Bild
Nästa artikel
Saab bättre än snittet i J.D. Power

Saab bättre än snittet i J.D. Power

Nyheter

Saab minskar antal fel per bil och är nu bättre än industrisnittet i USA. Det visar J.D. Powers stora undersökning.

Undersökningsföretaget J.D. Power presenterar nu årets upplaga av välrenommerade ”Vehicle Dependability Study” som kartlägger vad amerikanska bilägare tycker om kvaliteten på sina bilar efter tre års ägande.

Undersökningen omfattar enkätsvar från 43 700 personer som äger en bil av årsmodell 2008. Om en tillverkare presterar bra i undersökningen brukar resultatet inte sällan användas i olika reklamkampanjer. Motsvarigheten i Sverige är Vi Bilägares undersökning AutoIndex.

J.D. Powers resultat redovisas i en skala som anger fel per 100 bilar, stora som små. Lägre siffror innebär ett bättre resultat.

Saab placerar sig på plats 13 med 146 fel per 100 bilar, bättre än industrisnittet på 151 fel och bättre än till exempel Volvo (156 fel), Audi (161 fel) och BMW (164 fel). Jämfört med fjolåret har Saab förbättrat bilarnas kvalitet från 158 fel per 100 bilar, en fjäder i hatten för de anställda i Trollhättan.

Lincoln överst på pallen
I topp återfinns Fords lyxbilsdivision Lincoln som något överraskande kniper förstaplatsen – för första gången någonsin – före Lexus. Bästa modell blev Porsche 911 med endast 68 fel per 100 bilar.

Industrisnittet har förbättrats jämfört med 2010 från 155 till 151 fel per 100 bilar. Utvecklingen mot färre fel bromsas dock av elektriska fel som rör bland annat infotainmentsystem, navigation och ny säkerhetsteknik.

Diskutera: Vad tycker du om resultatet i J.D. Powers undersökning?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
2011-03-18 12:17

Ja det är ju bra att man är bättre än snittet, men jag hoppas att man försöker bli väsentligt bättre än snittet.

Märkligt att det är så många japanmärken som ligger under strecket.

#2
2011-03-18 13:09

Sista stycket knyter an lite till artikeln om huruvida bilarna blivit för komplicerade...

#3
2011-03-18 14:30

om huruvida bilarna blivit för komplicerade... pja, om vi säger så här: man ska nog vara glad över att det inte är saab som bygger prius. teknik kräver kunskap. bygga bilar av gamla opeldelar kan vem som helst göra,

#4
Gert Andersson
2011-03-18 14:44

Toyota återkallar. Inte ens de klarar av all modern teknik som t ex gummimattor, nackskydd mm.

Idag tog frugan sin Avensis till ICA. Hon glömde dock lämna rabattkupongen på kaffe. Nu har hon lagt kupongen i samma fack som sedlarna längst fram.
Nästa gång skall frugan minnas. Gert gillar kaffe.

#5
2011-03-18 15:11

"man ska nog vara glad över att det inte är saab som bygger prius" Om Saab hade byggt Prius, vilket de inte gör som tur är! (Superful miljöpartistbil...) Så hade det inte behövts: 1 5 0 0 0 0 0 0 ÅTERKALLNINGAR! :-o

#6
2011-03-18 17:12

Kanske är det Opels kvalitet som börjar synas? Saab använder ju sig av samma drivlina som Opel, åtminstone i 9-3an. eller så är det en följd av den handlarkris som infann sig för Saabhandlarna i USA, med avsevärt låg andel "återallskunder". Givetvis vill man skaka av sig följderna av låga försäljningssiffror. Därför satsar man på att serviceorganisationen ska utföra ett bra arbete. Det verkar som att så är fallet.

#7
2011-03-18 17:39

"Saab använder ju sig av samma drivlina som Opel"
Knappast drivlinan, snarare något annat. GM:s (Opels) 2.2 liters diesel-motor var inte konkurrenskraftig. Därför fick ju Saab gå över till Fiat:s 1,9 liters diesel-motor. Det som Saab nu får kritik för, är de lite "okänsliga" manuella växellådorna från GM (Opel). Premium-kunderna vill ha lite smidigare växellådor i sina 9-5:or...

#8
2011-03-18 18:19

J. D. Power må vara stort och känt och de må ha ett brett underlag - men frågan är vad de testar. De mätar ju faktiskt bara förväntansuppfyllnad och gör heller ingen skillnad på t ex en gnissslande panel och trasiga bromsar. De räknar endast antalet upplevda fel.

Att hitta Lincoln i toppen, före Lexus är väl för övrigt en större nyhet än Saabs placering, även om upphämtningen är värd uppskattning - i den mån J. D. Powers tabell är värd något alls, som sagt..

#10
mendefera
2011-03-18 21:23

Det är ju bara en saab bör inte ens komma i fråga självklart kan toyta sätta ihop bilar bättre än skabbiga saab

#11
2011-03-18 22:00

mendefera!!
Tydligen inte?? ;-)

#12
2011-03-18 23:26

J.D.Powers värderingar är nog mer värdefulla än vissa åsikter här .

