Nästa artikel
Volkswagen Golf GTE, GTI och GTD officiella – här är alla detaljer
Nyheter

Volkswagen Golf GTE, GTI och GTD officiella – här är alla detaljer

Publicerad 27 februari 2020 (uppdaterad 27 februari 2020)
Volkswagen har släppt fler detaljer om Golf som laddhybrid. Vi får även veta mer om prestandasyskonen GTI och GTD.

Volkswagen ska fylla på med fler modeller i Golf-familjen. I förra veckan kom en första smygbild på prestandamodellen GTD, som gjorde klart att Volkswagen inte drar ned på utvecklingen av dieselmotorer.

Nu är Golf GTD officiell tillsammans med bensindrivna GTI, och vi får också veta fler detaljer om laddhybriden GTE.

Observera att du kan bläddra med pilarna för att se fler bilder.

Om vi börjar med modellen som lär bli populärast bland svenska köpare – laddhybriden Volkswagen Golf GTE – får den en fyrcylindrig bensinmotor på 150 hästkrafter plus en elmotor på 115 hästkrafter. Kraften skickas genom en sexstegad dubbelkopplingslåda och totalt ger drivlinan 245 hästkrafter och 400 Nm.

Räckvidden på el ska nu ligga på omkring sex mil tack vare bättre aerodynamik och 50 procent större batteri. Senare ska ytterligare en laddhybridversion följa med mindre effekt och fokus på effektivitet snarare än prestanda.

Det klassiska modellnamnet Golf GTI – som fyller 44 år i år – innebär precis som tidigare en bensinmotor, och nu är den på 245 hästkrafter och 370 Nm. Modellen får sexväxlad manuell låda som standard och en sjustegad dubbelkopplingslåda är tillval.

Golf GTI behåller sin framhjulsdrift och den som vill ha fyrhjulsdrift får därmed vänta på toppversionen Golf R som dyker upp senare.

Slutligen har vi Volkswagen Golf GTD som alltså har dieselmotor på 200 hästkrafter och 400 Nm. Modellen har SCR-rening vilket innebär att föraren får fylla på AdBlue-vätska med jämna mellanrum för att minska halterna av kväveoxider i avgaserna.

Golf GTD får sjustegad dubbelkopplingslåda som standard.


Samtliga tre modeller får ett hungrigare utseende med sportigare frontparti än de ”vanliga” Golfversionerna med mindre effekt. Modellerna kan också skiljas ut med de nya LED-varselljusen och vilken modell det handlar om avslöjas av färgen på detaljerna i fronten: röd för GTI, blå för GTE och silver för GTD.

Baktill kan den skarpsynta VW-entusiasten snabbt se att GTI får ett avgasutblås på varje sida, GTD får dubbla utblås till vänster och GTE saknar helt synliga utblås.

Priserna för Golf GTI, GTD och GTE är ännu inte klara.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.