Bild
Nästa artikel

Test: Kia e-Niro, Mazda 3, Subaru Impreza, Toyota Corolla, Volkswagen Golf (2019)

Nybilstest

Vi tar reda på om det är bäst att köpa en Toyota Corolla med hybriddrift, en Mazda 3 med mildhybridsystem, en Subaru Impreza med fyrhjulsdrift, en eldriven Kia e-Niro eller om Volkswagen Golf fortfarande är klassetta.

Läs hela testet!

Vill du veta allt om de testade bilarna? I det kompletta testet redovisas samtliga testmoment, all fakta och fler bilder. Där kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, rostskydd, ljus, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning. PDF 14 sidor. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis på vibilagare.se/fri. Du behöver prenumerationsnummer och postnummer.

Läs hela testet gratis (endast för prenumeranter)

Golf har blivit gammal i gamet. I höst lanseras en helt ny generation av Volkswagen Golf men än rosas marknaden av den sjunde generationen som uppenbarligen står sig bra i konkurrensen. Nu tvingar vi Golf till ny styrkedemonstration.

Golfklassen, eller C-segmentet som det också kallas, har fyllts på med en hel drös nya modeller som nu får utmana Golf.
Toyota Corolla är ett kärt återseende i klassen. Modellen har egentligen aldrig saknats eftersom Auris har varit Toyotas bidrag till segmentet, men nu är Auris-namnet utslängt till förmån för Corolla.

Den största nyheten är att Corolla för första gången finns med två hybridalternativ, men ingen dieselmotor. Billigaste hybriden är 1,8 Elhybrid med 122 hk och den vi kör.
 

Även Mazda 3 ger sig ut på marknaden i helt ny form. Och vilka former! Den nya trean tar för sig med svällande hjulhus, förföriska linjer och ny teknik. Något hybrid- eller laddhybrid-alternativ är inte att vänta, däremot mildhybridsystem med 48-voltteknik och cylinderavstängning monterat på en fyrcylindrig tvålitersmotor utan turbo.

En elmotor på åtta hästkrafter dubbeljobbar som generator och startmotor. Under acceleration knuffar elmotorn på och den gör också att stoppsekvenserna vid rödljus kan bli längre. Vid låg belastning stängs två av fyra cylindrar av. Maxeffekten är i sammanhanget ringa 122 hk och 213 Nm. Bilen behöver dock inte mer. Den är inte snabbast i gänget, men upplevs aldrig undermotoriserad. 

Eftersom elbilarna börjar bli så mångtaliga och duktiga är det dags att vi slutar jämföra dem enbart med varandra. Nu vill vi veta om en elbil kan hävda sig mot vanliga bensin- och hybriddrivna Golfklassare. Därför är Kia e-Niro med och tävlar, på precis samma villkor som de andra. E-Niro är, med sin rymliga kaross, långa räckvidd och relativt rimliga prislapp. En 204 hk och 395 Nm stark elmotor driver på framhjulen. Det är långt mer än tillräckligt för att hänga med i trafikrytmen och batteripaketet med en kapacitet på 64 kWh ger en verklig räckvidd på 35–40 mil.

För att sätta det i perspektiv kan vi nämna att Subaru Impreza, med boxermotorn på 2,0 liter och 156 hk, enligt uppmätt testförbrukning har en räckvidd på cirka 70 mil. Skillnaden är förstås att Subarun kan få en ny räckvidd på 70 mil efter några minuters tankning, medan Kian behöver närmare 1,5 timmar för att nå 100 procent laddning med en 50 kW-laddare. Subaru må vara snabb vid tankstoppen men är också törstig mellan dem. 

Golf är i sammanhanget traditionellt motoriserad. Cylinderavstängning javisst, men ingen mildhybridisering. Traditionell turboladdning ger 1,5-litersmotorn 150 hk och 250 Nm. 

I fullständiga versionen av Vi Bilägares test kan du läsa om vilken bil som vann. Köp och ladda ner testet här.

Det här testet publicerades ursprungligen i Vi Bilägare 08/2019Läs om hur du aktiverar din digitala läsning!

Diskutera: Vilken är din favorit av bilarna?

Kommentarer

#1
2019-06-24 10:42

Mazda 3 och Toyota Corolla är favoriterna. Låg milkostnad på Corolla trots relativt högt inköpspris.

#2
2019-06-24 11:52

Den enda jag inte kört är mazdan men den känns bara mörk burrig liten och trång vid en torrsittning i butik.

Subban törstig och trött som en 80 tals volvo.

