras ju som bekant, och det handlar inte enbart om att "armarna inte räcker till", utan även andra synfel.

Det är ovanligt att man själv inte är medveten om att man fått sämre syn då det ofta går väldigt långsamt, jag blev själv förvånad när jag bytte glas för några år sedan.
Hur mycket kan det då inte ändra sig på 50 år utan att man är omedveten...?

Det är inte ovanligt att äldre förare kör ut framför kommande fordon, de såg det inte alls.

Och nog finns det en hel del äldre som inte bör köra, man behöver bara googla så...

"Den 80-årige mannen svängde ut på E22:an från Förkärla kyrka och observerade inte kvinnan som kom från Ronnebyhållet utan det blev en kraftig kollision."
"En äldre man svängde ut från Edanehållet och krockade då med en bil som kom på 61:an."
"En 93-årig man körde bakom en lastbil när han bestämde sig för att köra om. Under omkörningen fick han möte med en annan lastbil."
"Det unga paret var helt chanslöst. En äldre kvinna körde i fel färdriktning på motorvägen genom Uddevalla och frontalkolliderade. "
"92-årig kvinna körde på fel sida av vägen"
"Den 87-årige mannen körde i fel körfält söderut på E4 mellan Anumark och Umeå på lördagseftermiddagen.
Vittnen såg 87-åringens vådliga bilfärd och larmade polisen vid 16.30-tiden. Polisen lyckades stoppa honom innan en olycka inträffade.
Polisen tog mannens körkort på plats.
Polisen kommer nu att upprätta en rapport om mannens körning som innehåller ett antal företeelser."

#m • Uppdaterat: 2012-11-26 17:53
Roy J

Smygande förändringar, som ju synbrister ofta är, vänjer man sig vid och blir väl inte så observant.
Jag skriver synbrister eftersom det finns otal andra än bara när-, över- och ålderssynthet som ju endast handlar om fokus och lätt korrigeras med linser.
Det gäller även astigmatism.

Makuladegeneration gör att man tappar synen helt i olika områden i synfältet, mest där man behöver synen bäst, alltså i mitten. Eftersom vi blir allt äldre så blir det allt fler som råkar ut för detta. Obotligt.
Grön starr (glaukom) är en smygande förtvining av synnerven som börjar med synförsämring i ytterkanterna. Obotligt.
Grå starr (katarakt) är en ökande grumling av ögats lins, oftast genom normalt åldrande, som ger flera symtom. Mest kan det liknas vid att se genom en repad plastskiva. Går lätt att operera.
Sen tillkommer glaskroppsförändringar med mera.
Ett par av de här åldersrelaterade effekterna ger allt sämre mörkerseende, något som för övrigt alla starkt närsynta har.

Hur som helst så kan synfel inte precis jämföras med onykterhet, Kapten.
I bägge fallen ökar förvisso tolkningstiden, men den onyktre har fler sinnen som är påverkade - inte minst förnuft och allmän bedömningsförmåga....

Eftersom jag är född tre månader för tidigt (en av de första man lyckades klara på den tiden) så är min näthinna inte riktigt vad den borde vara.
Vid 35-årsåldern opererades jag för grå starr, närmare tio år senare för näthinnelossning på höger öga och för några veckor sen sögs glaskroppen ur vänster öga samtidigt med en renskrapning av gula fläcken (makula) där vi har vårt centrala seende och allt färgseende.
Det kan tilläggas att allt gått bra och att jag gott och väl klarar körkortskraven - vilket jag naturligtvis har full koll på.

Jag har testat att se med den synen som körkortskraven innebär (minst 0,8 på bästa ögat) och blev nästan lite förskräckt över hur dåligt man faktiskt får se.
Dessutom mäter man inte alls mökerseendet.
Jag själv har uselt mörkerseende och undviker att kvällstid köra annat än på väl belysta, bekanta vägar - helst inte alls.
Åldersförändringar i lins och glaskropp ger förresten ljusspridningar som ger dåligt seende vid motljus.

#n • Uppdaterat: 2012-11-26 18:03
Roy J

I tv-serien "Allt för Sverige" medverkar amerikaner med härstamning från Sverige. De är alltså här i landet och upplever diverse miljöer och tävlar. En av dem konstaterade att det var liten text på trafikskyltarna.
Kanske borde skylt floran ses över - än en gång.

S-E S:s idé om en kombinerad bil- och förarprovning kanske inte är så dum!
Dock behöver man knappast kontrollera synen mer än vart femte år eller så. .Sen har jag noterat att de flesta optiker och ögonläkare inte nämner någonting alls om att man inte bör köra bil.

