Bild
Nästa artikel
Saab stoppar återstartad produktion

Saab stoppar återstartad produktion

Nyheter

Stoppet på Saab fortsätter. På torsdagen beslutade företaget att lägga ned verktygen innan problemet med materialbrist är löst.

I ett pressmeddelande på torsdagsförmiddagen berättade Saab Automobile att biltillverkningen i Trollhättan tills vidare stoppas. Företaget vill undvika ytterligare störningar i produktionen på grund av bristande tillflöde av komponenter.

Under april och maj stod fabriken still under sju veckor.
 
Innan tillverkningen kan återupptas måste förhandlingar med ett antal leverantörer om betalning och leveransvillkor slutföras. Dessa förhandlingar väntas vara klara inom kort, uppger Saab.

– Så här långt har vi kommit överens med de flesta av våra leverantörer och vi är övertygade att vi kommer att nå överenskommelser med alla återstående under de kommande dagarna, säger Victor Muller, styrelseordförande och tillförordnad vd, i en kommentar.

Muller utesluter inte att fabriken i Trollhättan kommer att uppleva fler stopp under den närmsta tiden. Han slår också fast att Saab i dag har nära 10 000 beställningar på nya bilar, inklusive två storordrar från kinesiska Pang Da och nya kompaktsuven 9-4X, som tillverkas i Mexico.

Diskutera: Hur allvarligt är läget för Saab?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
2011-06-09 11:24

Kan man ens kalla Saab för biltillverkare längre? Känns mer som nån form av cirkus.

#2
Raymond K
2011-06-09 11:45

Saab har kommit för att stanna.

#3
2011-06-09 14:06

Eftersom de tydligen har fått göra upp avbetalningsplaner med underleverantörer redan idag så räcker inte pengarna, hur det ska gå i höst om företaget finns kvar då de ska bygga 1 930 bilar till Kina utan betalning....? De pengar de fått för att bygga dessa bilar är då för längesen borta så hur det ska gå till kan man bara undra.....?

#9
2011-06-09 17:05

Saab har stannat skulle jag vilja säga. Synd att det blev Spyker som kom i vägen. Tror att det hade blivit bättre med Königsegg + samarbetspartners. Nu är det nog slutet för Saab om inte ryssen får köpa in sej. God natt Saab!

#10
2011-06-09 17:08

Tyvärr!

#11
2011-06-09 17:58

Inga besked/lån från EIB. Antonov får inte köpa in sig. Regeringen vill lägga ner Saab. Ser dystert ut.

Opel kommer snart också att läggas ner! Ingen ville köpa Opel 2009, knappast nu heller:
http://www.nyheterna.se/1.633665?page=208

#12
2011-06-09 18:33

@ Jocke-A: Du har fel i att ingen ville köpa Opel 2009.
Kanadensiska Magna Int. var i princip klara som nya ägare när de inkompetenta tomtarna i GM's styrelse ändrade sig. Dessutom fanns det seriösa ryska intressen vill jag minnas.

Opel själva ville bli fria från Detroit-styret med stöd från den tyska regeringen. För Opels skull så hoppas jag nu att de också bli sålda eller blir självständiga. Alla alternativ är bättre än att förbli styrda av Generalen. Den vägen lär bara leda till katastrof.

#13
2011-06-09 18:39

Länken flyttad till:
http://www.nyheterna.se/1.633665?page=209

#14
2011-06-09 19:21

Kan nog, i min egen tro hålla med LarsLars.
Tråkigt att inte Koenigsegg fick till det ... Nog likartade ekonomiska förutsättningar som Spyker men Christian Königsegg skulle nog aldrig spelat första clown likt Viktor Müller i den fortsatta cirkusen ... för att uttrycka sej lite bildligt :o)

#15
2011-06-10 16:52

Saab har kommit för att stanna.

#16
2011-06-10 18:50

@.nöff
Du får ta och köra en Virus-kontroll! Samma inlägg postas lite var stans här på forumet!

#17
2011-06-10 18:55

När får jag läsa "Saab stoppar stoppen"?
:o)
.
Nåja, så länge det finns liv .. finns det väl hopp!

#18
2011-06-10 19:29

Hjulen på Saab har stannat. Men snart snurrar dem igen, får vi hoppas. Kör så det ryker, Saab!