E-niro bör väl ha samma däcksbuller som hybrid niron antar jag och det är inte kul på motorvägen.

Toyotan? Hyggligt fin men lite bullrig men är den verkligen snål för att vara värd merkostnaden för en hybrid.

Synd att dom inte testade golfen tycker jag med 1,0tsi motorn då den ligger före subarun i prestanda och är överlägset billigast i gruppen.
Och en bil som skulle hävda sig bra förbrukningsmässigt med 2dl under subban och ligga nära hybriderna eller kanske under mazdans förbrukning.

#3
2019-06-24 13:06

Jag gissar en gång, Golfen vinner. Om inte annat så är det den bilen jag skulle kunna tänka mig av dom testade. Exakt den testade röda R-line. Utrustad med bra säten och en vettig motor, och som grädde på moset en platt ratt :)

#4
2019-06-24 13:16

Med tanke på att Golfen i stort sett har samma bränsleförbrukning som Toyotan så är väl valet ganska enkelt.
Lägre pris samt att man slipper den fruktansvärda CVT-lådan.
Spelar ingen roll om DSG-lådan har HAFT problem, den är ändå bättre än CVT.

#5
2019-06-24 13:32

Har Folkvagn fått ordning på mittplatsen bak?

#6
2019-06-24 14:52

@mso 1000: håller med om att Golfen med 1.0 hade varit ännu bättre i jämförelsen. Den är snål, trevlig och fullt tillräcklig i prestanda. Och billigare. E-niro har jag också kört, inte upplevt den som jättebullrig även om däcken hörs mer i en elbil förstås.
Mazdan däremot hade varit intressant med nya Skyaktiv-X också, den vill jag gärna testa.

Tror alla är bra bilar, kul om man får välja emellan beroende på smak och verliga behov...

#7
2019-06-24 15:17

Testade nyligen både e-Golf och e-Niro samma dag och det är stor skillnad på bullernivåerna i dessa.
Kanske en bensin-Golf låter lite mer men troligen ganska mycket tystare.
Nya Corolla har jag ännu inte testat, de andra två intresserar mig inte.

#8
2019-06-24 15:42

Golf om man tummar på driftsäkerhet och kvalite; (

#9
2019-06-24 15:54

Jag hade lätt valt Golfen. Har den motorn i min nuvarande och förhållandet prestanda/förbrukning tycker jag är riktigt bra för en bensinare.

#10
2019-06-24 15:55

Om man tittar på de upplevda felen tycks man göra bäst i att välja bort Toyota och Mazda som har ett sämre resultat hos JD Powers studie än snittet. Volkswagen och framförallt Kia ligger bättre till. Subaru redovisas inte.

https://europe.jdpower.com/press-releases/2019-uk-vehicle-dependability-...

Men det klart, det där med fakta är ju inte lika kul när pajerna skall kastas och infantilismen skall frodas;-).

MVH AL

#11
2019-06-24 16:01

Golf har inte på åratal varit klassetta. Skulle inte kalla mej motorjournalist ifall jag skrev sånt...

#12
2019-06-24 16:23

Ingen hybrid för mig. Onödigt kompliserade bastarder. Det kan bli en elbil när tekniken har mognat.

#13
2019-06-24 16:38

Peugo: Kolla försäljningsstatistiken, jo, Golf är klassetta och har varit under en lång tid......förmodligen detta de syftar på i detta fallet. Sen om den är klassetta i att vara bäst på enskilda utvalda egenskaper är ju en helt annan sak...
För mig är Golf totalt intetsägande, en bra bil för folk helt utan intresse i sitt bilägande. Vilket iofs gäller de flesta bilar i detta testet. Är väl egentligen bara e-Niro som sticker ut som en bil som köps av de med ett intresse kring sitt bilägande, som vill testa detta med elbil för en lägre peng.

#14
2019-06-24 16:39

Gunnar: Bara nyfiken, vad menar du med elbil NÄR tekniken har mognat? Vad åsyftar du inte är klart teknikmässigt där än? Eller menar du när konkurrensen ökat och priserna gått ner lite till? Tekniken är det väl idag inget fel på, däremot kan jag förstå om många tycker utbudet är lite för klent än så länge.

#15
2019-06-24 17:01

Kör nya Corolla (1.8 5d) sedan två veckor tillbaka och jag är nöjd såhär långt. Hade tidigare en Auris Hybrid och nya Corolla är ett lyft på alla fronter...snyggare design, bättre kvalitetskänsla, bättre köregenskaper, mer teknik och mindre förbrukning mm. Det enda som jag hade velat se annorlunda är lite mer förvaringsmöjligheter i kupén och ngn centimeter bättre benutrymme i baksätet.

