Bild
Nästa artikel
Test: Kia e-Niro, Mazda 3, Subaru Impreza, Toyota Corolla, Volkswagen Golf (2019)

Test: Kia e-Niro, Mazda 3, Subaru Impreza, Toyota Corolla, Volkswagen Golf (2019)

Nybilstest

Är Golf fortfarande härskare på tronen? Segmentet fylls ständigt på av nya förmågor och nu tar vi reda på om det är bäst att köpa en Toyota Corolla med hybriddrift, en Mazda 3 med mildhybridsystem, en Subaru Impreza med fyrhjulsdrift, en eldriven Kia e-Niro eller om Volkswagen Golf fortfarande är klassetta.

Golf har blivit gammal i gamet. I höst lanseras en helt ny generation av Volkswagen Golf men än rosas marknaden av den sjunde generationen som uppenbarligen står sig bra i konkurrensen. Den är Sveriges näst mest sålda bil och den vann, inte minst, sin senaste drabbning i förra årets test mot konkurrenterna Kia Ceed och Ford Focus.

Nu tvingar vi Golf till ny styrkedemonstration, den här gången mot ett helt annat motstånd. Golfklassen, eller C-segmentet som det också kallas, har fyllts på med en hel drös nya modeller som nu får utmana Golf.

Toyota Corolla är ett kärt återseende i klassen. Modellen har egentligen aldrig saknats eftersom Auris har varit Toyotas bidrag till segmentet, men nu är Auris-namnet utslängt till förmån för Corolla.

Föregående två generationer kallades Auris i ett försök att ge modellen nytt liv på den europeiska marknaden medan resten av världen kallade även dessa två modellgenerationer för Corolla. Nu är det Corolla för hela slanten och i hela världen. Den största nyheten är att Corolla för första gången finns med två hybridalternativ, men ingen dieselmotor.

En hybrid, en elbil och tre bensinbilar gör upp om segern i årets största Golfklasstest.
En hybrid, en elbil och tre bensinbilar gör upp om segern i årets största Golfklasstest.

Även Mazda 3 ger sig ut på marknaden i helt ny form. Och vilka former! Den nya trean tar för sig med svällande hjulhus, förföriska linjer och ny teknik. Något hybrid- eller laddhybrid-alternativ är inte att vänta, däremot mildhybridsystem med 48-voltteknik och cylinderavstängning monterat på en fyrcylindrig tvålitersmotor utan turbo. Mazda brukar gå sina egna vägar och göra i stort sett tvärtemot de flesta andra i bilvärlden. Nya trean verkar inte vara något undantag.

Det är lätt att glömma att även Subaru har en spelare i Golfklassen, även om den är på gränsen till att ha vuxit ur kostymen. Senaste generationen Impreza kom ut på marknaden år 2018 och har vuxit betänkligt. Den är, precis som Mazda 3, 446 cm lång och därmed exakt två decimeter längre än Volkswagen Golf. Senaste Impreza må se ut ungefär som tidigare men bilen är från grunden ny och bygger på samma teknik som syskonet XV.

Testförare Ellmark gör Volkswagen Golf fin inför fotografering. Snabbtvättstationerna gör jobbet lättare och snabbare när fem bilar ska tvättas.
Testförare Ellmark gör Volkswagen Golf fin inför fotografering. Snabbtvättstationerna gör jobbet lättare och snabbare när fem bilar ska tvättas.

Eftersom elbilarna börjar bli så mångtaliga och duktiga är det dags att vi slutar jämföra dem enbart med varandra. Nu vill vi veta om en elbil kan hävda sig mot vanliga bensin- och hybriddrivna Golfklassare.

Därför är Kia e-Niro med och tävlar, på precis samma villkor som de andra. E-Niro är, med sin rymliga kaross, långa räckvidd och relativt rimliga prislapp, en av de mest intressanta elbilarna just nu och vi tycker att det är fullt befogat att ta den i beaktande om man är ute efter en bil i den här storleksklassen.

"Nu vill vi veta om en elbil kan hävda sig mot vanliga bensin- och hybriddrivna Golfklassare."

