Bild
Nästa artikel

Dold rost hotar Audi – A6 drabbad

Vi Bilägare avslöjar

Under en rad av år har vi med rätta prisat Volkswagen Groups bilar för bra rostskydd, men det behövs inte mer än ett par olyckliga konstruktioner förrän kundklagomålen ska komma som på beställning. Nu hotas nästan nya Audi A6 av besvärlig rost.

Audi A6 är en exklusiv och påkostad bil, en 08:a kostade exempelvis drygt 300 000 kronor när den var ny, men det hjälper föga när rosten slår till. Det har inte minst Mercedes erfarenhet av.

I Audis fall handlar det om en olycklig konstruktion där plastlisterna längst ned på dörrarna inte ligger an tillräckligt effektivt mot plåten. Grus, vatten och salt kilar sig fast bakom listerna och då dröjer det aldrig länge innan angreppen börjar. Hörnen på dörrarna är särskilt utsatta, kittet eller tätningen lossnar. Framför allt är det årsmodellerna 2006–2008 som så här långt har hamnat hos skadeverkstäderna.

– Vi lackerar om Audi A6 på löpande band, berättar en källa med god insyn i Volkswagens Groups bilskadeverksamhet. Generellt anser vi att äldre Audi A6 från exempelvis 2003 klarar sig bättre än betydligt yngre årsmodeller.

I fallen med Audi A6 förekommer också elaka angrepp under listen på dörrarnas utsida. På trösklarna samlas grus under dekorlisterna vilket också ger upphov till rost. På lacken kan också blemmor av så kallad vitrost förekomma.

Blev mäkta förvånad
Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström demonterade dörrlisterna, fastsatta med clips, på en slumpmässigt utvald Audi A6 Avant -07 och blev mäkta förvånad över vad han fick se.


– Det var det värsta, stora sjok av lera och smuts har satt sig fast, och till och med långt in i dörrarna. Och dold smuts är som alltid en grogrund för rost.

Här kan vi just prata om dold rost. Här finns det knappast en chans för Audi-ägaren att upptäcka skadan innan det är för sent. Listen döljer effektivt det utsatta området.

– Vi känner till fall med A6 med rost runt sidolister på dörrar samt rost på trösklar, medger Audis informationschef Eva-Marie Elstner.

Vi Bilägare har belägg för att det inte enbart handlar om enstaka exemplar. Konstruktionerna och fastsättningen med listerna är sällsynt olyckliga och teoretiskt kan det handla om hela modellserien från hösten 2004 fram till hösten 2009 då bilarna försågs med limmade lister utan clips.

Enligt Audi orsakas rostskadorna på trösklarna av listerna på nederkanterna av dörrarna som drar med sig smuts och gruskorn när dörrarna öppnas och stängs. På sikt skrapas tröskellådorna och rosten får fotfäste. Syftet med listerna var från början att täta från ljud och vatten, men avståndet till tröskeln blev lite väl ”tajt”.

När det gäller rost på trösklarna har Audi sedan hösten 2008 försett bilarna med en ny typ av list som inte ska skava och samla gruskorn på samma sätt som tidigare. De bilar som reklamerats har självfallet fått de nya listerna. Servicelösningen inkluderar också en transparent plastskyddsfolie som klistrats på tröskellådorna.

”Göms” undan
Audi ligger ännu lågt med att försöka förhindra fler rostfall bland bilar 2004–2009/10 och som ännu inte reklamerats.

– Hittills har vi inte bedömt det som aktuellt att göra anpassningar preventivt, säger Eva-Maria Elstner.

Audi har så här långt sett till att åtgärda reklamerade bilar inom ramen för garantin. Enligt de källor vi har inom skade- och lackeringsbranschen ”göms” rostskadade bilarna fort undan, innan arbetet påbörjas. Audis sedan länge så fina rostskyddsrykte får naturligtvis inte befläckas i onödan.

Läs också: Dold rost: 20 000 Audi A6 i riskzonen

Kommentarer

#1
2011-09-02 08:53

Audi hade ett mycket bra rostskydd i slutet på 80-talet, något som man gjorde stor affär av, men sedan dess tycks det bara blivit allt sämre. Man ser åtskilliga rödfläckiga Audi numera.

Det är inget annat än pinsamt att en tillverkare av s.k. premiumbilar försöker spara pengar. Med M-B's rostskandal i minne så borde väl alla tillverkare begripa bättre!

#5
2011-09-02 09:49

Det verkar som om behandlingen av plåten är som den skall, men listen som sitter längst ner på dörren som är felkonstruerad. Om man nu åtgärdat detta i produktionen, så tycker jag man man åtgärda detta på de bilägare som påpekar detta. Eller varför inte arbeta preventivt? Byt list även på de bilar som inte börjat rosta, då slipper man ju lacka om dörrarna vid ett senare tillfälle (vilket också gynnar Audis kvaltietsykte.)