#19
2011-06-10 19:49

Nu kom sanningen fram till slut! .nef har deppat för att han måste vänta tills i höst på sin Saab.. ;)

#20
2011-06-11 04:25

Om jag satt i styrelsen för Pang Da skulle jag vara mycket nervös nu. Skulle nog börja käka valium per omgående.

#21
2011-06-11 09:11

Pang Da är naturligtvis inte så dumma att de investerar €45 mille utan att få garantier för att få något tillbaka.
Men de kanske är inne på att succesivt byta vissa underleverantörer till kinesiska?

#22
2011-06-11 15:21

Pang Da har som många andra tyvärr blivit lurade av mytomanen Muller, svårare än så är det inte....

#23
2011-06-11 16:02

Jag har också svårt att förstå varför Pang Da skulle skicka iväg så mycket deg i förskott. Måste finnas en hake... Kanske stålarna finns på ett spärrat konto och bara användes som "vätte" för att visa att "nu löser det sig"?

Hur som helst; det kapital man fick från GEM och Gemini räckte (som tidigare förutspåtts) inte. Är Pang Das stålar med i denna bild, så var/är skulderna ännu större än vad Saab sagt. men å andra sidan sa ju faktiskt VM att det krävdes 90 MEUR att återstarta fabriken och de pengarna fanns ju inte ens om man räknar in Pang Da.

#25
2011-06-11 20:31

@Simon, naturligtvis är inte Pang Da lurade, även om du anser Muller som oseriös skulle han inte vara kapabel att lura dem.
Man bygger ju inte upp ett av världens största bilförsäljningsföretag genom att bli lurad.
Bilsäljare jobbar ju åt det andra hållet :-).

#29
2011-06-12 10:52

Simon no 1 är verkligen ingen mytoman. Han framför sina åsikter och sina argument på ett ganska intressant och vettigt vis. Jag är på motsatt sida om Simon i Saab-frågan men diskussionerna är alltid vettiga och i en trevlig ton.

Tyvärr är ViB numera helt nersudlad av diverse troll som bara vill sabba. Kan vi inte bara acceptera att vi tycker olika i diverse frågor men att vi i grund och botten delar ett stort intresse.....nämligen bilar.

P.s väldigt OT men skulle inte ViB kunna skriva lite köpguider till gamla klassiska bilar? Jag skulle verkligen vilja ha någon gammal klassiker typ Alfa Romeo GT som sommarbil. Lite grann om vad man ska tänka på och fel och brister på olika bilar. Det skulle verkligen uppskattas.

#30
2011-06-12 11:28

Re Rustan Werling

Tack...! Jag gör mina misstag också men har som mål att vara seriös i det jag skriver....

Jag har en kontakt som är duktig på Alfa, ska se om jag får tag i honom så kan han kanske hjälpa dig med tips....

#31
2011-06-13 09:21

Jag har i dag stängt av en användare som inte klarade att hålla god samtalston, trots upprepade påpekanden. Användaren verkade därtill ha som enda mål att förstöra diskussionerna på sajten.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#32
2011-06-13 10:05

Tack Fredrik.

Hörde just på nyheterna på radion att Muller talat om att Spyker fått en ny kinesisk aktieägare som köper 29%.

#33
2011-06-13 10:31

Här står det mer om nya delägaren:
http://www.saabsunited.com/

#34
2011-06-13 11:58

Re Saabnisse

Det är en avsiktsförklaring, inget är klart och först ska alla inblandade säga sitt... Så det är lite tidigt att ropa hej...

#35
2011-06-13 14:27

@simon, jag har som vana att försöka se optimistiskt på det mesta och försöka undvika att måla fan på väggen.
Jag tror på det här som en bra åtgärd för Saab.
Alternativet vill jag inte tänka på. :-(

#36
2011-06-14 01:07

Re Saabnisse

Det är bra att se positivt på saker, jag har ju jobbat med problemlösning och rationalisering inom industrin och vet att det var bäst att man höll vad man lovade, man var tvungen att vara realistisk......

Faran med att vara enbart positiv är att man gör både sig själv och de runt omkring sig besvikna.....

En viss försiktighet skadar inte......

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.