Åldern till trots är Volkswagen Golf inte redo att bortses från. Modellen uppdaterades lätt för två år sedan och fick framför allt ny teknik som gör att den inte behöver skämmas för sig. Mest avslöjande för åldern är yttermåtten. Bilar har en tendens att sträcka på sig i samband med generationsskiften, men eftersom Golf tidsmässigt ligger efter konkurrenterna har den inte hunnit sträcka sig lika långt. Både axelavstånd och totallängd ligger efter konkurrenterna, framför allt de japanska som är en halv storlek större än tysken.

 

Storleken är dock inte allt, i alla fall inte den yttre. Den inre är viktigare och därför börjar vi vårt test med en utrymmeskamp.

Kia har ett bra bagageutrymme för att vara en elbil. Lastförmågan står sig bra även i relation till bensinbilarna, men genomlastningslucka saknas.
Kia har ett bra bagageutrymme för att vara en elbil. Lastförmågan står sig bra även i relation till bensinbilarna, men genomlastningslucka saknas.
Elstyrd förarstol hör inte till vanligheterna i den här klassen. Funktionen är inte standard till e-Niro, bilen måste minst vara utrustad med Advance Plus-nivå som höjer priset med 30 000 kr.
Elstyrd förarstol hör inte till vanligheterna i den här klassen. Funktionen är inte standard till e-Niro, bilen måste minst vara utrustad med Advance Plus-nivå som höjer priset med 30 000 kr.
E-Niro har stöd för snabbladdning upp till 100 kW, vilket kan ge från 20 till 80 procent laddning på 40 minuter.
E-Niro har stöd för snabbladdning upp till 100 kW, vilket kan ge från 20 till 80 procent laddning på 40 minuter.
E-Niro har en avskalad och tydlig instrumentering framför ratten. Återstående räckvidd går inte att missa.
E-Niro har en avskalad och tydlig instrumentering framför ratten. Återstående räckvidd går inte att missa.
Bagageutrymmet i Mazda 3 är djupt och brett och har en hög invändig lasttröskel. Ingen genomlastningslucka.
Bagageutrymmet i Mazda 3 är djupt och brett och har en hög invändig lasttröskel. Ingen genomlastningslucka.
Knapparna på rattekrarna är stiligt utformade, men det gäller att lära sig funktionerna utantill. Den nedre radens symboler är svåravlästa under körning.
Knapparna på rattekrarna är stiligt utformade, men det gäller att lära sig funktionerna utantill. Den nedre radens symboler är svåravlästa under körning.
Mazda 3 är en nästan genomgående välbyggd bil. En viss spariver märks i botten på mittkonsolens förvaringsfack. Filtbiten ligger lös och påminner om ett välanvänt dammsugarfilter.
Mazda 3 är en nästan genomgående välbyggd bil. En viss spariver märks i botten på mittkonsolens förvaringsfack. Filtbiten ligger lös och påminner om ett välanvänt dammsugarfilter.
Ett klassiskt mätarhus i Mazda, men icke. Hastighetsmätaren är en digital skärm.
Ett klassiskt mätarhus i Mazda, men icke. Hastighetsmätaren är en digital skärm.

Det här är bilar skapta för att vara bilvärldens främsta kompromisser, de måste vara bra på allt. De ska vara små och smidiga i stadstrafik, samtidigt som många köpare förväntar sig innerutrymmen stora nog för en mindre barnfamilj. Det är en svår ekvation att få ihop och närmast kommer Golf. Benutrymmet i baksätet är rymligare än i Corolla och bagageutrymmet är till och med mycket bättre. Golf sväljer fler läskbackar både med upp- och nedfällt baksäte trots att lasermätaren säger att utrymmena är jämnstora.

Golf tar tolv läskbackar bakom baksätet, Corolla klarar hälften så många. Förklaringen är att lasermätaren inte ser allt, till exempel inte Toyotas oregelbundet utformade lastrum och lutande tak och det är därför vi även lastar läskbackar. Då avslöjas brister i utformningen av bagageutrymmen. Det lasermätaren ser med all tydlighet, och som bekräftas när man försöker sätta sig i baksätet, är att Corolla är en trång typ. Om föraren har stolen i bakersta läget finns endast sex centimeter benutrymme kvar i baksätet, vilket i praktiken är lika med noll. Med en lång förare och en lång passagerare fram blir Corolla snudd på tvåsitsig och i baksätet finns endast plats för väskor.