#6
2011-09-02 10:19

Kommentaren från en jobbarkompis när han såg problemet. Det är ju samma problem som han hade på sin gamla A4 från 97 där han fick listerna bytta på garantin. Det handlar inte om en designmiss utan mer om att på nått sätt tjänar de in några kronor på detta och hoppas att den stora massan inte ser problemet.

#7
2011-09-02 10:38

samma fenomen man ser på tidiga A3:or, färgflagorna fladdrar i vinden längst ner på dörrarna...

#8
2011-09-02 13:25

Att Audi har problem med lacksläpp och rost är inget nytt. De har de haft sedan 1990-talet. Att Mercedes skulle ha eliminerat sina rostproblem stämmer inte. Jag har en vän som köpte nya C-klass kombi 2008. Efter två år är bilen trots god vård full med ytrost, speciellt dörrar och baklucka. En annan god vän köpte en Mercedes CLS. Efter sex månader var det fullt av rost runt hjulhus. Hur bilarna ser ut inne i balkar och underrede kan man bara spekulera i.

#9
2011-09-02 14:00

Har alltid funderat över:

"Vorsprung durch Technik"

Äntligen fick jag förklaringen! :-)
Premium = Rost

#10
2011-09-02 14:13

Det här är ett märkestypiskt fel som i olika varianter har funnits med sedan 1980-talet, och tilltaget att försöka sätta fast breda plastlister med hjälp av hål i plåten och något slags clips! Alla vet att det inte funkar och att det ofelbart, alltid och ofrånkomligen och förr eller senare börjar rosta i alla plåtgenomföringar av den här typen. MAN SKALL ALDRIG GÖR ONÖDIGA HÅL I PLÅTEN! BASTA!

#11
frb
2011-09-02 14:51

Jag förstår Audis tanke med att göra kupén tystare med listen. Men det säger sig självt, den samlar smuts och salt=rost... Audis syskon, VW och Skoda är riktiga bullerlådor och Audi ska kännas mer premium men en sån som jag tar hellre lite mer ljud och slipper rosten. Kör själv en Golf III-97 som inte är tyst men vad gör det, kör max 30 min för det mesta och störs inte.
På tal om lister, av nyfikenhet tog jag bort sidoskyddslisterna på två dörrar på min Golf för nåt år sedan, de hade suttit där i 14 år. Smutsigt men lätt att tvätta bort och inte en rostfläck! Jag blev minst sagt förvånad. Bilen fick visserligen en komplett rostskyddsbehandling när den var ganska ny, kanske det avgjorde. Och listens placering inte minst, fukt rinner bort till skillnad från A6:ans usla placering.

#12
2011-09-02 14:55

När fabrikanten blir väldigt stor blir också varje insparad Euro per produkt en mycket stor förtjänst ...
Vi minns väl Volvos "sips", en skandal i vår egen bakgård!
Men skyll inte på ingenjörerna ... det är ekonomerna och aktieägarnas fel :o)

#13
2011-09-02 15:09

@Jes_: Vad gjorde Volvo med SIPS? Har inget minne av att jag läst nåt om det, men jag är iofs inte känd för att ha något vidare kom-ihåg :)

#15
2011-09-02 15:20

Volvo introducerade sips för att sedan i hemlighet rationalisera bort de samma ... Vill minnas att det bara var Amerika-marknaden som fick bilar med sips, eller om det var tvärtom ..
En skandal som bara blev "lagom" uppmärksammat .. Jag minns inte året men Volvokunniga kan ju leta lite kring åren efter introduktionen av "sips" ..
Har Volvo sips idag?

#16
2011-09-02 15:27

Åfasen! Det hade jag ingen aning om, troligen för att det precis som du säger bara blev "lagom" uppmärksammat. Fult!

#17
2011-09-02 15:44

Jes: har aldrig hört om det och googlade lite... på Volvos svenska hemsida står det i specarna att tex V50 har SIPS, hittar nya filmer på Youtube som beskriver SIPS på XC60 osv... frågan är om det som var revolutionerande 1991 räknas som standard idag och inte ses som så märkvärdigt att slå på trumman för? dessutom är tydligen SIPS ett helt system med bla krockgardiner och inte bara en tvärbalk under stolarna...

#18
2011-09-02 15:52

Har också googlat lite, och inte hittat nåt.. Men det är ju ganska många år sen förvisso. Första generationen SIPS var precis som Jes_ skriver att stolarna monterades på skenor som var förbundna med en "låda" i mittkonsollen som absorberade en del av krockenergin, det har jag på min gamla -92'a. När kuddarna kom kanske det systemet togs bort, och det är det som Jes_ avser? Men jag kan inte hitta någon info om det...

