Bild
Nästa artikel
Saab sänker priset för 9-5 Sedan

Saab sänker priset för 9-5 Sedan

Nyheter

Saab skalar bort utrustning och kapar priset för sedanvarianten av 9-5. Från modellår 2012 blir bilen 6 000 kronor billigare.

Saab presenterade på måndagen priserna för nya Saab 9-5 SportCombi med en prislapp för instegsmodellen på 296 000 kronor.

Samtidigt passar man på att sänka priset för sedanvarianten med 6 000 kronor, från 296 000 till 289 900 kronor. Saab hoppas därmed bli mer konkurrenskraftigt.

– Vi har haft mer standardutrustning som inte våra konkurrenter har erbjudit och om man då bara tittar på listpriserna så blir jämförelsen inte rättvis, säger Magnus Hansson, chef för Saab Sverige, till TT.

– Nu har vi kunnat göra en justering och tagit bort en del utrustning som standard och har därför kunnat anpassa priset.

Det nya utgångspriset ger en fyrcylindrig, turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter som kombineras med en manuell sexväxlad låda. Exakt vilken utrustning som flyttas från standard till tillval är oklart.

Diskutera: Blir Saab 9-5 Sedan en mer attraktiv bil med det nya priset?

Taggar: Nyheter, , Saab, Saab 9-5

Kommentarer

#1
2011-04-05 15:56

Nu ! Köper jag direkt !

#2
2011-04-05 16:38

en riktig dealbreaker! Fast den som dyker upp hos en SAABhandlare idag och ser köpintresserad ut borde ju nästan få skorna slickade av tacksamhet, eller?

#3
2011-04-05 16:42

Okej, så i praktiken har den blivit dyrare.

#4
2011-04-05 17:33

Vad kommer den att ha för andrahandsvärde? Det är av betydelse för vad bilen kostar. Det finns ingen som kan svara på det, mycket talar för att det är ett vanskligt köp dock, och därför kan den bli dyrare än t ex en BMW.

#5
2011-04-05 19:42

Skit artikel! Varför skrivs inget vad som har tagits bort?? Hur ska jag kunna bedöma om bilen är billigare eller dyrare efter specifikations ändringen?

#6
2011-04-05 23:49

Hupp, sänka priset 2% genom att ta bort en del utrustning. Det låter genialt. Lycka till!

#7
2011-04-06 09:09

Jo, men det är nog rätt väg.
Många av konkurrenterna säljer i princip "nakna" bilar till ett på pappret lågt pris, men när man plockat på önskvärd utrustning har priset ofta ökat till det dubbla.

Dessutom tycker jag att bilköparen själv ska få välja utrustningsnivå, det som en tycker oumbärligt kanske en annan köpare anser vara fullständigt onödigt.

#8
2011-04-06 12:47

Andrahandsvärdet hos Saab är klart överreklamerat. Det är ju så att Saabhandlarna bjuder bra medan övriga skambjuder. Övriga handlare vill inte ha in Saab eftersom de inte kan göra någon vinst på inbytet.

#9
Raymond K
2011-04-08 12:17

290.000 är för dyrt för en icke premium bil. Om man sen ser till andrahandsvärdet som förstås inte blir en höjdare blir det en verkligt dålig affär för en som köper en ny Saab. Jag tror att priset måste ner till 260-270.000 för att det skall väcka något intresse för köpare som befinner sig utanför "Saab älskar" kretsen.

#10
2011-04-08 23:42

Gör 270 eller 290 (grundpris) verkligen så mycket skillnad för de som köper den här bilen - tjänstebilsåkarna? Jag vet inte hur sånt där funkar, med olika klassningar och grejer, men brukar inte de flesta tjänstebilsalternativen sluta runt en 300-320 000? Om vi jämför V70, Passat etc. Till och med Mondeo kan komma upp i dom priserna om man vill ha en hyfsat diesel.

Värdefallet för ett märke som Saab kanske är med i klassningen med ifs? Det är kanske inte till Saabs favör.

#11
Raymond K
2011-04-09 10:05

Roger
Jag tror inte det räcker att Saab endast säljer till de som skall ha tjänstebilar. Saab måste nog försöka sälja bilar till privatpersoner också om dom skall öka försäljningen och då spelar ju 20-30.000 av skattade pengar ganska stor roll.

#12
Gert Andersson
2011-04-09 12:17

Saab blifva nog aldrig någon BMW. Deras försök till att bli det gör bara märket ännu mer hotat.

Skala av ännu mera från bilen. Sälj den lite billigare än andra i samma storlek. Vips så hava man en säker familjebil till ett bra pris folk har råd att köpa. Alla äro icke rika som migh. Och min fruga.

Som en Dacia fast säkrare och större. Och kanske lite mera lyx än Dacias enklaste.

En unik bil utan konkurrenter!

Bra för Saab att blifva först i den kategorin. Sedan kan äfven Saab bygga fler folkmodeller.

#13
2011-04-09 21:03

Gert: Vad vill du få ut egentligen? Du säger att Saab aldrig blir som BMW, kanske inte och du blir nog aldrig bilkunnig.

"Kanske lite mer lyx än Dacias enklaste". Visar ju hur "kunnig" du är.

#14
2011-04-09 21:06

"Gunnar 44": Saab säljer riktigt bra begagnade då den värsta värdeminskningen redan har kommit så det du säger stämmer inte för 5 öre.
Jag har varit i kontakt med flera bilfirmor och de tycker saab går snabbast begagnat.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.