Bild
Nästa artikel
Officiell: Här är nya Seat Leon – nu även som laddhybridkombi

Officiell: Här är nya Seat Leon – nu även som laddhybridkombi

Nyheter

En spansk version av Volkswagen Golf är på ingång. Laddhybriden med kombikaross kan bli en ny Sverigefavorit.

Seat har lanserat en ny generation av kompaktbilen Leon. Största nyheten är att den spanska versionen av Volkswagen Golf kommer med mildhybridteknik och även som laddhybrid.

Halvkombimodellen blir nästan nio centimeter längre än föregångaren för att kunna erbjuda bättre innerutrymmen. Seat Leon kommer även som kombi med namnet Sportstourer och ett bagageutrymme som sväljer 617 liter vilket är något mer än Volkswagen Golf Sportscombi.

Seat Leon kommer med en mängd olika motoralternativ.

• Instegsmodellen har en bensinmotor på 90 hästkrafter men det är oklart om den kommer till Sverige. Ett steg upp finns samma trecylindriga motor med 110 hästkrafter och den får även mildhybridteknik för att sänka förbrukningen.

• Den större 1,5-litersmotorn (och även den trecylindriga instegsmotorn) använder Millercykeln för att öka effektiviteten med tio procent. 1,5-litersmotorn kommer med 130 eller 150 hästkrafter och kan stänga av hälften av cylindrarna när de inte behövs. 150-hästarsversionen har mildhybridteknik.

• Toppmodellen på bensinsidan är en 2,0-litersmotor med dubbelkopplingslåda och 190 hästkrafter.

Officiell: Här är nya Seat Leon – nu även som laddhybridkombi

• Seat kommer inte lägga ned dieselmotorerna, gör märket klart i pressmeddelandet. Leon kommer med dieselmotorer på 115 eller 150 hästkrafter, antingen med manuell låda eller dubbelkopplingslåda. Seat Leon Sportstourer finns även med 150-hästarsdiesel, dubbelkopplingslåda och fyrhjulsdriftssystemet 4Drive.

• Det finns även en gasdriven Seat Leon med 1,5-litersmotor på 130 hästkrafter. Den kan också tankas med bensin.

• Sist ut är Seat Leon som laddhybrid. Den kommer både som halvkombi och kombi. En 1,4-liters bensinmotor kombineras av en elmotor och ett 13 kWh stort batteri. Systemeffekten är 204 hästkrafter och räckvidden på el ska ligga på sex mil enligt WLTP-körcykeln. Den här drivlinan känns igen från Volkswagen Golf GTE och Passat GTE.

Officiell: Här är nya Seat Leon – nu även som laddhybridkombi

Seats chef för bilutveckling och chassidynamik, Marcus Keith, gör ingen hemlighet av att Seat Leon kommer kännas hårdare och sportigare än Volkswagen Golf.

– Absolut, en sportig känsla är viktig. En Seat ska inte kännas bekväm, men inom sportighet har vi gjort en väldigt bekväm bil, säger han i en intervju med Autocar.

Han bekräftar också att sportversionen Cupra kommer med laddhybridteknik.

Officiell: Här är nya Seat Leon – nu även som laddhybridkombi

Seat Leon har även ett uppkopplat infotainmentsystem med onlinekartor samt integration med Android Auto och trådlös Apple Carplay, som gör det enklare att använda bilarnas appar i bilens skärm. I laddhybriden kan föraren hålla koll på bilens klimatanläggning och laddning via en mobilapp.

Vid lanseringen finns fyra utrustningsversioner att välja på och samtliga har nyckellös öppning, USB-uttag, LED-strålkastare och infotainmentsystem med 8-tumsskärm som standard. Som tillval finns bland annat infotainmentsystem med större 10,25-tumsskärm, digitala instrument och trådlös mobilladdning.

De svenska priserna är ännu inte klara. Leveranserna körs igång under andra kvartalet 2020.

