Bild
Nästa artikel
Saab börjar tillverka nya 9-4X

Saab börjar tillverka nya 9-4X

Nyheter

Första exemplaret av nya Saab 9-4X har rullat av bandet vid fabriken i Mexico. Men säljstarten i Sverige dröjer till augusti.

På måndagen färdigställdes det första kommersiellt tillverkade exemplaret av Saabs nya crossover vid fabriken i Ramos Arizpe i nordöstra Mexico.

Jan Åke Jonsson, vd för Saab Automobile, fanns på plats för att at emot bilen med serienummer 00001.

– Det här är en stor dag för Saab. Lanseringen av 9-4X är ytterligare ett viktigt steg i vår affärsplan, kommenterade Jan Åke Jonsson.

– Den här sportiga och distinkta bilen kommer att öka intresset för vårt varumärke och ge oss tillgång till ett viktigt fordonssegment som fortfarande växer, särskilt i USA.

Säljstart i augusti – utan dieselmotor
Första exemplaret, i ljusa metallickulören Ice Pearl, är utrustad med en turboladdad V6-bensinmotor på 2,8 liter. Med sexstegad automatlåda blir effekten 300 hästkrafter.

Bilens slutdestination är Saabmuseet i Trollhättan, men innan dess ska den köras av journalister vid ett pressevenemang i USA.

Nya Saab 9-4X kan också fås med en V6-bensinmotor på tre liter som ger 265 hästkrafter. Modellen har tidigare uppmärksammats eftersom Saab inte planerar att introducera en dieselmotor, som många anser nödvändig för att bli framgångsrik i Europa.

Sida vid sida med Saab 9-4X tillverkas också GM-modellen Cadillac SRX, i samma mexikanska fabrik. Bilarna bygger också på samma plattform.

Saab 9-4X börjar säljas i USA i maj, Europa och Sverige får vänta till augusti.

Diskutera: Vad tycker du om nya Saab 9-4X?

Taggar: Nyheter, , Saab, Saab 9-4X

Kommentarer

#1
789
2011-02-15 10:40

Den ser inte så "Saabish" ut, frånsett grillen, som jag hade hoppats och jag tror också att det är en miss att bilen inte finns med vare sig diesel eller etanolmotor. Den kommer säkert att sälja bra i USA och andra länder där man har för vana att köpa stora Crossover modeller men i Sverige blir nog köpkretsen begränsad. Det allra tråkigaste är avslutningsvis att bilen ej ger arbetstillfällen i Sverige produktionen borde ha förlagts i Trollhättan!

#2
2011-02-15 10:44

Fronten och aktern andas mycket Saab. Och visst ser den nättare ut än Cadillac-monstret.
Precis som 789 skriver, så kan den nog sälja i USA men knappast i Sverige, trots att den tydligen är ganska lyckad, men det är fel koncept.

#3
Drake af Hagelsrum
2011-02-15 10:53

Att saab fortfarande finns är sinnessjukt. Endast ett fåtal saab fanatiker som håller det vid liv plus insatser från staten. Nä lägg ner skiten och starta en modern bilfirma istället. Noll nytänkande.

#4
SiggeN
2011-02-15 10:54

Fel koncept?? Roy J har du helt missat boomen för mindre SUV:ar i Europa. Läs X3, Q5, GLK, Tiguan. Att den inte har diesel fixar Saab säkert till Europapremiären.

#5
SiggeN
2011-02-15 10:55

Att den tillverkas i Mexiko är helt logiskt eftersom den framförallt kommer säljas i nordamerika och man slipper då valutarisken. Fina vinstpengar som kan investeras i fler svensk byggda modeller.

#6
2011-02-15 11:04

Tycker bilen är snygg jag. Och väntar på en hybridversion. Gärna gashybrid eller plug-inhybrid. Den kommer att göra succe. Diesel och etanol ska vi inte ha.

http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/45184.pdf

#7
göinge
2011-02-15 11:17

Etanol blir allt större i USA och även i Europa har man alltmer börjat köpa etanolbilar. Det är bara i Sverige vi tror att etanol är dött på grund av miljöhatande biljournalister.

