Bild
Nästa artikel

Dold rost: 20 000 Audi A6 i riskzonen

Vi Bilägare avslöjar

Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström är övertygad om att Audi-sjukan med rost inte bara handlar om några enstaka exemplar. Hela modellserien, drygt 20 000 sålda bilar i Sverige, är potentiella rostfällor.

Audi uppger att det ännu är förhållandevis få rostfall som upptäckts och åtgärdats, men sannolikheten är stor att mörkertalet är högt.

– Problemet är att de här bilarna till största utsträckning rullar, eller har rullat, som tjänstebilar och då har innehavarna inte brytt sig om att se efter hur illa ställt det kan vara, säger Thomas Widström.

När tjänstebilarna så småningom hamnar hos privatkunderna kommer rosten att upptäckas i avsevärt större omfattning. Dold rost är det värsta som kan inträffa. När rosten visar sig längs med listkanterna har det gått alldeles för långt för att lagningsresultaten ska bli riktigt bra.

– Mitt råd är att nyblivna ägare av Audi A6 från den här generationen ser till att skruva bort listerna och kontroller om rosten fått fäste. Det är inte speciellt avancerat att ta bort dem, annars är det kanske enklast att be verkstaden göra det. Ju förr skadorna åtgärdas, desto bättre blir resultatet.

Som vanligt är det andra- eller tredjehandsägarna som får ta itu och reklamera skador av den här typen. Och för kommande begköpare blir det än mer viktigt att kontrollera att servicepunkterna är utförda vid rätt milintervall.

En fullstämplad servicebok gör det alltid enklare att reklamera rostskador, trots att serviceåtgärderna i sig inte har något med grundproblemet att göra. De garantiansvariga återförsäljarna ser i stället fulltecknad service som ett tecken på att bilägarna vårdat bilen enligt rekommendationerna – och det ger alltid ett bättre förhandlingsläge.

Audis tolvåriga rostskyddsgaranti gäller genomrostning, precis som hos alla andra tillverkare. Men enligt Audi ska även kant- och falsrost likställas med genomrostning.

Läs också: Dold rost hotar Audi – A6 drabbad

Kommentarer

#1
2011-09-02 09:25

Jag diagnos-uppmätte upp både en Audi A6-06:a samt en Mercedes E-klass-03:a av "nya" modellen i går på jobbet med motor-elektronikfel som båda även uppvisade rost på flera ställen, Audi A6 har ju även problem med lacksläpp/rost på tex bakluckan i kanten till bakljusen vilket Vibilägare kanske har missat då jag inte läst om just det stället, och Mercans skärmkanter bak var redan graft rostskadade efter 14 000mil trots att den modellen skulle vara "bra" i rostsynpunkt enligt MB.
Jag vet för övrigt om flera exempel med nyare Audi A6-06 och -07:or som fått sina dörrar rostlagade och omlackerade samt även tröskellådor och bakluckor så visst är detta ett utbrett problem och inget som bara händer enstaka bilar.

#3
2011-09-02 09:43

Ja, det är märkligt att man tar genvägar i rostskyddet. Speciellt med tanke på att man redan tidigt hade facit avseende MB:s problem för många år sedan. Litar VAG för mycket på galvaniseringen kanske?

Åker man ut till Salthomens parkering här i Göteborg, kan man se vad som händer med nyare bilar när de får stå i en "salt" miljö. Kanske det vore något för biltillverkarna att titta närmare på...

Slutligen så trodde jag att man för länge sedan slutat med att sätta fast lister med clips. Genvägar, tydligen...

#4
2011-09-02 09:58

Simon: Det är faktiskt lacksläpp på Passaten. Pillar man bort färgen där bubblorna uppstått så kan man åka så i åratal utan att det blir rost. Däremot så fortsätter "släppet" oftast för att fukt kryper in och fortsätter "spränga" bort lacken. Det är ett känt problem de har med de miljövänliga lackerna...
Vissa bilar drabbas hårt (bl.a min, 4dörrar och en baklucka omlackad - utan kostnad för mig), andra (som några av mina kollegors) får inga bubblor alls.

#6
2011-09-02 10:26

Själv kollade jag såklart inte, jag hade då äventyrat garantin. Lackeraren kollade på min bil.

#7
2011-09-02 16:02

Jag har hört en "sakkunnig" prata om "galvaniska strömmar" gällande lacksläpp (bubblor) på min Passat's ena framskärm.
Min är förvisso från 03 men jag har sett ett syskon till den från 08 med liknande bubblor .. och då var det mitt i plåten ovanför baklamporna. Båda har bruna ränder som börjar någonstans vid skyltbelysningen.
Naturligtvis vill vi att produkter uppfyller utlovad kvalité .. men våra krav på att plåt inte får rosta börjar nog ta oanade proportioner .. Det är väl ändå få moderna bilar som får ge upp på grund av rost? Flera av mina första bilar, trots de inte var 10 år gamla, behövde rostlagas för att ens vara "trafiksäkra" .. :o)

#8
2011-09-02 20:21

Jes: Bakluckorna på dessa bilar (1998-2005) är känsliga. Många har lackats om. Det börjar ofta vid skyltbelysningen. Även bakrutetorkare brukar ge upp efter ett tag, ofta pga en spolarslang som torkar och börjar läcka vätska i bakluckan på torkarmotorn.

#10
FredrikEmilsson
2011-09-03 23:39

Ett problem är att folk inte heller vill/kan ta hand om sina bilar. Kör automattvätt och är nöjda med det.
Om man handtvättar sin bil, åtminstone emellanåt, så upptäcker man att det rinner smuts från listerna. Man spolar då extra noggrant.
Har själv upptäckt att det samlas smuts under nämnda lister och därför sett till att göra rent. Precis som jag gör vid övriga lister under dörrar etc.
Påstår inte att jag är någon expert eller alltid gör rätt, men jag tycker dock att man bör ta bättre hand om sina bilar än vad som generellt görs...

#11
2011-09-05 17:25

Jag är bekant med fenomenet McTar, dock är det nog två problem med vissa Passaters bakrutetorkare, det ena är som du skriver att spolarslangen släpper (man kommer dock lätt åt den) och det andra är att torkaren helt enkelt slutar fungera ... Jag mätte på min tidigare 00'a och det kom inte ström fram ... kan väl knappast ha med plastslangen att göra? :o) Min nuvarande 03'a har en fungerande bakrutetorkare, brukar använda den att vinka åt Renaulter o så'nt som, av någon anledning står utmed vägkanterna .. (skojar lite) .. Plastslangen har jag dock fått lov att peta ihop när firman klagade på min t-blåförbrukning och min fru på doften :o).
Min ännu tidigare Passat -98'a hade inga dylika problem och inte, varken lacksläpp eller en enda rostfläck när jag vände den upp o ner 2008.. då var den 10 år gammal och gått ca 50.000 dieselmil .. fast det var en sedan ... En relik i detta lådbilsland :o)

#12
bilteknikern
2011-09-05 19:24

De vackraste kvinnorna är tyskor.

Tyvärr kan man inte säga detsamma om deras bilar. Och rost gör inte saken bättre!

Bra att ni tar upp detta ViB.

MVH Trogen prenumerant.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.