Bild
Nästa artikel

Skräckexempel på rondellkörning

Filmklipp

Cirkulationsplatserna blir allt fler – men det betyder inte att alla förstår hur de fungerar. Det bevisar det här filmklippet.

Kommentarer

#1
2011-01-24 11:31

Så här blir det om cirkulationsplatsen saknar en riktig rondell. Men även i de med rondell händer det att folk kör åt fel håll när de ska till vänster. En del medvetet andra omedvetet.

#2
2011-01-24 12:33

Så här får det inte gå till. Hoppas man kunde spåra och lagföra de flesta. Vi kan inte tillåta att man negligerar lag och ordning hur som helst. Men med tanke på hur körkortsutbildningarna ser ut nuförtiden är väl ingen förvånad.

#3
2011-01-24 12:34

Eller som i Norge där man skall lämna företräde till dom som skall köra in i rondellen när man själv redan är i rondellen, mycket smidigt.

#4
kjsdfhksd
2011-01-24 13:19

Den som inte kan köra i en rondell skall inte köra alls! Reglerna är enkla. Blinka när du skall ut (Till höger i de flesta länder), ignorera högerregeln (eller motsvarande vänsterregel). Så enkelt är det! Är det en stor rondell/cirkulationsplats gäller givetvis att blinka när man byter körfält.

(Inom parentes har jag lite svärt att förstå varför högerreglen är satt ur spel här. Ur en köteoretisk synpunkt borde högerregeln underlätta flödet genom en rondell. (AL behöver inte kommentera))

Jag

#5
Börje Isaksson
2011-01-24 16:03

HALLÅ !
I Söderhamn har vi en "rondell", cirkulationsplats, (vid vattentornet) som man får välja själv hur man skall köra!
Allt enligt "Kuriren" Söderhamn.
Självklart inte mot trafik.
Men kör Du över rondell gäller vanlig 3 vägs korsning. Kör Du runt i rondellen gäller gängse regler för cirkulationsplats!
Mycket intressant, då många möts i den: "korsningcirkulationsplatsen!
Vet ej hur "dom" tänkte sej, men så stod det i tidningen!

#6
2011-01-24 17:11

Hade nog fungerat bättre med en halvmeterhög kantsten runt rondellen. Märklig inspelning från Tyskland där man annars kör mycket disciplinerat, men det gäller kanske mest på Autobahn.

#8
Knödel
2011-01-24 18:28

Schaeisse! En rondell tillverkat på lågprisbasis.

#9
2011-01-24 19:51

Lågprisrondell? Jo... Kanske var den finansierad av Lidl...
Visst är det en ovanligt korkat uppförd rondell, men det innebär ju inte för den skull attt bilförare måste vara ännu mer korkade.

Vem mer än J a r l håller koll på Toyotor och framför allt Saabar (om det gäller något negativt, alltså).

#10
2011-01-24 20:13

Detta är ju verkligen något som trafikverket måste ta efter. De har ju blivit helt galna i att göra alla trafiksituationer till en förvirring! De tycker ju att om alla blir förvirrade så går det långsamt och inga svåra olyckor sker bara enklare plåtskador som drabbar oss bilägare men förstör inte deras statistik.

#11
Uno Lööv
2011-01-24 22:09

Man ser att det är en rondell. De flesta vet om det. Skyll inte på rondellen.

#12
Uno Lööv
2011-01-24 22:13

Rondeller är bra då det blir mindre avgaser. Men medelålders och äldre bör tvingas gå en utbildning i rondellkörning. Jag vet dock att jag gör rätt och är helt säker på det. Och att ta efter andra är inget jag skulle rekommendera, väldigt många kör fel, även yngre fuskar och blir farliga då de tar efter äldre.

Jag är statsvetare.

#13
Frecilkjoiijlk
2011-01-25 08:28

kjsdfhksd: I många länder är det högerregeln som gäller i en rondell. Men hur är det i Sverige egentligen? Det sitter ju alltid en lämna företräde-skylt när man kör in i en rondell. Om en sådan saknas, är det inte högerregeln då?