#o • Uppdaterat: 2012-11-26 18:17
IngoS

Utmärkt föredrag RoyJ! Får komplettera med synfältsproblematik, som förarna eventuellt inte alls vet om, om det kommer smygande. Då verkar synskärpan OK, men föraren kan missa rörelser i sidoseendet, vilket ökar risken för olycka. Testerna kan som tidigare sagts utföras av leg optiker, som dessutom samtidigt kollar ögontrycken och kan förhindra synnedsättning pga grönstarr genom remiss i tid till ögonläkarna. En del behövande kan direkt vid undersökning få utprovat nya glasögon. Kontrollerna kan ske glest i yngre åldrar och tätare uppåt starråldrarna.

#p • Uppdaterat: 2012-11-26 18:19
Focus

För att få behålla sitt körkort av högre behörighet måste man genomgå syntest.
Detta borde vara minimikrav för att få behålla den lägre behörigheten också.

#q • Uppdaterat: 2012-11-26 18:49
Roy J

Instämmer i det IngoS skriver.
Det är inte så vanligt, men man kan faktiskt ha glaukom även utan att ögontrycket är förhöjt. I de fall man misstänker detta, gör man en synfältskontroll.

Jag tycker att man bör göra en "stor" synundersökning med lite längre intervall - tätare med ökande ålder.
Där bör, förutom den vanliga skärpetesten, ingå kontroll av mörkerseende, bländningskänslighet och synfältskontroll.
Jag kan tänka mig ett ge ett förbud mot mörkerkörning. Svårigheten är väl mest att bedöma vad som är tillräckligt mörkt. När strålkastarnas sken syns på vägbanan? Kanske en enkel ljusmätare.

#r • Uppdaterat: 2012-11-26 19:36
Thomas Sollentuna

Finns ju de som ser bra men inte ser bra ut, tex pga att man inte ids skrapa rutorna fria från snö och is utan tycker det räcker med en liten fri glugg på vindrutan.
För övrigt har väl kraven på passiv säkerhet sett till att många nya bilar har kraftigare och bredare A stolpar som kan vara mycket utsiktshindrande.
Hänger inte enbart på synen hur mycket man har möjligt att uppfatta av omgivningen, även om den naturligtvis är viktig!

#s • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Att körkortsinnehavare ska genomgå ett syntest med några års intervaller är självklart, lite förvånad att inte Trafikverket legat på i den här frågan med tanke på nollvisionen.

Men minst lika viktigt tycker jag det är att hålla sig uppdaterad vad det gäller lagar, skyltar och regler i trafiken.
Där borde en endagarskurs säg var tionde år vara obligatorisk, för om man ska hårddra det hela så kan den som tog körkort på 50-talet köra efter helt andra regler än den som tagit körkortet i år.

#t • Uppdaterat: 2012-11-26 20:36
KaptenOberkommando

Roy skriver: "Hur som helst så kan synfel inte precis jämföras med onykterhet, Kapten. I bägge fallen ökar förvisso tolkningstiden, men den onyktre har fler sinnen som är påverkade - inte minst förnuft och allmän bedömningsförmåga...."

Njae, inte är jag säker på att en nykter förare nödvändigtvis har fler sinnen som fungerar klanderfritt jämfört med en alkoholpåverkad. Dålig syn kombinerat med hög ålder kan säkerligen ligga i paritet med 1,0 promille hos en yngre person. Jag tycker att Roy underskattar effekterna med dålig syn och bilkörning - särskilt i kombination med hög ålder och/eller eventuellt andra sjukdomar.

#u • Uppdaterat: 2012-11-26 23:29
Roy J

Jes, ibland är du faktiskt rolig! :-)
Men pallar du att vara ständigt onykter?

Kapten, jag förstår sannerligen inte hur du kan tro att jag underskattar effekterna av dålig syn trots allt jag skrivit i ämnet.
Jag har endast konstaterat att alkohol slår ut fler sinnen och funktioner och påverkar faktiskt i vis mån även synen - och ännu mer hörseln, för övrigt.
En äldre människa har naturligtvis vissa sinnen och funktioner nedsatta, men kompenserar oftast för dem på ett helt annat sätt än en berusad, som ju oftast inte kompenserar alls.
Effekterna är helt enkelt inte jämförbara rakt av.

Jag ser ingen mening med att ens försöka jämföra den ena dumheten med den andra. Cigaretter blir inte mindre farliga bara för att det finns alkoholister - som exempel.

Jag instämmer i det Prestigelös skriver.

Thomas har alltför rätt att "modern" bildesign medfört försämrad utsikt - men det är faktiskt inte så mycket av säkerhetsskäl. (Jag kan utveckla vid behov.)
Och en och annan korkad idiot som kör omkring i en iglo ser man ju varje vinter.
Men det förtar ju inte vikten av tillräckligt bra syn.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.