#16
2019-06-24 17:45

Hur som helst, Mazda 3 fick ett sällan skådat toppresultat i Euro Ncap.

#17
2019-06-24 18:56

Mazda 3 vann denna test vill jag minnas.

#18
2019-06-24 19:29

Fuskade Mazda?

#19
2019-06-24 19:56

Styggavargen? Varför tror du det? Brukar Mazda fuska mer än andra? VW till exempel...

#20
2019-06-24 21:50

För min del är e-Niron det självklara valet. Suveränt mjuk att köra. Bullernivån upplever jag är som lägre än den billigare hybriden.
Milkostnaden blir låg trots ett högt inköpspris.

#21
2019-06-24 21:51

Dubbelpost.

#22
2019-06-24 23:02

En utdöende bilklass då fler och fler skall ha en suv som tar en dl mer bränsle eller i form av utsläpp till skada för miljön.

Eller kommer golfklassen att blomstra framöver när soppan överstiger 20:- liter och folk börjar inse att man kanske inte behöver en suv att kliva upp i när man är runt 40 år och springer på gymmet var annan dag.

#23
2019-06-24 23:20

SUV är tyvärr här för att stanna, utvecklingen går inte att stoppa. Allt större problem är att de skymmer sikten. Synd att trenden kom så här fem i tolv när klockan klämtar och klimatet går under.

#24
2019-06-25 07:43

Nja vargen ska man vara ärlig så det finns ett behov för folk som är gamla och har krämpor i rygg och knän och kanske om man är 197cm.
Men miljöriktigt är det inte inte.

I golfklassen bilarna som testas finns det många som man kan sitta betydligt högre med benen i vinkel och bekvämare än i en typ V70 /bmw118 eller dylikt.

#25
2019-06-25 08:04

Vargen får gärna visa oss andra fåkunniga vilken effekt en utbytt fordonspark ger på klimatet.

Vad är det Vargen vet som världens samlade forskarkår har missat?

MVH AL

#26
2019-06-25 10:18

Apropå försäljningsstatistik, så är det definitivt inte Golf som är etta i Golfklassen:
https://focus2move.com/world-best-selling-car/

#27
2019-06-25 10:22

Tobo: Jag tror att ViB, precis som jag själv i min kommentar menade hör i Sverige där de verkar och syns....

#28
2019-06-25 10:47

Ja globala och USA-anpassade produkter säljer givetvis i större kvantiteter än de som är byggda för den kräsna europeiska marknaden.

Varför det är positivt i sammanhanget kan inte jag förstå. Det är ungefär som att köpa en hamburgare på McDonalds som säkert säljer i stora kvantiteter men med en smak och funktion som ligger långt efter de mer specialinriktade produkterna. Dessutom är den onyttig och bidrar till fetma och vällevnadssjukdomar världen över.

Ungefär som Toyota alltså: Billigt och plastigt byggt och lika inspirerande som en disktrasa, men säkert funktionell för transporten ifråga. Så precis som hamburgaren gångbar hos de breda massorna för den som vill tillhöra dem.

Själv har jag högre krav, både på bilar som mat;-). Och därför åker jag inte i en Toyota eller äter på McDonalds;-).

MVH AL

#29
2019-06-25 15:10

Ja, självklart är det icke-USA-anpassade produkter såsom Peugeot, Citroën, Opel, Vauxhall, DS, Renault och Dacia som är byggda för den kräsna europeiska marknaden som passar bäst här.

#30
2019-06-25 15:18

Tobo: Ja kunderna i EU har andra krav än de i USA. Faktum är att det aldrig har lyckats att sälja en USA-bil i EU så länge som jag kan minnas, ja i alla fall inte i några större kvantiteter.

Det är därför som EU är och förblir ett bekymmer för Toyota. Svag (eller obefintlig) lönsamhet och förhållandevis små marknadsandelar (om än på väg upp i takt med deprecieringen av japanska valutan).

Omvänt råder att det har varit svårt att kränga europeiska bilar i USA.

MVH AL

#31
2019-06-25 18:20

Konstaterar att toyotan är en av dom bullrigare och bullrar med samma db på både grov och fin asfalt, beror nog på 18” däcken.
Men 8db mer än golfen låter ändå otroligt??