#13
2011-03-19 00:18

Detta är Yankee Doodle Dandy, se citatet från texten i undersökningen:

"The study finds that while domestic brands have closed the gap in initial quality with import brands, there is still a considerable difference between the two in vehicle dependability, with import brands outperforming domestic brands by 18 PP100 in 2011. This is consistent with findings of the 2008 Initial Quality Study,SM which examined the models included in the 2011 VDS after 90 days of ownership. While domestic brand cars have fewer problems
(135 PP100, on average) than import brand cars (147 PP100, on average), trucks and crossover vehicles1 of
import brands have considerably fewer problems than those of domestic brands."

#14
789
2011-03-19 10:17

Saabnisse:
Jag håller med dig fullt ut. Så snart, eller om man så vill, SAAB visar sig på "styva linan" som man så ofta gjort det senaste halvåret står en lång rad av avundsjuka läs: missnöjda, "Toyota talibaner" och framför sina illa underbyggda åsikter om SAAB. Jag tror liksom många andra att nu är verkligen SAAB "On the Move". Grattis SAAB!!!

#15
2011-03-19 19:17

Stackars Amerikanare...

#16
2011-03-19 23:00

Jo, men jag skriver inget negativt om Toyota, de ligger ju faktiskt i toppen av den här stapeln, men givetvis önskar jag att Saab kan hamna där någon gång.

#17
2011-03-19 23:00

Fram tills helt nyligen har Saab haft, relativt gamla men väl beprövade modeller. Det har nog en viss betydelse för denna utmärkta utdelningen.
Saab behöver all medvind så detta är good news ..

#18
2011-03-19 23:08

Ja, tyvärr haglar det osakligheter från märkesfanatikerna ... eller rättare märkeshatarna.

#19
Raymond K
2011-03-19 23:22

Låter ju bra, bara att gratulera. Hoppas att Saab klarar att rida ut stormen och överleva. Jag gillar verkligen nya 9-5. Skulle va kul att prova en.

#20
2011-03-20 06:29

Mycket bra för Saab men märk att det gäller 2008 års modeller och altså inte nya 9-5. Vore mycket intressant att veta hur nya 9-5 klarar sig.

#21
2011-03-20 15:27

Du har totalt fel Erik N. Det är samma drivlina hos både Opel och Saab 9-3. Beträffande växellådorna som de senare årsmodellerna har, både 5 o 6 växlade samt automatlådor kommer ursprungligen från GM powertrain och Opel. Dessa har vidareutvecklats av GM powetrain och där kan både Opel och Saab ta åt sig äran. Denna gereration av växellådor har en väldigt hög kvalitet. Det är bara det att en del hos Saab för fram vilseledande uppgifter.
Det är nämligen så att såväl motorer som växellådor levereras till Saab 9-3 och vissa Opelmodeller, har identiska nummer när de lämnar powertrainfabriken, oavsett vilket av märkena de levereras till, Jag har nämligen tagit del av powertrains leveranslista. Därefter döper man om dom av någon outgrundlig anledning.
Och den gamla 2,2 dieseln som ersattes av Fiats, var ingen dålig motor. Tvärtom var den i det närmaste outslitlig och om jag inte missminner mig var det en BMW motor. GM powertrain hade ett samarbete med BMW på diselsidan under några år på 90 talet.
Men visst är det glädjande nyheter detta med Saabs uppgradering när det gäller kundundersökningar. Men med tanke på att köptroheten i USA under de senaste 4-5 åren, varit rekordlåg, måste helt enkelt seviceorganisationen liksom generalagenterna skärpa till sig. Inget bilmärke blir någon stjärna om inte det finns en bra och välsmord organisation bakom.

#22
2011-03-20 20:34

@Gunnar44: 2.2 dieseln var en Isuzu-motor (för lätta lastbilar). Mycket god kvalitet men inte särskilt sofistikerad. I övrigt håller jag med dig :)

#23
2011-03-20 20:48

Gunnar 44 - Jag påstod inte att det inte är samma drivlina! Jag menade att det inte är drivlinan som är "förtjänsten...". Även om GM:s växellådor håller hög kvalitet, så når de inte upp till de bästa på marknaden, vad gäller smidighet och känsla... Angående 2.2 liters dieseln, så är den törstig och bullrig! Sen må vara att den kanske är slitstark, men kunderna förväntar sig snålare och tystare diesel-motorer nuförtiden.

#24
2011-03-23 14:06

De manuella lådorna tillhör världens bästa. GM kan tacka ingenjörerna hos Opel och Saab för dessa mästerverk för de har ju jobbat sida vid sida vid GM powertrain. Dessa har fått många utmärkelser och GM powertrain påstår att man inte behövt leverera några utbytesmotorer sedan gen 2 av denna låda började levereras. Däremot automatlådorna är en fråga för sig. GM har alltid varit långt efter ex Ford i det avseendet. Hur dagens automatlådor klarar konkurrensen känner jag inte till.
På motorsidan förekommer både BMW och izusu dieslar på 2,2 liter. BMW för personbilssidan och Izusu för last o nyttofordon.
BMW motorn som satt i en del personbilsmodeller hos Opel kanske var en 2 liters. Ska ta reda på hur det ligger till och återkommer.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.