Kia e-Niro är en betydligt rymligare bil än kusinen Hyundai Kona electric som ingår i Vi Bilägares långteststall. Förklaringen är att e-Niro är närmare besläktad med Hyundai Ioniq och därför är en större bil. Baksätet är betydligt bättre än i Kona och liksom bagageutrymmet är det fullt i paritet med Golf, vilket är ett gott betyg.

Lastförmågan begränsas endast av att lastgolvet blir långt ifrån plant när baksätesryggarna fälls och den höga lasttröskeln som gör tunga lyft…tunga. Paradoxalt nog har e-Niro större bagageutrymme än Niro i hybrid- och laddhybridutförande. Det beror på att hybriderna har batteripaketen under lastgolvet bak, medan e-Niro stuvar undan dem under baksätet och i golvet.

"Längs testslingan övertygar Mazda med sina fina köregenskaper."

Vi konstaterar också att Kia inte har gjort något av det frigjorda utrymmet under motorhuven fram. Elmotorn och de tillhörande komponenterna tar inte alls lika mycket utrymme som en vanlig motor och det ekar glest under huven i e-Niro. Trots det finns där inget förvaringsutrymme likt det man kan hitta hos Tesla.

Mazda 3 har ett djupt bagageutrymme som rymmer vad man kan förvänta sig av biltypen – nio läskbackar. Det är lika mycket som Subaru Impreza som visar sig på den riktigt styva linan först när baksätesryggarna fälls. Då sväljer Impreza hela 32 backar – ett mycket bra resultat i klassen. Subaru har därtill ett rymligt men obekvämt baksäte. Soffan är så platt och hal att passagerarna måste hålla i sig om man inte krypkör genom rondellerna.

Bagageutrymmet i Impreza är rymligt och lättlastat. Insynsskyddet är i sladdrigaste laget.
Bagageutrymmet i Impreza är rymligt och lättlastat. Insynsskyddet är i sladdrigaste laget.
En så kallad multifunktionsdisplay tronar på toppen av instrumentpanelen. Vi tycker att den är onödig och sannolikt fördyrande. Informationen som visas här finns även framför ratten.
En så kallad multifunktionsdisplay tronar på toppen av instrumentpanelen. Vi tycker att den är onödig och sannolikt fördyrande. Informationen som visas här finns även framför ratten.
Eyesight-systemet förlitar sig på kamerorna i vindrutans ovankant. Eftersom de är känsliga måste de skyddas med en medföljande plastbit om rutan ska tvättas på insidan.
Eyesight-systemet förlitar sig på kamerorna i vindrutans ovankant. Eftersom de är känsliga måste de skyddas med en medföljande plastbit om rutan ska tvättas på insidan.
Analoga mätartavlor med en centrerad display som visar färddatorns innehåll.
Analoga mätartavlor med en centrerad display som visar färddatorns innehåll.

Utrymmet bak i Mazda är inte lika generöst, men här sitter man bekvämare och mer omsluten. De rekordtjocka C-stolparna gör baksätet onödigt mörkt, men skymmer märkligt nog inte sikten för föraren så mycket som man kan tro. Att Mazda 3, som är en av klassens längsta bilar, har så trångt baksäte är dock genant.

Nu lämnar vi testgaraget och ger oss ut på vägarna. Våren har precis börjat spricka ut och det betyder värsta tänkbara ljudförhållanden. Gruset ligger kvar på vägarna och bilarna har fått på sig nya och hårda sommardäck. De fem bilarna hanterar bullret olika bra.

Vi konstaterar snabbt att Toyota har misslyckats. Trots att Corolla har dubbelglas i sidorutorna och filtinnerskärmar fram och bak är bullret från däcken högt.