Officiell: Här är nya Seat Leon – nu även som laddhybridkombi
Officiell: Här är nya Seat Leon – nu även som laddhybridkombi
Officiell: Här är nya Seat Leon – nu även som laddhybridkombi
Officiell: Här är nya Seat Leon – nu även som laddhybridkombi
Taggar: Nyheter, Seat Leon

Kommentarer

#1
2020-01-28 20:35

Snyggast i VAG-gänget.
Hoppas att den kommer att erbjudas med lite trevligare inredning än kolkällarvarianten!

#2
2020-01-28 20:36

Snygg front! Mycket snyggare än Golfen. Seat är enligt mig intressantare än både Skoda och VW.

#3
2020-01-28 20:48

Den snyggaste kusinen!
Ska bli intressant att se vad laddhybriden får för pris.

Henrik, tyvärr har Seat inte haft samma utbud av tillval som tex Skoda vilket har varit lite synd. Jag hoppas det ändras framöver. Efter att ha haft en Leon och nu Octavia så är Skodan snäppet bättre i upplevd kvalitet, material och bullerdämpning. Men jag hoppas att Seat höjer sig för snygga bilar kan de göra.

#4
2020-01-28 21:36

Riktigt snygg, och blir nog riktigt vettig med vettiga hybrid alternativ.
Seat leon har aldrig varit uppe i samma klokhet komfort och kvalité som som octavian men vi får väl se framöver.

#5
2020-01-28 20:55

Snygg som alltid, har nu även en interiör som ser ut att komma från samma årtionde som bilen. Hade varit mitt val i klassen.

#6
2020-01-28 21:05

Jaså att Seat har ändrat från vanligt komfortabelt till hårda och obekvämt att bygga sportig bil. Nu vet jag nu att jag kommer inte köpa Seat framtid. Då blir det bara Skoda för bekvämt och budget. Volkswagen nje tror inte blir billig utan tvärtom att Seat och Skoda är lägre pris med samma klass.

#7
2020-01-28 21:14

Snyggare än förr, men försök att designa ett nytt emblem, det där blaffiga överkörda S som egentligen inte är ett S utan två motstående V-liknade figurer, är fult, varken mer eller mindre, drar ner hela bilen.

#8
2020-01-28 21:40

Och att även 1,0 tsi får hybrid funktion lovar gott tycker jag.
Redan i dag kan man ju lätt åka lugna sträckor under 0,5l/milen vilket är i corolla klass.

#9
2020-01-28 21:57

Trepip 1.0 TSI är snål bränsleförbrukning och kultiverad drivlina men när man öppna motorhuv ser lite vibration och är inte jämn jämför 1.5 TSI är mer jämnare. Jag har sett min Fabia, andra provkörning Octavia, Leon, Golf och lånebil Q2 likadant med 1.0 TSI. Har pratat med verkstad att den är tre pip är inte samma som fyr cylindring är mer jämnare. Även min fd Astra 1.0 T tre pip är också vibration. Även också PSA tre pip som citroën och peugeot jag haft sett vibration och provkört.

#10
2020-01-28 22:34

GF. Det faller på sin natur.
Ju färre cylindrar ju mer vibration på tomgång.
En cylinder mycket vibration, V8 lite vibration.

Men 1,0tsi märks knappt i bilen på tomgången vad det gäller vibration skulle jag säga
Vag har lyckats bra där tycker jag.

#11
2020-01-28 22:45

mso 1000. Ja, såklart absolut :-)

#12
2020-01-28 23:25

Ful! Fronten ser asiatisk ut och dörrsidorna böljar som havet (ett vanligt konstruktörsknep för att öka styvheten på tunn plåt)
Jag har själv en Seat som lider av denna design.

#14
2020-01-29 06:21

Jag tycker att både Skoda och Seat blir snyggare och snyggare för varje ny generation. Denna modell är inget undantag och att de finns som laddhybrid är enbart positivt plus det faktum att det även finns dieselmotorer visar att Seat inte gått på bluffen med att sluta tillverka och utveckla klimatvänliga små dieselmotorer i personbilar. Denna Seat tror jag kommer att finna många nya bilköpare i Sverige!