#19
2011-09-02 15:57

på volvos egen hemsida under fakta per bilmodell finns en spec där bla sips står. om man klickar på texten kommer en informationsfilm fram och där visas den fjädrande balken så den finns kvar, men har kompletterats med krockgardiner och balkar i dörrar och under instrumentpanel.

#20
2011-09-02 16:13

Jag minns rapporten mycket väl .. men tyvärr inte året eller mediet .. Det var troligen innan internets dominans ..
Hmm, hoppas någon påläst kan hjälpa till att verifiera ..

#21
2011-09-02 16:18

Jag ska kolla med mina gamla volvokontakter i helgen, om jag inte glömmer :) Kan ju vara att man smög bort systemet under nåt år, så blev det uppmärksammat varpå man gjorde en pudel och återinförde det igen. Intressant, hursomhelst!

#22
2011-09-02 16:18

Jag vet inte vad jag skall säga om detta. Å ena sidan är ViBilägare bakom flötet som vanligt eftersom man nu kastar sig över en enda tillverkare (återigen, är jag frestad att tillägga!), å andra sidan kommer premiumhatarna med sina aldrig sinande och osakliga attacker.

Jag tror bestämt att jag måste upplysa ALLA (särskilt det så kallade "bilfolket" på ViBilägare) att det finns många tillverkare och modeller som behöver granskas för exakt samma konstruktion. De jag har i huvudet är framförallt t.ex. Renault Scenic och Renault Megane (till på köpet helt nya modeller) samt inte minst detta Volvo! VOLVO! I stort sett varenda V70 och S80 sedan sent 90-tal har dessa plastlister på dörrarnas nerkant (så även på helt nya modeller). Även V50 etc. pryds av samma lister. I stort sett alla Volov-modeller de senaste 10-12 åren har dessa rostfällor på dörrarna. Så även XC90. Lägg till dessa även de flesta SUV-modellerna från de flesta tillverkarna. Men som vanligt är det mest intressant att kasta sig över de förhatliga tyskarna.

Så, ViBilägare, här har ni några förslag på bilmodeller som ni måste granska. För ni är väl opartiska och måna om ägarna till bilar oavsett märke?

#23
2011-09-02 16:37

Jag diagnos-uppmätte upp både en Audi A6-06:a samt en Mercedes E-klass-03:a av "nya" modellen i går på jobbet med motor-elektronikfel som båda även uppvisade rost på flera ställen, Audi A6 har ju även problem med lacksläpp/rost på tex bakluckan i kanten till bakljusen vilket Vibilägare kanske har missat då jag inte läst om just det stället, och Mercans skärmkanter bak var redan graft rostskadade efter 14 000mil trots att den modellen skulle vara "bra" i rostsynpunkt enligt MB.
Jag vet för övrigt om flera exempel med nyare Audi A6-06 och -07:or som fått sina dörrar rostlagade och omlackerade samt även tröskellådor och bakluckor så visst är detta ett utbrett problem och inget som bara händer enstaka bilar.

#24
2011-09-02 16:39

I det här fallet Kapten, är det en uppenbar miss av Audi. Listen klämmer inte tillräckligt och rostskador kommer som ett brev på posten, inte ens galvad plåt står emot fuktig dynga en längre tid.
Detta är väl inget obefogat angrepp på ett premiumfabrikat .. Titta på bilden och vi blir väl snabbt eniga om att detta ... är inte bra!
:o)

#25
2011-09-02 16:54

Jag skulle vilja börja med att gratulera dig Leifer, det måste vara en högtidsdag för dig idag. Jag håller dock med dig idag, märke som Audi/MB/BMW ska inte ha sådana här svagheter, lika lite som andra märke och jag håller med att detta ska granskas. Det blir spännnade att se fortsättningen på hur Audi tar hand om detta problem, något har eller kommer säkerligen att göras. Detta ska lika lite accepteras som att nya Toyotabilar helt saknar rostskyddsbehandling, vilket Toyota"kramare" försvarar med att "elektroniken går ju ändå sönder efter tio år så det spelar ingen roll". Toyota är ju inte heller precis gratis att anförskaffa. På min Toyotatid var problemen desamma plus att listerna i sig hade krominfällningar som rostade upp på några år. Nej, skål Leifer, vi tar väl en japansk Yamazaki premium-whisky på det här, för den är riktigt premiumgod och kostar många slantar.

#29
2011-09-02 18:02

Mig veterligen så har inte Volvo haft någon skandal med SIPS, som har ledit till rubriker. Men däremot i slutet på 80-talet så var det en reklambyrå i USA som ställde upp ett gäng 240 eller om det var 740 och körde över dessa med en monstertruck. Bilarna blev knappt skadade och man visade hur säkra Volvobilarna var. MEN det kom fram att reklambyrån hade förstärkt bilarna så att dom inte skulle kollapsa....