Nya Corolla är helt enkelt en högljudd bil och våra intryck bekräftas av decibelmätaren som visar höga mätvärden. Nästan lika bullrig är Subaru Impreza, vilket vi på sätt och vis hade förväntat oss. Bullret går hand i hand med bilens bruksiga framtoning.

Lastgolvet är högt i Corolla och lutningen på bakluckan begränsar lastförmågan.
Lastgolvet är högt i Corolla och lutningen på bakluckan begränsar lastförmågan.
Hybriddrivna Corolla har, ironiskt nog, testets mest framträdande avgasutblåskulisser. Det riktiga avgasröret avslutas en bit in under karossen.
Hybriddrivna Corolla har, ironiskt nog, testets mest framträdande avgasutblåskulisser. Det riktiga avgasröret avslutas en bit in under karossen.
Med framstolen inställd för en normallång, vuxen passagerare blir det inte mycket plats över i baksätet.
Med framstolen inställd för en normallång, vuxen passagerare blir det inte mycket plats över i baksätet.
Framför Corolla-ratten finns endast en stor skärm som visar all möjlig information. Grafiken är överbelamrad med siffror som inte hjälper läsbarheten. Tacksamt nog finns en head up-display som vi hellre tittar på.
Framför Corolla-ratten finns endast en stor skärm som visar all möjlig information. Grafiken är överbelamrad med siffror som inte hjälper läsbarheten. Tacksamt nog finns en head up-display som vi hellre tittar på.

Ljudmässigt är e-Niro och Golf inte så olika varandra. Golfs silkeslena 1,5-litersmotor är märkligt nog nästan lika tyst som Kias elmotor, och det bidrar förstås till en behaglig ljudnivå i kupén. Det smattrar inte nämnvärt i hjulhusen men högt vindbrus stör komforten.

Mazda då? Märket har under många år varit synonymt med dålig ljudkomfort. Nu är det tvärtom! Både decibelmätaren och alla testförares öron säger att Mazda 3 är, hör och häpna, tystast i testet! När hände det senast?

Längs testslingan övertygar Mazda med sina fina köregenskaper. Mazda har hakat på rådande trend att överge multilänkbakaxel till förmån för en halvstel variant och det har glädjande nog inte påverkar köregenskaperna negativt. Några testförare klagar på ett stötigt chassi, men i de flesta fall hanterar stötdämpare och fjädrar stora och små ojämnheter bra. Styrningen ger fin precision och en viss mekanisk närvaro. Calle ”Mr Miata” Carlquist går så långt som att beskriva nya Mazda 3 som en MX-5 för familjen. Så rolig är den. Det här är en vardagsbil man kan ta ut på en rolig söndagstur.

Golf har inte testets största bagageutrymme, men är ensam om att erbjuda genomlastningslucka.
Golf har inte testets största bagageutrymme, men är ensam om att erbjuda genomlastningslucka.
Den testade Golfen är extrautrustad med utfällbar dragkrok som fälls ut genom ett ryck i det tröskelmonterade handtaget.
Den testade Golfen är extrautrustad med utfällbar dragkrok som fälls ut genom ett ryck i det tröskelmonterade handtaget.
Golf är ensam i det här gänget om att ha sidokrockkuddar i baksätet. Kuddarna är dock ett tillval som ingår i ett säkerhetspaket för 3 600 kronor.
Golf är ensam i det här gänget om att ha sidokrockkuddar i baksätet. Kuddarna är dock ett tillval som ingår i ett säkerhetspaket för 3 600 kronor.
För att byta Golfens två mätarstrutar mot en skärm framför ratten måste man betala 6 700 kronor extra. Det är förmodligen en klok investering som höjer andrahandsvärdet.
För att byta Golfens två mätarstrutar mot en skärm framför ratten måste man betala 6 700 kronor extra. Det är förmodligen en klok investering som höjer andrahandsvärdet.

Även Impreza övertygar, på kurviga vägar ska tilläggas. Den har en känslig styrning som ger underhållande köregenskaper när vägen svänger och retar gallfeber på oss när vägen är rak. Impreza har inget tydligt nolläge och vill sällan gå rakt utan korrigeringar. Den vill ständigt vara någon annanstans på vägen än där vi vill att den ska vara. Usel riktningsstabilitet på motorväg men körglad på kurvig väg, alltså.

