Bild
Nästa artikel
Nyheter

Svenska och tyska bilar säkrast

Publicerad 13 september 2017 (uppdaterad 13 september 2017)
Försäkringsbolaget Folksam har sammanställt hur krocksäkra bilar är utifrån verkliga skaderapporter.
Svenska och tyska bilmärken är säkrast i riktiga krockar, visar Folksams granskning. Allra säkrast är en Volvo.
Genom att analysera verkliga trafikolyckor har Folksam räknat ut den relativa risken att skadas allvarligt i olika bilmodeller jämfört med medelbilen.
 
Undersökningen, som presenteras vartannat år, bygger på 170 000 tvåbilskrockar mellan 1994 och 2016 samt 52 400 skaderapporter från akutsjukhus mellan 2003 och 2016.
 
Totalt har Folksam bedömt krocksäkerheten hos 292 bilmodeller. Ovanligare bilar finns inte med eftersom det behövs ett underlag på minst 50–100 krockar.
– Det är väldigt stora skillnader i säkerheten mellan de bästa och sämsta bilarna och bilvalet kan vara helt avgörandet för utgången vid en olycka. Det kan vara 20–25 gånger skillnad i dödsrisk mellan de bästa och sämsta bilarna, säger Anders Kullgren som är trafikforskningschef på Folksam.
 
Den allra säkraste bilen, enligt Folksam, är Volvo XC90 (2002–2015). Modellen är 60 procent säkrare än medelbilen.
– Volvo XC90 ligger långt före de andra. Sedan är det jättejämnt mellan bilarna som kommer efter, säger Anders Kullgren.
 
Fem modeller bedöms vara ungefär 50 procent säkrare än den genomsnittliga bilen. Det gäller Audi A4/A5 (2006–2016), Volvo V70/S80 (2017–2017), Volvo V60/S60 (2010–), Volkswagen Passat (2008–2014) och Mercedes E-klass (2009–2016).
– Det är kul att se att det har tätnat i toppen och att Volvo får konkurrens från de tyska tillverkarna, säger Anders Kullgren.
 
Småbilar från 80-talet har den sämsta krocksäkerheten.
– De ska man undvika. Om man ska ha en småbil så ska man köpa en modernare, säger Anders Kullgren.
 
Här intill finns
listor över de bästa och sämsta bilarna.
 
Läs mer om Folksams undersökning i Vi Bilägare nummer 14/2017.
 
Diskutera: Vad tycker du om resultatet?
 
Fakta: Bäst och sämst

Här är bilarna som är bäst, respektive sämst i Folksams undersökning.

(Bilmodell, årsmodell, antal procent bättre än genomsnittet)

Volvo XC90, 02-05: +61%
Audi A4/A5, 07-16: +50%
Volvo V70/S80, 07-17: +50%
Volvo V60/S60, 10-: +50%
VW Passat, 08-14: +50%
Mercedes E-klass, 09-16: +49%
Mercedes C-klass, 07-13: +47%
BMW 5-serie, 04-09: +45%
BMW 3-serie, 05-12: +44%
Volvo XC60, 08-16: +43%
Honda CR-V, 98-06: +43%
BMW 5-serie, 10-16: +43%
Mitsubishi Carisma, 96-04: +42%
VW Golf/Jetta, 04-08: +42%
BMW 3-serie, 98-05: +40%
Volvo V70/S80, 00-06: +40%

(Bilmodell, antal procent sämre än genomsnittet)

Nissan Sunny, 84-90: -116%
Honda Accord, 86-93: -116%
Toyota Starlet, 85-89: -110%
Peugeot 309, 87-93: -109%
VW Polo, 82-94: -105%
VW Lupo, 99-05: -86%
Opel Corsa, 83-92: -86%
Nissan Micra, 83-92: -84%
Suzuki Alto, 99-08: -82

Kommentarer

#1 • 13 september 2017
jørgenn
Avensis lå længe Som en af d bedste hvor er den nu placeret ?
#2 • 13 september 2017
Klarsynt
Bra mycket intressantare än Ncap.s stjärnsystem: Det är ju verkliga krockar som visar hur krocksäker en bil är, inte huruvida de har bältespåminnare i baksätet eller inte, vilket verkar vara underlaget för Ncap.s stjärnsystem. Märkligt.
#3 • 13 september 2017
Styggavargen
Enbart genom sin tyngd borde XC90 slå ut det mesta, utom kanske en lastbil.
#4 • 13 september 2017
J.L
Ja xc90 är ju en tanks som krossar sin motståndare. Om alla bilar låg i samma viktklass skulle XC90 vara en 40-50 procentare också.
#5 • 13 september 2017
L. Mäkinen
Jag försökte hitta information om det finns mätningar på hur motståndarna klarat sig vid krock med XC90. Hur snäll man är mot omgivningen bör väl ingå i bedömningen om det är en totalbedömning. Sen kombinerar man det med siffror på hur många människor som dör av utsläppen av respektive modell. Allt annat är cherrypicking.
#6 • 13 september 2017
Styggavargen
Tror du verkligen att XC90 är "snäll" mot andra bilar som är lättare? Nja, det är nog mest drömmar. Min nya Octavia väger 800-900 kg mindre än en XC90 så jag skulle troligen dö vid en 50 km/h krock (front mot front), medan en XC90 går därifrån med lite blåmärken. Sedan om vi alla är säkrare med 2 tons bilar, jag vet faktiskt inte... men massan är alltid till en nackdel. Min RC plan som väger under 100 gram klarar krascha i marken och jag kan flyga den direkt efteråt, när jag körde min 400 gram's kärra i marken blev det inte mycket kvar (oflygbar direkt).
#7 • 13 september 2017
Saabium
Intressant att BMW 5-serien 10-16 är osäkrare än BMW 5-serien 04-09.
#8 • 13 september 2017
Saabium
Lite vilseledande rubrik, då det ju finns mest svenska och tyska bilar på de svenska vägarna. Alltså är det dessa som får betyg av Folksam. Övriga får oftast inte något betyg av Folksam, för de finns inte i tillräckligt stora upplagor och är därmed inte med i tillräckligt många olyckor. Betyder det att "övriga" bilar är osäkrare? Nej, det vet vi inte eftersom underlaget är för litet.
#9 • 13 september 2017
hultarn
Nu kommer kvällsblaskorna slå på stort om "bilarna du ska undvika!" Fast i verkligheten lär ytterst få färdas i en Sunny, Polo eller 309 från 80-talet... Mer intressant är ju bilar som är kanske max 15 år gamla, som gör större trafikarbete. Ännu mer max. 5 år gamla.
#a • 13 september 2017
Axelman
Intressant. Hade inte trott att XC60 skulle hamna relativt långt ner. Jag hade satt en tjuga på att den var tvåa i sammandraget efter XC90.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.