Bild
Nästa artikel
Saab 9-3 kan tillverkas på nytt

Saab 9-3 kan tillverkas på nytt

Nyheter

Saab 9-3, bilen som lanserades redan 2002, kan vara på väg tillbaka. Saabs nya ägare undersöker om produktionen kan återupptas.

Året var 1998 när Saab 900 uppdaterades och i samma veva bytte namn till 9-3. Fyra år senare kom andra generationen och den tillverkades fram till Saabs konkurs 2011. Nästa sommar kan modellen återuppstå. Elbilsföretaget Nevs, som köpte Saabs konkursbo tidigare i år, undersöker om 9-3 kan tillverkas på nytt.
 
– Vi vill nu utvärdera möjligheten att tidigarelägga en produktionsstart av 9-3-modellen och då med konventionell drivlina till sommaren 2013, säger Mikael Östlund, presschef vid Nevs, till Sveriges Radio P4 Väst.

Enligt Nevs finns intresse och efterfrågan för den tio år gamla modellen. Därför har företaget den här veckan kontaktat drygt 500 underleverantörer, både i Sverige och utomlands, angående produktion av bilens komponenter.

Nevs har rättigheterna för att tillverka 9-3, men Saabs tidigare ägare General Motors äger rätten till motorer och växellådor. Med start 2014 planerar Nevs att tillverka en elbil – som också den är baserad på Saab 9-3.

Diskutera: Vad tycker du om Nevs planer?

Läs mer om:

Kommentarer

#1
2012-10-31 10:29

Ja, det är ju ingen dålig bil, är fortfarande konkurrenskraftig i klassen. Beroende på vad de stoppar under huven förstås och vad priset blir.

Jag hoppas att detta blir av, inte minst för att skapa jobb.

#2
2012-10-31 10:42

Fortfarande en av de absolut bästa 2-litersdieselarna jag kört bortset från BMW's maskin.
TTiD 130, 160 och 180 var miljöklassade, snåla på riktigt och riktigt härligt bottendrag i.

#3
2012-10-31 11:00

Rätt otroligt att vilja starta produktionen av en bilmodell som ingen ville köpa ens när det begav sig. Men visst, tanken är väl att man skall ha fått igång det hela och lägga grunden för efterfrågan för de kommande elbilarna, men ändå. Vem vill köpa en elva år gammal bil som redan har varit nedlagd? Och hur mycket kommer det att kosta att starta upp tillverkningen igen? Några miljarder, eller vad? Jag låter negativ, men man får ju ändå hoppas att de får fart på hjulen.

#4
2012-10-31 11:04

Jag tycker att ViB är lite sena ibland med nyheter.
Det här har vi debatterat sedan snart ett dygn dels på artikeln om"Saab under luppen...." och på forumet under "NEVS".

#5
2012-10-31 11:13

Frågan är om intresset hos folk är av nostalgiska skäl ungefär som när nya 9-5 skulle byggas... om alla som påstod sig vilja köpa den bilen också gjort det hade nog SAAB klarat sig. Det är en sak att vilja att de bygger bilen, men en annan att verkligen köpa en. Jag vill tex att Koeniggsegg ska fortsätta bygga bilar men jag kommer ju aldrig att köpa en.

#6
2012-10-31 11:27

Det finns många frågor inte minst de ekonomiska samt bilens chanser att kunna säljas när det inte fungerade förrut.
Ingen har ju sagt att bilen kommer att lanseras i Europa men oavsett så vill det till att tillverkningskostnaden blir betydligt lägre än tidigare samt att det visar sig även på försäljningspriset.

Vem som skall sälja bilen är också en annan fråga...

#7
2012-10-31 11:36

Om NEVS kan tillverka en basic-version till ett lågt pris, borde det gå att sälja även den till åren komna 9-3. Vem som tillverkar drivlinan är nog inte avgörande om kvaliteten är bra. Hellre då att den finns i någon annan bil som säljs i nordeuropa med tanke på reservdelshållningen.

#8
2012-10-31 12:31

Jag vet inte om jag skulle köpa en 9-3 men jag tycker ändå att detta är en god nyhet.

#9
2012-10-31 12:57

Låter som någon lider av nostalgi, som privatperson skulle jag aldrig tänka mig att göra ett sådant osäkert köp när det gäller andrshandsvärde m.m.
Bilen var inte ens någon storsäljare globalt sett när den var ny.

#10
2012-10-31 13:08

meg bekjen moneres den allered i kina med da som 9-3 cab jeg bor
6 mnd or år i kina og i nærhet av et monteringdanlegg der de fleste
merker monteres.
har er jevlig dårlig foto av en 9-3 cab som kommer ut med våt lack
tatt imai 2011

#11
2012-10-31 13:08

De flesta biltillverkare har cykler på 5-8 år på sina modeller.
Om det ska tillverkas SAAB-bilar så måste det till en helt ny modell.
Det går inte att komma med gammal skåpmat, när konkurrenterna spottar ut nytt eller uppdaterat hela tiden.