Precis som Mazda 3 erbjuder Volkswagen Golf en välavvägd kompromiss. Vägegenskaperna är vuxna och trygga nog för att vi ska stå ut med längre körpass i motorvägshastighet samtidigt som den inte tråkar ut oss på mindre vägar. Här blir det också påtagligt att Golf är en mindre bil än övriga. Den är kortast från för till akter och har också kortast axelavstånd. Det ger en körsmidighet i stadsmiljö och trånga parkeringsgarage som de andra inte kan matcha. Imponerande nog har smidigheten inte tillåtits gå ut över motorvägsegenskaperna.

Kia e-Niro blandar och ger. Tack vare rapp respons i drivlinan och en väldigt direkt styrservo kan den upplevas som pigg och rolig. Inte minst vid stadskörning. Men glöm inte bort att det här är en tung bil. Med en tjänstevikt på nästan 1 900 kg är e-Niro drygt ett halv ton (!) tyngre än Volkswagen Golf. Den tyngden måste ta vägen någonstans och i tvära kurvor kan det kännas som att bilen är på väg rakt fram. Eftersom den har det mesta av vikten i golvet blir den inte topptung och svajig utan stabil och trygg, men likväl tung.

Kia e-Niro har den luftigaste och rymligaste kupén. Man sitter högt, nästan ”ovanpå” bilen, men bekvämt. Mittkonsolen är full av stora förvaringsfack.
Kia e-Niro har den luftigaste och rymligaste kupén. Man sitter högt, nästan ”ovanpå” bilen, men bekvämt. Mittkonsolen är full av stora förvaringsfack.
Subaru: Impreza har tunna takstolpar som ger mycket bra sikt snett framåt. Vad den lilla skärmen ovanpå instrumentpanelen tillför har vi ingen aning om.
Subaru: Impreza har tunna takstolpar som ger mycket bra sikt snett framåt. Vad den lilla skärmen ovanpå instrumentpanelen tillför har vi ingen aning om.
I Mazda 3 sitter man lågt och omsluten av höga karossidor. Reglagen som styr klimatanläggningen är inte så tydliga som man kan önska.
I Mazda 3 sitter man lågt och omsluten av höga karossidor. Reglagen som styr klimatanläggningen är inte så tydliga som man kan önska.
VW: Testbilen har extrautrustning för 100 000 kr och då ser Golf så här lyxig ut invändigt. Här är det lätt att hitta en bra körställning.
VW: Testbilen har extrautrustning för 100 000 kr och då ser Golf så här lyxig ut invändigt. Här är det lätt att hitta en bra körställning.
Även Toyota Corolla har tunna takstolpar fram, men sikten bakåt är sämre än i Subaru. Förarplatsen upplevs ombonad och välbyggd.
Även Toyota Corolla har tunna takstolpar fram, men sikten bakåt är sämre än i Subaru. Förarplatsen upplevs ombonad och välbyggd.

Det mesta av sydkoreanens vikt blir dock som bortblåst när vi trampar högerpedalen i botten. Kian hoppar iväg som en skrämd hare och lämnar övriga i bakhasorna. Accelerationsmätningarna visar ett förkrossande övertag, 0–100 km/tim avverkas på 7,4 sekunder i Kia. Golf kommer närmast men är ändå en dryg sekund långsammare i sprinten. Här märks elmotorns fördelar. Man får, om inte sportbilsprestanda så i alla fall GTI-prestanda, i en rymlig vardagsbil till en bränslekostnad som är försumbar.

Kia e-Niro är en i raden av alla elbilar som har spottats ut ur Hyundai Kia-koncernen på senare år. Några av de andra är Hyundai Kona Electric, Hyundai Ioniq och nu senast Kia e-Soul. Medan Ioniq endast har 120 hk, har e-Niro, liksom Kona och e-Soul, en 204 hk och 395 Nm stark elmotor som driver på framhjulen. Det är långt mer än tillräckligt för att hänga med i trafikrytmen och batteripaketet med en kapacitet på 64 kWh ger en verklig räckvidd på 35–40 mil.