#8
2011-02-15 11:20

Kanske en bra bil. Dock ger det en fadd eftersmak att den skall byggas i Mexico. Dessa arbetstillfällen hade behövts i Sverige. Men det är väl så borgarna vill ha det, målet är att utrota den svenska arbetarklassen. Och de är på god väg att lyckas, men skyll inte på mig, jag röstade rött.

#9
2011-02-15 11:46

SiggeN, du har kanske rätt när allt kommer omkring. Den här ju faktiskt inte så hiskeligt stor även om Cadillacen försöker ge det intycket.
Låt oss hoppas att den säljer bra!

#10
789
2011-02-15 11:48

Göinge och Gösta L:
Det är verkligen beklagligt att Shogun blandar sina egna "cocktails" där han blandar direkta osanningar med egna ogrundade åsikter och tidningsklipp som dessutom är 4 år gamla... Etanolen är drygt 9 ggr större i Tyskland och Frankrike än i Sverige. I Finland har man dessutom 10% etanol i bensinen istället för 5% som vi har idag. Först år 2012 får även Sverige 10% etanol i vår bensin. Jag håller också med att den stolta svenska arbetareklassen håller på att försvinna i Sverige beroende på dessa SAAB / Volvo hatande journalist och Shogun gegilar. Trist men sant. Jag tycker att det vore underbart om de fick smaka på sin egen "cocktail" genom att vi gör dem arbetslösa genom att inte köpa deras varor och tjänster utan att i explit deras nisch välja ett utländskt alternativ...

http://www.sekab.com/default.asp?id=1590&refid=1536&l3=1426

#11
Anynomus
2011-02-15 11:49

Man får hoppas att det ska gå vägen för Saab nu när nya modeller kommer. Saabs chans ligger nog i att vara den där lilla "udda" fågeln från det exotiska landet i norr.

#12
2011-02-15 12:00

Inte världens åttonde underverk men den kan nog sälja hyggligt i staterna där denna biltyp stadigt växer.

I Europa blir det tungt pga. avsaknad av dieselalternativ. Nu spekuleras det dock lite i att Fiats köp av 50% av VM Motori kan ge Saab möjlighet att köpa deras nyutvecklade diesel-V6a. Med den skulle bilen vara ett trevligt alternativ till Q5 och de andra tyskarna.

#13
2011-02-15 12:03

Etanolutförande kommer säkert annars kommer den inte att sälja i stora delar av Sydamerika.
Till och med Toyota har ju börjat med motorer för 100% etanol i Brasilien.
Diesel är ju inte särskilt intressant i USA och den här modellen får det säkert aldrig så länge den tillverkas i Mexico.
Men börjar man med tillverkning även i Trollhättan kanske det blir en diesel i den.
Frågan är väl bara vem som ska leverera den motorn.

#14
yarl
2011-02-15 12:50

Ännu en "badge-engineered" Saab, har dom inte lärt sig? flopp big time!

#15
Sweeny
2011-02-15 12:56

Gösta, här har ju SAAB "köpt in sig" i GM:s produktion, på vilket sätt skulle borgarna vara skyldiga till att GM inte lägger sin produktion i Sverige??? här finns ingen fördel för dem, några tusen 9-4X för Sverigemarknaden kan aldrig motivera det. Vad privata vinstdrivande företag väljer för affärsmodell har inte staten (i ett annat land) med att göra.

#16
#1 Tysken
2011-02-15 13:00

Nu har SAAB inget val när det gäller motorer , det är fortfarande GM som bestämmer över 9-4X och vilka motorer som den kommer att tillverkas med.
Tydligen är det så att SAAB bara kan beställa bilen som man gör med färdigbakat bröd och så levererar GM...One size fits all

#17
Börje bilkunnig
2011-02-15 13:16

Ser bra ut för att vara Saab. Ser dessutom Saab ut.

Men! Saab = skräp.

#18
PremiumRogge
2011-02-15 13:24

Snygg bil! Saab är på gång! Jag fortsätter personligen med BMW!

