Bild
Nästa artikel
Här är nya Skoda Octavia

Här är nya Skoda Octavia

Nyheter

Laddhybrid bland motoralternativen.

Lagom till sin 60-årsdag presenteras fjärde generationen av Skoda Octavia, en modell som hittills sålts i över 6,5 miljoner exemplar.

Nya Octavia har vuxit några centimeter på längden och bredden. Den är strax under 4,7 meter lång och baksätespassagerarna kan njuta av 7,8 centimeters extra benutrymme. Bagageutrymmet ökats på med 30 liter och det får nu plats sammanlagt 640 liter i Octavia Combi, enligt Skoda störst i segmentet.

Här är nya Skoda Octavia

Karossvarianterna som erbjuds är kombi eller coupéliknande halvkombi. Nya Octavia börjar säljas under andra halvan av 2020. Kombin kommer först och resten av karossvarianterna några veckor senare.

Här är nya Skoda Octavia
Här är nya Skoda Octavia

Instrumentbrädan bytt utseende med en fristående, centralt placerad skärm. På baksidan av framsätena finns fickor för mobiltelefoner för de som åker i baksätet. Bland Skodas smarta lösningar finns inbyggd tratt i behållaren för spolarvätska för att påfyllningen ska gå lättare. Det finns också ett paraply.

Här är nya Skoda Octavia
Här är nya Skoda Octavia

Växelväljaren i automatlådan DSG är inte längre mekaniskt kopplad till växellådan, istället styrs skiftet elektroniskt via så kallad shift-by-wire-teknik. Växelväljaren har formen av ett vippreglage med lägena R, N och D/S. Parkeringsläget väljs genom att trycka på en knapp ovanför. 

Som tillval finns ventilerade massagesäten, head-up display, keyless-system och adaptiva strålkastare som automatiskt släcker ner partier. 

Här är nya Skoda Octavia

Motoralternativen har ett effektspann från 110 till 204 hästkrafter. Förutom bensin och dieselvarianter finns gas, mildhybrider och en plug-in hybrid vid namn Octavia iV. I den jobbar en 1,4-liters bensinmotor och en elmotor som tillsammans ger 204 hästkrafter. Batteriet på 13 kilowattimmar beräknas ge 5,5 mils räckvidd på enbart el. Värt att notera är att bagageutrymmet krymper i laddhybridversion. I kombin får det plats 490 liter. 

Mildhybriderna är på 48 volt och dieselmotorerna sägs släppa ut 80 procent mindre kväveoxider än förut tack vare att avgasreningssystemet har dubbelinsprutning av AdBlue, så kallad "twin dosing". 

Här är nya Skoda Octavia

Octavia är begåvad med en rad nya säkerhetssystem. Med den adaptiva farthållaren inkopplad har bilen ständig koll på om föraren har händerna på ratten. Det finns också funktioner som hjälper till att undvika kollisioner vid svängar, som förstärker styrningen vid undanmanövrar när cyklister eller fotgängare är i fara. Det finns också en funktion som varnar om en cyklist eller annat fordon närmar sig bakifrån när man har parkerat och öppnar bildörren. 

Diskutera: Vad tycker du om Skoda Octavia?

Kommentarer

#1
2019-11-12 10:12

"Växelväljaren i automatlådan DSG är inte längre mekaniskt kopplad till växellådan, istället styrs skiftet elektroniskt via så kallad shift-by-wire-teknik. "

Hmm, var den verkligen mekaniskt kopplad förut, när man hade en spak att dra i? Tillåter mig tvivla. Borde väl rimligtvis ha varit shift-by-wire även innan.

#2
2019-11-12 10:25

Varför envisas med att fortfarande låta växelväljaren ta sån stor plats och sitta där då?! Men den ser ju betydligt bättre ut än den gamle, förutom fronten som fortfarande enligt mig är riktigt gräslig. Ser ut som en stor glipa de missat mellan grillen och stötfångaren på sidorna bland annat. Utan tvekan snyggare som halvkombi än kombi.Men Skoda har fortfarande svårt med proportionerna, för mycket överhäng bak! Är det för att de bygger på en mindre/simplare plattform som de stretchar i överkant?