Veteranen Golf ligger sist i ledet och samlar ihop skocken av nya konkurrenter.
Veteranen Golf ligger sist i ledet och samlar ihop skocken av nya konkurrenter.

För att sätta det i perspektiv kan vi nämna att Subaru Impreza, enligt uppmätt testförbrukning, har en räckvidd på cirka 70 mil.

Skillnaden är förstås att Subarun kan få en ny räckvidd på 70 mil efter några minuters tankning, medan Kian behöver närmare 1,5 timmar för att nå 100 procent laddning med en 50 kW-laddare.

Det kan vi förmodligen tacka den välväxlande, sexväxlade automatlådan för. Vår enda invändning mot Mazda-drivlinan är att motorn tillåter så låga varv i tvåcylinderläget att det blir märkbara vibrationer från motorpaketet.

Subaru må vara snabb vid tankstoppen, men den är också törstig mellan dem. Impreza är med god marginal törstigast i testet och det utan att erbjuda något utöver det vanliga, tvärtom.

Boxermotorn på 2,0 liter och 156 hk är en exceptionellt träig typ och i kombination med CVT-växellådan som inte alls är lika tekniskt förfinad som Toyotas motsvarighet gör den körningen till en uppoffring man helst slipper. Testbilen har dessutom en ovana att gå ojämnt på låga varv i låga hastigheter.

Vi kör mycket hellre Mazdas bensinmotor som, liksom Subarus, är på 2,0 liter och saknar överladdning. Mazda har istället hakat på mildhybridtrenden där en elmotor på åtta hästkrafter dubbeljobbar som generator och startmotor. Under acceleration knuffar elmotorn på och den gör också att stoppsekvenserna vid rödljus kan bli längre. Motorn har dessutom teknik för cylinderavstängning. Vid låg belastning stängs två av fyra cylindrar av. Maxeffekten är i sammanhanget ringa 122 hk och 213 Nm. Bilen behöver dock inte mer. Den är inte snabbast i gänget, men upplevs aldrig undermotoriserad.

"Toyotas svagare hybrider får ofta skäll för att de är för högljudda."

Toyota ställer om allt mer till hybriddrivlinor och det märks i nya generationen Corolla som, förutom instegsvarianten som är en 1,2 liter stor bensinmotor, bara finns med två hybridalternativ. Diesel lyser med sin frånvaro. Billigaste hybriden är 1,8 Elhybrid med 122 hk och den vi kör, 2,0 Elhybrid med 180 hk, är ett nytt tillskott framtaget för europeiska kunder som vill har mer prestanda.

Och visst har den klös. Elmotorn och bensinmotorn arbetar effektivt tillsammans och ser till att 0–100 km/tim går på 7,9 sekunder, i teorin. När vi mäter går det inte snabbare än 9,5 sekunder.

Omkörningsegenskaperna är fullt godkända och den extra kraften gör att motorn sällan
tvingas brusa upp. Toyotas svagare hybrider får ofta skäll för att de är för högljudda när CVT-växellådan tvingar upp varvtalet på en konstant och hög nivå.

Vi upplever att det inte händer i samma utsträckning i Corolla med detta starkare motoralternativ. Körningen är mer harmonisk än kanske någonsin tidigare i en Toyota-hybrid, och förbrukningen imponerar – 5,1 l/100 km är
bra.

Alla testbilar passerar ljuslabbet. Här får Kia e-Niro visa om LED-ljuset duger till mer än bara ledljus.
Alla testbilar passerar ljuslabbet. Här får Kia e-Niro visa om LED-ljuset duger till mer än bara ledljus.

Golf är i sammanhanget traditionellt motoriserad. Cylinderavstängning javisst, men ingen mildhybridisering. Traditionell turboladdning ger 1,5-litersmotorn 150 hk och 250 Nm. Mot den finns inga invändningar. Den är tyst, snudd på vibrationsfri, stark i de flesta lägen och dubbelkopplingslådan växlar oftast rätt. Dock inte med samma snits som Mazdas automatlåda.

