Bild
Nästa artikel
Sänkt rostbetyg för Audi A6

Sänkt rostbetyg för Audi A6

Nyheter

Dold rost hotar Audi A6, 2004-2008. Vi Bilägare justerar nu betyget för modellens rostskydd, från en fyra till en trea.

Audi har genom åren belönats med höga betyg i Vi Bilägares rostskyddstester, men innan vi på nytt gav högsta betyg (en femma) – vid testet av nya Audi A6 i maj i år – får vi gå så långt tillbaka som till år 2002 för att finna det senaste toppbetygen, då för både Audi A4 och A6.

Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström sänkte betyget för Audi A6 till en fyra vid ett test 2006, samma betyg som för övrigt både Audi A3 och A4 fick vid tester 2007 och 2008.

Vid testet 2006 noterade vi att behandlingen av underredet upphört. Hela undersidan, förutom mittsektionen och bakdelen täcktes nu av stora plastsköldar. Vissa skarvar var skyddade, men långt ifrån alla.

I testet konstaterades också att dörrtröskelkonstruktionen som täcks av plastsjok har försämrats, framför allt genom en nedåtfälld fals. På tidigare årgångar var falsen inåtvänd, vilket ger bättre skydd mot vägsprut.

Thomas Widströms bedömning är att det allmänt snålats in med rostskyddsmedel, och framför allt med bilarnas slitskydd på underredet, under senare år. Vårt ställningstagande är att vi ska ställa högre krav på biltillverkarna med åren, men rostskyddet har i många fall inte blivit bättre sedan de tidiga åren på 2000-talet. Där av har vi inte heller ödslat med toppbetygen.


Reviderar betyget
Sedan år 2008 är det bara fem bilmodeller som belönats med toppbetyg. Utöver nya Audi A6, som nu också har dörrar av aluminium, är det nya BMW 5-serie, och tre Renault-modeller, Clio, Mégane och Grand Modus.

Dålig vidhäftning av lacken och senare limsläpp i skarvar är omöjligt att förutse när undersökningen görs. Vi Bilägares rostskyddsregister bygger på prognoser, ställda vid testtillfället, och då görs en bedömning av grundskyddet i stort.

I efterhand har Vi Bilägare vid några tillfällen reviderat betygen, om falsförseglingar släppt eller om andra olyckliga konstruktioner medfört försvagningar. Det har bland annat drabbat Mercedes E- och C-klass före 2003, BMW 3- och 5-serien före 2004 och Ford Focus före 2005 och Mondeo före 2004.

Vi reviderar nu också betyget för Audi A6, 2004–2008, från en fyra till en trea.

– Audi A6 är i grunden bra rostskyddad, säger Thomas Widström. Det här är istället ett lack- och konstruktionsfel, men rosten kommer inte A6 undan.

Läs också:
Dold rost hotar Audi – A6 drabbad

Dold rost: 20 000 Audi A6 i riskzonen

Taggar: Nyheter, , Audi, Audi A6

Kommentarer

#1
2011-09-05 10:39

En fundering - om en bil som fått dåligt rostbetyg visar sig INTE rosta - justerar ni då med?

#2
2011-09-05 12:44

Roger, Det har man hitills inte gjort på någon av de Toyota-modeller man kritiserat under många år åtminstonde trots att de i verkligheten har mindre problem med rost än tex nämnda Audi A6 så får Toyotas modeller även efter justeringen av betyget på A6 som max lika bra betyg eller sämre än A6, men var är alla missnöjda Toyota-ägare som får rostlaga dörrar, tröskellådor och bakluckor ect. så ofta som man borde få om Vibilägares kritik och bedömmningar stämmde bra?

#4
2011-09-05 15:37

Som läsare och prenumerant i många år så instämmer jag med att ViB:s rostbetyg ofta varit helt fel ute. Tanken var nog god från början att ge nyttig konsumentupplysning men nu med facit i hand så är inte träffsäkerheten i spådomarna särskilt hög.

Detta borde redaktionen inse och sluta med direkt. Reportagen om faktiska rostproblem på begagnat är dock väldigt informativa och sådant ser jag gärna ännu mer av.