#3
2019-11-12 10:26

Skodaägare: Så här står det i pressmeddelandet: "The new Octavia is the first Skoda ever to use shift-by-wire technology to operate its DSG. The gear selector is no longer connected to the gearbox mechanically. Instead, it relays which gear has been chosen electronically."

#4
2019-11-12 10:39

Det tar sig - hoppet lever om att jag någon gång i framtiden ska kunna åka runt i en rent eldriven Octavia Kombi. Men det blir väl till att vänta ännu ett tag - eller satsa på en Tesla Y när den dyker upp i Sverige...

#5
2019-11-12 10:39

Helt rätt med liten växelspak. Ogillar nya Corollas val av stor spak. Gamla Auris hsd var betydligt trevligare.

#6
2019-11-12 10:47

Tycker att Skoda lyckats bra med designen för att vara en kombi i C-segmentet.

#7
2019-11-12 11:13

Tycker den är snyggare än förra generation förutom bakdelen på combin som blivit lite för "asiatisk" med veck och utbuktningar. Halvkombin lite bättre i det fallet.

#8
2019-11-12 11:16

Fälgarna på bilden (inte den nedersta) inget för vinterbruk, kan kanske bli ett litet helvete med så många och tätt placerade ekrar. Och även sommartid att rengöra...

#9
2019-11-12 11:19

Det låter som en nuftig bil, fast med på tok för mycket bling-bling, mestadels sådant som börjar på "auto" och har en tendens att invagga folk i falsk trygghet. Tester har ju visat att det dessutom inte fungerar något vidare. Dödlig kombination.
Däremot älskar jag det här: "inbyggd tratt i behållaren för spolarvätska". Fantastiskt! Det verkar som om han som designade den delen av bilen faktiskt har kört bil själv och uppmärksammat att det kan vara svårt att hälla saker ner i ett litet hål.. än värre när det blåser. 

.

#10
2019-11-12 11:24

Låter förnuftig som den tidigare modellen.
Hoppas prislappen Inte skenar iväg för mycket.

#11
2019-11-12 11:43

Tycker Octavian blir snyggare o snyggare för varje generation.
Hoppas att den har lika bra lysen som nuvarande.
Sticker inte prislappen iväg blir det kanske en Octavia igen.

I övrigt förstår jag inte Klarsynts gnäll om ”auto”. Min nuvarande bil har betydligt fler hjälpfunktioner än min förra och jag ser det som något positivt som är hjälpsamt.

#12
2019-11-12 11:44

Hört att man kallar halvkombin för "sedan". Är det samma sak nuför tiden?

#13
2019-11-12 11:58

Var är det som är förnuftigt med Skoda? Sätter sig reklamen så fast i folks medvetande? För övrigt ett stort lyft från föregående modellen!

#14
2019-11-12 12:13

Gamla kunde man ju köpa för 180k Tippar denna hamnar på 280k

#15
2019-11-12 12:21

HT19.
Det som är förnuftigt med octavian hitils är att du kan klicka i det mesta fabriksmonterat.
Drag, bränslevärmare, appstyrning värme, lågt sportchassi, extra högt chassi med plast utbytt mot plåt, 16-18” fälgar, elframruta, rattvärme, dubbla usb/230v i baksätet, adaptivt och all annan säkerhetsutrustning och listan kan göras lång och oftast till bra pris.
Och samtidigt en snål bensindriven familjebil utöver det vanliga som man kan snålköra med under 0,5 om man vill och framför allt en bil du kan prata med baksätes passagerarna i motorvägs fart vilket man inte kan i Korea bilar.
Och där kan man inte heller välja något utöver standard.

