Bild
Nästa artikel

Seat siktar på lyx – Skoda blir mer budget

Nyheter

Volkswagengruppen funderar på att göra produktstrategin tydligare för sina olika bilmärken. Detta för att förhindra kannibalism.

Seat kan i framtiden bli mer premiumorienterat, medan Skoda kör hårdare på den prisvärda linjen. Detta enligt Volkswagengruppens produktstrategichef Michael Jost, som pratat med Automobilwoche

– Vi vill att hanteringen av våra varumärken ska bli tydligare i framtiden. Seat skulle kunna representera mer känslomässiga bilar, vilket exemplifieras av deras Cupra-modeller. Skoda skulle kunna tjäna östeuropeiska marknader mer intensivt, liksom de kunder som söker funktionalitet, säger Michael Jost. 

Rent konkret skulle detta kunna innebära en prisökning på Seats bilar och att Skoda skalar bort exklusiva tillval och materialval, som de mockaliknande mjuka alcantaradetaljerna i innertaket. 

Volkswagenmärket kan också komma att genomgå förändringar, så att dess lineup inte blir för lik de andra syskonmärkena. 
– Vi tittar närmare på eventuella överlappningar i produktportföljen för alla märken, säger Michael Jost till Automobilwoche. 

Diskutera: Rätt att göra Seat mer premium och Skoda mer budget?
 

Kommentarer

#1
2019-10-03 09:40

Att ta tillbaks Skoda som mer budget tror jag kan vara smart då VAG inte har nåt riktigt sådant längre på Europamarknaden iaf, i Sydamerika säljer de ju mer budgetvarianter, men då under Volkswagennamnet.
Seat lyxigt vet jag inte om jag tror på, mer då sikta på känslor och sport som jag läste på annat håll med.
De har ju redan Audi som det lyxigare alternativet bland ändå "vanliga" bilar.

#2
2019-10-03 09:47

Var hamnar Seat på VW:s "premiumskala", under eller över VW? Och Audi finns ju redan som premiummärke i koncernen. Tror detta är lite feltänk. Det är bättre att man säljer in Seat som idag, ett prisvärt alternativ, med en sydeuropeisk, sportig, temperamentsfylld touch.

#3
2019-10-03 10:19

Gör en "Dacia" av Skoda, vet jag.

.

#4
2019-10-03 10:22

VW har uppenbara problem med bilar som liknar varandra för mycket exteriört och interiört. När Walter de Silva var designchef för Seat så hade de iaf sin egen stil. Mer rundade former och en sköld framtill med S-märket. Men nu ser Seat ut som vilken Audi/Skoda som helst.

#5
2019-10-03 10:58

Ska Cupramodellerna bli Seat igen? De är väl ett eget minimärke idag? De detaljerna som skiljer Seat från övriga märken i koncernen brukar göra att de är snyggare än de andra. Lite stramare med en sportig touch och inte lika slätstruket som Audi och VW.

#6
2019-10-03 11:06

Låter vettigt, alldeles för liten skillnad på tex superb/passat/a6 idag tror jag.

#7
2019-10-03 14:53

Konstigt, Skoda känns mer lyx än Seat idag!?

#8
2019-10-03 16:39

"Seat siktar på lyx"!
Oj, det kanske innebär att Seat blir en ersättare för Phaeton?

#9
2019-10-03 17:10

Jag förstår att wv har problem med fyra märken.

Eftersom jag ägt och kört många i koncernen så är skoda den prisvärda och slår vw på många punkter.
Seat har alltid legat efter i kvalité och utföranden även om skillnaden blivit mindre med åren.

Audi är nog en klass upp men tveksamt vad man får extra för pengarna förutom fyra nollor på huven och mindre pengar i börsen.

#10
2019-10-03 18:02

Märkeskannibalismen inom VW koncernen är ju välkänd under senare år. Är inte så imponerad över hur denna jättekoncern jobbat med märkesstrategierna, Varför hade man inte en plan och riktlinje från början? dvs lät Skoda hålla en något enklare utförande ungefär som de hade innan gen 3 av Octavian och senaste Fabian. Göra Premium av Seat? Vad kostar det? kan det lyckas?

#11
2019-10-03 18:09

Jag har erfarenhet och ägt Seat Leon och nu Octavia. Jag upplever Skoda snäppet bättre och närmare ”premium” än Seat. Särskilt ljudkomforten är ljusår bättre i Skodan men den känns även mindre plastig. Därtill har man möjlighet till fler (bättre) tillval till Skoda.

I Sverige är ju Skoda lite av folkbil i sin klass och jag tror att det beror på den smarta paketeringen och bra pris/erbjudanden. Jag tror inte det vore framgångsrikt att ändra på Skodas koncept. Men å andra sidan med Skoda idag så finns det ju egentligen inga incitament för köpare att istället välja VW.

Vad gäller Seat så tycker jag snarare att de bör lägga strategi som bygger på sportighet.

#12
2019-10-03 22:19

Ja axa, seat har ju oftare haft en "sportigare" look på karossen än skodan som har varit "gubbigare" i sin utformning.
Men skoda har nog alltid varit förnuftigare och mer vettig bil för pengarna.

