Bild
Nästa artikel
Skoda Octavia RS officiell som laddhybrid

Skoda Octavia RS officiell som laddhybrid

Nyheter

Skodas sportigaste version av Octavia har numera laddhybridteknik.

Skodas prestandaversion av familjebilen Octavia fyller 19 år i år – och det firas med att modellen nu blir en laddhybrid.

Den nya generationen Skoda Octavia presenterades i höstas och i motorutbudet finns både mildhybrider och en laddhybridversion kallad Octavia iV med 204 hästkrafter.

Nu lanseras alltså ytterligare en laddhybridversion i form av Skoda Octavia RS iV. Drivlinan är i princip densamma som i nya Volkswagen Golf GTE vilket innebär en 1,4-liters bensinmotor med turbo plus en elmotor på totalt 245 hästkrafter och 400 Nm.

– Vi använder laddhybridteknik i en sportig toppmodell för första gången. I nya Octavia RS iV förbättrar det prestandan och minskar bränsleförbrukningen, säger Skodachefen Christian Strube.

Accelerationen till 100 km/h går på 7,3 sekunder vilket inte är snabbare än den förra generationen. En sexstegad dubbelkopplingslåda är standard och elräckvidden enligt WLTP-körcykeln ligger på 5,5 mil.

Modellen kommer även som kombi och skiljer ut sig jämfört med ”enklare” syskonmodeller med särskilda 18-tumsfälgar (19 tum är tillval), röda RS-bromsok, annorlunda front, sportdetaljer i interiören och omarbetat chassi.

Skoda Octavia RS officiell som laddhybrid
Skoda Octavia RS officiell som laddhybrid
Skoda Octavia RS officiell som laddhybrid
Skoda Octavia RS officiell som laddhybrid

Kommentarer

#1
2020-03-03 13:43

Oj, den fronten måste slå rekord i antal linjer och veck som inte alls harmoniserade med varandra....vad hände där?

#2
2020-03-03 16:31

Octavia RS, slöare än Rav4 Laddhybrid , så man kan ju undra vad som är sportigt?

#3
2020-03-03 17:09

Håller med Henrik, den ser oharmonisk ut. För många vassa linjer åt olika håll.

#4
2020-03-03 17:33

55 km eldriven med en sportbil, då är batterierna snart slut.

#5
2020-03-03 18:52

Simon no1
Svårt att tro att en Rav4 gör 7.3 till 100....

#6
2020-03-03 19:21

MSO1000, din väntan är över :)

#7
2020-03-03 19:51

Inte mycket nytänk i denna kärra. Bara 245 hk och samma prestanda som utgående modellen är en besvikelse. Det blir en cupra istället.

#8
2020-03-03 20:08

Humor: Jag tror inte du ska förvänta dig alltför mycket nytänk i några av de klassiska fossilmodellerna framöver, de kommer uppdateras med det nödvändiga för att hålla volymerna igång till omställningen sker i större skala.....de stora utvecklingsbudgetarna just nu går mot helt andra modeller.

#9
2020-03-03 21:35

Hm, Rav4 AWD Executive, 0-100 på 8,1 sek.

Håller med om fronten. Utgående RS är betydligt snyggare.

#10
2020-03-04 10:03

njo415 och Axa: Simon pratade om Rav4 Laddhybrid. Den gör 0-100 på 6,2 sekunder. Klart kvickare än denna sportmodellen.

#11
2020-03-04 16:55

Panopticon, tack! helt rätt, en Rav4 laddhybrid gör 0-100 på 6,2 sekunder och blir alltså betydligt snabbare än en Skoda RS

#12
2020-03-04 17:33

Sport är väl inte bara acceleration, det är gensvar i ratten och kunna köra aktivt på smala slingriga vägar. Där vet jag en som går bort helt av de två bilarna ni jämför.

#13
2020-03-04 18:15

McTar, självklart det är ju två helt olika biltyper där en inte utger sig för att vara sportig, men erkänn att det måste kännas pinsamt att köpa en sportig RS och bli frånkörd vid rödljusen ;)

#14
2020-03-04 21:03

panopticon, så sant jag hittade hybriden men den svagare motorn https://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-toyota-...

#15
2020-03-04 21:38

Nja fronten är inte den snyggaste måste man säga.
Men det är inte nån monstergrill som tur är.

#16
2020-03-04 21:48

Simon, att den är snabbare än Rs:en beror på 4wd och det gäller de första 20meterna.
Efter 100km/h kommer Skodan ikapp.
Och nej, rödljus-race har aldrig roat mig - reaktionstiden är viktigast och vem vill köra så?
Inte en som köper en RAV4 iaf...

#17
2020-03-04 23:20

McTar: Du skriver att Toyotan är bara snabbast de första 20 metrarna pga 4wd, och att Skodan är ikapp vid 100 km/h......ingen dålig Skoda du hittar som gör 0-100 på 20 meter. ;)
Min bil har klarat det på 83 meter som snabbast och kan lova den klipper vilken Skoda som helst.....

#18
2020-03-05 14:42

Nu får du läsa igen Henrik, jag skrev att skodan kommer ikapp efter 100km/h.
Rav:en är snabbare ur blocken pga 4wd.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.