#16
2019-11-12 12:29

Mso: Fast det där kan ju väldigt många fler bilar? Och som vi varit inne på tidigare så rustar man ifatt en Octavia till samma nivå som motsvarande V60 el. liknande så är den inte billig längre. Detta har jag påvisat för dig vid mer än ett tillfälle att Skoda är inte billiga om du ska rusta dem jämfört med konkurrenterna. Tvärtom skiljer det förvånansvärt lite mot andra bilar som har ett konstaterat högre andrahandsvärde som äter upp prisskillnaden. Ja, de går att köpa till ett lågt pris, men då får du vad du betalar för. Fortfarande, ska du jämföra med konkurrenterna måste du jämföra rakt av likvärdiga bilar/motor/utrustning.

#17
2019-11-12 12:46

@HT19: jag svarar som tidigare ägare av nu utgående version:

Förutom en oslagbar (jag har gjort läxan) kombination av utrymme per krona och regionanpassade utrustningspaket (ex drag p-värmarkombo för 7900 inkl lite extra som t ex elektrisk baklucka) så var den också billig att extrautrusta. Sidokrockkuddar bak var standard, det kostar extra på snart sagt alla övriga bilar i VAG-familjen. Extrautrustningens pris är lätt att jämföra, inte minst mot kusinerna VW Golf och Seat Leon, Skoda var billigare på det mesta.

Utöver detta så är bilen fylld med förnuftiga lösningar på vardagliga problem, vilket verkar ha blivit ännu bättre på nya modellen:
- Man får med en P-biljetthållare från fabrik :)
- Man får med en papperskorg till dörrfickan.
- Det sitter en isskrapa i tanklocket. Isskrapan fungerar också som förstorningsglas och däckdjupmätare, fiffigt.
- Skoda var först så vitt jag vet med att bagagerumsbelysningen gick att koppla loss och använda som ficklampa, samt magnetiskt fästas på bilen (smidigt t ex vid däckbyte i mörker, eller under huven).
- Skoda utrustar merparten av sina modeller med ett dränerat fack och tillhörande paraply.
- På nya octavian kan man välja att istället för Paraply få en snöborste som är måttanpassad för facket.
- Skodas senare modeller har ett lock till spolarvätskebehållaren som vecklas ut till en tratt.
- Skoda är en av få tillverkare som erbjuder trådlös koppling till Apple Carplay/Android Auto. Sladdansluten dito är standard i de flesta modeller, mer förnuftigt än att köpa detta som extrautrustning för 7000 kr i Audi/BMW/MB.

#18
2019-11-12 12:53

@Henrik M
Jag har missat tidigare påvisning att det skulle skilja så lite mellan en jämbördigt utrustad Octavia och V60, men jag har svårt att tro på den. I min erfarenhet är det snarare så att väljer du en Skoda med ett högre utrustningspaket (Style, L&K) så skiljer det väldigt lite mot snikversionen av motsvarande Volvo. Ska du därefter utrusta Volvon till samma nivå så hamnar du långt över. Visst, andrahandsvärdet är lätt att glömma i ekvationen, och där är Volvo erkänt bättre i "hemlandet", men ta en titt på beg.priserna hos Skoda, det har hänt lite där de senaste åren.

Sen är det en helt annan diskussion hur man upplever kvaliteten eller vilken bil man vågar visa sig i på stan, men pratar vi bara pris och utrustning skulle jag vilja påstå att du har fel.

#19
2019-11-12 12:56

Henrik M: Billigast är 1 Skoda och medel är 2 Seat. Lite dyrare är 3 VW och dyrast är 4 Audi.

#20
2019-11-12 13:02

GF: Du blandar ihop billigt med storleken på prislappen, och det är helt fel.