#5
2011-09-05 15:43

Detta har jag pratat om i många år Hanzzon,Toyota ägare borde stå i kö hos Vibilägare för repotage om att deras bilar rostar bort. Men icke!

#6
2011-09-05 16:20

Kan instämma ... Tycker nog att experterna har fastnat i en statisk bedömning. Paradoxalt att Audin som bara fick en fyra inte rostar speciellt där man bedömde skyddet vara dåligt och som föranledde betyget 4, under bilen alltså :o)

#9
frb
2011-09-05 18:31

Jag tror att tyska bilar överlag är bra bilar idag men vad vet jag, min VW är 15 år och fin enligt bilprovningen. Tror dock att många kommentarer här kommer från er som bara tror på "erat" märke. Själv är jag ständigt märkesotrogen. Började med Volvo och Opel som rostade hemskt men båda är bättre idag. Sedan dagens VW som jag är mycket nöjd med men byter ändå märke när det nu snart är dags att byta igen. Blir Toyota Avensis!

#10
bilteknikern
2011-09-05 19:07

Min A6 har inte rostat synligt än men har andra tyska problem...

#16
2011-09-06 08:41

Jag tycker att det är på tiden att alla rostbekymmer med A6 kommer fram. Har själv haft en A6 där alla 4 dörrarna fick bubblor i lacken. Audi Sverige vill på inga villkor ta ansvar för dessa problem utan låter Svensson ta smällarna. Det är inte mycket bevänt med Audi's sk rostskyddsgaranti

#17
Juppe
2011-09-06 09:49

Hur många bilmärken har man kollat upp? A6 är ju långt i från den enda med liknande konstruktion av lister och liknande.
Eftersom artikeln (och tidigare) antyder att det här är ett unikt problem för Audi A6 antar jag att man kollat upp i princip alla märken.

#19
2011-09-06 12:44

Jag har nu tagit bort en rad inlägg i den här tråden som inte höll sig till ämnet. Upprepat missbruk leder till avstängning.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#21
2011-09-06 12:57

Simon_d:om man då slutar åka runt och slå i dörrarna hela tiden kan man vidga sina vyer...

#22
FredrikEmilsson
2011-09-06 13:32

Bra Simon, då ska du titta andra bilar helt enkelt. Problemet löst. Tur att vi har olika smak.

För att återgå till ämnet så står det utryckligen "Audi A6 är i grunden bra rostskyddad". Det är andra faktorer som orsakat rostangrepp. Mekanisk nötning samt att smuts samlats. Så det är inte så mycket att tjafsa om.
Kanske ni som har andra bilar med liknande lister etc. ska ta till er av detta?

#24
FredrikEmilsson
2011-09-06 14:55

När jag pratar om avundsjuka så syftar jag inte enbart på Audi. Den avundsjukan gäller generellt.
Problemet är att det alltid finns någon som har mer...

Vet du vad leifer?
Jag tycker att du ska köpa en Rolls eller Bentley. Då har du en bil som kommer att hålla i generationer. Kanon för barn och barnbarn att ärva. ;)
Dessutom får du många problemfria år. Se det som en investering. ;)

#26
Juppe
2011-09-06 15:40

leifer: jag förstår inte vad det är du försöker säga.

Det jag undrar är om detta är ett unikt Audi A6 problem. Har man kollat andra märken och konstaterat att det bara är på Audi A6 som det här förekommer?
Det framkommer nämligen inte av artikeln.

#27
2011-09-06 15:47

Oavsett märke finns det alltid de som beskriver rena skräckbilar i kommentarsfälten simon_d ... och omvänt hur fantastiskt ett annat märke är.
Vi minns de oändliga trådar om, speciellt Toyota och Saab-bilar.
Bilar är i allra högsta grad en smaksak ... och för en del, tydligen en religion :o)

#29
2011-09-06 16:15

Jag tror att vad Jes_ menar, är att vissa personer alltid hyllar resp. sågar olika märken. Nu är Audi drabbat, då rycker vissa ut till märkets försvar medans andra sågar kvaliten. Samma personer hade gjort det exakt omvända, om det varit Toyota som drabbats. Det blir lite tjatigt att läsa om i varje kommentarstråd.

#32
FredrikEmilsson
2011-09-06 16:22

Och om du läser en gång till så står det "Audi A6 är i grunden bra rostskyddad, säger Thomas Widström. Det här är istället ett lack- och konstruktionsfel".