#30
2011-09-02 18:21

Nu börjar jag känna mig gammal, jag kommer ihåg vad sips står för = side impact protection system. Detta innebar ju att bilens balksystem gjorde att bilen böjdes likt en banan vid en sidokollision för att lindra krockkraften. Jag tror inte detta hade med skandalen i USA att göra. Det var väl bara att de tog bort sidokrockbalkarna i dörrarna för att spara vikt o pengar på den marknaden. Dock var det ingen riktigt bra idé när det uppmärksammades. Idag är det inte direkt någon hemlighet att många europeiska kvalitetstillverkare sänker sin kvalitetstandard på USA-marknaden för det helt enkelt inte behöver hålla den kvalitet vi är vana vid i Europa och att prispressen är så stor där.

#32
2011-09-02 19:01

Vika kullerbyttor. Hur kom man in på Volvos krockskydd (Sips)i en artikel som handlar om Audis rostproblem?
Det är bra att Vib belyser dessa dyra tysktillverkade bilars problem liksom alla andra märken, Man har ju dock anledning att begära lite mer med den prisskillnad som finns. Sen får väl Gefreitern känna sig trampad på tårna, det är ju inte mycket att göra åt

#33
2011-09-02 19:31

Ja, det var nog den Amerikanska marknaden som bara fick dekalen och inte systemet quattron. Och .. Nej, på den tiden skulle det nog mer till för att skapa stora negativa rubriker kring Volvo, fast jag noterade den :o)
Vad detta har med artikeln att göra? Nja, det ska sparas i produktionen ... Jag tror dock inte Audi medvetet skapat denna rostfälla, inte heller att det har sparat något men likväl är det naturligtvis dåligt för någonstans i ledet har kvalitetstänket brustit, trots att vi betalar dyrt för det samma .. Bara att hoppas på att Audi står sitt kast!

#35
2011-09-02 21:57

Jag har byggt lite bilar på nätet, eftersom det av så många påstås hur Fruktansvärt dyr Audi är, jag talar då i min jämförelse vanlig "Svenssonbil" inte lyxbil. Mina förutsättningar är enkla, 4wd, diesel, manuell, Xenon, solidlack,dragkrok. Priserna haltar givetvis lite men effekt är inte av första prio eftersom alla väl räcker till för min körning .Basutrustningen är hög på samtliga bilar.
Resultat VolvoV60, går ej, endast aut+D5(börjar på 354000), SAAB finns ej diesel 4fwd, Toyota Avensis finns ej, Mondeo finns ej, Återstår (av de vanliga märkena) Legacy, ca 315000:- Insignia ca 324000,(svår att prissätta, bara massa paketutr) Passat 327000 samt A4 339000.
BMW 320d o MB c250cdi börjar på 345000 resp 437000 så dem orkar jag inte bara börja på.
Slutsats, jämför inte äpple o päron när ni skriker om priser. Det går att bygga på mängder av utrustning på de tyska bilarna men det går också bra att överleva med min konfiguration.
Skillnaden är inte stor, handlar för de flesta om någon hundralapp upp eller ner i månaden.

#37
2011-09-02 22:39

Jag har sagt det förr och säger det igen: Premium har inte på långa vägar nödvändigtvis med hållbarget att göra. Premium handlar om något som ligger på en annan nivå - eller något som ligger på i annan dimension, om man så vill. En mteall-gummilagring i en multilänkbakaxel på en "billig" bil håller lika länge som en dito i en "dyr" bil - uppbyggnad ser likadan ut och slits lika fort oavsett i vilken bil den sitter. Det är ju faktiskt så att en multilänkbakaxel med många rörliga delar på en premiumbil slits FORTARE än en betydligt enklare bakaxel på en ickepremiumbil. Men i gengäld kan köparen av premiumbilen njuta av en oslagbar åkkomfort. Glöm premium och hållbarhet i samma mening. Premium handlar mest om hur ett företags produkter tas emot på marknaden när de står där som nya och vilken position de intar. Vem som helst ser ju att en E-Klass andas betydligt med tyngd, elegans, självsäkerhet och pondus än en Ford Mondeo. Och där andra tillverkares modellprogram slutar fortsätter exempelvis Mercedes modellprogram med en lång rad ytterligare modeller med feta motorer som distanserar märket från övriga "vanliga" tillverkare. Sammantaget är vissa tillverkare helt enkelt "mer" än andra - oavsett vad vissa tjuriga svenskar tycker.

#39
2011-09-03 09:46

Solid lack väljer man om man sett hur illa en lagad metalliclack kan se ut.

#41
2011-09-03 10:59

Leifer@
Vad du nämner är väl inte specifikt för premiumfabrikaten?
Verkar mest handla om bilägandet i allmänhet ... Eller?
Det är dyrt med bil :o)

#42
1 Tysken
2011-09-03 11:35

"Leifer" är förmodligen en av sveriges största förespråkare för Jantelagen och anhängare till att bevara den svenska avundsjukan.
Lycka till med dina strävanden att bevara den svenska kulturens värsta avarter.