Kia e-Niro är den avgjort dyraste bilen att köpa, nästan dubbelt så dyr som Subaru innan man räknar av skatterabatten på 60 000 kronor. Men elbilen hämtar hem mycket redan under de första tre åren tack vare nollbeskattning och låg bränslekostnad. Att Kia dessutom ger sju års nybilsgaranti hjälper kalkylen ytterligare.

Men elbilslivet är fortfarande krångligt och passar långt ifrån alla. Den som ändå vill sätta miljöhänsyn i främsta rummet väljer Toyota Corolla som är snålast i gänget, men alltför trång och bullrig för att kunna rekommenderas som bästa köp i klassen. Subaru Impreza är billigast att köpa men blir dyrast att äga när totalekonomin räknas ihop. Köp den om du absolut behöver fyrhjulsdrift, inte om du vill ha en bekväm och billig bil.

Valet mellan Mazda 3 och VW Golf är nästan hugget som stucket. Båda uppskattas för att de lyckas blanda köregenskaper med ekonomi och utrymmen på bästa sätt.

Till slut faller vår röst på Mazda 3 som är den billigare och roligare av de två. 

Vi tycker:

Förgyller vardagen

1. Den är inte rymligast, inte billigast och inte snålast. Nya Mazda 3 är däremot nästan bäst på det mesta och blir därmed svårslagen. Nya trean faller inte igenom på någon punkt, inte ens ljudnivån i kupén som under många år varit en akilleshäl för Mazda. Enligt våra mätningar och hörselintryck är nya Mazda 3 till och med den tystaste bilen i det här testet. Precis som Golf är Mazda 3 väldigt lätt att leva med, men den är också rolig att leva med tack vare köregenskaper som inte matchas av någon konkurrent.

2. Eldrivna Kia e-Niro klarar sig bra  mot bensinbilarna, så bra att den fårsilvermedaljen. Trots högt inköpspris blir ekonomin fördelaktig (om man inte snabbladdar dyrt) och med nästan 40 mils räckvidd är 
e-Niro ett intressant alternativ.

3. Golf från Volkswagen får se sig slagen till slut. Den erbjuder fortfarande en svårslagen mix av utrymmen, smidighet och köregenskaper likt en större bil. På minuskontot noteras betydligt högre milkostnad än Kia och Mazda.

4. Nya Toyota Corolla erbjuder ett billigt och bensinsnålt bilägande,  men det räcker inte för att väga upp nackdelarna. Corolla är för bullrig och trång i kupén för att ha något med slutstriden att göra. Men snål och lättkörd, det är den.

5. Nej Subaru, nya Impreza lyckas inte charma våra biltestarhjärtan och presterar inga övertygande resultat i något moment. När ekonomiuträkningen dessutom visar att Impreza får högst milkostnad säkras jumboplatsen.

Kommentar

Anders Helgesson, testförare: Det är inte det roligaste valet, inte heller det billigaste, men – i mitt tycke – håller Golf fortfarande en klassledande standard och är mitt val. Körglädjen når inte Mazdanivå, Golf är mer trivsamt allert än sportig. Utrustningsnivå i förhållande till pris är inte orimlig och dessutom går det att i viss utsträckning skräddarsy Golf med tillval efter eget tycke. Innerutrymmena överglänser flertalet av de decimetern längre och modernare konkurrenterna. I höst kommer en ny Golf, med tanke på hur väl ”gamlingen” står sig går det att ifrågasätta nödvändigheten av modellskiftet. 

Erik Wedberg, testledare: Eftersom jag är lite för lång för att få plats i en MX-5 lockas jag av Mazda 3. Sportbilskänslan är inte långt bort och den är dessutom den bekvämaste Mazda jag har kört på länge. Lika mycket som jag lockas av Mazdas köregenskaper suktar jag dock efter Kia e-Niro som är den första elbilen jag skulle vilja leva med. Priset är nästan överkomligt och räckvidden fullt tillräcklig för mina behov. Efter att ha upplevt körbarheten i den elektriska drivlinan är det svårt att vänja sig vid en vanlig bensinmotor igen. Kians största bekymmer är att framtida, billigare elbilar lurar i vassen och riskerar att sänka andrahandsvärdet i botten.

