Bild
Nästa artikel
Volkswagen Golf GTE, GTI och GTD officiella – här är alla detaljer

Volkswagen Golf GTE, GTI och GTD officiella – här är alla detaljer

Nyheter

Volkswagen har släppt fler detaljer om Golf som laddhybrid. Vi får även veta mer om prestandasyskonen GTI och GTD.

Volkswagen ska fylla på med fler modeller i Golf-familjen. I förra veckan kom en första smygbild på prestandamodellen GTD, som gjorde klart att Volkswagen inte drar ned på utvecklingen av dieselmotorer.

Nu är Golf GTD officiell tillsammans med bensindrivna GTI, och vi får också veta fler detaljer om laddhybriden GTE.

Observera att du kan bläddra med pilarna för att se fler bilder.

Volkswagen Golf GTE, GTI och GTD officiella – här är alla detaljer
Volkswagen Golf GTE, GTI och GTD officiella – här är alla detaljer
Volkswagen Golf GTE, GTI och GTD officiella – här är alla detaljer
Volkswagen Golf GTE, GTI och GTD officiella – här är alla detaljer

Om vi börjar med modellen som lär bli populärast bland svenska köpare – laddhybriden Volkswagen Golf GTE – får den en fyrcylindrig bensinmotor på 150 hästkrafter plus en elmotor på 115 hästkrafter. Kraften skickas genom en sexstegad dubbelkopplingslåda och totalt ger drivlinan 245 hästkrafter och 400 Nm.

Räckvidden på el ska nu ligga på omkring sex mil tack vare bättre aerodynamik och 50 procent större batteri. Senare ska ytterligare en laddhybridversion följa med mindre effekt och fokus på effektivitet snarare än prestanda.

Volkswagen Golf GTE, GTI och GTD officiella – här är alla detaljer
Volkswagen Golf GTE, GTI och GTD officiella – här är alla detaljer
Volkswagen Golf GTE, GTI och GTD officiella – här är alla detaljer

Det klassiska modellnamnet Golf GTI – som fyller 44 år i år – innebär precis som tidigare en bensinmotor, och nu är den på 245 hästkrafter och 370 Nm. Modellen får sexväxlad manuell låda som standard och en sjustegad dubbelkopplingslåda är tillval.

Golf GTI behåller sin framhjulsdrift och den som vill ha fyrhjulsdrift får därmed vänta på toppversionen Golf R som dyker upp senare.

Volkswagen Golf GTE, GTI och GTD officiella – här är alla detaljer
Volkswagen Golf GTE, GTI och GTD officiella – här är alla detaljer
Volkswagen Golf GTE, GTI och GTD officiella – här är alla detaljer

Slutligen har vi Volkswagen Golf GTD som alltså har dieselmotor på 200 hästkrafter och 400 Nm. Modellen har SCR-rening vilket innebär att föraren får fylla på AdBlue-vätska med jämna mellanrum för att minska halterna av kväveoxider i avgaserna.

Golf GTD får sjustegad dubbelkopplingslåda som standard.


Samtliga tre modeller får ett hungrigare utseende med sportigare frontparti än de ”vanliga” Golfversionerna med mindre effekt. Modellerna kan också skiljas ut med de nya LED-varselljusen och vilken modell det handlar om avslöjas av färgen på detaljerna i fronten: röd för GTI, blå för GTE och silver för GTD.

Baktill kan den skarpsynta VW-entusiasten snabbt se att GTI får ett avgasutblås på varje sida, GTD får dubbla utblås till vänster och GTE saknar helt synliga utblås.

Priserna för Golf GTI, GTD och GTE är ännu inte klara.

Kommentarer

#1
2020-02-27 14:14

Jiippii!!

#2
2020-02-27 15:54

VW, lika spännande som en mulen dag

#3
2020-02-27 16:07

Intressant att se att ratten blir allt mindre kantig, snart är den rund igen!

#4
2020-02-27 17:10

Gäsp, men GTE:n verkar trevlig.

#5
2020-02-27 17:11

Design som står sig. Till skillnad från allt franskt och koreanskt som åldras som färsk mjölk.

#6
2020-02-27 17:21

Vw är en mardröm när garantin gått ut och köps förslagsvis ny:)

#7
2020-02-27 17:34

Har man kopierat designen på strålkastarna på nya Corolla.....

#8
2020-02-27 17:57

Ska vi gissa på runt halvmiljonen för GTE:n? Kanske det är en vanesak men jag har inte vant mig vid fronten än. Strålkastarna ser ut som rinnande knäckta ägg...