#14
2011-01-25 10:55

Jag hörde en mycket enkel förklaring i TV för en tid sedan.
En av "M"s gubbar tror jag att det var, beskrev rondellen som en ändlös huvudled.
Då gäller ju att lämna företräde innan man kör in och att blinka höger vid utfart.
Följer man det är det ju superenkelt.

#15
2011-01-25 14:49

Det där är en självklar miss av vägansvariga. Fyll upp utrymmet innanför den målade cirkeln med något. Sten, suggor, fotanglar (stora) rondellhundar eller vad som helst som syns och hindrar att man kan gena så är problemet löst. Har dom ansvariga lika tomt i skallen som i cirkeln kan det bara gå på ett sätt. Fullständig anarki.

#16
2011-01-25 14:54

Nej uno lööv skyll på dom gamla. Du som statsvetare måste ju förstå allt så mycket bättre än gamlingar. Ingår psykologi i din utbildning eller är det enbart ditt höga iq som talar?

#17
Kent "Gedda" Karlsson
2011-01-25 16:52

Här i Sverige byggs ju farthinder i bland på det viset. Finns det någon skylt som säger att detta är en cirkulationsplats?

#18
2011-01-25 18:28

Så sant, "Gedda", jag kan inte se några skyltar. Sen kan man ju undra hur synlig denna cirkulationsplats blir under snö...

Det fanns faktiskt en tid även i det här landet då de i rondellen (cirkulationsplatsen) var tvungna att släppa fram dem som kom utifrån. (Vänstertrafik och vänsterregel.)

Keoh är åter en av dessa som anser att alla förändringar är förvirrande. Häng med istället! Ta till dig innebörden av nyheterna istället för att per automatik förkasta det nya och hindra inlärning.
De inte alls längre nya reglerna för cirkulationsplats är inte ett dugg krångliga - och definitivt inte krångligare än de gamla. Bara annorlunda.

#19
N
2011-01-25 23:35

Hur man ska köra i rondeller?
Citat från trafikverkets hemsida:

"Du ska köra motsols i cirkulationen
runt rondellen. I övrigt finns inga
särskilda regler för hur du ska
köra just i en cirkulationsplats."

Kul, eller hur?

#20
Nick Name
2011-01-26 07:53

@N: Det finns tips:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Publikationer/Vag/Trafikant/Att-kora-i-cirkulationsplats/

#21
789
2011-01-26 19:12

Ser ut som när frugan kör.

#22
2011-01-26 19:57

Tror jag börjar förstå Gösat L:s aversion mot Trafikverket när jag läser citatet i kommentaren från N. Det finns ju faktiskt regler för körning i cirkulationsplats! Plus ett antal rekommendationer.
Nu börjar jag bli riktigt mörkrädd.

#23
John2011
2011-01-27 01:34

Som van bilförare såg jag snabbt vad som orsakar de olika körsätten i cirkulationsplatsen. Det finns ju ingen riktig rondell i mitten, utan allt är bara en plan ytan med en ritad cirkel i mitten, så det är inte konstigt att det skapar missförstånd och att en del inte bryr sig. Mitt tips är att göra en "riktig" rondell även om det kostar lite mer!

#24
Marthin
2011-01-27 10:58

Då kommer frågan åter:

Hur många av dessa bilförare i rondellen var kvinnliga?

Statistik från England har visat att kvinnorna är de sämsta förarna på att följa lagarna kring rondeller och visar oftast ingen blinker. Samma gäller nog även Tyskland liksom i övriga världen skule jag tro.

#25
S-E S
2011-01-27 18:16

N, det finns väl en regel till och det är att du ska blinka när du byter fil eller kör ut ur rondellen?

#26
jojo Mazda6 2008 auto
2011-01-28 08:30

nu börjar jag förstå upphöjningarna som finns på de flesta rondeller i sverige

#27
Blinkljus
2011-02-04 13:00

Kent "Ged....., ja det finns en cirklationsplatsskylt. Den visas i slutet på filmen.

#28
2018-02-26 15:58

Rondell utan upphöjning i mitten funkar nog inte nånstans- där har vi kommit längre i Sverige

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.