#32
2019-06-26 19:29

Den enda av dessa som inte bara är en transportburk är Mazdan. Den har förföriskt vackra linjer, de andra är lite mycket mellanmjölk för min smak. Jag hade nöjet att köra Golfen under 2 veckor som hyrbil. Den ser prydlig ut på ytan, men efter några dar blir den tråkig, finns ingenting som står ut, inget att "gotta sig i". Motorn är inte trevlig, tenderar att vibrera och tappar kraften när turbotrycket sjunker (man kommer knappt framåt) varför bilen har en tendens att "stalla", om varven råkar sjunka t ex i en rondell, så kommer man inte ur fläcken förrän turbotrycket byggts upp igen. Inte min kopp te. Mazdan är klart aptitligast, snarast att jämföra med Mercedes och BMW än de övriga i gänget.

#33
2019-06-27 17:06

8 db skillnad mellan Golf och Corolla.
Det måste ju att gå förklara bort på något sätt......

#34
2019-06-27 17:51

Ähum, jag har då inte upplevt att min bil med samma motor som i Golfen ”stallar” eller att turbotrycket är märkbart lågt på något sätt.
Vet inte hur det är i Golf men finns det en körprofilsväljare så kan ibland eco-läget ge den känslan? Definitivt inte normal eller sportläge.

#35
2019-06-27 22:43

@Axa, i min hyrgolf fanns ingen körprofilsväljare (som jag iaf upptäckte). Oerhört frustrerande att plötsligt i trafik bli stående utan kraft i motorn. Jag har hört andra med små överladdade motorer som upplevt samma fenomen. Ligger kanske i sakens natur att en 1-litare utan turbotryck inte har nåt vrid alls. Kanske beror det på körstil, jag kör ganska "aktivt". Men för mig räcker detta för att Golfen (och andra små överladdade motorer) förmodligen inte är nåt för mig.

#36
2019-06-27 22:46

Vad var den uppmätta förbrukningen hos bilarna i testet?
Någon som vet?

#37
2019-06-27 22:53

@AL - jag tror du missförstått det hela, Stygga vargen stödjer sig på den samlade forskarkåren, du refererar till några få kverulenter som är motvals.

#38
2019-06-27 23:30

Raywave. Nu var golfen i testet utrustad med 1,5 liters motorn med 150 hk.

Och visst släpper man ner varvet under 1300 eller gubbkör på femman i rondellerna då har du fenomenet.

#39
2019-06-28 00:21

Raywave
Precis som mso skriver, motorn i den testade Golfen är på 150 hk. Den är ganska vridstark, 250 Nm från vid 1500 rpm, och rondeller klarar den utan problem.

#40
2019-06-28 11:08

@Peter E

Stad:
Mazda 9,4
Subaru 8,4
Toyota 5,2
VW: 8,4

Landsväg:
Mazda 5,7
Subaru 5,6
Toyota 4,1
VW: 5,6

Blandad:
Mazda 5,6
Subaru 6,6
Toyota 5,2
VW: 6,5

Test:
Mazda 5,5
Subaru 7,1
Toyota 5,1
VW: 5,9

KIA: 15,9 kWh/100 km (Blandad) och 19,4 kWh/100 km (Test)

#41
2019-07-04 20:46

de burde ha valgt Corolla 2,o hybrid så havde det ikke været nogen diskussion. samme test er lavet i USA mellem golf og mazda og Corolla og honda . listen så således id 1. Corolla 2,o 2. honda 2 golf og mazda 4. sådan golf er ikke driftmæssigt og kvalitets mæssig på højde med Corolla 2,o. golf er plaget af mange fejl--
min søn kører AUDI MANGE FEJL OG DYRT PÅ VÆRLSTEDER KUN 2 års garanti

#42
2019-07-13 09:17

VAG utgår!
Stöder inte världs största bedragarföretag VAG.

#43
2019-08-01 20:06

verdens største bilmærke er toyota som bilmærke..

#44
2019-08-12 17:02

"ALDRIG med AUDI"- alla har förstått att ditt hat mot VW och Audi bottnar i att du inte har råd att köpa dessa märken. Du kanske skulle titta lite närmare på Dacia som passar din plånbok bättre.

#45
2019-08-15 18:10

Var Toyotas 2,0 hybrid for god til at deltage i denne test. 1,8 er for svag hvorfor inte vælge 2,0. Bars for bra ?

#46
2019-08-15 18:22

Läsvärt tvärtest väl värt 30 kr

#47
2019-09-01 19:21

Mazdan är mitt val, är även väldigt nyfiken på skyactive x motorn när den kommer.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.