#19
bgl
2011-02-15 13:49

Varför är det så svårt att få till en snygg design på fronten under nummerplåten på nya bilar? Jämför även "fotskrapan" fram på nya VW Touareg.

#20
Per P
2011-02-15 14:01

Snygg, ser gedigen ut.
Det finns säkert fler marknader där denna går att sälja, t.ex Ryssland och Asien.

#21
2011-02-15 14:03

Den hade sålt bättre om det fanns vettigare motoralternativ för Europa och Sverige. Det är ju bara att se vad konkurrenterna säljer mest av vad gäller motorutförande.

#22
yarl
2011-02-15 14:13

Man ser tydligt att Jan Åke Jonsson skäms.

#24
SiggeM
2011-02-15 14:25

Yarl har rätt, denna bil är ett stort skämt eller "joke" som dom säger "over there" floppar nog värre än 9-7x och 9-2x tillsammans

#26
BMWPOWER
2011-02-15 14:29

"Bilens slutdestination är Saabmuseet i Trollhättan"

Se, en dinosaurie redan som "ny" ...

#27
icscgharre
2011-02-15 14:31

Den underlige Gösta_L skrev:
"Dessa arbetstillfällen hade behövts i Sverige. Men det är väl så borgarna vill ha det, målet är att utrota den svenska arbetarklassen"
Vad har denna propaganda i en Saab kampanj att göra?
Tror Gösta att ett kraftigt statligt stöd kan rädda Saab? Eller vill Gösta bara spy ut sina gamla ideer om jag vet inte vad?

#28
skodaprisvärd
2011-02-15 14:32

hur fan tänker saab? dom vill bygga upp sitt varumärke genom att släppa ännu en blek kopia från gm...

#30
skodaprisvärdast
2011-02-15 14:35

"Saab Made in Mexico"

Vet någon om sombrero och Texmex -kit ingår vid köp?

#31
jaegaren
2011-02-15 14:36

den kommer inte med E85-motor, det blir en "Tequila-edition" istället...

#32
2011-02-15 15:11

Okej gott folk, nu skärper vi oss och diskuterar med god samtalston.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#33
J.Hundt
2011-02-15 16:11

Här kommenterar jag nya SAAB:en med mjuk och vänlig röst!
Jättefint utseende, precis vad som saknades, meeeeen, var 17 finns dieseln??
Priset kommer att vara avgörande, eftersom det finns en massa liknande märken med i stort sett samma funktion och utseende!
Lie sent lanserad!

#34
Juran
2011-02-15 16:13

Konceptbilen som visats av Svenska Bil i Gbg och stått utställd i Scandunavium gav ett mycket bra intryck. Jag såg Cadillacen i Kina i höstas och den var lagom stor. Jämfört med personerna på bilden så ser den ut att vara stor som en XC60. Diesel fanns ju med fram till GMs konkurs så vi får hoppas att SAAB kan hitta ett alternativ i Tyskland eller Italien. SUV segmentet är fortsatt starkt i klassen där XC60, SAAB 9-4X, X3,Q5 mm huserar, så det finns säkert utrymme också för SAAB. Att bilen byggs i Mexico behöver inte betyda någonting för kvaliteten. Allt beror på utbildning av personalen och ingående komponenter.
Vi svenskar måste börja bli stolta över SAAB och Volvo. Bilarna utvecklas i Sverige och byggs i Sverige av svenska arbetare oavsett vem ägaren är. Bilindustrin i Sverige sysselsätter direkt och indirekt 100.000 personer. Så köp svenskt och var stolta.

#36
VolvoSven
2011-02-15 16:22

SiggeM skrev: "Yarl har rätt, denna bil är ett stort skämt eller "joke" som dom säger "over there" floppar nog värre än 9-7x och 9-2x tillsammans"
Du har fel vad gäller 9-7x. Den sålde under flera år bra i USA och gav GM en hel del inkomster. Tyvärr skeppades inte intäkterna till Saab i Sverige. 9-2x floppade däremot. Det var inte en dålig bil(Subaru Impreza anses av många som en bra bil) men naturligtvis fel bil att sätta Saabemblem på. Såna beslut slipper Saab nu då man sköter utvecklingen själva. 9-4x är framtagen tillsammans med GM och är en mycket potent bil som troligtvis blir minst lika populär i USA som 9-7x. Varje såld bil kommer ge Saab intäkter då utecklingskostnaderna togts innan Saab såldes av GM. Tråkigt med alla imbecilla kommentarer från såna som bara är ute efter att sprida sin dynga utan nån som helst tanke på fakta, innehåll eller seriositet.

