
Testvärden: Kia e-Niro, Mazda 3, Subaru Impreza, Toyota Corolla, Volkswagen Golf (2019)
Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning i de fem testade bilarna.

















Redan registrerad? Logga in för att fortsätta läsa.
Logga inÄr du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.
Registrera
Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.
✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev
Kia e-Niro 64 kwh
Tillverkningsland: Sydkorea.
Motor: Elektrisk synkronmotor.
Effekt/vridmoment: Max effekt 204 hk (150 kW). Max vridmoment 395 Nm.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Enväxlad automatlåda med reduceringsväxel.
Hjulupphängning: Skruvfjädring. Krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak multilänkaxel.
Hjul: Fälgbredd 7 tum, däck 215/55 R17.
Styrning: Elektrisk servo. Vändcirkel 10,6 meter. 2,6 rattvarv.
Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak.
Prestanda: Toppfart 167 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 7,8 s (fabriksuppgifter).
Övriga versioner: Hybrid 220 900 kronor, Plug-in Hybrid 304 900 kronor.
Mazda 3 2,0 Skyactiv-G Cosmo
Tillverkningsland: Japan.
Motor: Tvärställd fyrcylindrig bensin. Cylinderavstängning. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 13,0. Borr/slag 83,5/91,2, cylindervolym 1 998 cm3. 48 V milhybridsystem.
Effekt/vridmoment: Max effekt 122 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 213 Nm vid 4 000 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Sexväxlad manuell låda. Sexväxlad automatlåda tillval.
Hjulupphängning: Skruvfjädring. Krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak halvstel axel.
Hjul: Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/60 R16.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 11,4 meter. 2,9 rattvarv.
Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak.
Prestanda: Toppfart 197 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 10,8 s (fabriksuppgifter).
Övriga versioner: 2,0 Sky-activ-G Sky 229 900 kronor.
Subaru Impreza 2,0i Active
Tillverkningsland: Japan.
Motor: Bensin. Fyrcylindrig boxermotor. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 12,5. Borr/slag 84,0/90,0, cylindervolym 1 995 cm3.
Effekt/vridmoment: Max effekt 156 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 196 Nm vid 4 000 v/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift. Steglös automatlåda.
Hjulupphängning: Skruvfjädring. Krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak multilänkaxel.
Hjul: Fälgbredd 7,5 tum, däck 205/50 R17.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 10,6 meter. 2,6 rattvarv.
Bromsar: Ventilerade skivbromsar fram och bak.
Prestanda: Toppfart 205 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 9,8 s (fabriksuppgifter).
Övriga versioner: 1,6i Base 224 900 kronor, 1,6i Active 249 900 kronor.
Toyota Corolla 2,0 Elhybrid Style
Tillverkningsland: Storbritannien.
Motor: Tvärställd fyrcylindrig bensin. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 14,0. Borr/slag 80,5/97,6, cylindervolym 1 987 cm3. Elmotor, nickelmetallhydridbatteri.
Effekt/vridmoment: Max effekt 180 hk. Max vridmoment 190 Nm vid 4 400 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Steglös automatlåda.
Hjulupphängning: Skruvfjädring. Krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak multilänkaxel.
Hjul: Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/40 R18.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 10,2 meter. 2,6 rattvarv.
Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak.
Prestanda: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 7,9 s (fabriksuppgifter).
Övriga versioner: 1,2 Turbo 184 900 kronor, 1,8 Elhybrid 219 900 kronor.
Volkswagen Golf GT 1,5 TSI ACT PF
Tillverkningsland: Tyskland.
Motor: Tvärställd fyrcylindrig bensin, turbo. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 12,5. Borr/slag 74,5/85,9, cylindervolym 1 498 cm3.
Effekt/vridmoment: Max effekt 150 hk vid 5 000 v/min. Max vridmoment 250 Nm vid 1 500–3 500 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Sexväxlad manuell. Sjuväxlad dubbelkopplingslåda tillval.
Hjulupphängning: Skruvfjädring. Krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak multilänkaxel.
Hjul: Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 R16. Styrning: Elservo. Vändcirkel 10,9 meter. 2,4 rattvarv.
Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak.
Prestanda: Toppfart 216 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 8,3 s (fabriksuppgifter).
Övriga versioner: Motorer från 110 till 310 hk. Grundpriser från 216 900 kronor (1,0 TSI) till 434 900 kronor (R).