#21
2019-11-12 13:07

Riolux: Vid ett annat tillfälle på forumet gjorde jag en jämförelse för Mso om man tog en V60 i vanligaste utförandet, och rustade ikapp en Octavia med likvärdig motor samt utrustning samt i den mån det gick säkerhetsutrustning, där Skoda inte erbjuder hela vägen, och då skiljde det 24.500 kr om jag minns rätt mellan dessa bilar. Jag vågar nästan slå vad om att när de bilarna säljs efter 3 år och 6000 mil att Volvon är värd mer än 24.500 kr mer än Skodan. Med andra ord blir inte Volvodyrare, utan väger man även in den ökade komforten och säkerheten, t.o.m. billigare.
Likadant räkneexempel gjordes med Kodiaq kontra Sorrento i ett läge, då visade sig med Kodiaq kosta mer när man rustat ikapp dem. Där däremot vågar jag inte vara lika envis om vilken som har bäst andrahandsvärde utan kan tänka mig det är hyfsat lika. Dock när jag provkört bägge anser jag Sorrenton vara mycket komfortablare.

#22
2019-11-12 13:21

Längd, 4,7 meter. Det är ungefär samma som en tidig V70. Bilarna växer...

#23
2019-11-12 13:34

Henrik, det går inte att jämföra priser på VAGs bilar genom "Bygg din bil" på nätet, då hamnar man helt snett och blir utsatt för en mängd fåniga kombinationer.
Det är paket hos återförsäljaren som gäller.

Men jag håller med när det gäller växelväljaren, har den enbart elektrisk koppling finns väl för sjutton ingen anledning att göra ett jättereglage av den, det räcker ju med några små brytare på brädan eller under ratten!

Sedan är det intressant att se vilken klassresa Skoda gjort. Jag minns min första tur i en helt ny Skoda Octavia i mitten av 1960-talet. Man hade redan då en del fiffiga ide'er, men det som impade mest var verktygslådan som passat på en mindre mek. verkstad.
Det som inte var så elegant var att svetslopporna från A-stolpens anslutning till torpeden bara målats över, det är ju brukligt att avlägsna dem liksom att spackla svetsar till en jämn yta!
Här var det råhet som gällde och man såg verkligen det kommunistiska manifestet blomma ut!

#24
2019-11-12 13:36

Henrik M: Jag har kollat är mellanbilsklassen och samma utrustning därför är Skoda första plats billigast gäller endast VAG med samma motor och växellådan!

#25
2019-11-12 14:10

Ja i så fall kanske man kan säga att Skoda har minsta prislappen?

#26
2019-11-12 14:19

Oerhört snygg, förmodligen marknadens snyggaste tillsammans med nya Volvo V60. Verkar dock att Skoda har lämnat det "nuftiga" bakom sig och blir mer och mer "utrustning-," och elektronik-tunga lyxbilar i premiumprisklass som kostar som Mercedes att reparera och underhålla som andra VW produkter

#27
2019-11-12 16:56

Inget som överraskar precis, bilen ser väldigt `publikfriande´ ut, ungefär som VWCC och Insigna. Inte det där förnuftiga som tidigare varit utmärkande för Skoda. Nya tider liksom;)

#28
2019-11-12 17:13

Känns som om de har fått till det nu, snyggt jobbat Skoda.

#29
2019-11-12 17:48

Skoda vill inte förknippas med budgetbil längre, och har slopat "förnuftig/nuftig" i sin reklam. Men denna tidigare slogan från Skoda sitter numera som en spik i medvetandet...

#30
2019-11-12 19:31

Laddhybriden kan jag tänka mig nästa gång om den är betydligt billigare än Kia Optima.

#31
2019-11-12 20:03

junkers: :-)

#32
2019-11-12 20:32

Kan jag få sedan modellen som ren elbil?

#33
2019-11-12 21:07

Efter att jag har tittat på bilderna kan jag notera (plus/minus) att Skoda har:
+ behållit farthållarspaken
+ gjort om laddlådan för mobilen
+ behållit det praktiska bagageutrymmet med dubbla lastgolv

- rationaliserat bort reglage för klimat
- i och med shift-by-wire så blir det obligatoriskt med växelpaddar

#34
2019-11-12 21:33

En del tycker Skoda är snygga. Inte jag. Jag har aldrig sett en Skoda som jag kan definiera som "snygg". Sedan vet jag inet så mycket, har bara åkt med i Skoda, aldrig kört. Men det var ingen större upplevelse, lite småstötiga och skramliga. Nja... kändes inte som något kvalitetsbygge direkt...

