Bild
Nästa artikel
Saab stilla i ytterligare två veckor

Saab stilla i ytterligare två veckor

Nyheter

Ingen biltillverkning på åtminstone fjorton dagar. Det var måndagens besked till de anställda på Saab Automobile.

Produktionsbandet i Trollhättan står fortsatt stilla och kommer inte att rulla igång förrän tidigast måndag den 4 juli.

– Vi behöver den här tiden för att bara kunna trycka på knappen när det är dags. Alla delar och komponenter måste finnas på plats om hela bilar ska byggas, säger Gunilla Gustavs på Saabs informationsavdelning till lokaltidningen TTELA.

Förhandlingar med underleverantörer om betalning av räkningar och framtida leveranser är ännu inte klara.

Under måndagen var personalen på plats i fabriken för att bli informerade om läget. Bilbyggarna fick veta att två av fyra semesterveckor kommer att senareläggas, årets sommarsemester blir vecka 30 och 31.

Om produktionen återupptas den 4 juli hinner Saab bygga bilar i tre veckor innan semestern påbörjas.

Diskutera: Vad tycker du om stoppet på Saab?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
2011-06-20 22:07

Den här nyheten har legat ute hela eftermiddagen och kvällen - utan en enda kommentar! :-o

Är Domedagsprofeterna så deppiga över att Saab inte tillkännagav sin omedelbara konkurs, att de fallit i chocktillstånd?

#2
2011-06-20 22:57

Vill inte slå på någon som redan ligger;-)

#3
2011-06-20 23:10

Något jag funderat på länge är varför personalen inte blir permitterade och får gå hemma med permitteringslön. Det måste ju vara jättedyrt att låta dom gå och skrota med fullt betalt.

#4
2011-06-20 23:28

Rustan Werling, det finns ingen permitteringslön längre. Socialdemokraterna avskaffade det i mitten på 90-talet. Det betyder att arbetsgivaren får stå för hela personalkostnaden vare sig personalen är på jobbet eller hemma.

Lo vill f.ö. införa permitteringslön igen, men intresset är svalt från alla andra.

#5
2011-06-20 23:37

Tackar, tackar.......skönt med snubbar med koll.

#6
2011-06-21 02:14

Re. Audi A5 SB
"Vill inte slå på någon som redan ligger;-)"

Nä, man ska inte slå på någon som ligger på soffan och pratar i sin mobiltelefon.. ;-)
http://www.saabsunited.com/2011/06/telephone-conference-with-us-suppliers.html

Detta verkar vara Saab:s strategi nu..
http://www.gp.se/ekonomi/1.657247-fortsatt-stopp-pa-saab
http://www.gp.se/ekonomi/1.656942-saab-vill-betala-tiondel-av-skuld

#7
2011-06-21 11:01

Re Peter S

Rätt intressant det här, de ska altså bygga bilar hela sommaren, men de har inte ens pengar att betala skulderna till sina underleverantörer, den skulden ska de altså betala i höst, med vilka pengar kan man fråga sig, i höst ska de ju bygga bilar de inte får betalt för till Kina...... Är det nån som går på det här...?????

#8
2011-06-21 11:26

Eftersom det gäller Just In Time leveranser för merparten av underleverantörerna, kan man även misstänka att flertalet av dessa får problem med att synka Saabs förkortade semesterstängning. Att idag förhandla om semesterperioden med sin personal blir nog mycket dyrt. Vem pröjsar det? Knappast Saab med sin tomma kassa.

#9
2011-06-22 00:18

Måtte detta få ett slut!
Helst ett lyckligt. Vad det nu är...

#10
2011-06-22 08:43

Saabs leverantörer sitter i en veritabel rävsax.
Godkänner de Saabs förslag med 10% betalning nu och resten i september och sex dagars kredit på nya leveranser, får de ändå ut något även om de får agera bank åt Saab.

Godkänner de inte förslaget och Saab tvingas i KK får de definitivt inte ut en krona.

Men det är ca 800 som ska komma överens.

#11
1 Tysken
2011-06-23 08:11

R.I.P. SAAB, nu är sista spiken slagen i kistan.
Pengarna är slut , inga löner till de anställda.

KK är enda vägen ut ...tråkigt föra alla anställda som lidit länge och levt i ovisshet.

#12
2011-06-23 08:31

Jag har alltid tillhört de som trott på Saab och fram för allt deras potential. Men i och med dagens besked så måste jag tillstå att jag ändrat mig.
Riktigt dåligt att komma med beskedet dagen innan midsommar också, speciellt som ledningen gett sken av att allt kommer att lösa sig.
Jag får vända mig till Simon No 1 och alla andra som jag diskuterat med den senaste tiden: ni hade rätt hela tiden.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.