Bild
Nästa artikel
Risk för kraftigt höjda bränslepriser

Risk för kraftigt höjda bränslepriser

Nyheter

Priserna för bensin och diesel riskerar att chockhöjas. Osäkerheten kring Irans oljeexport kan leda till nya prisrekord.

Den 23 januari beslutade EU att sluta köpa olja från Iran. Innan utgången av juni månad ska all import från världens tredje största oljeland vara avvecklad.

Bakgrunden till sanktionen är västvärldens misstankar om att Iran utvecklar kärnvapen, något Iran nekar. Bojkotten har fått Iran att reagera kraftigt.

Enligt TT sammanträdde landets parlament på söndagen för att diskutera ett omedelbart stopp av oljeexport till EU. Definitivt beslut väntas tidigast på fredag.

Genom att strypa leveranserna skulle Iran gå händelserna i förväg – och EU få svårt att snabbt ställa om oljeimporten. Iran hotar också att blockera Hormuzsundet i Persiska viken där stora delar av världens oljetrafik passerar.
 
Om hoten blir verklighet kan oljetillgången minska och priserna stiga. Enligt analytiker Dagens Nyheter talat med kan literpriset för bensin överskrida 20 kronor.

Riktpriset för 95-oktanig bensin höjdes på måndagen med 20 öre till 14,88 kronor per liter. Dieselpriset höjdes med 10 öre till 14,74 kronor per liter.

Läs också:
Håkan Bäcklunds blogg: Snål och vis


Diskutera: Kör du mindre bil om priset för drivmedel höjs?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2012-01-30 12:22

Oj :O höjda priser på drivmedel. Jag blir så chockad, detta är ovanligt.
Jag kan för övrigt inte köra mindre än jag gör nu. 5 mil/vecka är överkomligt även om bensinpriset höjs.

#2
2012-01-30 12:46

"Riktpriset för 95-oktanig bensin höjdes på måndagen med 20 öre till 14,88 kronor per liter. Dieselpriset höjdes med 10 öre till 14,74 kronor per liter."

Hur är det med den så kallade fria konkurrensen?
När till och med TT går ut med vad bensinen ska kosta, är det väl knappast nån fråga om konkurrens..

Vinnarna i detta rävspel runt oljan blir alla de länder, förutom Iran, som producerar olja. Och vi konsumenter får vackert betala...

#3
2012-01-30 12:54

Om man skulle orka putta sin bil med handkraft så skulle det ta en arbetsdag att komma maximalt en mil. Skall man då också ha betalt så hamnar kostnaden på ca 1400 kr brutto plus arbetsgivarafgifter. Nu räcker det att köpa bränsle för ca 10 kr och det går dessutom ganska snabbt att förflytta sig och bilen denna mil. Slutsatsen måste vara att bränslet är för billigt.

#4
2012-01-30 12:59

Tekn, för din skull hoppas jag bensinpriset höjs till 30 kr litern i år.

#5
2012-01-30 13:00

Om priset hamnar på 20 kr/l, ca 5 kr dyrare litern , och en person kör dieselbil som drar 0,5 l/mil med två mil till jobbet enkel väg, så är det 10 kr mer per dag. Drygt 200 kr mer i månaden. Det är överkomligt för de flesta.

Personligen kommer jag billigare undan. Snålare bil och kortare till jobbet ger ca 80 kr mer i månaden. Helt värt för att få en värld med färre kärnvapen.

#6
2012-01-30 13:49

De skiter väl i en bojkott om de vill ha kärnvapen. Det blir ju i så fall inte det enda landet i världen med kärnvapen.
Usa, Storbritannien, Frankrike, Kina, Indien, Pakistan, Nordkorea har kärnvapen. Skall dessa också bojkottas?

#7
2012-01-30 14:24

Om Iran orsakar en prishöjning med 20% så överlever vi nog även det.
Jag vill minnas att moms infördes på bränsle mitt under det historiskt värsta ränteläget i Sverige (i början av 90-talet) ...

#8
2012-01-30 15:30

Märk väl att det inte är bensinbolagen som är de stora bovarna även om även de gör vad de kan. Jämför grundpris på drivmedlet mot allt som läggs på i form av skatter m.m.

#9
2012-01-30 22:10

Än är det lönsamt med E85 jämfört med bensin.

Men snart blir det väl till att samla kottar eller hugga smulved och ta fram den gamla gasgeneratorn.

#10
frb
2012-01-30 22:27

Tekn, varför putta blien med handkraft i en mil? Går snabbare att lämna bilen hemma och bara gå milen helt enkelt :)
För övrigt är detta ett välkommet besked från EU att man sätter åt diktaturlandet Iran. Köp oljan från Norge istället, närproducerat :D

#11
2012-01-30 22:39

Mig gör det inget om bensinen stiger alltmer i pris eftersom jag har en etanolbil, en Ford Focus, som nästan bara körts på etanol i långt över 10 000 mil utan som helst problem. Denna etanolbilen blir alltmer populär lixom alla andra etanol, BioPower, Flexifuel och Multifuelbilarna som går att köra på etanol. Har oxå en diesel Subaru som blir alltmer allt dyrare att köra och att äga. Usch!

#12
2012-01-30 23:24

Jag tycker konkurrensen hos mackarna blivit sämre senaste tiden. Det är helt enkelt för få ägare. Jet köptes för ett par år sedan upp av Statoil. Tidigare skilde det upp mot mot 40 öre på Jet och OK. Idag är skillnaden knappt 20 öre. Summa summarum, färre aktörer ger högre priser.

#13
2012-01-30 23:41

Nissan Leaf känns mer och mer som ett förnuftigt köp. Man skulle kanske göra slag i saken.

#14
2012-01-31 07:28

Honda Clarity!!! Slår allt! Vätgasbil , toppar ca 160 ,räckvidd 450 km
Det bör räcka! Tyvärr så är bilen inte till salu ännu men rullar i Kalifonien i ca 300 exemplar som leasas för 600US/Mån.Snygg är den också
http://automobiles.honda.com/fcx-clarity/

#15
2012-01-31 09:36

Nu är det ju så "Swenssons" att med ett högre Bensinpris så går även Etanolen upp.
Även om prisskillnaden idag är över 4.50kr/litern så blir "vinsten" liten eller marginell till Etanolens fördel.
Skall man dessutom räkna med merkostnaderna för service så är Etanolbilen betydligt dyrare att hålla rullande,..men det är klart att det "känns" bättre att betala lite mindre då man tankar ...även om man får göra det oftare... :)

#16
2012-01-31 09:41

Idag är dieseln billigare än bensin. Det var ett tag sedan. Nu är det riktigt billigt att köra miljöklassad dieselbil. Dieselbilen har den motorn som hushåller mest med energin.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.