Att VAG och andra stora tillverkare idag fokuserar på ett ekonomiskt resultat och låter produktutveckling stå tillbaka pg av kostnader, kommer att slå mot dom själva.
Detta är inte specifikt bara inom bilindustrin utan inom all företagsverksamhet idag.
Vi har sedan ett antal år gått från årsbudget till kvartals uppföljning och nu lever vi med en månadsekonomi, där resultatet skall föjla en månadsutveckling där marginalen helatiden skall vara positiv.
Det är detta vi ser resultatet av, det finns inget utrymme att tänka långsiktigt, skulle det uppstå problem, det vi ser på Audi då får man lösa problemet nu när det uppstått...om vi konsumenter accepterar detta eller inte kommer vi snart se resultatet av.

#45
2011-09-03 13:26

leifer, jag skrev inte att premium inte behöver ha med kvalitet att göra - jag skrev att premium och hållbarhet inte skulle nämnas i samma mening, vilket i förlängningen (och som jag har sagt tidigare) betyder att det ena inte står och faller med det andra. Ordet kvalitet betyder så mycket mer än bara om en komponent håller längre än en annan eller inte. Att som en premiumtysk kunna erbjuda en extrautrustningslista som är 5 gånger så lång som den för en billigare bil är också en kvalitet - nämligen kvaliteten att kunna skräddarsy sin bil exakt som man vill ha den.
Under skalet använder alla tillverkare i stort sett samma metoder för t.ex. metall-gummilagringar i hjulupphängningar, legeringar på kamaxlar. Bussningarna i bakaxeln på en enkel bakaxel med kanske bara 4 infästningar kommer garanterat (!) att hålla bättre än en femlänkad med typ 20 (!) bussningar på en Mercedes. Detta säger sig självt. Hållbarhet har därför inget automatiskt samband med premium. Premium är - som jag skrev - kontentan av hur ett företags produkter tas emot på marknaden när de står där som nya och vilken position de intar. T.ex. Mercedes bygger sammantaget "feta" bilar med en stor protion lyx, självständighet, pondus, elegans etc. (Och så har man alltid gjort.)
Att en plastlist sitter "fel" är inget som avgör om det är premium eller inte.

Jag ser fram emot att ViBilägare börjar plocka bort lister på dörrarnas nerkant på i stort sett alla Volvo-bilar från slutet av 1990-talet (S80, V70, XC90, V50) och tittar vad som döljer sig bakom dessa lister. Passa också på med Renault Megane och Renault Scenic. Dessutom tycks nästan alla SUV:ar ha dessa lister.
Så, kavla upp era skjortärmar nu pojkar och börja jobba.

#48
2011-09-03 15:44

Lexus jag säger bara det Lexus,det bästa av två världar enligt min erfarenhet av ska vi kalla dom premiummärken. Här får du Toyotas driftsäkerhet med Mercedes känsla och förfining och riktig kvalitet,inte bara massa snack om kvalitet. Detta är min erfarenhet,obs min!

#49
Juppe
2011-09-03 17:35

Leifer: sätt dig i en 5 år gammal Audi/BMW/Mercedes och sedan i en 5 år gammal valfri Japan.
Tyskarna kommer att kännas som nya i jämförelse.

Premium innebär inte oförstörbara evighetsmaskiner som aldrig går sönder. Men de håller generellt sett en högre kvalitet som helhet. Sen kan alla märken drabbas av komponentfel eller slitagefel och liknande.

#50
2011-09-03 17:38

Re. Shogun

Synd bara att fyrhjulsdriften är så dålig på Lexus.
http://www.youtube.com/watch?gl=SE&v=njo5zBeFtr0

#53
2011-09-03 18:21

Jag har hört att en f.d kollegas f.d. frus mans styvpappas fostersons biologiska fasters kusin hade en Audi som brann upp. Det är väl inte bra?
.
Själv köper jag gummistövlar för att de håller bättre än sandaler.
Jisses!
:o/

#54
1 Tysken
2011-09-03 18:24

Det är synd om dej "leifer" som saknar egen erfarenhet av nya "premium" produkter så att du hela tiden måste referera till dina kompisar , kollegor , eller att du hört/läst
Men en vacker dag ( trots att det verkar väldigt avlägset) kanske även du kan uppfylla dina drömmar och köpa en tysk kvalites/premium produkt :-))
Först då kan du hänvisa till din EGEN erfarenhet och upptäcka vad du gått miste om.