#37
J.Hundt
2011-02-15 16:43

Stoppa in en BMW-diesel ska ni få sen på försäljningssuccé!

#38
Jono
2011-02-15 16:45

VolvoSven har rätt, 9-7x sålde helt ok i Nordamerika. Mellan 5-7000 bilar per år mellan åren 2005-2008. 9-4x är som någon tidigare sagt inte någon badge engineering. Endast bottenplattan är gemensam. Om det räknas som badge engineering finns det idag ingen bil på marknaden som är det. Att det inte finns någon diesel är tråkigt för Europa, men för försäljningen i Nordamerika spelar det ingen som helst roll. Crossover köparna här vill ha en bensin sexa eller åtta. Tråkigt att SAAB inte dealat till sig Cadillacs V8:a.

#39
Rotor
2011-02-15 16:45

Behåll denna skitiga skräpbil på andra sidan Atlanten tack! Alternativt lägg ner den helt - nuförtiden behövs inte denna typ av nersmutsande SUV-ar.

#40
2011-02-15 16:49

VolvoSven har ju helt rätt, det här är ju inget som Saab bestämmer över.
Det är ju en GM-produkt med Saabmärke och vissa Saabattribut.
Det ger naturligtvis Saab en hel del klirr i kassan, men det är nog en del knog innan den eventuellt kan börja tillverkas i Sverige och om man kan få se den med andra motorer.

#41
SiggeN
2011-02-15 16:59

Detta är en riktig Saab...utvecklad av Saab för Saab. Samtidigt utvecklades en Cadillac och dessa delar "bottenplattan".

Att den tillverkas i Amerika beror på marknaden finns där, även BMW och MB tillverkar sina SUV:ar där. Den är inte aktuell att produceras i Sverige.

Saab köper den färdiga bilen av GM.

#42
Fundersam
2011-02-15 17:03

saabnisse: Du har rätt. det kommer krävas en del innan produktionen flyttas över till Sverige för denna modell. Vad jag förstått det så är det först vid nästa generation av modellen som flytten sker, och det är först då vi troligtvis kommer få se en diesel.

Hur som helst tror jag säkert att bilen kommer sälja bra i USA då "syskonet" SRX säljer väldigt bra där borta (med samma motor/motorer). Men självklart lär det behövas en bra diesel för att det ska bli en storsäljare i Europa - det är nog Saab själva väldigt medvetna om. Men samtidigt tror jag att en del som finner sig attraherade av bilen kommer köpa den ändå, även om det inte finns en diesel.

#43
SiggeN
2011-02-15 17:19

Diesel kan vara gå gång. Den tilltänka motorn som GM stoppade är nu i produktion!

http://automotorsport.se/news/22283/fiat-k%C3%B6per-vm-motori--hj%C3%A4lper-saab/

#44
Yarl
2011-02-15 17:31

Siggn, ingen diesel i denna, blir bara törstig bensinare som förstör miljön

#45
Börje bilkunnig
2011-02-15 17:40

El -för dammsugare
Diesel -traktorbränsle.
Bensin -för de som inte har råd med någon annan bil.
E85 -för fattiga som vill leka att de kör miljöbil
Biogas -framtiden!

Vill se en biogassaab!

#46
Mr B
2011-02-15 17:42

@Yarl Det beror väl vad Fiat tycker man kan sälja till SAAB. Så om dom är någorlunda förnuftiga så förhandlar dom med Fiat om nya Dieslar.

#47
2011-02-15 17:45

Inte sannolikt med en diesel i nuvarande 9-4x. Livscykeln är för kort för att hinna med det. Med lite tur så kan eventuellt en diesel sitta i nästa version. Enligt en intervju med Jan Åke Jonsson så finns det stor risk för att volymen är för liten på ett diesel alternativ för att täcka utvecklingskostnaderna.

