Bild
Nästa artikel
Renault: Vi närmar oss slutet för dieselmotorn

Renault: Vi närmar oss slutet för dieselmotorn

Nyheter

Renault ska inte utveckla några nya dieselmotorer, men försäljningen fortsätter tills kunderna säger ifrån.

Allt fler biltillverkare börjar fasa ut dieselmotorerna. De hårda utsläppskraven gör att reningen för dieselbilar blir dyrare att utveckla – en kostnad som kommer läggas på bilköparen.

I Sverige var 23 procent av alla bilar som registrerats under januari till september i år dieseldrivna – en stor minskning jämfört med samma period förra året då dieselbilsandelen låg på 34 procent, och även det är betydligt lägre än under ”dieselboomen”.

Volvo är en av flera bilmärken som inte kommer utveckla någon helt ny generation dieselmotorer. Nu följer Renault i samma fotspår.

Enligt Renaults utvecklingschef Gilles Le Borgne ska märket inte utveckla någon ny generation dieselmotorer för kommande modeller. Däremot ska Renault inte stoppa försäljningen av de dieselmodeller som säljs nu.

– Vi närmar oss slutet för dieseln, sa Gilles Le Borgne i en intervju med franska Auto Infos i samband med premiärvisningen av nya elbile Mégane eVision.

Renault var tidigt ute med elbilen Zoe och ska nu lansera fler eldrivna modeller. Om fem år ska alla förbränningsmotorer som är kvar i modellprogrammet ha hybriddrift.

Även i Sverige ska Renault fortsätta sälja dieselbilar tills kunderna inte efterfrågar dem längre.

”Det enkla svaret är att diesel kommer säljas så länge kunderna efterfrågar det. Inga planer på att sluta sälja dieselmotorer i Sverige i dagsläget alltså”, skriver Karin Lyrborn, presschef på svenska Renault, till Vi Bilägare.

Läs också: Kalldusch för dieselbilar – kan bli 100 000 kronor dyrare

Taggar: Nyheter, Renault

Kommentarer

#1
2020-10-26 11:08

Haha, och kunder efterfrågar SUV och antagligen vill ha en diesel.. lite moment 22 över hela resonemanget.

#2
2020-10-26 11:18

Finns ju många leverantörer av dieselmotorer, Renault behöver knappast ödsla krut på att ta fram egna i fortsättningen.
De har säkert gjort en noggrann kalkyl på detta.

#3
2020-10-26 11:35

Renault satsar stort på elbilar, mer än många svenskar kanske är medvetna om. I Sverige är egentligen bara Zoë känd och möjligen även Kangoo Z.E. Utomlands finns även Fluence Z.E sedan många år, som är en elversion av förra generationen Mégane, fast i sedanversion.

#4
2020-10-26 11:45

Kunder efterfrågar det marknaden lärt dem att efterfråga. Vem bad om en suv innan de "uppfanns" av marknaden för sina högre marginalers skull.

#5
2020-10-26 11:56

Har dom kommit på det nu? Wow :)

#6
2020-10-26 11:56

Jag och mina lungor säger tack Renault!

#7
2020-10-26 13:28

Konsumenterna började köpa SUV:ar, de blev populära i USA där allt fler konsumenter började köpa Jeep och liknande. Detta gjorde att andra tillverkare såg att de fick minskad försäljning och då började de också erbjuda alternativ. Då sköt försäljningen i höjden och allt fler tillverkare hoppade på och så ökade försäljningen mer.

Tillverkarna ser att om märke A börjar sälja väldigt mycket av en viss modell så vill de själva erbjuda något liknande för att behålla sina kunder som annars går till märke A.

#8
2020-10-26 13:57

Jag trodde rubriken var "Vi börjar närma oss slutet för Renault."... lätt att läsa fel. :)

#9
2020-10-26 15:07

Johnkommentar: SUVen var helt enkelt efterfrågad sedan länge. Mängder av bilägare/bilåkande har hur länge som helst haft problem att sätta sej i resp. komma ur en lågbyggd bil. Svårare än så är det inte. Att sen många som inte har detta problemet upptäckt att sittställningen man får köpet är att föredra är en annan historia.

#10
2020-10-26 16:56

Nåja glimma - det har ju funnits olika varianter på "busstemat" för att bl a lösa de instegsproblem som en del har men de var inte så populära - inte ens bilar som Golf SV som i sig inte var speciellt "bussig". Så nåt annat var det nog som tilltalade med de s k SUV:arna...

#11
2020-10-26 17:48

Helt fel jag har kört på HBO 100 i två är nu funkar kanon tar faktisk lite minde/mil oxså eller vi ska ladda alla elbilar på importerad kol el från Polen vilket är bäst för miljön

#12
2020-10-26 18:02

Diesel är ju snålare på bränsle än bensin.

#13
2020-10-26 20:31

Christer Krona: Var kryssar man i att man vill ha polsk kolel i sitt elavtal? Låter dock dyrt eftersom det är väldigt exklusivt och ovanligt i det svenska elnätet. Vi vanliga dödliga fattiglappar får nöja oss med de 99,9% vattenkraft/kärnkraft/kraftvärme/solel med nästan uteslutande extremt låga utsläpp.

#14
2020-10-26 21:48

Är det någon i Sverige - inklusive politikerna - som vet/förstår varför man erbjuds köpa/leasa rena fossilbilar i Sverige, som man från dag 1 blir ”straffskattad” för att man köpt?
Svensk politik är ungefär som förskolan - man säger gärna till hur det ska/bör vara, men vågar inte bestämma.
När Sthlms politikern tar semester kör de sin hybrid på el ut från tullarna, för att sedan skita ner naturen med bensin/diesel på väg till torp eller stuga.. Därav bonus på hybrider.
Hål i huvudet, enligt min åsikt! Rätta mig OM jag har fel..

#15
2020-10-27 00:09

Det beror på att sol och vind är billigare än fossilt bränsle, det är bara tysk bilindustri och politiker som ännu inte har fattat det

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.