#12
2012-10-31 13:43

Ja jag hoppas att Saab 9-3 kommer att tillverkas igen. Det är en mycket bra bil. Eller fullt i klass med andra bilar. Vad sen GM säger dom verkar ju ha bestämmanderätt över Saab i det oändliga.

#13
2012-10-31 14:00

Inte låter jag mig imponeras av en bilmodell som redan har 10 år på nacken som bilmodell. Dessutom hade 9-3 an en utmärkt drivlina, där både motor och växellådor fick utmärkelser hos senare årgångar. Att nå upp till denna kvalitet blir svårt, när man tvingas ha andra underleverantörer.
Kort sagt behövs det en helt ny modell, och då gärna med något nytt på Hybrid/el sidan .

#14
2012-10-31 15:25

Har GM äganderätt ävenpå gamla södertäljemotorn? 2,3-litern.

#15
2012-10-31 16:23

Gamla gjutjärnsspisen gick till Kina där den nu tillverkas i en upphottad version av BAIC.
Sitter t.ex. i C70G.

#16
2012-10-31 17:50

Kan dom producera en 9-3 till ett pris som är relativt nära en diesel vagn av samma storlek fast med elektrisk drivlina tror jag nog den är en hitt, förutsatt att körsträckan är okej. Kanske är läge att införa hyra på batterierna som Renault?

Modellen och allt kring drivlinan är redan klart och intjänat sen länge, alltså borde man i regel bara behöva ta betalt för drivlinan i stort sett?

#17
2012-10-31 18:31

Ingen kommer köpa 9-3an baserad på tidigare bottenplatta med vanlig förbränningsmotor. Det som är intressant med nevs är att de vill bygga elbilar.
Är det någon som vet vad som hände med och vem som har rättighetrna till phoenixplattan? Det hade vart något helt annat än den tidigare. Med den egenutväcklade fyrhjulsdriften med en elmotor på bakaxeln om jag inte minns fel.
Tacksam för svar.

#18
2012-11-01 14:10

Erik T, ännu har ingen fått lönsamhet i en elbilstillverkning.
Att ett företag som inte har någon erfarenhet av biltillverkning och som inte tillverkat en enda bil skulle lyckas med detta är mer än otroligt.

#19
2012-11-01 14:16

Jag kan mycket väl tänka mig att köpa en ny 93a.Trots sin ålder en mycket bra bil!

#20
2012-11-02 08:44

Hade det varit första april så skulle jag ha trot att det var ett aprilskämt! Det skulle aldrig gå att sälja tillräckligt många bilar för att få ekonomi i det hela.

#21
2012-11-02 12:40

Vilken tur då att inte så många har försökt att få till någon lönsamhet vad gäller elbilar ....

#22
2012-11-04 10:19

Javisst, Mistro kommer du på någon som lyckats?
Några klarade det under en tid för hundra år sedan, men det tog snabbt slut när det gick att köpa en ny T-Ford för en bråkdel av priset för elbilen.
Och när den elektriska självstarten blev allmän var det dödsstöten för elbilen.
Några miljöfrågor var det få som brydde sig om, elen producerades ju oftast i kolkraftverk.

#23
2012-11-05 09:21

Nu vet ju alla att det här med elbilar är det mest komplicerade och därför också det dyraste att bygga. ( dyrare än guld faktiskt och mer avancerat än Nasas raketer )
Men om vi glömmer det för en stund och önskar oss att någon ville bygga dessa farkoster och sälja dem för en tredjedel utav vad motsvarande Bensin/Dieselbil kostar idag?

Då kunde bilarna gärna fått basera sig på en Golf -83 eller nåt då de ändå skulle ha sålt bra.
Problemet är bara att hitta någon som har några Miljarder över och som hatar oljeindustrin( ett par miljoner för utveckling borde räcka och resten till reklamkostnader ) ;)

#24
2012-11-05 16:29

Mistro, du hade ju en sådan bil i "Think", har du glömt den?
Det försökte ju i alla fall Ford göra efter det att de skyfflat in en avsevärd summa utan att det gav något tillbaka.
Det var inte tillräckligt många som stod i kö för att köpa den!
http://no.wikipedia.org/wiki/Think

#25
2012-11-06 12:52

"saabnisse": Nej jag har inte glömt "Think" men jag undrar om du själv har läst igenom länken du skickade?
Sen undrar jag hur Think stämmer in på vad jag eftersökte mer än att den inte var så mycket till bil?

En Elbil behöver ju förståss inte kosta en tredjedel utav vad en Bensin/Dieselbil kostar utan den kommer att kunna säljas ändå men det var ju för att illustrera vad som hände elbilen för 100 år sedan.
Liknande omständigheter fast tvärtom hade inte Bensin/Dieselbilen överlevt ens idag.