#9
2020-02-27 19:17

Håller med om strålkastarna. Gillar mer de fyrkantigare diton på Skoda och Seat.
Den som förväntar sig att VW ska göra något radikal designförändring med Golf kommer alltid bli besviken.

Frågan är vad priset blir? Svårt att se vad som skulle locka med Golf nu när syskonen oxå fått tillgång till de elektrifierade drivlinorna.

#10
2020-02-27 20:39

Priserna för tre modeller är redan satta. Mildhybriden ligger runt 275 000 kr. Inroparen med tre cylindrar och 115 hk kommer senare. Den ska kosta runt 236 000 kr. Googla om du vill veta mer...

#12
2020-02-27 20:56

Audi 60 L,
Det är bara de ointressanta modellerna som är prissatta. Bilar utan sladd går bort.

#13
2020-02-28 11:28

Det obligatoriska hönsnätet nertill lär vara bräckligt vid parkeringsskador. Å andra sidan är det väl bara att köpa nytt i närmsta järnaffär och kapa till för behov...

#14
2020-02-28 11:51

Audi
Hade liknande hönsnät på min Leon och hönsnätet höll förvånansvärt bra, även fast nätet modifierats med håltagning för led-ramp.

#15
2020-02-28 17:19

Fy f-n vad ful! Borde vara dags att hitta en ny designer, samma gäller BMW också för den delen.

#16
2020-02-28 17:39

Enorma fälgar, tunna däck. Är det vardagspraktiskt? Är det snyggt? Och vad kostar det vid byte...

#17
2020-02-29 08:15

Lite trist att modellerna är så lika varandra. Förr så stack ändå GTE och GTI ut lite och man kunde tydligt se skillnad.
Samtidigt så skiljer sig kusinerna/syskonen Leon, Octavia och Audi a3 mer igen designmässigt.

#18
2020-02-29 19:00

VW tänker fortsätta med Dieselmotorn. Förstår inte varför eftersom jag inte förstår vilka som skall köpa en så liten bil med Dieselmotor. Det blir de dyraste milen oavsett hur mycket man kör, samtidigt som man får en Dieselmotors alla andra 23 nackdelar på köpet. Inte ens en dieselmotors enda fördel, lägre bränslekostnad gäller längre efter kostnaden för AdBlue-vätska och att bränsleförbrukning numera beräknas enligt WLTP-körcykeln.

#19
2020-02-29 18:31

@snabb95
VW gör ju bilar för många marknader och diesel är fortfarande poppis i många länder.
Sen så är det inte alla som har möjlighet att på ett smidigt sätt kunna ladda sin bil varje natt.

VW erbjuder ju egentligen något för alla, Golfen erbjuds i utförande med fordonsgas, elhybrid, diesel, ren elbil, mildhybrid och el (gamla modellen). Däremot så verkar inte e85 finns längre i sortimentet.

#20
2020-02-29 20:18

Reverend Benny @ Nu jämförde jag inte dieselbilar med elbilar och ladd hybrider. Att det i Sverige skulle ta ett decennium att upptäcka dieselbilens nackdelar vid jämförelse med en bensinbil har förvånat mig länge. Att det skulle ta ytterligare ett antal år innan man upptäcker samma sak i andra länder har jag svårt att tro.

#21
2020-03-01 06:45

@snabb95
Dieselbilen har ju haft olika fördelar och nackdelar beroende på när i tiden man väljer att titta på tekniken.
Före 2006 så var det betydligt högre skatt permanent på på alla dieselbilar och inte lika förmånligt att köra diesel, så vi har vetat om nackdelarna sedan länge.
Ett annat tecken på att vi visste om nackdelarna med både bensin och diesel är att vi på 90-talet och början på 2000 satsade på gasmackar runtom i landet, något som tagit fart igen på senare tid.

#22
2020-03-01 18:50

Det är idiotiskt att försöka fasa ut diesel men tyvärr så förstår sej allt för få på saker och ting...

#23
2020-03-01 21:18

Peugo @ I Lastbilar, bussar o.s.v. är dieselmotorn både ekonomisk och relativt miljövänligt specificerad. Men så som en privat personbil används är Dieselmotorn en katastrof för miljön och även för plånboken vid jämförelse med en bensinbil som i längden blir betydligt billigare i underhåll. Därför håller Dieselmotorn i personbilar äntligen på att fasa ut sig själv.

#24
2020-03-02 16:47

AD- Blue fryser vid minus - 20 grader. Och kan vara dumt att köpa GTE som går högst 6 mil på el.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.