#55
2011-09-03 18:32

Leifer@
Måhända att många Toyotor är mindre bekymmersamma än motsvarande Audis, och kanske dessutom billigare ... Men för hundra gubbar, man väljer väl inte en Toyota om man önskar sej en Audi ... Det är ju två helt olika smaker i de fabrikaten ..
I snabbköpet kan du köpa olika varmkorv .. Väljer du alltid den billigaste? Jag väljer den som jag tycker smakar bra. Så'n är jag ... och jag är tydligen inte ensam som tur är :o)
.
Hmm, vi behåller glimten i ögat Leifer ;o)

#57
2011-09-03 19:59

Att Audi rostar är väl knappast en nyhet, det är ju inte direkt en kvalitetsbil.

#60
1 Tysken
2011-09-03 23:41

Grattis "leifer" har du börjat läsa optionslistan .. är du på väg att skriva kontrakt på en ny A6 ?
Ditt intresse för tyska premiummärken verkar vara bland det högsta av de som kommenterar här.
Du skall se att du kommer att bli nöjd..samtidigt som du kan skriva ner dina egna upplevelser på en NY Audi och inte ett gammalt beg. vrak som du tydligen ägt tidigare :-))

#62
2011-09-04 10:59

Det måste vara något fel när man jämför bl.a. Volvo
från slutet på 90-talet med en s.k. premiumbil från 2008 som i det här fallet Audi. Det har ju faktiskt hänt en del för att undvika rostproblem på bortåt 10 år för andra märken så varför inte med Audi och Mercedes.

#65
2011-09-04 11:46

Det tycks vara en liten konstruktionsmiss med stor effekt!
Så länge fabrikanten tar sitt ansvar mot kunden är det väl inget problem?
Jag läser att det är ett clips som är boven i dramat och i kommentarsfältet läser jag att Audi A6 blev en riktigt dålig bil för detta.
Ni skojar väl mest?
.
Leifer@, - Din lösning med att man ska köpa nytt och byta vart 3;dje år är väl få förunnat att ha råd med? Och om nu alla skulle göra så ... vart skulle man byta då?

#66
2011-09-04 11:55

Återigen, det är ett clips som orsakar rostfällan på dessa årsmodeller av A6 ... inget rostskydd i världen kan förebygga det Leifer.
Vad är det för egendomlig kritik av ett erkänt bra fabrikat?
.
Audi ska inte rosta i första taget ... och om så skulle hända är något fel, i det här fallet ett clips! Erkänns och åtgärdas - - Bra Audi !

#69
2011-09-04 12:52

Oavsett fabrikat är det kapitalförstöring att köpa sprillans nytt, värdeminskningen är kopiös de första åren. Jag skulle inte tänka tanken att köpa helt nytt (igen), har hellre pengarna till annat skoj :o)
Jag vet inte hur tjänstebilsförare tänker generellt men var jag i den situationen, det är ju inte gratis det heller, ... skulle jag absolut snegla åt Audi-hållet. Dessutom står andrahandsvärdet i relation till nybilspriset och i det aktuelle fallet Audi, står sej andrahandsvärdet väldigt bra ... man förlorar alltså inte lika mycket i kapital på en Audi som exempelvis en Kia.
Allting kostar och jag vill ha så mycket glädje, nöje och roligt för mina surt förvärvade slantar som möjligt, man lever väl bara en gång ... där faller ganska många fabrikat i bilvärlden för min del
.
Jag tycker inte att du har torrt på fötterna när du, så brutalt sågar flera av de erkänt "bästa" bilfabrikaten Leifer, de vore ju väldigt egendomligt om de verkligen var så'na katastrofala byggen som insinueras ...
Man kan undras vad det är för motsvarande fabrikat som skulle vara "så mycket bättre" och uppfylla allas personliga behov och smak?

#71
2011-09-04 13:31

Det finns inkluderat i andrahandsvärdet även ett tredjehandsvärde o s v ... och det är ju där jag rör mej så att säja. Nu är det naturligtvis så att rena lyxbilar tappar enormt mycket mera än vanliga ... Kan vi hålla oss till "vanliga" bilar?
Det är i varje fall oändligt mycket lättare att sälja, exempelvis en fem år gammal A4 till riktpris än en motsv. Kia ...

#74
2011-09-04 17:23

Jes, Vet inte hur djupt jag ska lägga mig i er "debatt" men det är ju faktiskt så att Audi A6 rostar ju inte enbart vid dessa clips på dörrarna utan även på tex tröskellådorna och bakluckorna, till och med på utsidan av bakluckorna mot bakljusen vilket jag sett på flera av de nyare A6:or vi haft in på jobbet och där finns inga clips överhuvudtaget att skylla rosten på.