#35
2019-11-12 21:49

Ja jäklar vad snygg hartzback modellen är, dom har ryckt upp sig ordentligt..
Jämfört men dom asiatiska riskokarna med svulster här och där är den riktigt vacker.
Fronten kunde varit snyggare men men.
Med tanke på att lastgolvet på hartzbacken är i paritet med kombin så skulle det varit ett bra val om man behövde en stor bil.
Och Axa farthållarspaken tar dom inte bort då det är det vettigaste alternativet för oss som använder farthållaren regelbundet.
Man kan också fundera om dom lyckats behålla dom riktigt nästan extremt bra snik LED strålkastarna från gamla modellen.

Det blir spännande att provköra framöver.

#36
2019-11-12 22:47

Har inte kört Octavia, däremot Fabia av senaste generation. Jag fick inte till körställningen, motorn saknade kraft på låga varv, inredningen var billig hårdplast och så bullrade det öronbedövande från däcken på grov asfalt.

#37
2019-11-12 23:09

För den som är intresserad har jag försökt mig på att jämföra pris/utrustning med en V60, apropå Henrik M:s text ovan. Priser från konfiguratorerna och prislistor, utan tillfälliga erbjudanden:

Octavia Style 150 hk diesel, manuell 6-vxl: 272.900 kr
V60 Momentum 150 hk deisel, manuell 6-vxl: 324.000 kr

Först och främst finns det vissa grejer som inte går att få på Skodan:
- Rostfri tröskeldekor i lastutrymmet (Finns som tillbehör till Skoda men man får montera själv)
- Fuktighetssensor. Avser inte regnsensor, som båda har.
- Elektriskt fällbara nackskydd i baksäte. Sorry Skoda.
- Elektriskt svankstöd, finns inte separat på Skoda. Elstolar med minne kostar 9.500 kr. Volvos elstolar kostar 10.800 kr.
- Torkarblad med integrerat spolarsystem. Skoda kompenserar uppvärmda spolarmunstycken som standard.
- Fönsterlister och rails i svart. Aluminium på Skoda.

Skodautrustning som inte kan fås på Volvo:
- Sidokrockkuddar bak. Finns inte ens som extrautrustning på Volvo.
- 3 års nybilsgaranti (Volvo 2 år)
- Glasögonfack vid backspegel - verkar inte gå att få på Volvo
- Kylt handskfack, endast i kombination med 4-zons klimat för 4.900 kr, vilket i sin tur inte kan fås i Skoda, tas ej med i beräkning.
- Omgivningsbelysning, LED-stripes i dörrarna i olika färger

Utrustning som är standard i Volvon men inte i Skoda:
- Fjärstyrt centrallås med Keyless Start + Larm från Volvo Guard. Helt Keyless + larm kostar 5.900 kr Keyless Entry + Start kostar 4.900 till Volvo.
- Intellisafe standard. Skoda har Trötthetsvarning men Lane Assist kostar 3700, Trafikskyltsigenkänning ytterligare 700.
- Lastnät. Finns inte längre separat, ingår i dragpaket.
- Volvo OnCall med WiFi-hotspot. Appstyrd värmare kostar 9.900, Wifi-hotspot ingår i DAB-radio för 1.000 kr. DAB kostar 3.900 på Volvo.
- Tonade rutor, 25% på samtliga. Skodas "Sunset" extratonade rutor kostar 1.600 kr.

Utrustning som är standard i Skoda men inte i Volvo:
- Sidospeglar automatiskt avbländbara, kostar 2.000 kr hos Volvo
- Dubbla uppsättningar kupémattor (gummi + textil), kostar från 1.000 kr beroende på variant hos Volvo.
- Dimljus, Volvo 1.900 kr

När bilarna är utrustade enligt ovan hamnar man på 305.200 kr för Skodan och 348.500 för Volvo.
Motsvarande bilar med automat kostar 319.700 resp 369.430

Tydligt vilken bil som har minst prislapp, men vilken som är billigast är en annan diskussion.