Golf har blivit gammal i gamet. I höst lanseras en helt ny generation av Volkswagen Golf men än rosas marknaden av den sjunde generationen som uppenbarligen står sig bra i konkurrensen. Den är Sveriges näst mest sålda bil och den vann, inte minst, sin senaste drabbning i förra årets test mot konkurrenterna Kia Ceed och Ford Focus.

Nu tvingar vi Golf till ny styrkedemonstration, den här gången mot ett helt annat motstånd. Golfklassen, eller C-segmentet som det också kallas, har fyllts på med en hel drös nya modeller som nu får utmana Golf.

Toyota Corolla är ett kärt återseende i klassen. Modellen har egentligen aldrig saknats ef

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Autoindex – Ägarna tycker:

Toyota kom totalt på 1:a, Subaru på 2:a, Mazda på 8:e, Kia på 9:e och Volkswagen på 11:e plats bland 23 märken vid AutoIndex 2019 där privata bilägare tycker till om sitt bilinnehav.

I bilenkäten kvalitet/egenskaper, rankades Subaru som 2:a, Toyota som 4:a Mazda som 8:a, Kia som 9:a och som Volkswagen som 11:a. Lojalitetsenkäten gav Subaru 1:a, Toyota 4:e, Mazda 8:e, Kia 9:e och Volkswagen 10:e plats. Bedömningen av återförsäljarna resulterade i 1:a plats för Toyota, 4:e för Subaru, 15:e plats för Kia, 17:e för Mazda och 19:e för Volkswagen.
I verkstadsenkäten kom Toyota på 2:a plats, Subaru på 3:e, Kia på 10:e, Mazda på 12:e och Volkswagen på 20:e plats.

Undersökningen gjordes januari–mars 2019 och gäller årsmodellerna 2012–2018.

Fakta och betyg (1-5)

Kia e-Niro 64 kWh
Grundpris: 444.900 kr
Milkostnad: 34,71 kr
Körkänsla: 3/5 
Ekonomi: 4/5
Komfort: 4/5
Säkerhet: 5/5
Miljö: 5/5

Mazda 3 2,0 aut Cosmo
Grundpris: 281.400 kr
Milkostnad: 32,46 kr
Körkänsla: 5/5 
Ekonomi: 4/5
Komfort: 4/5
Säkerhet: 3/5
Miljö: 3/5

Subaru Impreza 2,0i Active
Grundpris
: 259.900 kr
Milkostnad: 37,33 kr
Körkänsla: 3/5 
Ekonomi: 3/5 
Komfort: 3/5 
Säkerhet: 5/5 
Miljö: 2/5

Toyota Corolla 2,0 Elhybrid Style
Grundpris: 277.900 kr
Milkostnad: 30,43 kr
Körkänsla: 2/5 
Ekonomi: 5/5  
Komfort: 3/5  
Säkerhet: 3/5  
Miljö: 4/5 

Volkswagen Golf GT 1,5 TSI ACT PF DSG
Grundpris
: 255.400 kr
Milkostnad: 35,31 kr
Körkänsla: 3/5
Ekonomi: 3/5 
Komfort: 4/5 
Säkerhet: 5/5 
Miljö: 2/5

Kommentarer

#1
2020-01-27 18:19

Elhybrid verkar vara bäst för plånboken och miljön.

#2
2020-01-27 18:47

Märkligt att Subaru fortsätter med den sextio år gamla boxermotorn?
Även om man filat en hel del på den räcker den tydligen inte till och den är ju avsevärt dyrare i produktion än en konv. motor.
Trevligt att Toyota äntligen fått lite större motor till sin hybridlina så den inte upplevs som en symaskin vid acceleration. Synd att den är bullrig.
Där verkar det ju trevligt med Mazda som jag alltid tyckt vara bullerburkar, den måste jag prova.
Men deras Skyactivemotor verkar ju märklig, litereffekt som en motor från 1970-talet?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.