Bild
Nästa artikel
Saab startar tidigast i augusti

Saab startar tidigast i augusti

Nyheter

Fabriken i Trollhättan förblir stilla ytterligare en månad. Tidigast den 9 augusti kan Saab återuppta produktionen.

Vecka 28 var det tänkt att banden i Saabfabriken skulle rulla igen. De planerna har nu skrotats.

”På grund av att några av Saab Automobiles leverantörer kräver längre tid för att återuppta leveranser och förseningar som ett resultat av sommarstängning hos många av Saabs europeiska leverantörer planerar Saab att återstarta produktionen tisdag den 9 augusti”, skriver Swedish Automobile, moderbolag till Saab, i ett pressmeddelande.

Swedish Automobile skriver vidare att man fortsätter att arbeta för att säkra ytterligare medel till företagets kortsiktiga finansiering. På torsdagen gav regeringen klartecken åt den så kallade fastighetsaffären som ger Saab en kapitalinjektion på 255 miljoner kronor.

Saabs akuta likviditetsproblem uppdagades i början av april. Sedan den 6 april har endast ett fåtal bilar tillverkats i Trollhättan. Under vecka 30 och 31 får de anställda sin semester.

Diskutera: Klarar Saab att återuppta produktionen?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
2011-07-07 15:33

Blir spännande att följa, undrar om de har några pengar kvar i augusti, då ska de ju bygga ca 2000 bilar gratis som de redan fått betalt i förskott för....

Hmmmm....

#2
2011-07-07 15:39

Det kommer onekligen inte vara någon dans på rosor! Dock ska man väl komma ihåg att de förskottsbetalda bilarna kommer att byggas omlott med kundbilar, under en längre period. Man ska alltså även bygga bilar som man får betalt för.

#3
2011-07-07 16:02

SAAB´s underleverantörer började varsla personal i ett tidigt skede när SAAB produktionen stannade.
SAAB har inte, vad jag sett, lagt några varsel om permittering under de här månaderna.
Är det ekonomi i att betala ut löner utan att få något utfakturerat?

#4
2011-07-07 16:37

Kjell 45. Det finns inget som heter permittering längre. Enda chansen för Saab att reducera sina lönekostnader är att sparka folk. Med den uppsägningstid som de flesta har, så hjälper inte det heller.

#5
2011-07-07 17:18

RE: amoC
"bygga bilar omlott under en längre period"
Undrar om inte Saab:s chanser att få sin Kinaaffär godkänd av de kinesiska myndigheterna minskar (betydligt) om man inte kan leverera de förbeställda bilarna enligt ingågna avtal. Om det jag läst stämmer skulle bilarna levereras i september. Kommer Saab (i bästa fall) igång i mitten av augusti får man nog starta med att tillverka bilarna till Kina.
Helt klart blir det svårt att bestämma vilka kunder man skall prioritera. Saab måste även tänka på sina återförsäljare som just nu inte har det så muntert.

#6
2011-07-07 19:00

Detta är inte muntert.
Det har konstaterats på alla möjliga ledder.

Vad händer om Saab konkar? Då får motortidningar, ekonomiditon och kvällsskvallerpressen själva börja leta upp nyheter.

#7
2011-07-07 21:27

Re Roj J

Helt sant, men de klarade sig innan Saab fyllde deras sidor så det finns nog hopp för kvällstidningarna ändå...:)

#8
2011-07-08 07:39

@Linus: I september-oktober räknar Saab med att kinaaffären ska vara klar. Efter det ska man börja leverera bilar, men det finns ingen bortre tidsgäns för när alla bilar ska ha levererats. De kommer att byggas och levereras under en längre period. Om nu allt går vägen för Saab :)

#9
2011-07-08 10:17

@Linus, leveranserna till Kina skulle börja i september, men det har aldrig sagts att alla bilart skulle levereras i september.

#10
2011-07-08 10:27

Hur snabbt kineserna vill ha leveranserna beroror nog på hur försäljningen går. De kinesiska bilköparna har nog aldrig hört talas om Saab så det skulle inte förvåna mig om det går lite trögt början. Är det någon som vet hur mycket kinesrna tänker satsa på marknadsföring?

#11
2011-07-08 14:43

Saab har ingen som helst framtid i USA, enligt Saabs USA-chef.
http://www.industrinyheter.se/2011/07/saabs-usa-chef-tror-p-verlevnad

#12
2011-07-08 15:57

RE: amoC - saabnisse
Nja.....
Ett är i alla fall helt klart och det är att en av finesserna med Pang Da:s Saabköp var att det kunde genomföras utan myndighetstillstånd.

Framgår också mycket klart av en intervju med VM i Kina gjord av Rapport
http://svtplay.se/v/2427405/saab_skriver_kontrakt_med_pang_da

Mina uppgifter hade jag hämtat från SVD som skriver: "För de 270 miljonerna skall Saab skeppa över cirka 1300 bilar. Men det blir först i september och oktober enligt VM"
http://www.svd.se/naringsliv/ny-saab-affar-mots-med-skepsis_6170101.svd

ttela.se använder formuleringen: "Totalt rör det sig om cirka 2000 bilar som ska levereras med start i september"
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1217386-pang-da-saabs-nya-kinapartner?m=print

Det är inte alltid så lätt att veta vad som är rätt och fel när man hämtar uppgifter från media. Tror nog ändå att Pang Da inte vill vänta alltför länge på sina bilar.

#13
2011-07-09 23:56

@Linus,. So what.
Vad är alternativet?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.