#38
2019-11-12 23:15

För tydlighetens skull: Ovanstående (#37) gäller alltså nuvarande Octavia, gen 3 facelift.

#39
2019-11-13 00:12

Riolux
Och om man tittar milkostnad så har det enligt ViBs tester varit en definitiv fördel för Skoda.

#40
2019-11-13 00:15

Raphael
Fabian är inte jämförbar. Inte min erfarenhet.

Vad gäller ljudkomforten är Octavian riktigt behaglig med sommardäck med med dubbdäck smyger sig en hel del däcksljud in.

#41
2019-11-13 04:12

Halvcombin snyggast!

#42
2019-11-13 08:33

Rapahael. Fabia är en vettig rymlig småbil och den får jämföras med små liknande bilar där den står sig mycket bra i jämförelse.

Och Henriks jämförelser med Volvo V60 måste gälla den tidigare modellen och samma octavia och då slår octavian v60 på det mesta.

När man jämför måste komma ihåg att ingen köpt en octavia till listpris då det alltid har varit otroliga vettiga och billiga utrustningspaket.

Dessutom så är komforten snarlikt likvärdig på dessa två bilar förutom att två vuxna knappt rymdes i baksätet på Volvon och att bagaget blev fullt med ett par kabinväskor.

Jag har kört båda modellerna en hel del genom åren och jag väljer octavian före gamla v60 alla dagar på året då den är vettigare på det mesta inklusive ekonomin.

#43
2019-11-13 08:23

7,8 cm mer benutrymme i baksätet och större bagagevolym på nästan samma billängd som nuvarande modell.
Hur är det möjligt ?

#44
2019-11-13 10:51

Irvor,
De är därifrån uttrycket ( att trolla med knäna ) kommer ifrån, i övrigt är en Skoda alltid en Skoda, designen på fronten långt ifrån bra.

#45
2019-11-13 12:37

Verkar bara var dumheter om detta med "shift by wire". Var "shift by wire" än tidigare, se sidan 10 här:

http://www.vaglinks.com/vaglinks_com/Docs/SSP/VWUSA.COM_SSP_386_6speed_T...

Var bara Parkeringsläget som aktiverades mekaniskt.

#46
2019-11-13 15:01

För mig som behöver en rymlig kombi med bra komfort i den lägre prisklassen är nuvarande Octavian enligt min åsikt bästa bilen i sin klass-storlek/pris. Nya generationen ser bra ut, men blir för dyr-förmodligen över 250 000kr i enklaste utförande med automatlåda. Hoppas att det blir enligt VW:s senaste planer att Skoda framöver backar lite från " lyxbilsambitionerna ", det finns så många märken och modeller för de kunderna.

#47
2019-11-13 17:38

Stefan
Håller med. Frågan är vilken modell som skulle kunna ta över som bästa bil i den klassen/pris?
Jag har svårt att se någon självklar utmanare.

#48
2019-11-13 19:53

Axa, precis vad blir alternativet i samma storlek och prisklass? Har för en månad sen bytt till min andra nya Octavia och
eftersom jag & frun var så himla nöjda med en gamla så tittade vi inte på andra alternativ, men 215000 kr kampanjpris med dragpaket och automatlåda och bensinvärmare(utrustning som är viktig för mig) för en rymlig kombi är nog svårslaget.

#49
2019-11-15 13:35

Två nya octavia blev det innan vi nyligen bytte oss en mindre bil.
Den senaste Octavian med 1,0 Tsi och en TCO kostnad på drygt 24:- över 7000 mil.
Ett värde tapp på ca 38%.
En snittförbrukning över 7000 mil på 0,58 och bensinvärmaren på hela vintern.
Svårslaget.

Behöver man storleken är det nog den bästa kombin för börs och familj.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.