#15
2020-01-29 08:11

Snygg bortsett från fläskläppsfronten!
Jag skulle nog hellre välja SEAT än Skoda, men vi får väl se vad hustrun säger när hennes bil ska bytas ut. Skodan är för oprecis i vägkänslan.

#16
2020-01-29 09:48

Jag väntar på en eldriven Honda Jazz eller en Octavia...eller någon eldriven sedan i mellanklass. Är det ingen biltillverkare utom Tesla som kan ta fram något snart!? Denna Seat ser bra ut...men jag gillar inte sport...mer åt komfort hellre.

#17
2020-01-29 10:36

MSO: Det är mildhybrider dom pratar om förutom i laddhybriden. Alltså bara en något vidareutvecklad startmotor så att dom typ kan driva AC:n på batteri. Det gör ungefär ingenting i bränslebesparing.

#18
2020-01-29 10:42

Ser ut som alla andra bilar i klassen. Framifrån som Hyundai I30 och aktern som Opel Astra. Tråkigt.

#19
2020-01-29 11:21

Focus och Kia i en mix

#20
2020-01-29 14:06

Volvo på spanska. Här blir den en dussinbil på vägarna.

#21
2020-01-29 22:38

Popicon. Visst är det mildhybrid men eftersom det redan i dag går att köra tex golf eller octavia under 0,5 och tillockmed i stan om inte gasfoten är tung så tror jag att ett billigt mildhybridsystem kan göra sitt för att ta topparna i stan.

Om jag i dag jämför en ny octavia med bränslevärmare och drag för 1300kg och mer än all utrustning du någonsin kan få på en Toyota corolla och att octavian lagerbilar med bättre komfort än corollan får du bra utrustad på blocket för 215-220000:- medans man får lägga upp mot 300000: för en liknande Toyota corolla så säger jag att toyotaägaren är totalt lurad minst sagt.

Vill minas att corollan tog 0,51 och octavian 1,0 utan hybrid 0,53 i vibils minitest för nåt år sedan

#22
2020-01-29 22:38

mso 1000.

ViB test om jämför Skoda Octavia 1.0 TSI och nya Toyota Corolla 2.0 HSD.
Skoda Octavia, körkänslan betyg 4 och komfort betyg 4.
Toyota Corolla, körkänslan betyg 2 och komfort betyg 3.

Överlägsen bäst Octavia än Corolla!

#23
2020-01-30 14:03

Mso: Mildhybrid gör ingenting för att kapa topparna i stan. Elmotorn driver i princip AC:n, mycket mer gör den inte. Den driver inte bilen. Så att jämföra den med en riktig hybrid är bara ett tecken på att man inte vet nånting om hur det fungerar. Vilket var riktigt illa när ViBilägare visade det i bilfrågan härom veckan..

Och hur mycket en Octavia drar jämfört med en Corolla i ett visst test (eller för en viss person) säger ingenting om man inte också visar hur bilarna har körts. På motorväg är det i princip ingen skillnad. I tung stadtrafik är det milsvid skillnad.
Och dessutom. När du säger ett test "för nått år sen". Corollan är ju rätt ny.. Är det Auris du menar? Corollan har ju en mycket nyare och bättre hybridmotor jämfört med Aurisen, Aurisen (som jag själv kör) har ju den gamla motorn som ylar utan att göra nånting när man trycker ner gaspedalen lite mer. Corollan har väl en 2 generationer(?) nyare hybrid som är nått helt annat.

#24
2020-01-30 18:38

Panopticon. jag tror du har lite fel ändå.
Jag misstänker och tror att en vettig mildhybrid aplikation på en 1225kg tung octavia 1,0 kan överraska i förbrukning.
När man sätter en mildhybrid aplikation på en 1800kg tung suv så blir nog resultatet marginellt.

Tror att bilens vikt och cv är nog så viktigt totalt när man har mildhybrid.

Och ingen skugga över corollan den är fin och hyggligt snål men merkostnaden mot en octavia 2019 är stor för lite.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.