Bild
Nästa artikel

Subaru Impreza 2012 – nu officiell

Nyheter

Fjärde generationen av Subaru Impreza är här. Bilen blir rymligare, men inte större. Årsmodell 2012 kommer till Sverige efter sommaren.

Subaru slet skynket från nya Impreza på den pågående bilsalongen i New York. Bilen visas som sedan och femdörrars kombicoupé, men bara den senare kommer till Sverige.

Nya Impreza mäter 4,414 meter på längden, faktiskt en millimeter kortare än den nuvarande modellen. Hjulbasen har dock blivit 2,5 centimeter längre och Subaru lovar en rymligare insida. Dörrarna har en ny konstruktion som ger kupén extra bredd.

När det gäller yttre nyheter märker vi bland annat ny grill, strålkastare som dragigts längre bakåt, inramade dimljus, nya veck på motorhuven och A-stolpar som flyttats fram 20 centimeter för bättre sikt från förarplatsen.

Priser och motoralternativ för Sverige är ännu inte klara. På motorsidan ska vi dock räkna med Subarus nya boxermotor med stopp/start-teknik, fyrhjulsdrift och steglösa automatlådan Lineartronic som tillval.

Nya Subaru Impreza anländer till Sverige under andra halvåret 2011.

Diskutera: Vad tycker du om nya Subaru Impreza?

Kommentarer

#1
2011-04-21 10:54

Instrumentpanelen påminner inte så lite om Toyota Auris.Likaså A-stolparna som är framflyttade påminner om Auris. Blir säkert en bra bil. Får dieseln automatlåda också tro?

#2
Storknut
2011-04-21 11:04

Bilen ser fördjXXXij ut! Se bara på de fula och extremt klumpiga railsen med gigantiska klossar i bakkant. Panelen ser gammeldags ut liksom de fula "bulliga" framskärmarna. Det enda som ser bra ut är skinnklädseln liksom att den har 4 hjulsdrift. Men det är klart det andra riskokarmärket liksom Lexus ser om möjligt ännu värre ut....

#3
2011-04-21 11:08

Tycker allt den är rätt cool. BETYDLIGT snyggare än den väldigt kortlivade föregångaren som såg ut som en Colt från tidigt 90-tal. Grillen borde dock ha smalare silvriga "ribbor". Känns, precis som på det där lilla SUV-konceptet, att de tonat ner klumpigheten som Legacy har lite.

#4
Raymond K
2011-04-21 11:11

Om man bortser från priset som säkert är ganska ordentligt är väl detta mest en bil för grabbar i keps och för dom är säkert denna bilen häftig.
Själv skulle jag aldrig köpa en även om jag hade pengar nog för att köpa 2.

#5
2011-04-21 11:32

Subaru ligger alltid bra till i ägarundersökningar, svensk och tysk bilprovning och har en i grunden riktigt bra drivlina till sin fyrhjulsdrift. Ett märke jag i många år haft ett gott öga till.
Sånär som förra generationens Legacy har designen inte varit något man precis dreglat över. Och visst har det funnits detaljer att anmärka på - och även en del klurigheter att glädjas över.
Nu har Impreza äntligen fått ett utseende som man inte behöver skämmas över. Inte i topp, men som många andra. Det finns detaljer som de lätt kunnat få till bättre.
Något att titta närmare på - och framför allt provköra.

#6
2011-04-21 11:42

Roy J.

Mycket bra sammanfattat,en provkörning blir det helt klart. Och med riktig fungerade fyrhjulsdrift.

#7
2011-04-21 12:12

Vilken bil! Grymt snygg samt med 4WD värd namnet. Subaru är kvalité som känns och funkar.

#8
2011-04-21 12:16

AUTOINDEX 2011.

Audi i topp i årets Autoindex!

Subaru på 3:e plats i år.

http://www.dinside.no/867638/audi-eierne-de-mest-fornoyde

#9
2011-04-21 14:24

Synd att det inte fanns en bild på sedanen bakifrån.

#10
2011-04-21 14:26

trevlig läsning. skoda före mercedes. mm.

Ti på topp AutoIndex 2011:

Audi
BMW
Subaru
Toyota
Skoda
Mercedes
Volvo
Saab
Mitsubishi
Honda

Fem sämsta Autoindex 2011:

Citröen
Nissan
Peugeot
Ford
Fiat

#11
2011-04-21 14:54

Thommys, som framgår av bildtexten så kommer inte fyradörrarsmodellen - sedanen, alltså - att tas in till Sverige.
Ifall du missade det.

#13
Storknut
2011-04-23 10:32

Hur kommer det sig att Subaru fortfarande håller fast vid en fast dvs "stel-opererad" 4 hjulsdrift istället för en modern elektronisk AWD system som de flesta tillverkare har? T o m Toyota har en elekrtiskt system.

Se bifogad länk:

http://www.youtube.com/watch?v=FPLCXATgbZo&feature=related

#14
2011-04-23 11:10

Storknut, din länk visar att Audin, som också har riktig 4WD, tar sig fram bättre än Toyotan. Och ändå undrar du.
Nu har utveckligen gåttt vidare och de elektroniskt styrda systemen är mycket snabba på att koppla. I regel får man gasa lite mer än vad man skulle gjort med en vanlig 2WD. Det kan tiläggas att Audis beteckning Quattro sen en tid kan stå för lite vad som helst.