#77
2011-09-04 18:08

Jag vet att Passaterna får sina bubblor Hanzzon och betvivlar inte att syskonen har likartade gener med motsvarande svagheter ... Nu förändrar det inte det uppseendeväckande i detta kraftiga rostangrepp på A6an, dock finns ju i detta fallet en förklaring. Jag förstår inte resonemanget att denna miss, som Audi dessutom tar ansvar för, skulle göra bilen sämre än vad den är!
Audi gör överlag både bra och synnerligen tilltalande bilar. Att Audin först fick en 4;a som nu reviderades till en 3;a förändrar inte bilen som sådan, den rostar ändå inte i botten, det gör väl inga bilar numera? (den fick 4;an för brister i rostskyddet under bilen)
Att vara arg på Audi och andra fabrikat för att de tar extra betalt för att sy sömmarna rakt och lägger lite extra krut på materialval, är för mej besynnerligt .. Önskar man inte den känslan är det väl bara att inte köpa dessa fabrikat i så fall! Varför insistera på att de är "dåliga"? För varken Audi, Mercedes, BMW eller Lexus är "dåliga" bilar, de är överlag bra bilar ... eller är hela världen tokig :o)

#82
FredrikEmilsson
2011-09-05 01:04

Trösklarna på A6 är en utsatt punkt. Lätt att sparka upp en repa och därmed få rost.

Jag satte Chip Guard där när bilen var ny. Gjorde det samtidigt som jag monterade Chip Guard på bakre stötfångarens ovansida. Kostade några hundringar att få det utfört att "proffs".
Skulle rekommendera andra att göra samma sak (även på andra bilmärken).
Kommer att göra samma på min nya A6.

Under de lister som nämns har jag tvättat med jämna mellanrum. Säger sig självt att det fastnar skit under listerna. Det är inte Audi ensamma om.
Det är enkelt att lossa listerna. 2 skruvar och sedan drar man listerna i sidled för att lossa dem.

Får man en skada i lacken så är det ganska givet att det kommer att rosta. Så man bör hålla koll på sin bil.
Det går inte (i dagsläget) att få ett 100% rostskydd. Om det samlas skit så kommer det att ligga kvar fukt...

Som jag nämnt tidigare så vore det bra om det kanske kom fram något vettigt och inte bara kastades skit i kommentarerna.

Jag köper Audi för att jag gillar deras design och att bilen känns solid (tjoffet i dörrarna, känsla i reglage etc). De egenskaperna är värda pengarna, tycker jag. Om det sedan kallas premium struntar jag i. Jag går på känsla. Jag njuter fortfarande av att åka i min 3 år gamla A6. Köpte den som sagt ny och har fortfarande lite "smekmånadkänsla" kvar faktiskt. Njuter varje gång jag kör den.

#83
2011-09-05 10:03

Till Leifer..Det är väldigt mycket snack från din sida om de s.k premiumbilarna...På vårt företag testade vi för några år sedan när det var sämre ekonomi med att ta in lite "billigare" tjänstebilar typ Volvo, Ford, Saab m.m. Jag kan säga rakt av att ingen var nöjd med dessa bilar och alla har nu de tyska "premiummärkena" igen! Hur mycket du än yrar om kvalitet och annat så blev det ändå så att man inte ville ha t ex Volvo, Ford! Ja du! leifer vad kan detta bero på? Tydligen har dessa bilar något som andra märken saknar till din stora besvikelse...

#85
2011-09-05 13:07

Ja, det är ju lätt att säga när det gäller tjänstebilar! klart att den som inte behöver köpa bilen själv hellre väljer en BMW än en Ford, det var den dummaste jämförelse jag sett...

#86
2011-09-05 13:42

Leifer...bilarna har körts 15.000 mil på ca tre år och de bilar du kritiserar har varit bäst...det är fakta! Sen vet vi inte alls hur kvaliten är efter dessa mil men "premiumbilarna" ser visuellt fräschare ut i alla fall!

#88
2011-09-05 16:35

Förvirringen är total :o)
.
Nåväl. Går jag på hockeymatch, konsert eller teater kan jag köpa platser till olika priser. Produkten är den samma oavsett plats men jag väljer aldrig det billigaste alternativet ... Ja det kan tyckas konstigt för de som inte bryr sej om skillnaden!
Kan det vara en ledtråd för de som inte förstår varför det finns folk som väljer dessa förgrymmade premiumbilar?
:o)

#89
2011-09-05 17:29

FLAC; nä det var inte dumt. En tjänstebilsförare betalar förmånsvärde utifrån vad bilen kostar i inköp (bruttopris dessutom), så en Ford blir i de allra flesta fallen billigare för föraren än en BMW.

Jes_; Härlig liknelse!

#92
2011-09-05 19:18

Audi: merkostnaden i slutänden för att gå upp i pris på bilen är inte så stor, klart att de som tidigare haft BMW eller Audi inte vill ta en Ford som tjänstebil och är nöjda med det. att det sedan är billigare i inköp, försäkring service osv är ju inget föraren drar nytta av. Kan man ta ut en ny "premiumbil" och köra den i 3 år för en subventionerad kostnad utan att behöva tänka på nämnda kostnader samt andrahandsvärde är det ju ingen som nöjer sig med tex Ford... så givetvis var ju inte hans kollegor "nöjda".