#48
SiggeN
2011-02-15 17:49

MTH...bildirektörer säger ofta saker...vad som händer i kulisserna talar de tyst om.

Ang. gas-Saab som Börje efterfrågade http://www.aftonbladet.se/bil/article6029236.ab

#49
2011-02-15 17:51

Samma plattform betyder väl inte samma bottenplatta SiggeN?
Bilarna delar vissa komponenter, är väl vad som menas?

#50
SiggeN
2011-02-15 18:02

Det var därför jag skev "bottenplatta"...det är det gängse (dock inte helt rättvisande) ordet. Men visst kallas det plattform, verktygslåda, byggklossar...eller delar.

#51
ruperto
2011-02-15 18:43

Förskräckligt ful! Att Saab inte lär sig designa snygga bilar utan går sin egen väg och som vanligt går det åt skogen för dem. Tycker synd om Saab faktiskt men som man bäddar....

#52
Designer
2011-02-15 18:47

Bilern är ju ursnygg. Hoppas bara att inte priset blir för högt.
Tycker en designer.

#53
robert s
2011-02-15 18:51

När man ser bilden på bilen då inser man verkligen att det är dags att anlita riktiga designers kanske italienska? Alfa romeo

#55
Yarl
2011-02-15 19:07

Exakt vad i Mexico känns Saab? GM-produkt.

#56
AEROHIRSCH
2011-02-15 19:50

Gott!
Snyggaste SAAB'en på länge!
En sådan skulle vara mumma till frugan!

#57
jonathan_
2011-02-15 20:08

Kommer säkert att vinna priset för " fulaste bilen på marknaden".

#60
2011-02-15 22:41

Bilen är snygg som jag sagt tidigare,men tyvärr så kommer den 10år försent.....sedan hade ju jag när den äntligen kommer önskat en hybrid på programmet gärna en gashybrid.

#61
Börje bilkunnig
2011-02-15 23:07

Skulle hellre köpt en RAV 4. Japansk kvalitet.

Kostar en del även dem men kvalitet lönar sig oavsett om man köper nytt eller begagnat.

#62
Göran Tränk
2011-02-15 23:22

Snyggaste saaben som någonsin presenterats.Med god kvalitet rakt igenon kan den bli en storsäljade om priset blir rätt satt.

#65
SiggeN
2011-02-16 07:40

Kommer för sent skulle jag skriva.

#66
Ohly
2011-02-16 08:00

"Saab börjar tillverka nya 9-4X"
Borde väl stå GM...

#68
SiggeN
2011-02-16 08:43

Knappast RAV4 är en discojeep i mindre storlek. Typ Skoda Yeti. Mistsu ASX. I Premiumsegmenten BMW X1.

Närmaste man kommer är Lexus RX men den är storleken större. Oturligt för japsen är det det SUV:ar i 9-4X storlek som säljer bäst.

#69
2011-02-16 09:31

Jag har tagit bort ett gäng kommentarer som inte höll sig till ämnet eller höll god samtalston.

Hur tror ni 9-4X kommer att sälja i Sverige?

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#70
2011-02-16 12:44

SiggeN, VM-dieseln som du hänvisade till kan säkert anpassas till 9-4X, men frågan är väl om GM kommer att göra det även om Saab skulle önska det.
Men man vet aldrig, blir bilen väl mottagen och egentligen är det väl inget som talar mot det, så kanske även GM blir intresserade för att öka exporten till Europa.

För övrigt tycker jag att den här motorn borde sitta som en guldklimp i 9-5.

#71
Yarl
2011-02-16 17:42

det blir ingen diesel i denna. bara törstig bensin = flopp!

#72
ricki rikon
2011-02-16 18:08

Dags för Saab att anlita en riktig bildesigner . Deras bilar ser för jävliga ut bara svensson som gillar skräpet.

#73
SiggeN
2011-02-16 18:19

Är det inte konstigt med dessa ständigt nya alias med precis samma budskap.

Tramsa gärna någon annanstans!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.