Nästa artikel
Seat siktar på lyx – Skoda blir mer budget
Nyheter

Seat siktar på lyx – Skoda blir mer budget

Publicerad 3 oktober 2019 (uppdaterad 3 oktober 2019)
Volkswagengruppen funderar på att göra produktstrategin tydligare för sina olika bilmärken. Detta för att förhindra kannibalism.

Seat kan i framtiden bli mer premiumorienterat, medan Skoda kör hårdare på den prisvärda linjen. Detta enligt Volkswagengruppens produktstrategichef Michael Jost, som pratat med Automobilwoche

– Vi vill att hanteringen av våra varumärken ska bli tydligare i framtiden. Seat skulle kunna representera mer känslomässiga bilar, vilket exemplifieras av deras Cupra-modeller. Skoda skulle kunna tjäna östeuropeiska marknader mer intensivt, liksom de kunder som söker funktionalitet, säger Michael Jost. 

Rent konkret skulle detta kunna innebära en prisökning på Seats bilar och att Skoda skalar bort exklusiva tillval och materialval, som de mockaliknande mjuka alcantaradetaljerna i innertaket. 

Volkswagenmärket kan också komma att genomgå förändringar, så att dess lineup inte blir för lik de andra syskonmärkena. 
– Vi tittar närmare på eventuella överlappningar i produktportföljen för alla märken, säger Michael Jost till Automobilwoche. 

Diskutera: Rätt att göra Seat mer premium och Skoda mer budget?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2019-10-03 16:39
saabnisse

"Seat siktar på lyx"!
Oj, det kanske innebär att Seat blir en ersättare för Phaeton?

#9 • Uppdaterat: 2019-10-03 17:10
mso 1000

Jag förstår att wv har problem med fyra märken.

Eftersom jag ägt och kört många i koncernen så är skoda den prisvärda och slår vw på många punkter.
Seat har alltid legat efter i kvalité och utföranden även om skillnaden blivit mindre med åren.

Audi är nog en klass upp men tveksamt vad man får extra för pengarna förutom fyra nollor på huven och mindre pengar i börsen.

#a • Uppdaterat: 2019-10-03 18:02
Stefan Eriksson

Märkeskannibalismen inom VW koncernen är ju välkänd under senare år. Är inte så imponerad över hur denna jättekoncern jobbat med märkesstrategierna, Varför hade man inte en plan och riktlinje från början? dvs lät Skoda hålla en något enklare utförande ungefär som de hade innan gen 3 av Octavian och senaste Fabian. Göra Premium av Seat? Vad kostar det? kan det lyckas?