Man har åtgärdat detta och från 2009 fäster de listen på ett annat sätt.

Så den åtgärd man ska göra om man har en sådan är bil är att se till att lossa listen och kontrollera.
Dessutom se till att få gummilisten utbytt för att minska risken för repor som i sin tur kan leda till rost.

#33
2011-09-06 16:40

AmoC: håller med, många ser bara svart eller vitt och tryter argumenten för det egna märket kan man alltid såga något annat...

#34
2011-09-06 16:48

Leifer@
Jag uppfattar Audi som bilar av hög kvalité, likaså Toyota.
Emellertid är min smak för bilar således att jag kan tänka att köpa och äga Audi men inte gärna Toyota. Jag sågar inte, varken Toyota eller någon annan bil som inte faller mej i smaken.
Vissa inlägg kring det här problemet som artikeln handlar om tycks göra gällande att Audi A6 är en skitbil som rostar bort ... tror till och med jag läste att både turbo och acc havererar på löpande band ... Så är ju inte fallet, det är inte undantagen som gör regeln!
A6 är en mycket bra bil som är mycket motståndskraftig mot rost, den är dessutom härlig att både köra och åka i. Den kostar lite mer än många andra jämförbara bilar men ... smakar det, så kostar det väl? :o)
Tycker man inte det smakar extra ska man naturligtvis köpa något annat!

#37
bilteknikern
2011-09-06 19:56

DKV även kallat Audi gör en Mercedes. Snart är det bara en vältande bil kvar så är Audi premium på riktigt!

Åter till allvaret. Detta är trist för de drabbade.

#38
2011-09-06 20:13

eller DKW...

#39
FredrikEmilsson
2011-09-06 20:53

Ett sista inlägg i denna "debatt" är att Vi bilägare gjort fel bedömning.

Enligt deras betygsystem är en 4:
"Ett bra och välgjort rostskydd, dock med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem".
Så jag anser att A6 fortfarande ska ha en 4.

En 3:a som den fått nu betyder:
"Rostskyddet håller normalklass, någon form av behandling har gjorts på fabrik eller i importhamn. Extrabehandlingar blir nödvändiga på sikt."

Thomas Widström skriver ju själv att den i grunden är bra rostskyddad och detta är ett konstruktionsfel.

Så jag undrar hur de tänkt här?

#41
2011-09-07 06:52

Ingen som helst skillnad. Jag har alltid tagit ViB rostskydds "undersökningar" med en rejäl nypa salt. Också i dom märks det hur otroligt stor inverkan marknadsföringen har på de flesta av oss människor. Köper du en ny bil så bör du rostskydda den oavsett märke ifall du tänker på miljöinverkan bilen har under sin livslängd (borde rulla maksimala mil)? Måste ändå erkänna att på den här punkten har jag själv missat men nyaste bilen jag äger för tillfället är 2,5 år så kanske jag hinner ännu?

#43
FredrikEmilsson
2011-09-07 09:46

Har egentligen gjort sista inlägget, men svarar ändå:
Om de ändrar betyget och gör en artikel så får man anta att de tyckte det var viktigt.
Lika viktigt är att ge en korrekt bedömning.
Läser man Thomas bedömning så är det fortfarande en 4. Bara att läsa så ser ni.

Jag hoppas verkligen att Vib har högre ambitioner än att skriva artiklar som folk tar med en nypa salt. Annars är det illa.

För mig personligen spelar det ingen roll. Min bil börjar inte rosta för det.
Men rätt ska väl vara rätt? Eller?

#44
Jarl Andersson
2011-09-07 20:22

Audi är inget bra. Alla äldre modeller knackar. de nya rostar de med och knackar nog snart...

Rostar som fasen!!!

#45
Jarl Andersson
2011-09-07 20:24

kul dock att designsläktskapet mellan skoda och VW finns. Min arbetskamrat kör VW. En Golf från 1992. Hennes katt heter miffo. Haha!

#46
JarI Andersson
2011-09-07 22:54

Alltså släktskapet mellan Audi, Skoda och VW. Att det syns i designen. Octavia, Passat och A6 t ex.

MVH Jalle

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.