#13
2019-10-03 23:27

Mso
Ja, designen är sportigare på Seat rent generellt. Men Seat har även fått till sportig körkänsla. Jag tycker Leonen hade en mer direkt och precis styrning jämfört med Octavian. Den styr in bättre i kurvorna även i lite högre farter. Jag upplevde även att man kör Leon medan man snarare färdas i Octavian.

#14
2019-10-04 06:14

Tror det är ett misstag att göra Skoda mer budget.

#15
2019-10-04 07:18

Nu skrivs det ju "känslomässiga bilar" vet inte om det är samma som lyx, kanske.

Men annars får jag nog stämma in in det Axa säger i inlägg 11, har precis samma upplevelser och tror det är dumt att försöka göra Skoda "budget".
Men, tittar man i övriga Europa så har Skoda många gånger en tydligare budgetstämpel än övriga VW och Seat, vet inte riktigt varför det är så, men vi kanske tänker per praktiskt i Sverige än många andra ställen.

Skulle säga att Seat är märket som borde stå för de sportigare ambitionerna och utseendet i familjen, Audi har gett upp den profilen känns det som.

#16
2019-10-04 09:42

Tja, kan Fiat/Chrysler köra med lyx (Lancia), sportighet (Alfa) och vanlig (Fiat) borde väl VAG kunna göra nåt likande, men då får man nog fundera lite på hur man gör skillnaden tydligare mellan märkena. Och om man redan har Audi som lyxmärke är frågan hur man framför allt passar in Skoda och VW sinsemellan om man låter Seat bli lite mer avvikande åt Alfahållet (vilket iof inte är någon lätt uppgift det heller). Med tanke på åt vilket håll Skoda gått - där man iaf i mitt tycke närmat sig VW - blir det nog svårt att reversera den processen och "förenkla" Skoda allt för mycket.
Även om Audi och VW båda är tyska märken som delar hemmamarknad är ju Seat och Skoda även i någon mån "nationalsymboler" - jag inbillar mig åtminstone det - som inte vill göra bort sig på sina hemmamarknader och även kunna leverera någon sorts bredd åtminstone där.

#17
2019-10-04 21:11

Skoda har väl blivit det som VW var tidigare. Jag tror det är helt rätt att göra Skoda enklare igen, både Skoda och vw som idag känns poänglöst när de är så lika.

Men de har väl inte sagt att seat ska bli premium. Tror de mer sa att det skulle bli sportigt, lite åt Alfa Romeo hållet.

#18
2019-10-05 09:19

Nu är Fiat/Chrysler inget föredöme då Lancia är i praktiken nedlagd - finns bara en modell, lilla Ypsilon. Och Chrysler har reducerats till familjebussarna Voyager och Pacifica. Det märke som går bäst i Fiat/Chrysler är Jeep.

Seats bakgrund är billiga folkbilar baserade på Fiat. VW har pratat om ”spanskt temperament” i 20 år, men det har inte blivit så mycket av det. Seat är VW-koncernens problembarn.
Känns som ett onödigt märke idag.

#19
2019-10-05 10:08

Jag upplever att Skoda klättrat långt uppåt från budget-segmentet, vissa modeller är ju "premium-light" såsom t.ex. Superb.
Det känns då inte helt lyckat att backa Skoda bak till Felicia-nivå, bättre vore då att återuppliva något dött märke, varför inte Wartburg och göra det till en Dacia-konkurrent?

Seat borde kunna ta en roll som det sportiga icke-premium alternativet i koncernen, och det känns som de är på rätt väg nu, till skillnad från 00-talet då deras design var minst sagt svårsmält.

#20
2019-10-05 11:40

Jag upplever att Seat alltid varit den lite roligare varianten av VW (på gott och ont) speciellt att se på.
Dom hade en rejäl dipp designmässigt när Water de Silva fick härja fritt tycker jag, men nu verkar dom fått ordning på saker igen.

Problemet är att den fina designen och känslan den förmedlar förstörs av jakten på att bilen ska kännas och vara billigare.
Kan helt klart se varför Seat säljer bättre i andra länder och varför Skoda säljer bättre här.
Allt handlar om smartare paketering, ta bara saker som motorvärmare och att det kan köpas från fabrik. Detta tillval har aldrig funnits till Seat bilarna men finns nästan som tillval på alla Skodas bilar.
Sånt funkar i Sverige.

#21
2019-10-06 11:22

Seat har jag aldrig gillat och med en nedgradering av Skoda blir det att se sig om efter annat nästa gång det är bilbyte.

#22
2019-10-06 20:21

När Saab presenterade 9000, utnämnde jag den snabbt till den bästa familjebilen. Sen dess har det rullat ett antal MPV:er och SUV:ar.
Den mågsidigaste familjebilen idag är Skoda Kodiaq Scout, om ni frågar mig. (Innan den låg Citroën C4 Picasso bra till.)

Likt flera andra, instämmer jag i att diversifieringen är ganska bra som det är. VW det trygga, Skoda det något billigare och lite kluriga, Audi lyx och Seat lite enklare men sportigare med egen design.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.