Bild
Nästa artikel
Saab direktsänder från bandet

Saab direktsänder från bandet

Nyheter

Köp en Saab och följ tillverkningen från din dator och telefon. Det kan bli verklighet från 2011.


Den som köper en Saab ska från nästa år kunna följa bilen längs produktionsbandet i Trollhättan.

Det rapporterar brittiska motortidningen What Car.

Live från fabriken
Från nästa år ska bildmeddelanden till kundernas telefoner visa hur bilen sätts ihop, till exempel när drivlinan monteras i karossen.

Men även direktsändning via internet kan bli aktuellt, enligt Saabs tillverkningschef Christopher McKinnon.

Därtill ska kunderna också få möjligheten att själva hämta sin bil från fabriken i Trollhättan.

Nyheterna är led i Saabs strävan mot att göra bilköpet mer personligt och sätta kunden i fokus.

Diskutera: Om du köper en ny bil, skulle du vara intresserad att följa tillverkningen?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
Erik F
2010-10-18 11:43

Absolut! Mycket bra idé.

#2
Kylskallen
2010-10-18 15:12

Bättre vore se värdeminskningen i realtid vartefter körsträckan/åren går.
Helst då på kylskåpet.
Börja med att visa hur den sjunker när du rullar ur hallen, blir en kraftig trevlig dipp direkt.

#3
789
2010-10-18 15:46

Absolut, det är en underbar idé som SAAB kläckt! Heja SAAB!

#4
S-E S
2010-10-18 15:55

När jag köper en ny bil föredrar jag att kunna hämta ut den inom 2-3 dagar i stället för att kunna titta på den under monteringsdagen om någon månad. Frågan är vad man satsar på, snabbleverans eller "dokusåpa". Men smaken är som - - - -.

#5
2010-10-18 16:18

Saab-spekulanter är generellt mer teknikintresserade än bilköpare i gemen, så för just Saab är det nog en bra idé - men kanske inte för en Kia-köpare.

#6
simon_d
2010-10-18 16:40

Roy, vad baserar du det påståendet på?

#7
jo4001
2010-10-18 18:34

Verkligen en trevlig idé.
Blir lite av en "familjemedlem".

#8
2010-10-18 19:49

simon_d, det gjordes en undersökning för några år sen i USA som visade bland annat detta.

#9
MR X
2010-10-18 20:43

Är beredd att hålla med Roy J.
Jag har själv ägt bl.a. tre nya hondor, en passat turbo, oplar toyota en bmw. Farsan har ägt allt från buick super eight till nudagens mercedes e-klass. Och det rör sig om 50-60 olika bilmärken totalt (bilfrälst som han har varit). Ingen av de bilmärken som har passerat under åren har känts lika speciella som Saabarna. De blir som familjemedlemmar. Älskar man Saab med dess förtjänster och egenheter så gör man och då blir bilen som en kär familjemedlem. Inga andra märkesägare enligt det jag har läst i debattinläggen verkar ha samma band till sina bilmärken. :)

#10
Roger s
2010-10-18 20:57

Toppen ide' ! Finns igen bättre känsla att när man beställt sin bil få vänta fem sex veckor på att den ska tillverkas. Köpt något som inte "finns" är härligt att få gå och vänta på, att sedan få se när den "föds" måste vara det ultimata bilköpet! Toppen Saab.

#11
2010-10-18 22:13

Ja, en bra ide av Saab som vill bli mer Premium. Och då lockar nog detta de kunderna. Blir det verklighet så kommer det att få efterföljare. Lexus som är så kundorienterat lär följa efter eller borde göra för det är en smart ide till denna typ av kunder.

#12
2010-10-19 11:26

Ingen dum idé. Kan vara skoj att se sin bil byggas.
Undrar dock om det är genomförbart i praktiken, får man filma arbetarna hur som helst? Facket lär nog tycka både det ena och det andra om denna form av kameraövervakning.

#13
jarl s
2010-10-19 12:09

Direktsända? Varför, det lär ju stå still där ändå. Stillbilder är nog vettigare! Ha-ha.

#14
2010-10-19 12:49

Som vanligt en korkad kommentar från jarl s.

Men Gösta L har en poäng när det gäller facket.
De kan mycket väl förstöra hela den här iden.
Kom ihåg att det var facket som knäckte den brittiska bilindustrin.

#15
2010-10-19 15:45

Undrar om jarl s tänder på att skriva nedsättande "roliga" kommentarer om framför allt Saab?

#16
2010-10-19 17:27

Som att vänta barn och gå till ultraljud :o)
.
En kul idé!
.
Och kan hålla med om att, tro på ... att just Saab köpare skulle roas mer än de flesta andra märkestrogna ...
.
Problemet med övervakningsfrågan borde väl kunna lösas med valda vinklar och robotar är likgiltiga med personlig integritet.

#17
2010-10-20 10:44

Frågan är väl hur och om facket accepterar detta ingepp i den enskildes vardag. Hur är det med integriteten i dessa fall? Vill verkligen de som jobbar på bandet synas i sin vardag på jobbet på detta sätt?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.