Bild
Nästa artikel
Testvärden: Kia e-Niro, Mazda 3, Subaru Impreza, Toyota Corolla, Volkswagen Golf (2019)

Testvärden: Kia e-Niro, Mazda 3, Subaru Impreza, Toyota Corolla, Volkswagen Golf (2019)

Nybilstest

Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning i de fem testade bilarna.

Testvärden: Kia e-Niro, Mazda 3, Subaru Impreza, Toyota Corolla, Volkswagen Golf (2019)
Kias pekskärm är liten och relativt lågupplöst. Menysystemet fungerar bra.
Kias pekskärm är liten och relativt lågupplöst. Menysystemet fungerar bra.
Mazda är ensamma om att hålla fast vid skärm som styrs med vred. Systemet fungerar enkelt och bra.
Mazda är ensamma om att hålla fast vid skärm som styrs med vred. Systemet fungerar enkelt och bra.
Subarus Starlink är en handhavandemässig mardröm. Systemet saknar logik och skärmen hänger sig för jämnan.
Subarus Starlink är en handhavandemässig mardröm. Systemet saknar logik och skärmen hänger sig för jämnan.
Toyotas infotainmentsystem är inte lätt att komma överens med. Knapparna runt skärmen hjälper inte till.
Toyotas infotainmentsystem är inte lätt att komma överens med. Knapparna runt skärmen hjälper inte till.
Den dyraste varianten av mediesystem från VW har större skärm och är lätt att använda.
Den dyraste varianten av mediesystem från VW har större skärm och är lätt att använda.
Testvärden: Kia e-Niro, Mazda 3, Subaru Impreza, Toyota Corolla, Volkswagen Golf (2019)
Testvärden: Kia e-Niro, Mazda 3, Subaru Impreza, Toyota Corolla, Volkswagen Golf (2019)
Testvärden: Kia e-Niro, Mazda 3, Subaru Impreza, Toyota Corolla, Volkswagen Golf (2019)
Testvärden: Kia e-Niro, Mazda 3, Subaru Impreza, Toyota Corolla, Volkswagen Golf (2019)
Testvärden: Kia e-Niro, Mazda 3, Subaru Impreza, Toyota Corolla, Volkswagen Golf (2019)
Testvärden: Kia e-Niro, Mazda 3, Subaru Impreza, Toyota Corolla, Volkswagen Golf (2019)
Testvärden: Kia e-Niro, Mazda 3, Subaru Impreza, Toyota Corolla, Volkswagen Golf (2019)
Testvärden: Kia e-Niro, Mazda 3, Subaru Impreza, Toyota Corolla, Volkswagen Golf (2019)
Baksätet i Mazda har bältespåminnare som visas i taket.
Baksätet i Mazda har bältespåminnare som visas i taket.
Bältespåminnare fram i Subaru och varning för krockkudde.
Bältespåminnare fram i Subaru och varning för krockkudde.
Testvärden: Kia e-Niro, Mazda 3, Subaru Impreza, Toyota Corolla, Volkswagen Golf (2019)
Testvärden: Kia e-Niro, Mazda 3, Subaru Impreza, Toyota Corolla, Volkswagen Golf (2019)

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Fakta testade bilar:

Kia e-Niro 64 kwh

Tillverkningsland: Sydkorea.
Motor: Elektrisk synkronmotor.
Effekt/vridmoment: Max effekt 204 hk (150 kW). Max vridmoment 395 Nm.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Enväxlad automatlåda med reduceringsväxel.
Hjulupphängning: Skruvfjädring. Krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak multilänkaxel.
Hjul: Fälgbredd 7 tum, däck 215/55 R17.
Styrning: Elektrisk servo. Vändcirkel 10,6 meter. 2,6 rattvarv.
Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak.  
Prestanda: Toppfart 167 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 7,8 s (fabriksuppgifter).
Övriga versioner: Hybrid 220 900 kronor, Plug-in Hybrid 304 900 kronor.

 

Mazda 3 2,0 Skyactiv-G Cosmo

Tillverkningsland: Japan.
Motor: Tvärställd fyrcylindrig bensin. Cylinderavstängning. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 13,0. Borr/slag 83,5/91,2, cylindervolym 1 998 cm3. 48 V milhybridsystem.
Effekt/vridmoment: Max effekt 122 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 213 Nm vid 4 000 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Sexväxlad manuell låda. Sexväxlad automatlåda tillval.
Hjulupphängning: Skruvfjädring. Krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak halvstel axel.
Hjul: Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/60 R16.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 11,4 meter. 2,9 rattvarv.
Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak.  
Prestanda: Toppfart 197 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 10,8 s (fabriksuppgifter).
Övriga versioner: 2,0 Sky-activ-G Sky 229 900 kronor.

 

Subaru Impreza 2,0i Active

Tillverkningsland: Japan.
Motor: Bensin. Fyrcylindrig boxermotor. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 12,5. Borr/slag 84,0/90,0, cylindervolym 1 995 cm3.
Effekt/vridmoment: Max effekt 156 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 196 Nm vid 4 000 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift. Steglös automatlåda.
Hjulupphängning: Skruvfjädring. Krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak multilänkaxel.
Hjul: Fälgbredd 7,5 tum, däck 205/50 R17.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 10,6 meter. 2,6 rattvarv.
Bromsar: Ventilerade skivbromsar fram och bak.  
Prestanda: Toppfart 205 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 9,8 s (fabriksuppgifter).
Övriga versioner: 1,6i Base 224 900 kronor, 1,6i Active 249 900 kronor.

 

Toyota Corolla 2,0 Elhybrid Style

Tillverkningsland: Storbritannien.
Motor: Tvärställd fyrcylindrig bensin. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 14,0. Borr/slag 80,5/97,6, cylindervolym 1 987 cm3. Elmotor, nickelmetallhydridbatteri.
Effekt/vridmoment: Max effekt 180 hk. Max vridmoment 190 Nm vid 4 400 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Steglös automatlåda.
Hjulupphängning: Skruvfjädring. Krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak multilänkaxel.
Hjul: Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/40 R18.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 10,2 meter. 2,6 rattvarv.
Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak.  
Prestanda: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 7,9 s (fabriksuppgifter).
Övriga versioner: 1,2 Turbo 184 900 kronor, 1,8 Elhybrid 219 900 kronor.

 

Volkswagen Golf GT 1,5 TSI ACT PF

Tillverkningsland: Tyskland.
Motor: Tvärställd fyrcylindrig bensin, turbo. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 12,5. Borr/slag 74,5/85,9, cylindervolym 1 498 cm3.
Effekt/vridmoment: Max effekt 150 hk vid 5 000 v/min. Max vridmoment 250 Nm vid 1 500–3 500 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Sexväxlad manuell. Sjuväxlad dubbelkopplingslåda tillval.
Hjulupphängning: Skruvfjädring. Krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak multilänkaxel.
Hjul: Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 R16. Styrning: Elservo. Vändcirkel 10,9 meter. 2,4 rattvarv.
Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak.  
Prestanda: Toppfart 216 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 8,3 s (fabriksuppgifter).
Övriga versioner: Motorer från 110 till 310 hk. Grundpriser från 216 900 kronor (1,0 TSI) till 434 900 kronor (R).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.