#93
2011-09-05 19:41

FLAC; att säga att 3-400 kronor i förmånsvärde är ointressant eller "inte så mycket" leder mig till frågan; vad kör du för bil idag och vad kostar den?

#94
FredrikEmilsson
2011-09-06 00:09

Jag förstår inte varför en premiumbil måste hålla bättre än en "vanlig" bil. Handlar ju inte om det.
Precis som Jes skriver så handlar det om upplevelse, känsla etc.

En Ekornes soffa tål inte ungarnas metallleksaker bättre än en Ikea soffa. Tvärtom.
Däremot är det en betydligt bättre komfort i Ekornes.
Inte ens tv-programmen blir inte bättre för att jag sitter (eller nästan ligger) i Ekornessoffan.
Så vad är det jag betalar för...?

Om jag åker första klass på tåget så påverkas jag ändå om det blir förseningar. Så vad betalar jag för?

Jag blir inte fullare av ett dyrare vin, jag blir heller inte mättare av en klassiskt mörad oxfilé. Så vad betalar jag för?
Eftersom det är nötkött i Oxpytten så kan jag lika gärna äta den...

Ingen kan ju på fullaste allvar påstå att t.ex. stolarna i en Toyota har samma komfort som Audis.
Ingen kan påstå att det är samma "klang" i dörrarna på en Subaru eller Volvo som på en Audi.
Ingen kan påstå att det är samma ljud i Mazdas Bose-anläggningar som det är i Audis Bose-anläggningar.

Eller förresten, vissa kan nog det. Men de kan ju förmodligen på fullaste allvar även hävda att jorden är platt.

Vi väljer bil utifrån behov, ekonomi etc.
Kanske har pengarna, men vill lägga dem på annat. Köper därför en Kia eller Skoda el likn.

Det är ert val och det är inte fel.

Däremot tycker jag det är fel när man ska kasta skit så fort man får chansen. Det bottnar ofta i avundsjuka, vilket är synd.
Men jag vet att de flesta som hackar och gnäller på allt i grund och botten är bittra och avundsjuka. Annars skulle de inte lägga så mycket energi på det.
Ta vara på livet istället och var glada för det ni har. Finns alltid någon som har värre/bättre prylar.

#95
2011-09-06 08:05

Audi: Förstår inte vad jag kör har med saken att göra, men ok, det är ingen hemlighet... Renault Megane 1,4TCe -10. Denna har jag köpt kontant och vad den kostar? ja skatten är 1020:-, försäkring 3100:-, servicen kostade 2500:- (3000 mil) och bensinen beror ju på hur mycket jag kör... värdeminskning får jag se den dag jag säljer... till skillnad från om jag haft tjänstebil är detta kostnader som belastar min ekonomi till 100% och om jag fått erbjudande om tjänstebil hade jag sannolikt åkt Audi eller BMW istället, inget märkligt med det. Nej en merkostnad före skatt på 3-400 kr ser jag som försumbar när jag inte behöver bry mig om övriga kostnader.

#96
2011-09-06 08:19

@FredrikEmilsson: Lysande sammanfattning! Kan vi inte låta den här diskussionen dö ut nu? Det är ju precis så som du skriver - själv brukar jag ju köra min slitna liknelse med armbandsur, den har blivit en aning tjatig ;) Sälv kör jag för tillfället en gammal 245'a, men det betyder inte att jag missunnar den som vill att köra en ny, fin, dyr bil. Vi har alla olika smak och preferenser!

#98
FredrikEmilsson
2011-09-06 21:23

Käre leifer,
Lycka till med dina bilar.
Hoppas att du hittar (om du inte redan har gjort det) en bil som matchar dina krav gällande pris, kvalitet och komfort.

Jag är iaf nöjd med mitt val.

#100
2011-09-12 09:02

"Blev mäkta förvånad" Skriver VB. Men Att Audi har problem med dörrlisterna och är ingen nyhet ser man på NordicAudis forum bla.

http://www.nordicaudi.com/php/forum/showflat.php?d=f&Cat=&Board=A4&Number=187378&page=0&view=collapsed&sb=7

#101
Gert Andersson
2011-12-02 17:06

Audi = rostig DKW. Vill ha!
Premium?

#102
2012-08-10 15:15

Ahh jag gillar Audi... och duschväggar.

#103
2014-11-29 08:53

De enda tyskar står för är skryt mer skryt å åter skryt. Hälften av befolkningen ä ju hjärntvättade av märkena

#104
2014-11-29 09:15

Frågan är vad ViB grundat ryktet om rostskyddet på...

För oss bildemonterare är samtliga märken inom VAG-Gruppen ökända som riktiga rostburkar, även nyare årsmodeller. Vet ni något vi inte vet?

#105
2015-09-20 20:01

A3 från 2008 med samma problem. Audi tar dock inget ansvar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.