När Subaru kom till Sverige så var det den enda personbilen som hade 4WD - åtminstone som standard - och det utan att man behövde betala något extra jämfört med 2WD-konkurrenterna, snarare tvärtom.
Flera andra försökte sig på inkopplingsbar 4WD, typ Torsendiff och liknande. Dessa system hade lång reaktionstid och tillsammans med de olika långa drivaxlarna visste man aldrig riktigt hur bilen skulle bete sig.
Subaru hade konstant 4WD över en symetrisk drivlina och var (och är) alltid konsekvent i sitt beteende.
Det är först de allra senaste åren som de elektroniskt styrda kopplingarna kunnat göra sig gällande. Men det är lite som med JAS - de saknar grundstabilitet och systemen måste kompensera även sina egna ofullkomligheter - och det gör de numer bra.

#15
2011-04-23 11:33

Tack Roy J, men jag undrade mest över hur den ser ut. Det är inte aktuellt för mig att införskaffa en sedan ändå. Dessutom vill jag ha något med högre frigång också. Subarus lilla SUV har en gammal automat (4-vxl), jag vill ha en modern.
Toyota RAV 4 är ett alternativ för mig, men dagens är till åren. Inte ens när den kom kändes den modern med sin struttiga fjädringskomfort. Frågan är bara när efterträdaren till dagens Toyota RAV 4 kommer? Man har inte hört något.

#16
2011-04-25 19:31

Nja. Tyvärr Subaru, jag gillar dig men din design gör att jag inte kan välja dig igen.
Leg/Outb 07 är den enda modell och årsmodell som har varit riktigt riktigt snygg.
Dagens Leg/Outb = Njet.

#17
2011-04-25 19:37

Har nu dessutom tittat på bildspelet.
Bild 12(av16) visar verkligen hur otroligt ful nya Imprezan är. Och då är jag en av de som verkligen gillar Subaru och vad Subaru står för.
Har haft en Leg04 och en Outb07 som jag var otroligt nöjd med. Varje gång jag ser en Outb07 så längtar jag efter en ny sån. De är jättesnygga.
Har nu en Saab 9-3X som jag också är supertoppennöjd med. Byter ev till en ny 9-5.

#18
1 Tysken
2011-04-26 08:11

Bildesign är inte precis det som japanska bilar kommer att bli berömda för.
Verkar som att man använder en blåkopia som man skickar mellan de olika tillverkarna och så byter man logga.
Även inredningen är än dystrare, där har man lyckats att få det att se mörkare än de tyska tillverkarna hade på -80-90-talet.
Skillnaden är att man i sin standardisering fortfarande lyckats att behålla hårdplastkänslan och toppar detta plastaluminium.
Detta liknar lite socialdemokratin, man byter partiledare och styrelse men de icke frälsta ser ingen skillnad.

#19
2011-04-26 17:13

Nu skulle jag väl inte påstå att Imprezan är speciellt mer lik någon annan bil än.. någon annan bil? Inte någon annan japanare heller för den delen? De tar del av trenderna precis som andra märken. Nu börjar man se att euorpeiska märken tar efter japansk design också.

Förresten Tysken, har du tagit en närmare titt på senaste 3-serien och C-klass på sista tiden?

C-klass Coupé ser dessutom ut som en E46'a med Mercamotorhuv,.

#20
2011-04-27 17:32

Lexus gör över lag snygga bilar, Mazda lite sportigare med personlighet och fräcka Honda Civic är väl inte heller någon dussinbil. Det finns fler exempel på att japanska bilar inte alls behöver vara själsdöda och plastiga
Alltså hållr jag inte med 1 Tysken som dessutom lyckas få med ett politikerförakt som inte alls hör hemma i spalten.
Min smak verkar för övrigt sammanfalla med StefanH:s.

#21
2011-04-27 20:55

Roy J.

Du vet väl vilken agenda Storknut=789 mfl olika namn har mot Toyota som märke. Har du inte märkt detta vid det här laget i kommentarer på olika artiklar. Därför detta hackande hela tiden på detta märke. Läs på olika artiklar och lägg ihop ett plus ett= Troll. Sådant här hör heller inte till i spalten här. Men när syftet hela tiden är att svartmåla ett specifikt märke så ska det avslöjas.

Tycker Impresan har en egen stil med influenser från olika bilar,är det något fel med det? Tycker inte det.

#22
1 Tysken
2011-04-28 09:29

"Shoguns" kommentar befäster bara det jag skrev tidigare, det är bara de frälsta som ser skillnaden, alla andra ser inget nytänkande i desigen...men inget fel i detta, alla får tycka som dom vill, bara man inte tycker annolunda än de som älskar Japanska bilar.
För då är man "Troll" .............mycket konstig uppfattning och attityd !

#23
2011-04-28 11:17

1 Tysken.

När man är påkommen flera gånger med att ljuga och att man byter namn hela tiden då ska det avslöjas. Det har inget med att göra "hur japanska bilar är". Jag kan ta argument som det finns fakta bakom,men inte bara personligt tyckande och svartmålning och förvanskande av fakta. Desseutom fick jag ett personligt meddelande från 789 nu på slutklämmen att han ville bli vän med mig......och att jag hade bra argument osv i våra diskutioner om Toyota m.m m.m Fjäsk kallar jag det. Jag avböjde och vill inte ha vänner som byter namn hela tiden. Efter det kom Storknut upp som gubben i lådan men samma argument och retorik. Alltså=Troll.

#24
2011-06-19 16:48

Nu har jag inte haft Subaru mer än 24 år så jag vet inte hur bra de är men hittills har jag aldrig fått nedslag på besiktning eller blivit stående med något fel....:-)
Tre stycken i familjen nu, blir nog minst en till!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.